Ga naar inhoud

Sabbatjaarke: Doenbaar Of Financiële Zelfmoord?


Chorasan

Recommended Posts

Ik ben een fervent verzamelaar van boeken, DVD's en strips, en dat kost me handenvol geld.

Aangezien ik momenteel op meerdere fronten "strijd", ik vul oudere stripreeksen aan, maar blijf ook gigantisch veel nieuwe series bijkopen, blijft er gewoonweg geen budget over om mijn andere passies te blijven bolwerken.

Nu heb ik een serieuze achterstand op het vlak van TV-series opgelopen, in die mate zelfs dat ik me eigenlijk, om weer een inhaalbeweging te maken, een jaartje enkel daar zou mogen mee bezig houden. Ik heb welgeteld nog 157 seizoenen van 30 verschillende TV-reeksen op mijn verlanglijstje staan. Als je rekent aan minstens 25 euro per seizoen... :e001:

 

Ik zit er nu al enkele maanden mee gewrongen, en sinds verleden week kom ik er compleet gek van.

 

Whaligoë, Silas Corey, Pinkerton, Deep, Uchronies: New Bejing, De Trilogie van het Kwaad, Magus, De Jonge Jaren van Thorgal... Maar liefst 8 nieuwe series, 10 strips, waarvan 6 hardcovers, op één maand tijd, die me zodanig bekoorden dat ik het weer niet kon laten ze te kopen. Met een gemiddelde van 36 strips per maand (oudere inbegrepen, maar dat kost ook al niet niks meer, en via o.a. Catawiki lopen ook de verzendingskosten gauw op) zit ik iedere keer opnieuw tussen de 500 en de 600 euro. Vroeger was dat zo'n 300 euro, en was wat overbleef voorbehouden voor boeken en DVD's.

 

Waar ik nu eigenlijk heen wil:

 

Ik zou dus een jaartje willen stoppen, om er dan in de loop van volgend jaar volle hallo weer tegenaan te knallen, maar ik vrees dat er tegen dan veel dit jaar verschenen strips uitverkocht zullen zijn en dus enkel nog via catawiki of andere sites te verkrijgen zullen zijn, tegen mogelijk exuberante prijzen.

 

Zijn er forummers die zich al eens aan hetzelfde hebben gewaagd, en vooral, is het na een jaar nog haalbaar (twee derde van wat ik nieuw koop zijn dure hardcovers) zonder alles dubbel te gaan betalen?

 

Het is misschien voor velen een triviale vraag, maar ik slaap er dus écht slecht van door er zo over te liggen piekeren... :e008:

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Budget, daar kan ik me niet zo goed aan houden. Maar wel : ik heb zowel van strips als van dvd-reeksen een lijstje opgesteld (in mijn hoofd, maar in het begin effectief een .docx) van wat ik nog ga volgen (lees: kopen) en daar kan ik me wel aan houden. En dan mag iedereen aan mijne kop staan zagen hoe goed deze of gene reeks wel is, als het niet op mijn lijst staat, dan koop ik het niet. Aangezien het bij mij meestal over comics gaat, moet ik die ook niet gaan zoeken in de bibliotheek, maar tant pis.

Sommige dvd-reeksen kan ik me wel huren ipv kopen, dus dat helpt ook. (soms)

Link naar reactie

Afgezien van je verzamelwoede zou ik me blijven concentreren op de strips. Dvd's en blu-rays zakken regelmatig in prijs en er zijn ook verschillende acties waar je vaak een serieuze korting kan krijgen. Bij strips komen zoveel albums op 1 jaar dat een inhaalbeweging heel moeilijk is.

 

Tijdens mijn laatste jaar van mijn studies heb ik geen beurzen en quasi geen strips gekocht (25-tal dat jaar). Toen ik terug begon dan merkte ik dat het niet meer kon ingehaald worden.ik volgde ontzettend veel reeksen. Doordat ik voornamelijk tekeningen verzamel heb ik sindsdien al mijn stripaankopen geconcentreerd op stripbeurzen zodat ik signeertekeningen kon krijgen. Ik heb sindsdien dus heel veel reeksen waar ik maar 1 album heb en niet altijd nr 1.

Ik koop sinds enkele jaren jaarlijks een 25-tal gewone strips (kiekeboe, alleen, blacksad, largo winch,...), 350 losse comics (vaste bestellingen bij betty boop) en in totaal een 200-tal strips op beurzen en verschillende originelen.

 

Ik raad je dus aan om je te blijven concentreren op strips. Dvd's vind je ook heel vaak terug bij handelaars op beurzen (bijvoorbeeld op FACTS) waar je vaak een slag kan zijn op prijzenvlak.

Link naar reactie

Ik zou een aantal weken of een maand of twee eens geen enkele strip kopen. Kans is groot dat je daarna van heel wat strips zegt: die zijn de moeite niet meer om te kopen of nog te volgen.

 

Wat bij mij ook helpt om me aan mijn budget te houden is het vooropgestelde bedrag omrekenen naar een dagelijks bedrag.

Je zegt vroeger 300 euro per maand uitgegeven te hebben. In een maand met 30 dagen is dat dus 10 euro per dag. Elke dag dat je geen strip koopt kun je dat bedrag overdragen.

 

De 1ste van de maand kan je elke dag voor 10 euro kopen. Niks gekocht die dag? Nu kun je voor de rest van de maand al elke dag voor 10,34 euro kopen.

De 2de nog niks gekocht? Dat wordt vanaf nu al 10,71 euro /dag

De 3de dag voor 25 euro strips gekocht? Ai. dat wordt voor de rest van de maand nog 10,18 euro per dag.

 

Bij mij werkt die manier van werken in ieder geval heel stimulerend.

Link naar reactie

... en u vooral niet laten opfokken door praatjes over snel uitverkocht die u verplichten om alles onmiddelijk nu te kopen. :e012:

 

Ik bedoel maar: met het bedrag dat je maandelijks zegt te spenderen veronderstel ik dat er wel één stripwinkel moet zijn waar je een goede klant bent, en als die winkel het waard is om daar goede klant te zijn, dan zal de winkelier wel zonder problemen een exemplaar voor enkele weken aan de kant houden voor zijn goede klanten. Maar daar mag je dan natuurlijk ook weer niet in overdrijven, anders schuif je het probleem gewoon op.

Link naar reactie

Is het ook niet zo dat DVD series gemakkelijker 2de hands te kopen zijn aan sterk verminderde prijzen?

volgens mij is alles toch 2de hands te vinden op serie gebied?

ikzelf koop die zelden maar de series die ik wel wou heb ik allemaal zonder moeite 2de hands gevonden aan minimum de helft van de winkelprijs (in nieuwstaat)

Vele mensen kopen toch die series om te bekijken ipv te verzamelen.

Eens gezien verkopen ze die.

Dit lijkt me minder het geval voor stripverhalen,en al zeker voor specifieke hardcovers.

Ik zou dus het stripverzamelen laten primeren en me toeleggen op het 2de hands verzamelen van dvd's.

Link naar reactie

Sommige TV series worden natuurlijk ook wel in speciale gelimiteerde uitvoeringen op de markt gebracht. Ik ben toch redelijk blij met mijn Star Trek dozen en X-Files DVDs :e002::e008::e002:

En voor je zegt, "wat maakt dat nu uit met DVDs. Dat is toch maar enkel verpakking", tja, hetzelfde kun je natuurlijk ook zeggen voor strips. "Wat geeft dat nu dat je 15 strips in HC en 3 in SC hebt? 't Is toch het verhaal dat telt."

Link naar reactie

Ja, dat is mooi.

Ik heb dus de goedkopere, latere uitvoering gekocht, de plastieken dozen,

net zoals ik van Star Trek de latere goedkopere kartonnen verpakkingen kocht.

Behalve van TAS ;) die is er maar in één uitvoering.

 

toch ferm content met al die dvd's, ik bekijk die regelmatig. Overlaatst nog eens herbegonnen met X.

Link naar reactie

@Chorasan: Geeft iedere stripreeks jouw genoeg voldoening na het lezen? Ben je over iedere reeks zo tevreden dat je ze blijft lezen of het is het de verzamelwoede die jou drijft?

 

Een jaar stoppen levert alleen een achterstand op, als je geen keuzes maakt. Dan zijn jouw uitgaven voor volgend jaar het dubbele...

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie

@Chorasan, jij lijdt aan zogenaamde "keuzestress". Het is wetenschappelijk aangetoond dat, hoe meer keuzes er zijn, hoe slechter het menselijk brein zich voelt. Een experiment heeft aangetoond dat consumenten die de keuze hadden uit twee potten spaghettisaus zich gelukkiger voelden dan zij die moesten kiezen uit tien soorten. De eerste categorie had de indruk dat er maar één soort was die ze niet kon proeven, de tweede categorie moest maar liefst negen soorten missen.

 

Hetzelfde is zich aan het voordoen op strip- en DVD-gebied. In de jaren '80 had je een beperkt aantal uitgeverijen (Dupuis, Lombard, Dargaud) en kon je het aantal uitkomende strips gemakkelijk opvolgen. Idem voor TV: er waren sowieso veel minder zenders en iedereen keek naar dezelfde reeksen (The A-Team anyone?). Heden ten dage heb je een diarree aan stripuitgevers die maandelijks dozijnen strips uitbraken (en dan spreek ik niets eens over de nu vlotte beschikbaarheid van manga en comics) én heb je op tv-gebied een ware proliferatie van reeksen allerhande, die elkaar bovendien steeds sneller opvolgen. I mean: wie denkt nog aan Heroes, Lost, Prison Break, etc.? Amper een paar jaar geleden dé reeksen van het moment, nu al lang voorbijgestreefd.

 

Het is gewoonweg niet meer te volgen allemaal, tenzij je werkloos / student bent (met liefst zeer weinig studieverplichtingen) en non stop strips leest / reeksen bekijkt. En dan nog.

 

Dat is de rationele benadering: het gaat niet meer, er is teveel aanbod, dus we moeten keuzes maken.

 

Jouw brein reageert echter emotioneel en wil de "keuzestress" niet voelen. Dus probeer je die te overwinnen door alsnog alles te kopen. Er zijn echter maar 24 uren in een dag en dus, gevolg: frustratie.

 

Jouw aanvoelen is heel menselijk. Het enige "zorgwekkende" is dat je er je slaap voor laat.

 

Wat tips. Probeer het allemaal te relativeren. Maak keuzes. Maak een lijstje met absolute aanraders en lees / volg die. Aanvaard dat je niet alles zal kunnen zien / lezen. Bekijk het positieve ("nog een leuke strip die ik gelezen heb!") veeleer dan het negatieve ("zoveel dat ik niet gelezen heb").

 

Succes!

Link naar reactie

Och, niet noodzakelijk. Dat mogen engelstlige dozen zijn ook. ;)

Maar geen franstalige of duitstalige of (vul zelf andere talen in). Zo ben ik dan wel weer.

 

Dit doet me denken aan de quote van de Nederlandse schrijven Martin Bril: "Je mist meer dan je meemaakt."

 

Ja, dat is een feit. En ik heb me daar altijd goed kunnen mee verzoenen. Mensen mochten me aan mijn hoofd zagen hoe goed iets wel niet was, als ik het niet wou, dan kocht ik het niet. Dat ik zo iets mis, tja... dat is dan maar zo.

Link naar reactie

Je moet echt proberen om keuzes te maken. Wat niet altijd vanzelfsprekend is.

 

Maar neem nu bvb 'derde stroming van Le Lombard'.

 

In den beginne kocht ik gewoon alles wat uitkwam. Nu ben ik toch véél selectiever. Ik lees de korte samenvatting, ik lees de eerste pagina's. Als die zaken me niet meteen overtuigen, koop ik gewoon niet (meer).

 

En ik heb een beetje voor ogen wat ik op één jaar wil uitgeven, en probeer me daar aan te houden. Een budget per maand is niet te doen, want rond eind november/half december komt er (toevallig...) altijd héél veel uit lijkt me van interessante strips...

Link naar reactie

volgens mij is er hier iemand met een dwangmatige verzamelneurose

 

ik zou om te beginnen stoppen met die tv-reksen

 

geloof me maar:na vijf of tien jaar stellen de meeste daarvan niets meer voor, en meestal kun je ze al na EEN jaar veel goedkoper vinden

 

 

kiezen is de kunst, niet kopen

Link naar reactie

kiezen is de kunst, niet kopen

 

Maar men maakt het ons ook niet gemakkelijk natuurlijk.

 

Zo nu en dan lees ik eens een volledig ander boek, zo ook "Overdressed" over de nadelen van alsmaar goedkoper wordende kledij. Veel van wat daarin staat is ook te herkennen in de stripwereld vind ik, en eigenlijk in alles.

 

Voorbeeld uit dat boek: vroeger ging je zo nu en dan eens naar een kledingwinkel. Als je daar dan een mooie bloes in de etalage zag liggen, was dat meestal tamelijk duur, en ging je naar huis om daar eens rustig over na te denken en te laten bezinken. De maand erna ging je ze dan eventueel kopen.

Als je nu een bloes ziet liggen die je aanstaat maar niet onmiddelijk koopt, is de kans groot dat ze de volgende week weg is. Dus je kunt ze maar beter onmiddelijk kopen want zo echt duur is ze nu ook niet meer.

 

Het is gewoon een andere manier van winst proberen te maken: Zo veel mogelijk verschillende producten aanbieden en produceren, aan bodemprijs, zodat de mensen meer kopen waardoor er evenveel winst gemaakt wordt als vroeger toen men slechts enkele verschillende producten aanbood aan hogere prijs. Gevolg is dat de kasten overal overvol zitten met dingen die niet meer gedragen, gelezen of gebruikt worden.

 

Ik beschouw het tegenwoordig altijd als een kleine overwinning wanneer ik weeral eens een winkel buitenga zonder iets gekocht te hebben.

Link naar reactie

Insomnia ... taedium vitae? invloed op relaties?

Ofte zoals sommige mensen zeggen, het is ook maar papier...

btw ik denk dat er parallellen zijn tussen zaken als "pathologisch" gokken, verslavingen en verzamelen. De "industrie" in ons domein is hier ook erg op gericht (compulsie om iets te kopen verhoogt door de ervaring iets te missen).

Link naar reactie

maar het is ook soms nodig om genoeg winst te maken, zoals luxeuitgaven als de oplagen te laag worden, maar waardoor sommigen zich wel "gedwongen" voelen om zowel de gewone als de luxe te kopen

 

je kunt dan zeggten dat de "industrie" het uitlokt, maar hij heeft die extra inkomsten vaak ook nodig

Link naar reactie

Begin jaren 90' heb ik als student met mijn schaarse geld een jaar lang geen strips gekocht, en alleen maar CD's. Ik heb daar spijt van gehad toen ik een paar jaar later de gaten wou opvullen. Veel reeksen waren toen manco. Bv. super lang gezocht naar Vrije Vluchten ( Will ) en bv. Sneeuw 7.

 

Ik heb al een vijftal jaar mijn keuze bepaald. Muziek wordt meestal gepindakaasd, DVD's bekijk ik niet of huur ik eens in de bib. Opvallend hoe vlug die zaken gedemodeerd geraken ( True Blood,... ).

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Ja, maar een heel stuk minder. bv. een reeks zoals Ratafia is al 10 jaar oud, maar is nog even fris.

 

Strips zijn ook tijdlozer. Zie maar naar het vertaalbeleid van pakweg uitg; Saga. Deze brengen in een keer een volledige miniserie op de markt. Die albums zijn 5 jaar geleden voor het eerst getekend, en voelen nog fris aan.

 

Een reeks zoals Californication is ook 5 jaar oud, maar voelt toch al een paar jaar oud.

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Kool Thing, je kijkt naar de verkeerde tv series en leest de juiste strips ;)

 

Correctie: Mijn eega kijkt TV. Op Game of Thrones & Van Vlees en Bloed na heb ik de laatste 3 jaar geen enkele serie volledig gezien. de eerste 2 seizoenen van Walking Dead staan nog op de digirecorder, de Killing ligt hier nog, ...

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Game of Thrones, The Wire, The Killing, The Bridge, Borgen, Breaking Bad, Walking Dead, Curb Your Enthousiasm, League of Gentlemen, enz... .... dat zie ik niet zo vlug 'uit de mode' geraken.

 

Je vergeet nog Boardwalk Empire! (en nu maar hopen dat we het dvd boxen lijstje van Chorasan niet nog langer hebben gemaat.)

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...