Firmin Van De Kasseien Posted September 21, 2021 Posted September 21, 2021 Bron : www.stripspeciaalzaak.be Dit is een wel héél uitzonderlijke én prijzige luxe van Blake en Mortimer. De oplage bedraagt welgeteld één handgemaakt exemplaar en moet 5.000 euro kosten. Het gaat om een unieke Franstalige uitvoering van het Blake en Mortimer-avontuur De Laatste Zwaardvis door Peter van Dongen, Teun Berserik en Jean Van Hamme. Formaat: 43 x 58 centimeter, dus bijna dubbel zo groot als een gewoon album. Gedrukt met pigmentinkt (watervast en verkleurvrij) op 100% katoenpapier. Na de aankoop wordt er een confidentieel dossier opgemaakt. Wie hiervoor is geïnteresseerd, moet zich inschrijven. Daarna beslist een lottrekking wie het mag kopen. Er komt dan nog een verzendkost bij van 99 euro voor inwoners in Frankrijk en België. Voor wie verder woont, zal meer moeten ophoesten, maar daar klaagt iemand die al 5.000 euro kan betalen voor een luxe dan wellicht niet over. Quote
hemweg Posted November 21, 2021 Posted November 21, 2021 Deze week verschijnt het nieuwe album van Blake en Mortimer. De cover laat weer een zwaardvis zien die, hoe kan het ook anders, uit de Thames naast de Tower tevoorschijn komt. Het lijkt me een cliché dat vergelijkbaar is met films waarin buitenaardse wezens altijd landen in de Verenigde Staten. De Franse cover geeft een verrassender beeld. Een beeld, enigszins Kuifje-achtig (Zwarte goud -woestijn - open oranje wagen - stofwolken) dat vragen en nieuwsgierigheid oproept. Stilletjes hoop ik dat de cover toch dezelfde is als de Franse. Quote
Peter Motte Posted November 21, 2021 Posted November 21, 2021 Geef mij maar dat met de zwaardvis. Overigens is de zwaardvis in Londen niet onlogisch. Het is een heel andere categorie dan aliens die telkens in New-York of Wahsington opduiken. Dat aliens in AMERIKAANSE films in AMERIKA opduiken, vind ik ook niet zo gek. Zie jij Amerikanen al films maken waarin de aliens opduiken in bijv. India? (ach je: Close Encounters of the Third Kind). Of Belgen die hun held naar Tibet sturen? (ach ja...) Maar, alles, dat in films uit de VS de aliens opduiken in de VS is gewoon omdat die films voor de VS zijn gemaakt, niet voor ons. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Heer Veder Posted November 21, 2021 Posted November 21, 2021 3 uren geleden, hemweg zei: Deze week verschijnt het nieuwe album van Blake en Mortimer. De cover laat weer een zwaardvis zien die, hoe kan het ook anders, uit de Thames naast de Tower tevoorschijn komt. Het lijkt me een cliché dat vergelijkbaar is met films waarin buitenaardse wezens altijd landen in de Verenigde Staten. De Franse cover geeft een verrassender beeld. Een beeld, enigszins Kuifje-achtig (Zwarte goud -woestijn - open oranje wagen - stofwolken) dat vragen en nieuwsgierigheid oproept. Stilletjes hoop ik dat de cover toch dezelfde is als de Franse. Die Franstalige cover is voor een speciale editie. De reguliere is dezelfde zwaardvis in Londen. Quote
sanderg Posted November 26, 2021 Author Posted November 26, 2021 https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2406944-nederlanders-tekenen-bestsellerstripboek-blake-en-mortimer Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg
Lefranc Posted November 26, 2021 Posted November 26, 2021 Hopelijk is het verhaal dit keer boeiender dan De Vallei Der Onsterfelijken van dezelfde auteurs. Daar was echt geen doorkomen aan. Quote
Madam Kito Posted November 26, 2021 Posted November 26, 2021 3 minuten geleden, Lefranc zei: Hopelijk is het verhaal dit keer boeiender dan De Vallei Der Onsterfelijken van dezelfde auteurs. Daar was echt geen doorkomen aan. De auteurs zijn gelukkig niet dezelfde. Enkel de tekenaars zijn gelijk. Quote
Lefranc Posted November 26, 2021 Posted November 26, 2021 Goed nieuws dan. Op de tekenaars is niets aan te merken natuurlijk. Quote
cinco Posted December 1, 2021 Posted December 1, 2021 Ze werken wel lang aan die albums. Van 8 uur in Berlijn (Aubin/Fromental/Bocquet) bestaan er al previews sinds 2019. Quote
sanderg Posted December 1, 2021 Author Posted December 1, 2021 6 minuten geleden, cinco zei: Ze werken wel lang aan die albums. Van 8 uur in Berlijn (Aubin/Fromental/Bocquet) bestaan er al previews sinds 2019. Hier kijk ik erg naar uit! De insteek van Berlijn (een voorname twistappel in de koude oorlog) spreekt me erg aan... Hopelijk is het in de sfeer van Het Voronov complot- dat was ook een uitstekend album vond ik! Jammer eigenlijk dat die koude oorlog troef niet nog wat verder wordt gespeeld in de overige delen. Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg
Daan Posted December 1, 2021 Posted December 1, 2021 Ik heb zojuist de twee delen van De Vallei der Onsterfelijken herlezen en het viel me op dat de vertaler van het tweede deel, BOOM!, Wingene, andere keuzes maakte in vertalen van namen dan de vertaler van het eerste deel: Van der Heide Produkties... Toch slordig, zo heeft BOOM de cameo van Govert Suurbier niet door gehad en laat zijn naam opeens 'onvertaald' "vader Odilon" (pag 24 - kader 11 - ballon 2). Waarom is er opeens van vertaler gewisseld? Quote
RwinKvens Posted December 2, 2021 Posted December 2, 2021 Heel terechte opmerking. Frits van der Heide is begin 2018 gestopt. Sindsdien neem ik een paar titels van Dargaud over. Zo is me het tweede deel van deze B&M toevertrouwd. Toen ik aan de vertaling begon heb ik bij Dargaud de vertaling van Frits opgevraagd. En daarin stond nog 'Vader Odilon' vermeld. Die naam heb ik aangehouden. Het album van deel 1 zag ik pas nadat deel 2 al naar de drukker was. De correcties zijn intussen doorgegeven. De naam wordt bij de volgende herdruk gecorrigeerd. Quote
Daan Posted December 2, 2021 Posted December 2, 2021 @RwinKvens Bedankt voor je reactie. Best lullig zulke nare verrassingen! En dat mensen zoals ik jou daarop aankijken... Quote
cinco Posted December 7, 2021 Posted December 7, 2021 Als ze die tekst toch wat groter maken in plaats van zulke joekels van witspaties er rondom heen te laten. Quote
Madam Kito Posted December 7, 2021 Posted December 7, 2021 4 uren geleden, cinco zei: Als ze die tekst toch wat groter maken in plaats van zulke joekels van witspaties er rondom heen te laten. Ik wou er niets over zeggen, maar dat stoorde me inderdaad ook. De letters zijn immens klein. En als je dan ziet dat ze in zowat iedere tekstballon nog zoveel ruimte over hebben... Maar verder wel een goed album. Ik zag zelf Spoiler de komst van Olrik niet aankomen (ook al doet hij in ieder album mee) . Quote
dirk (monsieur toupet) Posted December 7, 2021 Posted December 7, 2021 Dat lijkt me een probleem van de NL versie. In de Franse versie zijn de teksten in de ballonnen groter en beter geproportioneerd. Quote
cinco Posted December 7, 2021 Posted December 7, 2021 1 minuut geleden, TDPB zei: Ik heb nog geen bril en geen lenzen nodig, maar te klein gedrukte tekst is toch wel redelijk irritant en stoort de leesflow. Quote
eriktex Posted December 10, 2021 Posted December 10, 2021 Er zit toch wel humor in het nieuwe album: Deze scene had ook in de parodiereeks kunnen zitten. Quote .....................................................www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl
Rik Posted December 10, 2021 Posted December 10, 2021 50 minuten geleden, eriktex zei: Er zit toch wel humor in het nieuwe album: Deze scene had ook in de parodiereeks kunnen zitten. Waldorf en Stattler.... Aan het eind van het album duikt dit duo nog een keertje op... Quote Omnia mutantur nihil interit
Blutch Posted December 11, 2021 Posted December 11, 2021 Net gelezen. Leuk verhaal, had wat mij betreft een dubbelalbum mogen zijn. Naar het einde toe gaat het - naar B&M-normen - plots erg snel. De rol van Blake's secretaresse Marge is ook erg amusant. Quote
hemweg Posted December 12, 2021 Posted December 12, 2021 Iemand enig idee wanneer de biografie in stripvorm Edgar P. Jacobs door Philippe Wurm en Rivière (Glénat) verschijnt en of deze dan ook naar het Nederlands vertaald wordt? Wat ik op Franstalige sites vind, ziet er veelbelovend uit. Quote
Blutch Posted December 13, 2021 Posted December 13, 2021 Nog een stripbiografie van Jacobs? Hopelijk is die beter dan het Jacobs-teken. Daarvan herinner ik mij alleen dat het mij enorm tegenviel. Quote
cinco Posted December 15, 2021 Posted December 15, 2021 Iemand zou een fusie moeten maken van de Zwarte Rotsen en de Zaak Francis Blake. Treinen, hoge rotsen, afgelegen burchten, kruipen door nauwe doorgangen... Quote
Lamme Goedzak Posted December 26, 2021 Posted December 26, 2021 Net de laatste B&M gelezen. Leuk verhaal maar enkele dingen beginnen mij toch te storen aan de laatste albums. Het eeuwige opdraven van Olrik (kom toch eens met iets nieuws af) en de chronologie die alle kanten opspringt. Voorheen las je "Het geheim van de zwaardvis" waarbij Olrik stierf en vervolgens "Het geheim van de grote piramide" waar hij bij verrassing toch nog bleek te leven. Intussen hebben ze daar al "De vallei der onsterfelijken" en "De laatste zwaardvis" tussen gegooid. Telkens doet Olrik mee. Weg dus verrassing in "Het geheim van de grote piramide". Als je dat verhaal nu opnieuw leest heb je zoiets van, jullie wisten toch al dat hij niet overleden was in Lhasa?! Verhalen er achteraf tussen gooien en dezelfde mensen gebruiken is heel moeilijk en, wat mij betreft, hier dus mislukt. De Rode Ridder was op een gegeven moment ook zo'n chronologische soep geworden. Quote
cinco Posted December 26, 2021 Posted December 26, 2021 16 minuten geleden, Lamme Goedzak zei: Het eeuwige opdraven van Olrik (kom toch eens met iets nieuws af) Gaat er niet op verbeteren, want er was toch een interview waarin te kennen was gegeven dat ze het belang van Olrik in de reeks nog groter wilden maken. Quote
Lamme Goedzak Posted December 26, 2021 Posted December 26, 2021 3 hours ago, cinco said: Gaat er niet op verbeteren, want er was toch een interview waarin te kennen was gegeven dat ze het belang van Olrik in de reeks nog groter wilden maken. Straks komen ze nog af met de spin-off de avonturen van Olrik, de man die niet sterven wil Quote
Madam Kito Posted December 26, 2021 Posted December 26, 2021 Hij wordt tegenwoordig gezien als het derde hoofdpersonage, dus ja... Alhoewel ik moet toegeven dat ik deze keer verrast was door zijn opduiken. Quote
cinco Posted December 26, 2021 Posted December 26, 2021 6 uren geleden, Lamme Goedzak zei: Olrik Hier is dat fragment uit dat artikel: Quote Schlirf geeft trouwens toe dat Olrik meer en meer het hoofdpersonage van de reeks wordt. Hij is daar zelf de aangever voor. Olriks rol zal in de komende jaren nog meer versterkt worden. bron: https://www.stripspeciaalzaak.be/stripnieuws/75-jaar-blake-en-mortimer Quote
hemweg Posted December 26, 2021 Posted December 26, 2021 2 uren geleden, Lamme Goedzak zei: Straks komen ze nog af met de spin-off de avonturen van Olrik, de man die niet sterven wil Schurken en helden die maar niet dood willen gaan. Dit gebeurt toch met vele reeksen: De werelden van Thorgal, Jonge jaren van Blueberry, Robbedoes door... Alex senator en Storm. Daarnaast Asterix, Lucky Luke, Lefranc, Rik Ringers, Clifton, de nieuwe avonturen van Roodbaard en Ravian. Soms succesvol, vaak niet de moeite waard. Is het nostalgie, veiligheid of commercie. Kunnen deze getalenteerde stripmakers niet beter hun eigen strips maken? Quote
cinco Posted December 26, 2021 Posted December 26, 2021 6 minuten geleden, hemweg zei: Kunnen deze getalenteerde stripmakers niet beter hun eigen strips maken? bekende reeks = meer brood op de plank Quote
Lamme Goedzak Posted December 26, 2021 Posted December 26, 2021 2 hours ago, cinco said: Hier is dat fragment uit dat artikel: bron: https://www.stripspeciaalzaak.be/stripnieuws/75-jaar-blake-en-mortimer Hoofdfiguur ok maar toch niet in elk album Blake en Mortimer tegen Olrik. Kan het nog saaier en voorspelbaarder? Stel je voor dat in elk Suske en Wiske album ze het tegen Krimson zouden moeten opnemen. En laat ze dan op zijn minst eens wat later plaatsvinden met een originele insteek ipv altijd maar verhalen ergens tussenin te gooien en bestaande thema's te herkauwen. Deze reeks begint echt te vallen onder: alle verhalen zijn al verteld, enkel de verteller verandert. Quote
hemweg Posted December 26, 2021 Posted December 26, 2021 Op 7/12/2021 om 09:53, cinco zei: Als ze die tekst toch wat groter maken in plaats van zulke joekels van witspaties er rondom heen te laten. of opvullen met tekst: Quote
Madam Kito Posted December 27, 2021 Posted December 27, 2021 5 uren geleden, hemweg zei: Schurken en helden die maar niet dood willen gaan. Dit gebeurt toch met vele reeksen: De werelden van Thorgal, Jonge jaren van Blueberry, Robbedoes door... Alex senator en Storm. Daarnaast Asterix, Lucky Luke, Lefranc, Rik Ringers, Clifton, de nieuwe avonturen van Roodbaard en Ravian. Soms succesvol, vaak niet de moeite waard. Is het nostalgie, veiligheid of commercie. Kunnen deze getalenteerde stripmakers niet beter hun eigen strips maken? Ze maken hun eigen strips. Het is alleen niet met personages die ze zelf verzonnen hebben. Quote
Tweetie Posted January 2, 2022 Posted January 2, 2022 On 12/7/2021 at 1:02 PM, TDPB said: Maar verder wel een goed album. Ik zag zelf Reveal hidden contents de komst van Olrik niet aankomen (ook al doet hij in ieder album mee) . Zo ongeveer net zo verrassend als de piraten in een Asterix album...... Quote
cinco Posted January 2, 2022 Posted January 2, 2022 8 uren geleden, Tweetie zei: Zo ongeveer net zo verrassend als de piraten in een Asterix album...... In het meest recente album hebben ze het wel chill. Quote
Lük Bey Posted January 2, 2022 Posted January 2, 2022 On 12/26/2021 at 7:57 PM, hemweg said: Schurken en helden die maar niet dood willen gaan. Dit gebeurt toch met vele reeksen 't Was al even geleden dat ik nog eens een reden had om het 'ABC van de Strip' te pluggen. Quote https://www.facebook.com/lukbey
Madam Kito Posted January 2, 2022 Posted January 2, 2022 15 uren geleden, Tweetie zei: Zo ongeveer net zo verrassend als de piraten in een Asterix album...... Dat hij meedeed was geen verrassing, maar wel hoe en waar hij opdook (ook al was dat gewoon een variatie op eerdere verhalen). Quote
Tweetie Posted January 4, 2022 Posted January 4, 2022 On 1/2/2022 at 6:45 PM, TDPB said: Dat hij meedeed was geen verrassing, maar wel hoe en waar hij opdook (ook al was dat gewoon een variatie op eerdere verhalen). Het echte verrassende is dat B&M iedere keer weer niet in staat zijn om Olrik in vermomming te herkennen, ook al komt hij zo ongeveer ieder album terug. Als hij z'n brood niet meer als stripschurk kan verdienen, kan hij in ieder geval direct aan de slag als stemacteur. Quote
Madam Kito Posted January 4, 2022 Posted January 4, 2022 Die mens spendeert in ieder geval een groot deel van zijn leven undercover. Telkens weer weken, maanden als iemand anders leven, ook al misluk je iedere keer in je opzet, je moet dat maar doen. Chapeau voor zijn doorzettingsvermogen. (alhoewel het onbegrijpelijk is dat hij zijn snor niet afscheert. Dat zou veel handiger zijn voor zijn vermommingen). Quote
Recommended Posts