Ga naar inhoud

De Avonturen van URBANUS + De Familie SUPER


esteban²

Recommended Posts

50 minuten geleden, lukoste zei:

Als ik het goed heb is er ook een Urbanus waarin iets beloofd wordt aan de lezer die een woord vind dat rijmt op 'herfst'. Wat werd er weeral beloofd?

Er is geen enkel woord dat toen rijmde op 'herfst'. Nu wellicht nog niet.

Maar met de moderne woordenschat zou ik er geen eed op durven doen.

We hebben indertijd wel een stuk of twintig antwoorden gekregen ...

Woorden die BIJNA rijmden op 'herfst'...

'verst'... 'sterkst' ...enz... Iedereen die een antwoord stuurde kreeg iets teruggestuurd...

 

Link naar reactie

 

 

1 uur terug, linthout zei:

Er is geen enkel woord dat toen rijmde op 'herfst'. Nu wellicht nog niet.

Maar met de moderne woordenschat zou ik er geen eed op durven doen.

 

 

 

Nu valt dat allemaal wat makkelijker op te zoeken.

Naast herfst en naherfst zouden er nog 4 woorden zijn die eindigen op -erfst.

 

- derfst

- driewerfst

- ouderfst

- tienwerfst

 

https://rijmwoordenboek.vandale.nl/eindigt-op-erfst

Link naar reactie
12 uren geleden, cinco zei:

 

 

 

- driewerfst

 

 

Wat ons meteen brengt bij de geniale DRS. P! (uit: 'Winter')

 

'De buren waren grimmig, zijn ouders diep gegriefd.
En onder zijn collega’s was hij ook al niet geliefd.
De oude juffrouw Zomer, baas Voorjaar, meester Herfst.
Ze riepen driewerf schande, juffrouw Zomer het driewerfst.'

There's more to life than books, you know - But not much more (Morrissey)

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Bijna aan 200. Toen ik de reeks leerde kennen zaten ze nog maar in de 20.

Urbanus liep zelfs in de Joepie. Ik herinner me de eerste pagina's van de strip die ik ooit gelezen heb toen ik bij familie op bezoek was en als kind zit je dan in wat boekjes te bladeren om de tijd om te krijgen. Die indoor glijbaan die hij had geïnstalleerd in huis en dan had hij een patattenzak nodig om extra vitesse te maken zodat hij voorbij een horizontaal punt kon geraken.

Link naar reactie

Ik denk dat dit de eerste keer is dat ik het Urbanusfiguur zoals we die kennen uit de stripreeks door iemand anders getekend zie, in dit geval door Steve Van Bael voor een promo-illustratie/persbericht. Kiekeboe en Urbanus hebben zo te zien hun geschil sinds Kiekebanus bijgelegd, maar Urbanus blijft toch nog altijd verlekkerd op Fanny.

 

afbeelding.thumb.png.bd5c1b50258ce42285ae3eba44578b2f.png

Link naar reactie
7 minuten geleden, Hamirubi zei:

Urbain Servranckx tekent het figuurtje ook soms, zoals we het uit de stripreeks kennen.

Denk bijvoorbeeld aan het Urbanus-monopolyspel.

 

Dateert die versie waarop de Urbanus van monopoly gebaseerd is niet van voor de strips?

Dat zie ik ook meer als een losse entiteit. In die versie die ook voor cassettes en CDs werd gebruikt doorheen de jaren '80 komen geen verwijzingen naar de Urbanusstrip voor, dit is allemaal gebaseerd op de zaalshows.

 

afbeelding.thumb.png.a67a5d025c8e9a7114ffc352686c243f.png

 

afbeelding.thumb.png.04513432e521b91c0e77b13f75a51615.png

 

 

Link naar reactie

Ik bedoel... de ene Urbanus is de andere niet.

Er komt bijvoorbeeld een Urbanuspersonage voor in zowel de bekende hoofdreeks als de Geverniste Vernepelingskes als Plankgas en Plastronneke. Dit zijn allemaal verschillende versies met andere achtergronden, settinge en nevenpersonages.

Daarnaast zijn er ook nog de getekende Urbanussen op hoezen en covers van al zijn platen en dergelijke.

 

afbeelding.thumb.png.ef3ae24565e083cd8cab998714604176.png

 

In deze tekening van Steve Van Bael gaat het echter puur om de Urbanus uit de stripreeks. (Amedee is zelfs aanwezig) En voor zover ik weet is dit de eerste keer dat die versie in een officiële tekening van de uitgeverij is weergegeven zonder dat iemand van het reguliere team hier aan te pas is gekomen, zelfs niet voor de ruwe schets of zo. (veronderstel ik)

 

afbeelding.png.f3ffca736a40c9c2394c1f9d04838a8c.png

 

 

Link naar reactie

Daarnaast zijn er versies van Urbanus de artiest (niet Urbanus het stripfiguur) verschenen in Nero en Suske en Wiske.

 

ia.jpg

 

pl3.jpg

 

Al zou je wel kunnen stellen dat deze Urbanus uit de Van Rossemstrip door Erik Meynen de stripurbanus is.

Maar hij is dan weer in gezelschap van Goedele Liekens wat eerder naar zijn periode als TV-figuur bij VTM begin jaren '90 verwijst waar hij met Goedele en Werther Van Der Sarren aan verschillende programma's heeft gewerkt. Dus stripurbanus in uiterlijk, maar niet in context.

 

andar2.jpg

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Zelf heb ik niet veel met Urbanus, maar mijn man verzamelde ze vroeger. Bijna elke vakantie neemt hij een paar albums mee.

 

Toen onze zoon nog niet kon lezen, reden we eens met de auto van Frankrijk naar huis. Negen uur lang heb ik het kleine ding gefascineerd in die albums zien turen. Elke plaatje werd gedissecteerd in stilte. Blijkbaar enorm prikkelend voor zijn fantasie al die rare mannetjes.

 

Helaas ontdekte hij daarna Youtube en was het uit met de pret...

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Bron : Gazet van Antwerpen

 

Autobiografie Urbanus

Volgende week wordt hij 72. Een leeftijd waarop ieder mens een zak vol verhalen meesleurt. Maar met die van Urbanus vul je een stevig boek. Dus doet de oervader van de Vlaamse comedy exact dat. Zijn autobiografie verschijnt in oktober, met anekdotes uit zijn jeugd, leven en carrière. Maar Urbanus laat nu al voorproeven. “Ik ben al gaan teruglezen om scherpe passages aan te passen, ja.”

“Gek, al die belangstelling voor de kaft van een boek.” Neen, helemaal klaar is de autobiografie van Urbanus nog niet. Wie gisteren door de ‘dummy’ van zijn boek bladerde, kreeg naast de cover, ontworpen door dochter Lisa, alleen blanco pagina’s te zien. Na meer dan jaar schrijven, blijft hij doorwerken. Tot de turf van nu al dik vijfhonderd pagina’s onherroepelijk naar de drukker moet. Urbanus mikt op de volledigheid: “van mijn geboorte tot eergisteren”. Maar hij kan ook niet anders.

“Zo’n boek is voor mij eigenlijk hels”, zegt hij. “Ik heb een associatief geheugen. Dat betekent: bij elk verhaal denk ik al aan vijf andere. Toen ik vroeger Bakske vol met stro zong, was ik twee minuten later het hele Oude Testament aan het uitleggen. Hier vind ik dat plezant: ik babbel, de journalist mag het opkuisen (lacht). Met dit boek sjarel ik mezelf. Maar ik amuseer me er wel mee.”

Niks ‘off limits’

In zijn boek geeft Urbanus straks een zeldzame inkijk in zijn leven naast het podium. Interviews over privé en gezin blokt hij doorgaans af. Nu hij het zelf neerschrijft, is niks off limits. “Eén hoofdstuk heet Hazelnoten oogjes. Naar het liedje dat ik schreef voor mijn vrouw Nadine. Maar ik gooi niet alle details te grabbel. Dat heb ik afgesproken met mijn kinderen. Veel mensen zijn curieus naar de man achter de artiest. Maar daar zeg je het: ik ben een artiest. Laat het maar vooral daarover gaan.”

Geen blad voor de man is ’s mans stijl. Al van toen hij in de jaren zeventig en tachtig pastoors de gordijnen injoeg, en schoot op madammen met een bontjas. Maar ook Urbanus voelt dat de tijden veranderd zijn. “Ik ben al gaan teruglezen om scherpe passages aan te passen, ja. Vroeger kon je lachen met alles en iedereen. Vandaag, met de woke-generatie, moet je al goede papieren hebben om te grappen over gehandicapten en migranten. Iemand als Kamal Kharmach mag geweldige moppen maken: ‘Mijn vrienden en ik gaan met de tram naar de cinema, en ’s avonds keren we terug met de combi.’ Ik flap er soms nog wel iets uit, maar pas op mijn tellen. Sowieso wil ik nooit mensen kwetsen. Al hoop ik wel snel weer wat normaler te kunnen doen. Het is zoals Kamagurka ooit opmerkte: de vraag is niet hoe ver je kan gaan met humor, maar hoe ver je kan gaan met ernst.”

Een eindpunt is de biografie niet: Urbanus denkt al aan een volgende zaalshow. “De laatste moest plots stoppen door corona. Het voelt onaf. Dus straks ga ik weer schrijven aan een voorstelling. Maar zolang de drukker niet belt, blijf ik schaven aan het boek.”

En van waar dat allemaal komt verschijnt in oktober maar kan nu al besteld worden via www.urbanuswebshop.be

urbanus biografie.jpg

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...