Waldorf Posted February 6, 2023 Posted February 6, 2023 Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.
Willem Posted February 25, 2023 Posted February 25, 2023 Op 12/12/2022 om 23:17, sporoi zei: Zonder de strip te hebben gelezen en zelfs niet te weten wie het tekende en schreef, dus als 'maagdelijke' stripliefhebber, ben ik niet geneigd het album ter hand te nemen afgaande op wat ik zie. Dat komt deels ook omdat ik meestal niet zo tevreden ben geweest met Jacobs' opvolgers en zo een beetje beducht voor een teleurstelling, wantrouwig ben geworden (enkele uitzonderingen daargelaten). Maar ook deze fronttekeningen als de presenteerblaadjes voor het verhaal nodigen me echt niet uit. Ik kan wat @Peter Motteschrijft wel beamen. Beide tekeningen hebben een interessante achtergrond en het kleurgebruik is ook knap. Maar daar houdt het wat op. De personages die rondkijken naar het gevaar op de eerste front? Ze doen zeer houterig aan, amateuristisch zelf, alsof de schetser/tekenaar het beu was of zijn deadline moest halen en veel te vroeg is gestopt. De Berlijnse muur is zeer herkenbaar en dat decor voelt wel goed aan (gelukkig voor de lezers met weinig besef van geschiedenis krijgen ze de titel ). Maar er is meer. Wanneer het de bedoeling was om op de eerste cover een ode te geven aan het front van ´Het gele teken´ dan zou ik zeggen: doe dat gewoon niet en probeer liever origineel te zijn, want die ode is mislukt onder meer door die houterigheid. Verzin beter zelf iets dat recht doet aan het album in plaats van uittentreuren te pogen verwijzen naar iets iconisch uit het verleden. De tweede cover heeft wel een achtergrond die vragen oproept, maar die 'hollende Mortimer´ is me echt nietszeggend. Het is wel volgens de regels van de kunst getekend - een lopend mannetje- maar nodigt dit slecht geklede mannetje (ooit was hij een geleerde en gentleman) je uit voor een spannend avontuur? Mij alleszins niet. Wat heb je aan zo'n hollende held 'in het ijle´op een cover? Wat stelt het voor?. Vlucht hij of, holt hij naar iets of iemand? Als hij vlucht voor welk gevaar dan? Want het enige wat je ziet is een lege gang en traphal. Als hij daarentegen naar iets of iemand loopt, wat interessant kan zijn, waarom dan op zijn minst op een of andere manier een compositie maken met een glimp? Over die gas(zuurstof)fles op de voorgrond en meetapparatuur (?) rechts kan ik kort zijn: die zijn gewoon spuuglelijk te noemen en misplaatst op een cover. Misschien speelt die apparatuur wel een rol in het verhaal maar dat maakt niet uit: het verbrodt enkel de tekening nog meer. Prachtig betoog, maar snap het niet helemaal. Sorry dat ik het zeg maar veel gel.. in de ruimte. Je praat over en kaft. heb je het album daarna ook gelezen? De nieuwe Blake en Mortimer vond ik dus een fijn verhaal om te lezen. Niets meer en niets minder. lukoste and Ambreville 2 Quote
Peter Motte Posted February 25, 2023 Posted February 25, 2023 Ik vond het verhaal ook redelijk goed, maar die omslagtekening blijft de grafische variant van gel... in de ruimte. Willem 1 Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
ovócito Posted February 25, 2023 Posted February 25, 2023 1 uur geleden, Willem zei: Prachtig betoog, maar snap het niet helemaal. Sorry dat ik het zeg maar veel gel.. in de ruimte. Je praat over en kaft. heb je het album daarna ook gelezen? De nieuwe Blake en Mortimer vond ik dus een fijn verhaal om te lezen. Niets meer en niets minder. Ik had het over de kaft als presenteerblaadje voor het album, en waarom dat presenteerblaadje mislukt is volgens mij. Over het verhaal liet ik me niet uit. Niet zo moeilijk te begrijpen toch? Willem and Peter Motte 2 Quote
Willem Posted February 26, 2023 Posted February 26, 2023 Was moeilijker te begrijpen dan gedacht. Kwartje is gevallen. ovócito 1 Quote
hemweg Posted February 26, 2023 Posted February 26, 2023 Bij nadere beschouwing vind ik de cover ook vreemd. En dat is niet doordat Mortimer in een pyama door een hal rent, Waarom is er wel sprake van slagschaduw bij de voet van Mortimer en het meterkastje, maar niet bij de zuilen en de middenwand (tussen de trappen)? een doordachter gebruik van licht en schaduw zou de tekening veel dramatischer hebben kunnen maken. Ook de zuil rechts lijkt bovenin als een repoussoir, samen met de linkerzuilen en de gasfles te werken. Hierdoor zou de kijker zich stiekeme toeschouwer voelen van een spannende gebeurtenis. Maar onderaan de tekening blijk de zuil achter de vitrinekast te eindigen. Ik vond het verhaal voor het grootste deel boeiend, het einde met de dubbelganger vond ik ongeloofwaardig. Zou het stemgeluid, mimiek etc ook gekopieerd kunnen worden? Quote
Madam Kito Posted February 26, 2023 Posted February 26, 2023 2 uren geleden, hemweg zei: Ik vond het verhaal voor het grootste deel boeiend, het einde met de dubbelganger vond ik ongeloofwaardig. Zou het stemgeluid, mimiek etc ook gekopieerd kunnen worden? Typisch voor strips is dat niemand een specifiek stemgeluid lijkt te hebben. Als iemand zich vermomt worden die nooit aan hun stem herkend. De andere personages kunnen zelfs niet horen of het om een man of een vrouw gaat. sanderg 1 Quote
hemweg Posted February 27, 2023 Posted February 27, 2023 9 uren geleden, TDPB zei: Typisch voor strips is dat niemand een specifiek stemgeluid lijkt te hebben. Als iemand zich vermomt worden die nooit aan hun stem herkend. De andere personages kunnen zelfs niet horen of het om een man of een vrouw gaat. Daar heb je gelijk in. Het dan hangt het ook nog van de mate van realisme van de strip af. Peter Motte 1 Quote
sanderg Posted February 27, 2023 Author Posted February 27, 2023 18 uren geleden, TDPB zei: Typisch voor strips is dat niemand een specifiek stemgeluid lijkt te hebben. Als iemand zich vermomt worden die nooit aan hun stem herkend. De andere personages kunnen zelfs niet horen of het om een man of een vrouw gaat. Het valt mij ook vaak op in strips dat ze overal ter wereld dezelfde taal spreken Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg
Peter Motte Posted February 27, 2023 Posted February 27, 2023 Da's nog niks: in sommige sf spreken alle aliens perfect Engels. Daarom ook was Arrival een verademing. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Ambreville Posted February 27, 2023 Posted February 27, 2023 1 hour ago, sanderg said: Het valt mij ook vaak op in strips dat ze overal ter wereld dezelfde taal spreken Niet helemaal. Quote
cinco Posted February 27, 2023 Posted February 27, 2023 2 uren geleden, Peter Motte zei: Da's nog niks: in sommige sf spreken alle aliens perfect Engels. Of sci-fi waar andere planeten gewoon variaties hebben op aardse culturen en politieke systemen. Quote
Peter Motte Posted March 19, 2023 Posted March 19, 2023 Is er behalve De Erfenis van Jacobs nog een recent werk over B&M dat documentair is? Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
hemweg Posted March 20, 2023 Posted March 20, 2023 Dit jaar veel uitgaven rondom Blake en Mortimer. Onlangs: - Edgar P. Jacobs, de Doemdromer (getekende biografie); - De erfenis van Jacobs (over de overige tekenaars en schrijvers van Blake en Mortimer). over een paar weken: - De U-straal (opnieuw ingekleurd); - De Vuurpijl (Het vervolg op de U-straal); - Le Rayon U (bibliografische uitgave van de U-straal met veel oorspronkelijke schetsen) eind van het jaar: - De geesten van Doggerland (door Yves Sente en Peter Van Dongen); - Buitenreeksalbum (Fromental, Bocquet en Floc'h, 12 pagina's) en - Jacobs 329 tekeningen (heruitgave). Quote
Peter Motte Posted March 20, 2023 Posted March 20, 2023 Dan heb ik dit weekend toch De Erfenis van Jacobs gezien op een stripbeurs voor 50 euro, terwijl het een nieuwe boek is, en de aanbevolen winkelwaarde iets lager dan 40 euro is. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
lukoste Posted April 24, 2023 Posted April 24, 2023 https://www.demorgen.be/tv-cultuur/scenarist-jean-van-hamme-schreef-sequel-tachtig-jaar-na-iconisch-stripalbum-er-is-geen-verbeelding-meer~b5d9b771/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F Ik ben er nog niet toe gekomen het album te lezen. Iemand zich al een mening kunnen vormen? Quote
Peter Motte Posted April 24, 2023 Posted April 24, 2023 Ik begin er niet aan. Dus ik zal me er geen mening over kunnen vormen. De U-straal zelf heb ik natuurlijk al gelezen, en je leest het wel uit, maar ik blijf altijd met een leeg gevoel achter, of zoiets. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
cinco Posted April 24, 2023 Posted April 24, 2023 1 uur geleden, Peter Motte zei: De U-straal zelf heb ik natuurlijk al gelezen, en je leest het wel uit, maar ik blijf altijd met een leeg gevoel achter, of zoiets. Peter Motte 1 Quote
Waldorf Posted April 24, 2023 Posted April 24, 2023 De U-straal is een beetje als chicorei: het is een surrogaat omdat de oorlog verhinderde dat het echte spul geleverd werd. Het is niet bijzonder lekker, maar de mensen moesten het er mee doen in de moeilijke omstandigheden van die tijd. Peter Motte 1 Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.
Peter Motte Posted April 24, 2023 Posted April 24, 2023 Ja, maar ik denk niet dat dat de reden is dat het verhaal zo leeg aanvoelt. Het was ook Jacobs' eerste verhaal. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Lamme Goedzak Posted April 24, 2023 Posted April 24, 2023 4 hours ago, lukoste said: https://www.demorgen.be/tv-cultuur/scenarist-jean-van-hamme-schreef-sequel-tachtig-jaar-na-iconisch-stripalbum-er-is-geen-verbeelding-meer~b5d9b771/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F Ik ben er nog niet toe gekomen het album te lezen. Iemand zich al een mening kunnen vormen? Ik vond het maar meuh. De u straal vind ik leuk, gewoon ouderwetse pulp. De vuurpijl is naast een aantal fouten en rare wendingen gewoon meuh. Quote
sanderg Posted April 24, 2023 Author Posted April 24, 2023 Heb m nog liggen - alles van Van Hamme koop ik blind. Nog nooit iets van zijn hand gekocht dat echt tegenviel (in de zin van bijna alles van Dufaux en Yann en waarvan ik dus ook niets meer koop behalve Murena). Al moet ik ook wel bekennen dat t niveau van de Van Hamme niet meer het niveau uit de jaren 80-90 hebben Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg
Blutch Posted April 26, 2023 Posted April 26, 2023 Ik vond De vuurpijl best leuk, zoals ik ook fan ben van de B&M-voortzetting. Fouten in het scenario? Zou kunnen, ik zit daar niet zo op te letten. Ik ben vooral gevoelig voor sfeer en ritme, en dat zit wel goed. Quote
hemweg Posted June 18, 2023 Posted June 18, 2023 Aangekondigd: een nieuwe buitenreeks van Blake en Mortimer, De Kunst van de Oorlog. Was de kritiek al groot bij de bekendmaking van de cover van Acht uur in Berlijn, hoe groot zal hier de kritiek zijn? De stijl is in ieder geval afwijkend van Jacobs. Bekijk het handje van Blake of rode lijntjes de Amerikaanse vlag eens. Quote
Madam Kito Posted June 18, 2023 Posted June 18, 2023 1 minuut geleden, hemweg zei: Was de kritiek al groot bij de bekendmaking van de cover van Acht uur in Berlijn, hoe groot zal hier de kritiek zijn? De stijl is in ieder geval afwijkend van Jacobs. Daarom dat het een buitenreeks album is, he. Quote
ovócito Posted June 18, 2023 Posted June 18, 2023 1 uur geleden, hemweg zei: Aangekondigd: een nieuwe buitenreeks van Blake en Mortimer, De Kunst van de Oorlog. Was de kritiek al groot bij de bekendmaking van de cover van Acht uur in Berlijn, hoe groot zal hier de kritiek zijn? De stijl is in ieder geval afwijkend van Jacobs. Bekijk het handje van Blake of rode lijntjes de Amerikaanse vlag eens. Oei, Blake had blijkbaar de duimschroeven aan gekregen in het martelkamp van de Jappen vroeger. De sukkelaar! En dan die zesde vinger aan zijn rechterhand. Worden strips nog wel serieus genomen tout court? Als een amateur als ik dat zou doen... Tja, dat is nu eenmaal een amateur niet? Maar een pro ??? Quote
Peter Motte Posted June 18, 2023 Posted June 18, 2023 27 minuten geleden, sporoi zei: Oei, Blake had blijkbaar de duimschroeven aan gekregen in het martelkamp van de Jappen vroeger. De sukkelaar! En dan die zesde vinger aan zijn rechterhand. 6? Hij heeft er potverdikke 7! Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
ovócito Posted June 18, 2023 Posted June 18, 2023 17 minuten geleden, Peter Motte zei: 6? Hij heeft er potverdikke 7! Ik ben de tel kwijt. Peter Motte 1 Quote
dirk (monsieur toupet) Posted June 18, 2023 Posted June 18, 2023 De duim en handpalm zorgen misschien voor wat verwarring, maar het zijn gewoon 5 vingers. Quote
cinco Posted June 18, 2023 Posted June 18, 2023 En welke vinger is dit eigenlijk? Ik krijg er plaatsvervangende kramp aan mijn handen van. De achtergrondfiguren zijn trouwens beter getekend dan de figuren op de voorgrond. (al hangt die schouder wat laag, mogelijk zit-ie uit de kom) Quote
Peter Motte Posted June 18, 2023 Posted June 18, 2023 2 uren geleden, dirk (monsieur toupet) zei: De duim en handpalm zorgen misschien voor wat verwarring, maar het zijn gewoon 5 vingers. Mja... nu je het zegt. Maar het feit dat ik 7 vingers kon tellen, zegt genoeg over de kwaliteit van de tekening. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Peter Motte Posted June 18, 2023 Posted June 18, 2023 De tekenaar had zich nochtans goed ingeleefd: Ik begrijp trouwens die slechte voorpagina niet, want Flo'ch kan echt wel tekenen. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Peter Motte Posted June 18, 2023 Posted June 18, 2023 Ik begrijp dus echt wel waarom ze hem kozen, maar niet waarom ze zo'n misbaksel van een voorpagina goedkeurden. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
ovócito Posted June 19, 2023 Posted June 19, 2023 Geachte /her/ she/ mr/ ms/ mx/ (mx/ ms/ mr/ she/ her) Zoals afgesproken voeg ik hierbij de gecorrigeerde covertekening. Ik hoop dat U er ditmaal tevreden mee bent? Zo is de hoogste nood gelenigd. De heer Flo'ch laat zich opnieuw verontschuldigen en verzekert u dat dit echt de laatste keer is dat dit zal gebeuren. Mag ik u iets bekennen? - (maar hou het stil) - Welaan, hij is momenteel ietwat minder in vorm: dag en nacht onbedaarlijke hoestbuien, een hoge bloeddruk en oorsuizingen, duizelingen, met daarbij af en toe zijn arm die neigt naar om zich heen te slaan (niet zo goed voor het tekenen zoals u kan vermoeden). Zijn wat vertroebelde blik is nog het minst van zijn zorgen. Maar voor de rest gaat het zeer goed met hem. Zijn laatste tekeningen waren daarom een tikje minder optimaal en hij moest zijn dikste pen bovenhalen, anders was het resultaat nog een fractie minder. We hopen allebei dat het beter zal gaan de volgende maanden. Hoop doet immers leven! Wenst u in de toekomst nog correcties, ik sta steeds voor u klaar.... Nee nee, nogmaals, geen dank! We zijn er om elkaar te helpen nietwaar? Mx Sporoi PSMag ik u verzoeken me het bedrag van Spoiler Nieuwsgierig aagje! euro voor de geleverde diensten ten laatste op 22 juni te laten geworden op rekeningnummer Spoiler Maar blijf je dan zo halsstarrig? op naam van Spoiler ONVERBETERLIJK BEN JIJ! (vermijd een boete, betaal op tijd) - (Pour les Français la même chose) UPDATE Quote
Peter Motte Posted June 19, 2023 Posted June 19, 2023 Nu heeft-ie een gebroken vinger. Zeker net bij Olrik gaan buurten. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Peter Motte Posted June 19, 2023 Posted June 19, 2023 Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Recommended Posts