Ga naar inhoud

Sabbatjaarke: Doenbaar Of Financiële Zelfmoord?


Chorasan

Recommended Posts

ik blijf ook proberen om te minderen, maar slaag er niet echt in. Ik heb een leesachterstand van jaren en toch heb ik deze week voor 300 euro aan nieuwe comics, boeken en strips gekocht; en dan heb ik hier nog alle seizoenen van Star trek tng, the x files en babylon 5 liggen om te kijken.En door mijn nieuwe baan en mijn avondonderwijs en het feit dat ik in het weekend graag naar de koers kijk heb ik helemaal geen tijd meer om te lezen.

 

Ik ga wel met de trein werken, en dan lees ik wel, maar ik durf niet echt stripverhalen mee te nemen uit schrik dat deze stuk zullen gaan.

Babylon 5 zou ik toch maar eens kijken. Dat is een van de best sf series ooit. Begint als een vrolijke Star Trek kloon, maar krijgt later een heel andere wending.

Link naar reactie

Ik heb zelf ook een paar jaar intensief verzameld, in het begin was ik tevreden met een latere herdruk in goede staat, later moest het absoluut een eerste druk in PERFECTE staat zijn.

Uiteindelijk kroop er veel tijd en geld in, maar was ik eigenlijk niet gelukkiger, integendeel. Het plezier van de aankoop werd vlug overschaduwd door de vaststelling dat er altijd wel iets aan de staat van het album viel aan te merken.

Leesplezier had ik ook niet meer aan de albums, want het waren verzamelobjecten geworden.

En zolang er ergens een album ontbrak in de reeks had ik geen gemoedsrust, ik liep op zoek in winkels of surfte het internet af.

Een paar jaar geleden heb ik besloten hiermee te stoppen. Ik lees enkel nog een album voor het plezier.

Ik wil maar zeggen: Verzamelen is leuk maar het mag je leven vind ik niet gaan beheersen. Chapeau aan de verzamelaars die doorheen de jaren een mooie collectie weten op te houden en de hobby toch leuk houden!

Link naar reactie

Verzamel ook redelijk intensief en heb inmiddels een mooie verzameling opgebouwd.Maar nooit ten koste van wat ook en een doelstelling was ook dat lezen het belangrijkste blijft.De laatste jaren is het qua uitgaves niet meer bij te houden en doe ik een strenge

selectie.Daarnaast heb ik nog 2 verzamelingen ,namelijk : de King himself (vinyl , boeken , memorabilia) en Formule 1 (handtekeningen piloten ,boeken ,foto's ,... )

Maar alles op een rustige manier ,zonder echt freaky te worden.

Love it !

Link naar reactie

jawadde, het geld hebben om de strips, films en tv-series te kopen die je wil kopen. Ook al kan je dat dan niet in 1 keer maar verspreid. Ach, sommige mensen gaan op reis, sommige mensen kopen dure auto('s), of een huis of veel kleren ... punt is we consumeren allemaal en kopen overbodige rommel. dus die dwangneurose zit er bij iedereen wat in.

Ik ben jaloers (maar niet afgunstig, ik gun het je hoor). Ik ben al blij als ik wat onvolledige oude series af en toe kan bijvullen met een tweedehandsaankoop en de nieuwe delen van die paar series die ik nog volg. (en dan heel af en toe lang genoeg sparen om een serie in één keer volledig te kopen).

 

Maar als jij er plezier van hebt, laat je vooral niet tegenhouden dan. Als je er niet meer bent kan ofwel mevrouw chorasan er nog een beetje pensioen uithalen (uit de strips want die dvd's zijn geen bal waard) of gaat het in de fik :) dus je moet er nu van genieten. en dat doe je ook hoor ik wel.

 

dat sabbatjaar is bullshit en dat weet je zelf ook. Je hebt niet het karakter om het vol te houden. Kopen is jouw verslaving en je voelt je er goed bij, berokkent geen schade aan jezelf, je familie of de maatschappij, dus is er ook geen dringende nood om er mee te stoppen. Laat dat sabbatjaar. Laat die dvd's maar liggen en maak een sport van zoeken in goedkope bakken naar de dvd's die je graag had gehad.

Link naar reactie

Ben benieuwd of je die vraag ook gesteld hebt op een 'DVD'-forum. Waarschijnlijk zeggen ze daar allemaal, "Koop special editions van de series, en download de strips of koop ze tweedehands"

Heb ik niet gedaan.

DVD-verzamelaars zijn meestal nog hardnekkiger dan stripverzamelaars. :e012:

Afbeeldingen komen van het forum van DVD.nl

fdsly9.jpg

dmsowm.jpg

2rh2o08.jpg

 

 

27082012833.jpg

xnyjx0.jpg

2j4ypoi.jpg

2vc9miv.jpg

11b2rr5.jpg

98eply.jpg

2vkcdpi.jpg

r7sw7k.jpg

30vov1i.jpg

27082012833.jpg

1.jpg

2.jpg

4.jpg

4.jpg

3.jpg

PICT0002-1.jpg

PICT0008.jpg

5.jpg

PICT0030.jpg

PICT0005-1.jpg

PICT0015.jpg

PICT0029.jpg

PICT0012.jpg

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

jawadde, het geld hebben om de strips, films en tv-series te kopen die je wil kopen. Ook al kan je dat dan niet in 1 keer maar verspreid. Ach, sommige mensen gaan op reis, sommige mensen kopen dure auto('s), of een huis of veel kleren ... punt is we consumeren allemaal en kopen overbodige rommel. dus die dwangneurose zit er bij iedereen wat in.

Ik ben jaloers (maar niet afgunstig, ik gun het je hoor). Ik ben al blij als ik wat onvolledige oude series af en toe kan bijvullen met een tweedehandsaankoop en de nieuwe delen van die paar series die ik nog volg. (en dan heel af en toe lang genoeg sparen om een serie in één keer volledig te kopen).

 

Maar als jij er plezier van hebt, laat je vooral niet tegenhouden dan. Als je er niet meer bent kan ofwel mevrouw chorasan er nog een beetje pensioen uithalen (uit de strips want die dvd's zijn geen bal waard) of gaat het in de fik :) dus je moet er nu van genieten. en dat doe je ook hoor ik wel.

 

dat sabbatjaar is bullshit en dat weet je zelf ook. Je hebt niet het karakter om het vol te houden. Kopen is jouw verslaving en je voelt je er goed bij, berokkent geen schade aan jezelf, je familie of de maatschappij, dus is er ook geen dringende nood om er mee te stoppen. Laat dat sabbatjaar. Laat die dvd's maar liggen en maak een sport van zoeken in goedkope bakken naar de dvd's die je graag had gehad.

Ik ga niet op café, ik ga niet uit, we gaan wel op reis (1 keer per jaar), en enkele keren per jaar een weekendje. We hebben een eigen huis gebouwd, waar we sinds twee jaar in wonen en ferm voor afbetalen, we blijven ons huis opdoen en we sparen vrij veel.

We hebben wel maar één auto meer, ik heb hem twee jaar geleden verkocht: Iedere dag twintig kilometer door van Roeselare naar Marialope en 20 kilometer terug met de fiets, door sneeuw, wind en regen.

Ik heb de mijne écht verkocht om meer ruimte over te hebben voor mijn hobbies: boeken, strips en DVD's. Ik ben daar niet beschaamd in om dat toe te geven.

EN als de weersomstandigheden 's ochtends om 3 uur in de ochtend hels zijn, dan koester ik de gedachte dat ik de volgende maand weer zoveel extra kan kopen.

Met een auto minder (was een BMW 3.2 cabrio benzine, en dat zoop 300 euro per maand) spaar je aan onderhoud, taksen, verzekeringen, diesel en andere kosten minstens 3000, waarschijnlijk zelfs 4000 euro per jaar uit.

De meeste mensen die me kennen verklaren me zot.

Ik vertel hen dan nog dat ik het uit milieu-overwegingen doe, en om meer zen te zijn, en dat is deels ook wel waar, maar de hoofdreden is gewoon om meer budget te hebben.

Ze zouden dat eens moeten weten.

Mijn budget ligt overigens tussen de 500 en de 600 euro per maand.

Mijn vrouw vindt het allemaal nogal maniakaal en extreem, (en ik besef dat ook zelf wel) maar ze kan er wel mee lachen.

En als mijn kasten vol staan, dan is het onherroepelijk gedaan.

Die klik heb ik wel gemaakt in mijn hoofd.

Nog een jaartje of 5 de extremist uithangen, schat ik, en dan... :e015:

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Het doet mij afvragen wat de leestijd per lopende meter voor een stripkast is, versus de kijktijd per lopende meter voor zo'n DVD-kast...

 

Voor de strips kan ik er wel een slag in slaan. DVD-verzamelaars, hoe lang ben je zo bezig te houden met 1 zo'n doosje?

Twee hardcovers heb je uitgelezen op een klein uur, een box van dezelfde breedte met 24 x 45 minuten kijkplezier van bijvoorbeeld Desperate Housewives daarentegen...

Zelfs de kortste films duren toch al gauw anderhalf uur, zonder de extras, de making of etc...

 

81xW9NGhpHL._AA1500_.jpg

 

946 minuten volgens Amazon, de laatste 2 seizoenen heb ik in Engeland gekocht met Nederlandse subs en zijn zelfs niet breder dan een gewone DVD.

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie
Gast De Formidabele Fantast

EN als de weersomstandigheden 's ochtends om 3 uur in de ochtend hels zijn, dan koester ik de gedachte dat ik de volgende maand weer zoveel extra kan kopen.

 

Ummm.... Neemt iemand dit nog serieus?

Link naar reactie
Gast De Formidabele Fantast

Kom op jongens, Chorasan heeft tig keer beweerd dattie slapeloze nachten heeft door zijn verzameldrift. Nu blijkt dattie helemaal geen nachten heeft, om 3 uur 's nachts fietst ie onder helse weersomstandigheden naar zijn werk. En dan zeker extra vroeg opstaan om nog even fluks 15.000 (!!) stripalbums te downloaden.....

 

Leuke thread maar ik geloof er geen jota meer van.

Link naar reactie
Gast centen tellen

massa's dvd's kopen is echt weggegooid geld

 

massa's elektronica kopen is altijd weggegooid geld, die dingen verouderen nog snelloer dan dat je met je ogen knippert, en daarna is er niemand meer die het nog wilt

 

zou jij een vhs-band kopen?

één keer nadenken, meer nadenken is bij zo'n vraag niet toegelaten

Link naar reactie

Met zo'n alias kom je ook niet geloofwaardig over, formidabele fantast ;)

Ik heb met Chorasan op dezelfde afdeling gezeten, Koen ;)

 

Zonder gekheid, in elk antwoord verzint ie weer wat nieuws. Zijn laatste nieuwtje:

 

"En als mijn kasten vol staan, dan is het onherroepelijk gedaan. Nog een jaartje of 5 de extremist uithangen, schat ik, en dan..."

 

Je hebt dus een giga-verzameling strips en dvd's en dan nog heb je voor vijf jaar kastruimte. I rest my case............

 

Maar misschien kan deze komiek wat foto's plaatsen van zijn collectie?

Link naar reactie

Ik heb met Chorasan op dezelfde afdeling gezeten, Koen ;)

 

Zonder gekheid, in elk antwoord verzint ie weer wat nieuws. Zijn laatste nieuwtje:

 

"En als mijn kasten vol staan, dan is het onherroepelijk gedaan. Nog een jaartje of 5 de extremist uithangen, schat ik, en dan..."

 

Je hebt dus een giga-verzameling strips en dvd's en dan nog heb je voor vijf jaar kastruimte. I rest my case............

 

Maar misschien kan deze komiek wat foto's plaatsen van zijn collectie?

 

bert 69 is terug :D

Link naar reactie

Ik heb met Chorasan op dezelfde afdeling gezeten, Koen ;)

 

Zonder gekheid, in elk antwoord verzint ie weer wat nieuws. Zijn laatste nieuwtje:

 

"En als mijn kasten vol staan, dan is het onherroepelijk gedaan. Nog een jaartje of 5 de extremist uithangen, schat ik, en dan..."

 

Je hebt dus een giga-verzameling strips en dvd's en dan nog heb je voor vijf jaar kastruimte. I rest my case............

 

Maar misschien kan deze komiek wat foto's plaatsen van zijn collectie?

Of van zijn fiets, diegene die zijn dikke BMW of was het een Porsche vervangde. Fietsen, yummi

Edit: verving, vervang, vervong, waar is mijn groene boekje :e007:

Link naar reactie

massa's dvd's kopen is echt weggegooid geld

 

massa's elektronica kopen is altijd weggegooid geld, die dingen verouderen nog snelloer dan dat je met je ogen knippert, en daarna is er niemand meer die het nog wilt

 

zou jij een vhs-band kopen?

één keer nadenken, meer nadenken is bij zo'n vraag niet toegelaten

 

Tsja, dan moet je niets meer kopen. Alles verouderd en is na een tijd niets meer waard.

Link naar reactie

Tsja, dan moet je niets meer kopen. Alles verouderd en is na een tijd niets meer waard.

 

Antieke meubelen, kunstwerken, bijzondere auto's, er is genoeg wat meer waard wordt naar het ouder en zeldzamer is. CD's, VHS banden en DVD's vallen daar niet onder. Dat zijn slechts dragers "zonder gevoel", waarvan er teveel geproduceerd zijn om ooit echt iets waard te worden.

Link naar reactie

zou jij een vhs-band kopen?

één keer nadenken, meer nadenken is bij zo'n vraag niet toegelaten

 

Ik heb indertijd veel vhs 'banden' gekocht. Toen dat nog 2000 frank kostte voor een concert-vhs tape. Heb ik daar nu spijt van of ooit spijt van gehad? Neen.

Heeft de vaststelling van de prijsdaling mij ertoe aangezet om nu geen concert DVD's meer te kopen? Absoluut niet. De ene telt z'n centen, de andere zijn DVD's en nog een andere zijn lege sigaretten pakjes. Op het einde is alles waardeloos

Link naar reactie

Als je wakker gaat liggen, bij wijze van spreken, is het dan nog wel een hobby of word het dan een dwangmatig gebeuren en word je slaaf van je verzameling en in plaats van voornamelijk gelukkig? Zelf zou ik op zo'n moment zeggen: Neem gas terug.

Beperk je bijvoorbeeld in de series die je verzameld of bedenk je dat je niet alles hoeft te hebben, maar ook naar de bibliotheek kunt (er zijn er met goede collecties) of kunt lenen van anderen om daarna eventueel te bepalen of je iets alsnog koopt.

 

Verder ken ik het probleem. Ik ben er echter kritischer in geworden, met net als anderen in dit topic soms een onbezonnen uitstapje maar dat moet kunnen. Wil ik dit echt? Ga ik het echt kijken/lezen? Is er een zeker nut (bijvoorbeeld herkijkkans)? Zo niet dan maak ik hooguit een foto van de dvd/boek en zoek de titel eventueel via een andere manier op. (Tv)series die ik volg koop ik eventueel bij een kringloopwinkel of leen/huur ik bij de bibliotheek of van vrienden. Dat scheelt een hoop geld en ruimte.

 

Op die manier ben ik overigens ook mijn verzamelen zelf gaan indammen. Bijvoorbeeld krantenknipsels, folders, boekjes, oude jampotten enzovoort: Wat moet ik ermee? Ik ben er zodoende nagenoeg mee gestopt. Je moet nu eenmaal ergens een lijn trekken.

Link naar reactie

Ik heb met Chorasan op dezelfde afdeling gezeten, Koen ;)

 

Zonder gekheid, in elk antwoord verzint ie weer wat nieuws. Zijn laatste nieuwtje:

 

"En als mijn kasten vol staan, dan is het onherroepelijk gedaan. Nog een jaartje of 5 de extremist uithangen, schat ik, en dan..."

 

Je hebt dus een giga-verzameling strips en dvd's en dan nog heb je voor vijf jaar kastruimte. I rest my case............

 

Maar misschien kan deze komiek wat foto's plaatsen van zijn collectie?

Ik vind het eigenaardig dat je wel Koen kent, maar verder op anonieme wijze je geroepen voelt om me te ridiculiseren.

Ik heb nergens gezegd dat ik een giga-collectie zus of zo heb.

Ik ben zeven jaar hard aan het verzamelen, en ik vind van mezelf dat ik weliswaar heel wat bijeen verzameld heb, maar heb nergens de pretentie te stellen dat mijn collectie "giga" is.

Dat woord ontspruit dus alvast aan jouw fantasie.

Ik heb wat foto's gepost in mijn galerij van mijn profiel, ze zijn niet zo scherp, kan er ook niet aan doen.

Op één ervan had ik een wit blad voor een kast gelegd met de nick "Chorasan" om eventuele twijfels omtrent de authenticiteit uit de wereld te helpen, maar de tekst is niet zichtbaar.

Verder heb ik al gesteld dat ik met expedit-kasten van Ikea werk.

Alle DVDs vooraan, achteraan de strips.

En ja, op die manier kan ik nog een jaar of vijf doorgaan, of zo'n 2500 strips en 800 DVDs.

Wa's daar nu in godsnaam zo raar aan?

Doe es normaal!

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

bert 69 is terug :D

Bert 69 ken ik niet.

Ik snap écht niet wat er jullie zo ongelofelijk overkomt.

Niks van wat ik hier gepost heb is gelogen.

Maar als je al op een stripforum geen ontboezemingen meer kunt doen tussen min of meer gelijkgestemden over strips en verzamelwoede in het algemeen, zonder in het belachelijke te worden getrokken, is het ver gekomen.

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Of van zijn fiets, diegene die zijn dikke BMW of was het een Porsche vervangde. Fietsen, yummi

Edit: verving, vervang, vervong, waar is mijn groene boekje :e007:

De laatste foto in mijn galerij is er één van mijnen "dikken" BMW.

De persoon aan het stuur is Chorasan, 35 jaar oud.

Ik wil gerust nog een foto van mezelf, dezelfde persoon als die aan het stuur, in mijn galerij plaatsen met de naam Chorasan op een papier.

Met mijnen "dikken BMW" helaas niet meer, die heb ik verkocht, zoals ik reeds eerder stelde.

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Ummm.... Neemt iemand dit nog serieus?

Ik werk in een twee ploegen stelsel, als ploegchef op een produktielijn, en ben vannacht om 3 uur naar mijn werk vertrokken.

Als ik me niet in het schuim en het zweet rijd, kom ik daar rond kwart na 4 aan.

Ruim op tijd om me te verfrissen, met mijn collega uit de nacht te overleggen, en om 5 uur te beginnen.

Ik snap écht niet wat daar raar aan is.

Persoonlijk kom ik op dat uur 4 mannen en één vrouw tegen die alle dagen net hetzelfde doen als ik, waarvan de vrouw net de omgekeerde afstand aflegt, van Marialope naar Roeselare.

Ja, geloof het of niet.

Wat daar allemaal zo on-serieus aan is, begrijp ik écht niet.

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Kom op jongens, Chorasan heeft tig keer beweerd dattie slapeloze nachten heeft door zijn verzameldrift. Nu blijkt dattie helemaal geen nachten heeft, om 3 uur 's nachts fietst ie onder helse weersomstandigheden naar zijn werk. En dan zeker extra vroeg opstaan om nog even fluks 15.000 (!!) stripalbums te downloaden.....

 

Leuke thread maar ik geloof er geen jota meer van.

Als ik om 3 uur aanzet, zit ik er om 20 uur in. Voor mij is dat "nacht" hé!

En als ik de namiddag heb, zit ik er dus veel later in, alweer, wa's het probleem feitelijk?

Wat die 15000 downloads betreft, ik heb ze tweemaal op een externe harde schijf staan, zo'n 600 GB per schijf.

Dat downloaden doe je in een kleine twee weken (ja, zoveel tijd heeft het me maar gekost) en de manier waarop plus de links heb ik intussen al doorgestuurd naar iemand die in dit topic meepostte, en me vroeg hoe ik het deed.

Ik wil het gerust ook met jou delen.

Twee weken, meer heb je niet nodig, veel verstand moet je er niet van hebben, ik heb het ook per toeval gevonden en alles zelf moeten uitzoeken.

Als je in de buurt woont, en je bent er in geïnteresseerd, mag je ze zelfs kopiëren van mij, maar dat gaat niet in één dag gedaan zijn.

Ik wil ze gerust delen hoor.

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Zeer slecht tegen het stof al die open boekenkasten. En moest je nu naast strips en DVDs ook nog een paar andere dingen beginnen verzamelen.

Ik zeg maar wat: platen/cd's, games, boeken, enz. dan stop je vlug met proberen alles te kopen :e010:

Die DVDs zijn niet van mij hé, ik heb die pics van DVD.nl gehaald om maar aan te tonen dat DVD-verzamelaars zo mogelijk nog gekker zijn dan stripverzamelaars als antwoord op iemand die vroeg of ik ook daar mijn vraag had gesteld of dat dit zinloos zou zijn geweest.

De foto's illustreren perfect dat het zinloos zou zijn geweest, dunkt me. :e005:

Boeken verzamel ik trouwens wel, maar daar zit ik al zowat tegen mijn limiet aan, die kast is zo goed als vol.

Zie mijn galerij.

Ze zijn wazig, maar nu ook weer zo wazig niet.

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Ik ben eens gaan kijken , ziet er mooi uit maat , laat u niet gek maken .

Dank u.

Oogstrelend is het helaas niet, alles staat kriskras door elkaar.

Aangezien ik van veel oudere reeksen stelselmatig blijf bijkopen, is het onmogelijk om alles op orde te steken zonder alles keer op keer weer te meten verschuiven. Ik heb alles moeten verhuizen toen ze boven kwamen vloeren, en heb ze daarna niet meer per reeks gestoken.

Da's voor binnen 5 jaar, als alles volzit en het de moeite loont ze te sorteren. :e012:

Tegen dan heb ik lees-en kijkplezier voor de komende 50 jaar.

Da's ook de reden dat ik zeker weet dat ik stop als alles volzit.

Ik ben wel zo nuchter te beseffen dat je op den duur meer staan hebt dan je kunt lezen/bekijken.

Dus kamer vol = finito!

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Rot dat je je zo in de verdediging voelt gedwongen. Maar zo hebben we wel eens je collectie (weliswaar inderdaad nogal wazig) gezien. :)

 

Hopelijk stop je niet definitief over 5 jaar. Zie je jezelf je collectie niet zuiveren van balast (reeksen of albums die je achteraf gezien maar niks vindt) ?

 

Mijn dvd's (een 600-tal) zitten allemaal in een bergingkast in stapels op mekaar gepropt. Het kan dus nog erger. ;) (als bewijs voor gast****gast****gast**enz. : http://www.invelos.c...tion.aspx/KOENC )

http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/Atilla

Is helaas al een tijdje niet meer geupdatet.

Er bestaat immers geen versie van DVD-profiler voor Mac, en ik heb enkel nog een Mac.

 

Dat wist ik helaas niet vooraleer ik hem kocht.

Mijn vrouw wou nu eenmaal een Mac...

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie
Nice overigens.

Die Scandinavische "The Killing" heb ik lang over getwijfeld om te kopen.

Heb geopteerd voor de Amerikaanse, maar daar is nog maar 1 seizoen van uit op DVD.

Ik vond het sterk, maar de Scandinavische zijn volgens de IMDBs en de moviemeters stukken beter.

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...