Ga naar inhoud

Blake en Mortimer


sanderg

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
Op 12/12/2022 om 23:17, sporoi zei:

 

 

Zonder de strip te hebben gelezen en zelfs niet te weten wie het tekende en schreef, dus als 'maagdelijke' stripliefhebber, ben ik niet geneigd het album ter hand te nemen afgaande op wat ik zie. Dat komt deels ook omdat ik meestal niet zo tevreden ben geweest met Jacobs' opvolgers en zo een beetje beducht voor een teleurstelling, wantrouwig ben geworden (enkele uitzonderingen daargelaten). Maar ook deze fronttekeningen als de presenteerblaadjes voor het verhaal nodigen me echt niet uit. Ik kan wat @Peter Motteschrijft wel beamen. Beide tekeningen hebben een interessante achtergrond en het kleurgebruik is ook knap. Maar daar houdt het wat op. De personages die rondkijken naar het gevaar op de eerste front? Ze  doen zeer houterig aan, amateuristisch zelf, alsof de schetser/tekenaar het beu was of zijn deadline moest halen en veel te vroeg is gestopt. De Berlijnse muur is zeer herkenbaar en dat decor voelt wel goed aan (gelukkig voor de lezers met weinig besef van geschiedenis krijgen ze de titel 😉). 

Maar er is meer.

Wanneer het de bedoeling was om op de eerste cover een ode te geven aan het front van ´Het gele teken´ dan zou ik zeggen: doe dat gewoon niet en probeer liever origineel te zijn, want die ode is mislukt onder meer door die houterigheid. Verzin beter zelf iets dat recht doet aan het album in plaats van uittentreuren te pogen verwijzen naar iets iconisch uit het verleden.

De tweede cover heeft wel een achtergrond die vragen oproept, maar die 'hollende Mortimer´ is me echt nietszeggend. Het is wel volgens de regels van de kunst getekend - een lopend mannetje-  maar nodigt dit slecht geklede mannetje (ooit was hij een geleerde en gentleman) je uit voor een spannend avontuur?  Mij alleszins niet. Wat heb je aan zo'n hollende held 'in het ijle´op een cover? Wat stelt het voor?. Vlucht hij of, holt hij naar iets of iemand? Als hij vlucht voor welk gevaar dan?  Want het enige wat je ziet is een lege gang en traphal. Als hij daarentegen naar iets of iemand loopt, wat interessant kan zijn, waarom dan op zijn minst op een of andere manier een compositie maken met een glimp? Over die gas(zuurstof)fles op de voorgrond en meetapparatuur (?) rechts kan ik kort zijn: die zijn gewoon spuuglelijk te noemen en misplaatst op een cover. Misschien speelt die apparatuur wel een rol in het verhaal maar dat maakt niet uit: het verbrodt enkel de tekening nog meer.

Prachtig betoog, maar snap het niet helemaal.

Sorry dat ik het zeg maar veel gel.. in de ruimte.

Je praat over en kaft.

heb je het album daarna ook gelezen?

De nieuwe Blake en Mortimer vond ik dus een fijn verhaal om te lezen.

Niets meer en niets minder.

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Willem zei:

Prachtig betoog, maar snap het niet helemaal.

Sorry dat ik het zeg maar veel gel.. in de ruimte.

Je praat over en kaft.

heb je het album daarna ook gelezen?

De nieuwe Blake en Mortimer vond ik dus een fijn verhaal om te lezen.

Niets meer en niets minder.

 

Ik had het over de kaft als presenteerblaadje voor het album, en waarom dat presenteerblaadje mislukt is volgens mij.  Over het verhaal liet ik me niet uit. Niet zo moeilijk te begrijpen toch? 

Link naar reactie

Bij nadere beschouwing vind ik de cover ook vreemd. En dat is niet doordat Mortimer in een pyama door een hal rent, 

Waarom is er wel sprake van slagschaduw bij de voet van Mortimer en het meterkastje, maar niet bij de zuilen en de middenwand (tussen de trappen)? een doordachter gebruik van licht en schaduw zou de tekening veel dramatischer hebben kunnen maken.

Ook de zuil rechts lijkt bovenin als een repoussoir, samen met de linkerzuilen en de gasfles te werken. Hierdoor zou de kijker zich stiekeme toeschouwer voelen van een spannende gebeurtenis. Maar onderaan de tekening blijk de zuil achter de vitrinekast te eindigen.

 

image.thumb.png.74ada888bb79d32c02fdcc82df0f0545.png

 

Ik vond het verhaal voor het grootste deel boeiend, het einde met de dubbelganger vond ik ongeloofwaardig. Zou het stemgeluid, mimiek etc ook gekopieerd kunnen worden?

Link naar reactie
2 uren geleden, hemweg zei:

Ik vond het verhaal voor het grootste deel boeiend, het einde met de dubbelganger vond ik ongeloofwaardig. Zou het stemgeluid, mimiek etc ook gekopieerd kunnen worden?

Typisch voor strips is dat niemand een specifiek stemgeluid lijkt te hebben. Als iemand zich vermomt worden die nooit aan hun stem herkend. De andere personages kunnen zelfs niet horen of het om een man of een vrouw gaat.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Dit jaar veel uitgaven rondom Blake en Mortimer.

Onlangs:

 - Edgar P. Jacobs, de Doemdromer (getekende biografie);

 - De erfenis van Jacobs (over de overige tekenaars en schrijvers van Blake en Mortimer).

over een paar weken:

 - De U-straal (opnieuw ingekleurd);

 - De Vuurpijl (Het vervolg op de U-straal);

 - Le Rayon U (bibliografische uitgave van de U-straal met veel oorspronkelijke schetsen)

eind van het jaar:

 - De geesten van Doggerland (door Yves Sente en Peter Van Dongen);

 - Buitenreeksalbum  (Fromental, Bocquet en Floc'h, 12 pagina's) en

 - Jacobs 329 tekeningen (heruitgave).

 

Link naar reactie
  • 5 weeks later...
4 hours ago, lukoste said:

Ik vond het maar meuh. De u straal vind ik leuk, gewoon ouderwetse pulp. De vuurpijl is naast een aantal fouten en rare wendingen gewoon meuh.

Link naar reactie
  • 1 month later...

Aangekondigd: een nieuwe buitenreeks van Blake en Mortimer, De Kunst van de Oorlog. Was de kritiek al groot bij de bekendmaking van de cover van Acht uur in Berlijn, hoe groot zal hier de kritiek zijn? De stijl is in ieder geval afwijkend van Jacobs.

Bekijk het handje van Blake of rode lijntjes de Amerikaanse vlag eens.

 

image.thumb.png.7e7023dbde2089193ec4be76c557f8c7.png

Link naar reactie
1 uur geleden, hemweg zei:

Aangekondigd: een nieuwe buitenreeks van Blake en Mortimer, De Kunst van de Oorlog. Was de kritiek al groot bij de bekendmaking van de cover van Acht uur in Berlijn, hoe groot zal hier de kritiek zijn? De stijl is in ieder geval afwijkend van Jacobs.

Bekijk het handje van Blake of rode lijntjes de Amerikaanse vlag eens.

 

image.thumb.png.7e7023dbde2089193ec4be76c557f8c7.png

Oei, Blake had blijkbaar de duimschroeven aan gekregen in het martelkamp van de Jappen vroeger. De sukkelaar! En dan die zesde vinger aan zijn rechterhand. 🤐

 

Worden strips nog wel serieus genomen tout court? Als een amateur als ik dat zou doen... Tja, dat is nu eenmaal een amateur niet? 😏 Maar een pro ??? 

Link naar reactie

Geachte /her/ she/ mr/ ms/ mx/ (mx/ ms/ mr/ she/ her)

 

Zoals afgesproken voeg ik hierbij de gecorrigeerde covertekening. Ik hoop dat U er ditmaal tevreden mee bent?  Zo is de hoogste nood gelenigd. De heer Flo'ch laat zich opnieuw verontschuldigen en verzekert u dat dit echt de laatste keer is dat dit zal gebeuren.

 

Mag ik u iets bekennen? - (maar hou het stil) -  Welaan, hij is momenteel ietwat minder in vorm: dag en nacht onbedaarlijke hoestbuien, een hoge bloeddruk en oorsuizingen, duizelingen, met daarbij af en toe zijn arm die neigt naar om zich heen te slaan (niet zo goed voor het tekenen zoals u kan vermoeden). Zijn wat vertroebelde blik is nog het minst van zijn zorgen. Maar voor de rest gaat het zeer goed met hem. 

 

Zijn laatste tekeningen waren daarom een tikje minder optimaal en hij moest zijn dikste pen bovenhalen, anders was het resultaat nog een fractie minder. We hopen allebei dat het beter zal gaan de volgende maanden. Hoop doet immers leven! 

 

Wenst u in de toekomst nog correcties, ik sta steeds voor u klaar.... Nee nee, nogmaals, geen dank! We zijn er om elkaar te helpen nietwaar?

 

Mx Sporoi

 

 

 

 

PS
Mag ik u verzoeken me het bedrag van

Spoiler

Nieuwsgierig aagje! 🤨

 

 euro voor de geleverde diensten ten laatste op 22 juni te laten geworden op rekeningnummer

Spoiler

Maar blijf je dan zo halsstarrig? 😠

 

 op naam van  

Spoiler

ONVERBETERLIJK BEN JIJ! 😡


(vermijd een boete, betaal op tijd)

-

(Pour les Français la même chose)

 

UPDATE

 

image.png.76cc16ce0e3455a9ab0f660c34ef835e.thumb.png.4b5c0f0868094faad3e55368c5481c47.png

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...