Ga naar inhoud

Sabbatjaarke: Doenbaar Of Financiële Zelfmoord?


Chorasan

Recommended Posts

Je vergeet nog Boardwalk Empire! (en nu maar hopen dat we het dvd boxen lijstje van Chorasan niet nog langer hebben gemaat.)

Fringe, Wking the Dead, Criminal Minds, Wire in the Blood, Lewis, American Horror, Copper, Grimm, Silent Witness,...

 

TV series zijn nog veel erger dan strips, het duurt veel langer voor je ze allemaal gezien hebt.

 

Voor wat betreft strips, ik heb een paar jaar gelden beslist om mij te beperken tot een aantal reeksen. Tot mijn eigen verbazing lukt dat.

/speekmedalie :e005:

Link naar reactie

Nieuwe afleveringen van TV Series die ik volg, download ik de dag nadat ze in de VS worden uitgezonden. Pas wanneer een serie afgelopen is, en er dus geen nieuwe seizoenen meer zijn te verwachten, koop ik ze, aangenomen dat ik ze dat dan nog steeds waard vind. Dat scheelt een bende geld: enerzijds omdat mijn eindoordeel over sommige series aan het einde van de run in sommige gevallen negatiever is dan na enkele seizoenen, en ik hem op dat moment dus toch niet koop. Anderzijds omdat op dat moment de DVD's/Blu Rays vaak veel goedkoper zijn dan tijdens het uitzenden van de serie.

Link naar reactie

Voor strips deel ik de mening less is more. Ik heb een aantal auteurs en series gekozen waarvan ik de albums koop. Een enkele keer komt daar een nieuwe auteur of serie bij. En qua uitingen heb ik primair gekozen voor het verzamelen van stripbladen en originelen. Oude eerste drukken van albums en dergelijke zeggen mij niets.

Link naar reactie

Ik heb het kopen van strips jaren geleden heel erg teruggeschroefd, en beperk me sindsdien eigenlijk tot enkele auteurs en af en toe een "zijsprongetje". Dat was vooral het gevolg van mijn nogal sterk gestegen budget voor muziek (cd's, lp's en concerten) en het feit dat ik gemiddeld twee films per week in de cinema zag. Voor dat laatste heb ik sinds vorig jaar helemaal de tijd niet meer, en ook op muzikaal vlak weet ik de uitgaven nu heel wat beter te beperken. Gevolg... ik geef het geld nu weer aan wat anders uit, :P Maar in elk geval, spijt heb ik er tot op heden nog niet van gehad. Ik denk dat je je soms écht wel even de vraag moet stellen of al wat je koopt wel écht zo goed is, en je niet gewoon koopt om te kopen. Ik geniet nu eigenlijk nog meer van strips, muziek, film net door de lat nog hoger te leggen; de gemiddelde kwaliteit is er als het ware door gestegen. Je mag je natuurlijk niet té erg toeleggen op gekende waarden, en in je zoektocht steeds blijven open staan voor nieuws... maar dat wil niet zeggen dat je 't allemaal moet kopen natuurlijk.

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

@Chorasan, jij lijdt aan zogenaamde "keuzestress". Het is wetenschappelijk aangetoond dat, hoe meer keuzes er zijn, hoe slechter het menselijk brein zich voelt. Een experiment heeft aangetoond dat consumenten die de keuze hadden uit twee potten spaghettisaus zich gelukkiger voelden dan zij die moesten kiezen uit tien soorten. De eerste categorie had de indruk dat er maar één soort was die ze niet kon proeven, de tweede categorie moest maar liefst negen soorten missen.

 

Mijn filosofie is: als je geen keuze kunt maken omdat alles goed genoeg is, wat maakt het dan uit wat je kiest?

 

Daarbij komt ook dat je wat moet hebben om naar uit te kijken, als je alles hebt wat je wilt hebben wordt je volgens mij doodongelukkig. Helaas is het aanbod dusdanig dat dit niet echt beperkingen oplevert.

Link naar reactie

Je vergeet nog Boardwalk Empire! (en nu maar hopen dat we het dvd boxen lijstje van Chorasan niet nog langer hebben gemaat.)

Boardwalk Empire, Breaking Bad, Walking Dead, The Killing, The Wire en Game of Thrones heb ik al volledig tot nu, de rest interesseert me gelukkig niet... ;-)

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

@Chorasan, jij lijdt aan zogenaamde "keuzestress". Het is wetenschappelijk aangetoond dat, hoe meer keuzes er zijn, hoe slechter het menselijk brein zich voelt. Een experiment heeft aangetoond dat consumenten die de keuze hadden uit twee potten spaghettisaus zich gelukkiger voelden dan zij die moesten kiezen uit tien soorten. De eerste categorie had de indruk dat er maar één soort was die ze niet kon proeven, de tweede categorie moest maar liefst negen soorten missen.

 

Hetzelfde is zich aan het voordoen op strip- en DVD-gebied. In de jaren '80 had je een beperkt aantal uitgeverijen (Dupuis, Lombard, Dargaud) en kon je het aantal uitkomende strips gemakkelijk opvolgen. Idem voor TV: er waren sowieso veel minder zenders en iedereen keek naar dezelfde reeksen (The A-Team anyone?). Heden ten dage heb je een diarree aan stripuitgevers die maandelijks dozijnen strips uitbraken (en dan spreek ik niets eens over de nu vlotte beschikbaarheid van manga en comics) én heb je op tv-gebied een ware proliferatie van reeksen allerhande, die elkaar bovendien steeds sneller opvolgen. I mean: wie denkt nog aan Heroes, Lost, Prison Break, etc.? Amper een paar jaar geleden dé reeksen van het moment, nu al lang voorbijgestreefd.

 

Het is gewoonweg niet meer te volgen allemaal, tenzij je werkloos / student bent (met liefst zeer weinig studieverplichtingen) en non stop strips leest / reeksen bekijkt. En dan nog.

 

Dat is de rationele benadering: het gaat niet meer, er is teveel aanbod, dus we moeten keuzes maken.

 

Jouw brein reageert echter emotioneel en wil de "keuzestress" niet voelen. Dus probeer je die te overwinnen door alsnog alles te kopen. Er zijn echter maar 24 uren in een dag en dus, gevolg: frustratie.

 

Jouw aanvoelen is heel menselijk. Het enige "zorgwekkende" is dat je er je slaap voor laat.

 

Wat tips. Probeer het allemaal te relativeren. Maak keuzes. Maak een lijstje met absolute aanraders en lees / volg die. Aanvaard dat je niet alles zal kunnen zien / lezen. Bekijk het positieve ("nog een leuke strip die ik gelezen heb!") veeleer dan het negatieve ("zoveel dat ik niet gelezen heb").

 

Succes!

Bedankt, maar het is zinloos.

Ik probeer het al 15 jaar.

Het enige restje hoop dat me nog rest is dat binnen een goeie 5 jaar mijn stripkamer volledig vol zit.

Da's voor mij een psychologische barrière, dan moet ik wel stoppen.

Mevrouw Chorasan is daar heel strikt in: enkel in die kamer en nergens anders (daar liggen ook mijn DVD's, mijn boeken staan beneden in de living).

Intussen wil ik die 5 jaar nog volop verzamelen.

 

Ik heb een tijdje geleden zo'n 15.000 strips gedownload vanop een site waar werkelijk alles wat toen ongeveer uit was, te verkrijgen was, in de hoop dat ik dan geen drang meer zou voelen om oudere reeksen effectief fysiek aan te schaffen.

 

Vergeet het maar, na twee weken kwam ik alweer zot.

Ik heb ermee leren leven.

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Nieuwe afleveringen van TV Series die ik volg, download ik de dag nadat ze in de VS worden uitgezonden. Pas wanneer een serie afgelopen is, en er dus geen nieuwe seizoenen meer zijn te verwachten, koop ik ze, aangenomen dat ik ze dat dan nog steeds waard vind. Dat scheelt een bende geld: enerzijds omdat mijn eindoordeel over sommige series aan het einde van de run in sommige gevallen negatiever is dan na enkele seizoenen, en ik hem op dat moment dus toch niet koop. Anderzijds omdat op dat moment de DVD's/Blu Rays vaak veel goedkoper zijn dan tijdens het uitzenden van de serie.

Ik bekijk The Walking Dead dinsdagavond op Fox HD. Eén of twee dagen na uitzending in de VS, geven ze ze daar uit met Nederlandse subs.

De eerste dag dat elke serie in het Nederlands verschenen is, ben ik weg naar Mediamarkt.

Het ergste is, dat ik van mezelf besef dat het werkelijk crazy is...

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Momenteel behoren de HC's van Saga tot de meest gelimiteerde en het snelst uitverkocht, maar dat hangt ook af van reeks tot reeks.

Thanks, hier ga ik sowieso rekening mee houden.

Ik heb een tijdje met het idee gespeeld om geen HC's meer te kopen als de strip ook in SC uitkomt.

Ik heb dat één maand geprobeerd. Allemaal SCs gekocht en mooi in mijn kast laten liggen.

Daarna ben ik naar mijn stripwinkelier gevlogen en heb ik ze weer omgewisseld voor HC's.

Ik verzin het niet.

Je leert er mee leven.

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

De beste manier om keuzes te MOETEN maken is drastisch je stripbudget reduceren omwille van omstandigheden, zoals kinderen, een huis, de crisis, job,...

Je gaat dan echt de pareltjes van de pareltjes moeten vinden. En de rest zal je heel snel vergeten dat je die nog wilt kopen.

Daar hou ik wel degelijk rekening mee.

Maar zolang dat "moeten" niet hoeft, blijft het daar natuurlijk ook bij... :e003:

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Ik ben wel enorm verbaasd, wat een verzamelwoede en wat een geld om te besteden!!!

Wij leven hier met 6 personen van 1 salaris, dus budgettering is hier noodzaak.

Wordt ik daar ongelukkiger van? Ja, eerlijk gezegd wel, ik zou best wat meer budget willen hebben, maar de keerzijde is ook dat ik regelmatig aankopen heb die teleurstellen. Dus met een ruimer budget ben ik ook bang dat ik meer teleurstellingen tegen zal komen.

Waarom zou je uberhaupt alles willen hebben?

 

Ik kan maar 1 tip verzinnen: ga per direct eens aan de slag met mevrouw Chorasan, gezinsuitbreiding vult je hart en leven enorm!!!

Link naar reactie

Ik vind dit een waardevolle topic.

 

Chorasan, mijn vrouw heeft die grens van ruimte ook opgelegd en vooral voor Franco-Belgische strips vormt dit nu een probleem. Mijn kasten zijn zo goed als vol Met Amerikaanse comics speel ik een beetje vals door een groot deel in shortboxes te doen.

Die beperking in ruimte zorgt er wel voor dat ik af en toe de (in mijn ogen) mindere zaken verkoop, wat soms ook wel bevrijdend werkt. ;)

Ik gebruik zelf expedit-kasten van Ikea.

Het is geen zicht, ronduit spuuglelijk zelfs, maar het heeft één groot voordeel: Ik kan er alles dubbel in zetten.

Achteraan de strips, en daarvoor de DVD's... :e002:

Bovendien kun je er er alle kanten mee uit. Naast eentje van 5 op 5 plaats je er één van 1 op 5 schuin, in het hoekje, om ernaast weer eentje van 5 op 5 te zetten. Als je dat bij elke muur doet, heb je werkelijk rondomrond je kamer alles mooi benut.

 

expedit-open-kast__0092716_PE229439_S4.JPG

expedit-open-kast__72880_PE189131_S4.jpg

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Waldorf, ik denk dat een flink gedeelte van de forumgangers hieronder lijdt. Een zekere onverantwoorde verzamelwoede is toch typisch voor veel verzamelaars.

 

Toch niet in de mate dat je er je slaap voor laat?

 

Het doet me denken aan, dacht ik, Frank Raes die een ongelofelijke collectie krantenartikelen over sport had aangelegd. En toen brandde zijn huis af. Alles kwijt. Hij was er kapot van. Om, na een initiële rouwperiode, te beseffen dat het maar materiële voorwerpen waren en dat dat niet de essentie van het leven is.

 

Waarmee ik niet gezegd heb dat Chorasan zijn huis maar in de fik moeten steken! Maar misschien moet hij Mevrouw Chorasan wat vaker in vuur en vlam zetten! :P

Link naar reactie

Ik hou mezelf ook voor dat als een strip het herlezen niet waard is dat het buiten moet. Ik kan die verzameling niet meenemen naar het onbestaande hiernamaals en wil mijn familie ook niet opzadelen met ettelijke kilo's papier. Als ik zie wat sommigen al rond zich hebben verzameld... zoiets valt niet te verklaren. De jacht is voor velen mooier dan de vangst, de buit blijft behouden, zorgvuldig bewaard maar er wordt weinig of niet van genoten, enkel bewaard voor ... euhm ...tja... waarvoor eigenlijk ? Waar is de tijd dat we de weinige boekskes die we hadden kapotlazen en er voor de zoveelste keer leesgenot uithaalden ? Less is more.

 

Waar ik het soms moeilijk mee heb is het verzamelen van strips "nog in hun originele plastiek omhulsel" (zie bijv. de Kuifje reprints die je op de Catawiki veilingen tegenkomt). Ok, het zijn nieuwstaten, maar wat heb je eraan? Het is een hoop papier die vastzit in plastiek... Je kan er niet eens in bladeren!

Link naar reactie

Dat je die seal errond laat tot je het leest lijkt me volkomen normaal. Dat je die seal errond laat met het idee om het later makkelijker en aan hogere prijs te kunnen verkopen kan ik begrijpen. (Ik heb er medelijden mee, maar ik kan het nog begrijpen)

Maar dat je dat gewoon verzamelt omdat het zo uitgegeven is? Neen, dat gaat me m'n petje te boven.

Je hebt soms ook strips die in een kartonnen verpakking zitten. Laten ze die dan ook ongeopend in de kast zitten ?

Link naar reactie

Bedankt, maar het is zinloos.

Ik probeer het al 15 jaar.

Het enige restje hoop dat me nog rest is dat binnen een goeie 5 jaar mijn stripkamer volledig vol zit.

Da's voor mij een psychologische barrière, dan moet ik wel stoppen.

Mevrouw Chorasan is daar heel strikt in: enkel in die kamer en nergens anders (daar liggen ook mijn DVD's, mijn boeken staan beneden in de living).

Intussen wil ik die 5 jaar nog volop verzamelen.

 

Ik heb een tijdje geleden zo'n 15.000 strips gedownload vanop een site waar werkelijk alles wat toen ongeveer uit was, te verkrijgen was, in de hoop dat ik dan geen drang meer zou voelen om oudere reeksen effectief fysiek aan te schaffen.

 

Vergeet het maar, na twee weken kwam ik alweer zot.

Ik heb ermee leren leven.

 

Eigenlijk wel een beetje triest toch?

 

Ik ben een tijdje geleden véél minder gaan kopen. Nog even een paar lopende reeksen afgemaakt en geen nieuwe meer begonnen. Ik koop nog maar weinig nieuwe strips en ben al mijn oude boeken aan het herlezen. Heerlijk. Het geeft rust en spaart geld. Ik kan het iedereen aanbevelen.

 

Dan zul je eens wat dingen missen....wat dan nog?

marcelherms.nl

Link naar reactie

wat een luxe probleem zeg!

 

Ik zou sowieso de DVD-boxen niet meer doen.

Die kijk je toch slechts 1 keer EN je loopt de kans dat sommige series (Lost, 4400, Heroes etc) gewoon niet meer zijn wat ze ooit waren. Veel is een hype en Mino heeft gelijk: er is teveel leuk spul!

 

Als je stopt met kopen van DVD-boxen, dan merk je binnen een jaar wat nu wel of niet de moeite waard is/was.

 

Daarnaast zijn DVD's redelijk makkelijk later nog te kopen.

 

Bij strips... er is enorm veel prachtig spul. Ik zou wel alles van Dark Dragon Books willen kopen maar wegens budget (ik vind het gewoon te duur) en voorkeur (heb liever comics) is het makkelijker om dan maar alles over te slaan.

 

Dan ben ik natuurlijk jaloers op mensen die het allemaal wel kunnen bekostigen, maar soit!!

 

Anyway... Mario Boon heeft ook zeker gelijk. Zodra andere zaken (kids, huis, baan, crisis, ziekte) je afleiden, dan kom je vanzelf tot inkeer.

 

Tot dan: succes met je luxe probleem!

 

Ik heb voorwaar geen enkele vorm van compassie voor je.

 

:)

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Eigenlijk wel een beetje triest toch?

 

Ik ben een tijdje geleden véél minder gaan kopen. Nog even een paar lopende reeksen afgemaakt en geen nieuwe meer begonnen. Ik koop nog maar weinig nieuwe strips en ben al mijn oude boeken aan het herlezen. Heerlijk. Het geeft rust en spaart geld. Ik kan het iedereen aanbevelen.

 

Dan zul je eens wat dingen missen....wat dan nog?

Eigenlijk wel een beetje triest toch?

 

Ik ben een tijdje geleden véél minder gaan kopen. Nog even een paar lopende reeksen afgemaakt en geen nieuwe meer begonnen. Ik koop nog maar weinig nieuwe strips en ben al mijn oude boeken aan het herlezen. Heerlijk. Het geeft rust en spaart geld. Ik kan het iedereen aanbevelen.

 

Dan zul je eens wat dingen missen....wat dan nog?

Die fase van bewustwording is er al.

Alleen is de innerlijke rust er nog niet.

Die komt nog wel, als ik geen plaats meer heb...

Dan heb ik geen keus meer, da's de enige psychologische grens die ik mezelf permitteer van me te stoppen... :e012:

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

wat een luxe probleem zeg!

 

Ik zou sowieso de DVD-boxen niet meer doen.

Die kijk je toch slechts 1 keer EN je loopt de kans dat sommige series (Lost, 4400, Heroes etc) gewoon niet meer zijn wat ze ooit waren. Veel is een hype en Mino heeft gelijk: er is teveel leuk spul!

 

Als je stopt met kopen van DVD-boxen, dan merk je binnen een jaar wat nu wel of niet de moeite waard is/was.

 

Daarnaast zijn DVD's redelijk makkelijk later nog te kopen.

 

Bij strips... er is enorm veel prachtig spul. Ik zou wel alles van Dark Dragon Books willen kopen maar wegens budget (ik vind het gewoon te duur) en voorkeur (heb liever comics) is het makkelijker om dan maar alles over te slaan.

 

Dan ben ik natuurlijk jaloers op mensen die het allemaal wel kunnen bekostigen, maar soit!!

 

Anyway... Mario Boon heeft ook zeker gelijk. Zodra andere zaken (kids, huis, baan, crisis, ziekte) je afleiden, dan kom je vanzelf tot inkeer.

 

Tot dan: succes met je luxe probleem!

 

Ik heb voorwaar geen enkele vorm van compassie voor je.

 

:)

Tja, als je iets niet zou kopen omdat het ooit niet hip meer is, moet je natuurlijk bijna niks meer kopen.

 

Stripreeksen als Maarten Milaan, Snoesje of Guus Slim zijn ook allang niet hip meer, maar ik zou ze voor geen geld ter wereld willen wegdoen.

Nou ja, voor veel geld misschien wel, dan koop ik meteen al die DVD-reeksen, blijf ik massaal strips bijkopen en koop ik die onhippe reeksen meteen weer terug... :D

 

Een luxeprobleem zou het overigens pas echt zijn, als ik alles in één keer kan kopen.

Nu zal ik alles wel kopen, maar over een, naar mijn mening té, langere periode.

:geduld: is dus eerder de naam van het échte probleem...

 

Nu goed, als ik dat hier zo allemaal lees, lijk ik bijna een halve psychopaat... :(

Gelukkig zijn er hier en daar de spreekwoordelijke uitzonderingen zoals een Koen die me sterken in het geloof dat er nog wel mensen zich in mijn "probleem" herkennen.

Ik wist op voorhand dat een dergelijke vraag vrij ridicuul of buitensporig zou overkomen, maar als ik hier niet één en ander zou kunnen oppikken om over te reflecteren, kan ik het nergens.

Ik denk dat ik nog een tijdje ga wachten met die TV-series.

Niet omdat ze straks toch niet hip meer zijn, want kopen zal ik ze toch, maar wel omdat ze in tegenstelling tot gelimiteerde hardcoveruitvoeringen van strips, alleen maar goedkoper worden en langer makkelijk te verkrijgen zijn.

 

Verder wou ik nog even toevoegen dat ik mezelf er ook perfect bewust van ben dat mijn keuzeprobleem vrij banaal overkomt en dat er zaken zijn die mijn probleem futiel laten overkomen.

Als iets dergelijks zich ooit voordoet, heb ik nog genoeg tijd om me dan aan die écht ernstige zaken te wijden, het leven is zonder al grauw genoeg.

Tot dan laat ik me met plezier verder leiden door de thrill van het grenzeloos verzamelen. Vechten tegen iets dat sterker is dan jezelf heeft immers geen zin.

Thanks voor de replies in ieder geval...

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Ik hou mezelf ook voor dat als een strip het herlezen niet waard is dat het buiten moet. Ik kan die verzameling niet meenemen naar het onbestaande hiernamaals en wil mijn familie ook niet opzadelen met ettelijke kilo's papier. Als ik zie wat sommigen al rond zich hebben verzameld... zoiets valt niet te verklaren. De jacht is voor velen mooier dan de vangst, de buit blijft behouden, zorgvuldig bewaard maar er wordt weinig of niet van genoten, enkel bewaard voor ... euhm ...tja... waarvoor eigenlijk ? Waar is de tijd dat we de weinige boekskes die we hadden kapotlazen en er voor de zoveelste keer leesgenot uithaalden ? Less is more.

Hier wou ik nog even op antwoorden:

Voor de kick.

Ik kan gerust op mijn gemak voor mijn kasten gaan zitten en een half uur zitten staren naar al die kleuren, formaten, reeksen, soorten en gewichten terwijl ik zit te mijmeren wat ik er nog kan aan toevoegen. Ik geniet daar intens van.

Ik koop geen brol, alles wat ik koop is het in mijn ogen waard geweest.

ZIe ik tijdens het zappen een deel van een film of reeks die me aanspreekt, check ik even op Imdb, en als het me dan nog steeds aanspreekt bestel ik het nog diezelfde avond, desnoods via Amazon in de VS of Canada.

Lees ik hier een recensie van een strip die ik niet ken, maar me wel aanspreekt, bestel ik hem meteen bij mijn stripboer.

Geen Aspe, geen kookboek, geen Kotmadam en geen FC De Kampioenen.

Wel Harlan Coben, Perzisch Vuur, Six Feet Under en Op Zoek naar de Tijdvogel, als je snapt wat ik bedoel.

En ik lees en bekijk dagelijks.

En ik geniet er met volle teugen van dat ik nog jaren kan lezen en kijken met wat ik nog achter sta.

Bepaalde filmscènes vind ik zo magistraal dat als ik zin heb die ene scène bekijk, om dan van een andere film een andere scène te bekijken.

Daar gaat het voor mij om, die trigger.

Niet het lezen, niet het kijken, maar het lezen en het kijken wanneer je er zin in hebt.

Ik zou me geen leven kunnen indenken zonder strips, boeken, muziek, tv-reeksen of films, (tenzij misschien in een "The Walking Dead-achtige setting", dan zou het me ook niet meer kunnen schelen).

Ik denk niet dat ik een pure stripliefhebber ben, die vlag dekt de lading niet.

Ik heb een passie voor veel zaken, en daar horen strips toevallig bij. Het had evengoed tafelvoetbal kunnen zijn, maar dat is het gelukkig niet.

Als ik thuiskom, dan bevind ik me in een door mezelf gecreëerd Walhalla, en daar geniet ik in een uur zoveel van als een tooghanger tijdens drie maand pinten hijsen.

Alleen bestaat er geen begrip in het Chorasans voor "geduld".

Maar eigenlijk vind ik het best zo.

De rush, die drive, dat koortsen is de helft van de lol van het verzamelen, al bezorgt het me al eens slapeloze nachten van opwinding en tandengeknars.

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

ik blijf ook proberen om te minderen, maar slaag er niet echt in. Ik heb een leesachterstand van jaren en toch heb ik deze week voor 300 euro aan nieuwe comics, boeken en strips gekocht; en dan heb ik hier nog alle seizoenen van Star trek tng, the x files en babylon 5 liggen om te kijken.En door mijn nieuwe baan en mijn avondonderwijs en het feit dat ik in het weekend graag naar de koers kijk heb ik helemaal geen tijd meer om te lezen.

 

Ik ga wel met de trein werken, en dan lees ik wel, maar ik durf niet echt stripverhalen mee te nemen uit schrik dat deze stuk zullen gaan.

Link naar reactie

Ik heb het ook zwaar te pakken maar beperk me tot enkel en alleen strips ( en gi Joe 's en Heman Motu uit nostalgie ) en in mijn hoofd zit dat allemaal in prachtige vitrinekasten op een mooi ingerichte zolder ... maar in werkelijkheid zit het hier in grote dozen op een half geisoleerde zolder :e001: . Komt diene dag nog ?Wie weet , ik zit hier met 2 kleine pagadders , dus het zal wel nog wat duren maar ik blijf erin geloven en verder doen ....

Link naar reactie

Ik wist op voorhand dat een dergelijke vraag vrij ridicuul of buitensporig zou overkomen, maar als ik hier niet één en ander zou kunnen oppikken om over te reflecteren, kan ik het nergens.

 

Je vraag kwam zeker niet ridicuul over. Maar als verschillende mensen tips en commentaar geven, en jij daarna komt zeggen dat je er eigenlijk toch niets wil aan doen, dan wel natuurlijk. Da's in ieder geval mijn indruk.

Link naar reactie

Ook ik herken mij eigenlijk daar wel in. Ik ben begonnen als Vandersteen verzamelaar. En als ik iets verzamelde moest ik alles (of bijna alles hebben). Maar na een tijdje besefte ik dat dit niet doenbaar was, want er kwam gewoon veel te veel van bijvoorbeeld Suske en Wiske uit. Toen heb ik besloten om alles te verkopen, enkel de klassiek reeks en de oude ongekleurde reeks heb ik nog.

 

Van toen af kocht ik de reeksen die mij interesseerde, van Philippe Delaby kocht ik dan weer alles omdat ik die tekeningen geweldig vind. Ik heb alle luxes (voornamelijk in het frans), ex-librissen, de soft covers heb ik in het nederlands, frans, duits, spaans, italiaans, engels en in het pools. Maar onlangs heb ik besloten om ook daar mee te stoppen. Die luxes dat is geweldig mooi, maar je koopt dat, bekijkt dat vol bewondering om het dan in uw kast te zetten. Om dan bijna nooit meer vast te nemen. Want luxes die lees je niet, die bekijk je enkel. En aangezien zo'n franse luxe al vlug 150euro kost . . . afin ik zag er het nut niet meer van in. Dus ook dat moet allemaal de deur uit.

 

Nu koop ik nog enkel reeksen die mij interesseren en niets luxes, speciale uitgaves, ex-libris ... meer. En als ik de keuze heb is softcover voor mij goed genoeg. :e012:

 

Ook dvd-boxen kocht ik. Als ik een serie op tv zag die ik goed vond, kocht ik die ook op dvd. Maar daar ben ik al vlug mee gestopt. Want de kans dat je een serie van bijvoorbeeld 8 seizoenen opnieuw bekijkt is redelijk klein. Want elk jaar komen er wel nieuwe series op tv die je wil bekijken. En begin er maar aan om 8 seizoenen opnieuw te bekijken, dat zijn toch al rap enkele dagen. :e002:

 

En aangezien ik momenteel met grote verbouwing bezig ben, was ik er ook aan het denken om een jaartje geen strips te kopen. Dit jaar heb ik zelfs nog geen enkele strip gekocht. Maar ik ben er toch aan het denken om toch zeker enkele reeksen voorlopig te blijven kopen. Niet alle reeksen, maar toch de strips die ik zeker wil hebben. De rest (de reeksen waar ik vrij zeker van ben dat die later nog vlot te verkrijgen zijn) zal ik later wel inhalen.

 

Dus Chorasan, je bent absoluut niet alleen hoor. En er is nog hoop. :e012:

Link naar reactie

Je vraag kwam zeker niet ridicuul over. Maar als verschillende mensen tips en commentaar geven, en jij daarna komt zeggen dat je er eigenlijk toch niets wil aan doen, dan wel natuurlijk. Da's in ieder geval mijn indruk.

Dan heb je me verkeerd begrepen. Als je mijn openingspost herleest stel ik in geen geval dat ik met iets zit waar ik iets aan wil doen.

Mijn probleem is niet dat ik alles in één keer wil, maar dat ik daar niet over de financiële mogelijkheden voor beschik. :e012:

Op mijn vraag wat ik het best zou kunnen doen, heb ik hier wel degelijk min of meer een antwoord gehad.

DVDs zakken alleen maar mettertijd, de meeste strips zullen niet zakken, zelfs duurder worden en zijn schaarser.

Alleen al die bevestiging van diverse mensen hier in dit topic van wat ik ook wel ergens vermoedde, doet mijn gemoedsrust toenemen.

Dat sommigen hier tips geven waarbij psychiaters en psychologen worden betrokken, is hun goed recht, en neem ik hen ook niet kwalijk.

Maar mijn vraag ging niet over hoe ik mijn koopdrang onder controle kan houden, maar welke koopstrategie ik het beste volg.

Ik wil er immers inderdaad helemaal niks aan doen, het verschaft me, naast de gebruikelijke ongemakjes van regelmatig wat slapeloze nachten en wat occasionele stress, vooral oneindig veel genot, vreugde en geluk. :e007:

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...