Ga naar inhoud

Blake en Mortimer


sanderg

Recommended Posts

20 uren geleden, Tom MDP zei:

Kijk naar dat subtiele acteerwerk, cameravoering en compositie!

 

Dat is genoeg om mij terug te doen instappen op de blake en mortimer trein.

Tegenover het klamme lijn geknoei van voordien. Met als uitschuiver der uitschuivers de openingsplaat van De Septimus Golf waar elk gevoel voor dramatiek, mysterie, spanning en leven ontbreekt. 
 

Heb ik iets gemist? Waar moet ik dat subtiel acteerwerk, cameravoering en compositie zien?

(bij die prent van die aziatische haven hierboven zie ik enkele rare houdingen, personages (is dat Blake links in beeld?) en iele lijntjes. Ik zie zo dat het niet van Jacobs is).

En ja, de pagina die je toont is niet echt geweldig. Maar dat ligt zeker niet aan de tekenaar. Als het scenario vraagt om zes prenten met rechtopstaande, toastende personages kan je geen mirakels verrichten. Hij heeft er tenminste een mooie symmetrische compositie van gemaakt.

Probleem met een tekenaar als Jacobs is dat hij ondanks zijn kunnen ook zijn minpunten had. Zijn personages zijn nogal vaak houterig. Moet zo'n nieuwe tekenaar dat dan overnemen, of juist niet? Als je daar meer leven in steekt ben je wel een mindere imitatie aan het maken.

Er komt altijd zoveel kritiek op het album dat Bob De Moor tekende, maar dat is wel een prima imitatie van de stijl die Jacobs op dat moment hanteerde.

Link naar reactie
1 hour ago, Tom B said:

Heb ik iets gemist? Waar moet ik dat subtiel acteerwerk, cameravoering en compositie zien?

(bij die prent van die aziatische haven hierboven zie ik enkele rare houdingen, personages (is dat Blake links in beeld?) en iele lijntjes. Ik zie zo dat het niet van Jacobs is).

En ja, de pagina die je toont is niet echt geweldig. Maar dat ligt zeker niet aan de tekenaar. Als het scenario vraagt om zes prenten met rechtopstaande, toastende personages kan je geen mirakels verrichten. Hij heeft er tenminste een mooie symmetrische compositie van gemaakt.

Probleem met een tekenaar als Jacobs is dat hij ondanks zijn kunnen ook zijn minpunten had. Zijn personages zijn nogal vaak houterig. Moet zo'n nieuwe tekenaar dat dan overnemen, of juist niet? Als je daar meer leven in steekt ben je wel een mindere imitatie aan het maken.

Ik deel de mening van Tom B hier. Op de tweede prent is het decor geweldig. Mortimer lijkt echter meer op een zak aardappelen dan op Mortimer

Enne- wat Blake betreft.. Ik hoop niet dat hij het is die naast Mortimer staat..

Link naar reactie
1 uur terug, marioboon zei:

Volgens mij is dat ook de reden waarom ze Peter van DOngen hebben gepaard met Teun Berserik, 

Niet als de de heren zelf mogen geloven:

"Opvallend is dat het duo niet gevraagd is door de uitgeverij maar zelf een mailtje gestuurd hebben naar uitgeverij Dargaud om zich voor te stellen. “Er is natuurlijk wel wat aan vooraf gegaan. Een paar jaar geleden was Theo van den Boogaard door Dargaud wél gevraagd een proefpagina te maken. Hij vroeg mij als zijn assistent maar ik had toen geen tijd en verwees hem naar Teun Berserik. Hun pagina werd afgewezen en vervolgens besloten Teun en ik dan maar zelf een poging bij Dargaud te wagen. We werden uitgenodigd twee proefpagina’s te maken, aldus geschiedde en met succes.”"

Link naar reactie
15 hours ago, Hardcover said:

Interview met Juillard: na de laatste alinea info over Blake & Mortimer:  https://www.ligneclaire.info/double-7-77557.html

interessant! Dank voor de link

 

Wat is overigens jullie top 5 van de B&M albums?

 

De mijne:

 

1. Het raadsel van Atlantis

2. De valstrik

3. Bericht uit het verleden

4. Het Voronov Complot
5. De erfenis van William S.

 

Mijn favoriete tekenaars voor de reeks:

1. Juillard
2. Ted Benoit
3. Aubin

Link naar reactie
1 uur terug, sanderg zei:

interessant! Dank voor de link

 

Wat is overigens jullie top 5 van de B&M albums?

 

De mijne:

 

1. Het raadsel van Atlantis

2. De valstrik

3. Bericht uit het verleden

4. Het Voronov Complot
5. De erfenis van William S.

 

Mijn favoriete tekenaars voor de reeks:

1. Juillard
2. Ted Benoit
3. Aubin

1. Het gele teken

2. S.O.S Meteoren

3. Het Voronov complot

4. Bericht uit het verleden

5.Het geheim van de pyramide

 

Tekenaars:

 

1. Jacobs

2. Benoit

3.Juillard

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Ja hallo

 

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181015_03847813

 

"Beheerder van ‘Blake & Mortimer’-fonds verdiende miljoenen aan illegale verkoop"

"Tot 205.000 euro per pagina: 200 peperdure tekeningen stiekem verkocht door man die ze moest bewaken"

"Zij hadden ons land nooit mogen verlaten, maar toch is een twintigtal originele bladzijdes van de stripreeks De Avonturen van Blake & Mortimer – samen enkele miljoenen waard – in Parijs in beslag genomen. Het gerecht verdenkt Philippe B., de man die juist moest waken over de schat van de Belgische stripauteur Edgar P. Jacobs, ervan de exemplaren te hebben verkocht."

 

Artikel uit 2017 bij de overdracht van de collectie aan de Koning Boudewijnstichting, waar toen al duidelijk was dat er stukken verdwenen waren.

https://www.bruzz.be/uit/literature/originele-tekeningen-ep-jacobs-verdwenen-2017-09-26

 

"Feit is wel dat er gaandeweg steeds meer originelen van Jacobs op de markt kwamen. Stripgalerijen boden origineel werk van de meester aan voor bedragen tussen de 70.000 en 250.000 euro, aldus Couvreur. Het grote geld, met andere woorden. De bestuurders van de Stichting E.P. Jacobs – van wie er slechts twee toegang hadden tot de kluis - wijzen naar elkaar. Ook is het allerminst duidelijk waarom de stichting ermee ophoudt; verschillende betrokkenen geven heel uiteenlopende verklaringen."

Link naar reactie
2 uren geleden, sanderg zei:

nee, dat realiseerde ik me ook 😉

Feit is dat ik Jacobs geen geweldig tekenaar vind. Als verhalenverteller vind ik m wel heel goed (over t algemeen)

Jacob was ook erg sterk met zijn kleurgebruik. Bij een album als het Gele Teken voegt de inkleuring echt iets toe. De sfeer die Jacobs met zijn kleur wist op te roepen maakt het album nog steeds bijzonder ondanks het feit dat het verhaal verder wat oudbollig overkomt...

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
4 hours ago, Rik said:

Jacob was ook erg sterk met zijn kleurgebruik. Bij een album als het Gele Teken voegt de inkleuring echt iets toe. De sfeer die Jacobs met zijn kleur wist op te roepen maakt het album nog steeds bijzonder ondanks het feit dat het verhaal verder wat oudbollig overkomt...

Jacobs is daar inderdaad vaak om geroemd- en dat is zeker terecht! zijn kleurgebruik draagt absoluut bij aan de sfeer van de verhalen

Link naar reactie
14 minuten geleden, sanderg zei:

Bedankt voor het delen! Waar je deze primeurafbeeldingen eigenlijk vandaan?

Het is wat zoekwerk, maar voornamelijk bij publicaties door personeel van de uitgever, soms bij tekenaar zelf.

Was eigenlijk op zoek naar meer info over oneshot "Double 7" van Yann en Juillard, en via Juillard komt men al vrij snel ook bij

Blake & Mortimer uit. Vooral bij proefpagina's vanaf drukkerij is personeel erg enthousiast en wordt daarvan veel gedeeld.

 

Van Juillard trouwens veel exclusieve tekeningen in dit forumtopic: http://lectraymond.forumactif.com/t34p200-tout-sur-juillard

Onder andere deze mooie zwart/wit:

2a15zp.jpg

© Juillard, 2015

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
11 minutes ago, Hardcover said:

Het is wat zoekwerk, maar voornamelijk bij publicaties door personeel van de uitgever, soms bij tekenaar zelf.

Was eigenlijk op zoek naar meer info over oneshot "Double 7" van Yann en Juillard, en via Juillard komt men al vrij snel ook bij

Blake & Mortimer uit. Vooral bij proefpagina's vanaf drukkerij is personeel erg enthousiast en wordt daarvan veel gedeeld.

 

Van Juillard trouwens veel exclusieve tekeningen in dit forumtopic: http://lectraymond.forumactif.com/t34p200-tout-sur-juillard

Onder andere deze mooie zwart/wit:

2a15zp.jpg

© Juillard, 2015

super!! bedankt voor de link! zoals bekend zal zijn ben ik dol op het tekenwerk van Juillard

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Zag zojuist op de cover van het 25ste Blake & Mortimer album dat er in deze serie nog steeds pijp gerookt wordt. Al weer meer dan een decennia terug is er uit politieke correctheid bij een andere roker uit ook een klassieke reeks, namelijk Western-held Lucky Luke, zijn sigaret vervangen door een grasspriet. Ook in de laatste (spin-off) albums van een andere doorgestarte klassieke stripreeks, te weten Buck Danny (Classic), wordt daarin bij de roker Jerry Tumbler geen sigaret meer aangetroffen. Moeten Blake & Mortimer eigenlijk in de huidige tijdgeest nu ook niet stoppen met roken of aan de grasspriet...?😕

 

Met nu 60 jaar Lucky Luke jubileum zou ik graag zien, dat hij zijn historisch correcte rokertje weer terugkrijgt, en dit gaat ook op voor Jerry Tumbler in de 70-jarige Buck Danny reeks.

 

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
1 hour ago, Hardcover said:

Zag zojuist op de cover van het 25ste Blake &Mortimer album dat er in deze serie nog steeds pijp gerookt wordt. Al weer meer dan een decennia terug is er uit politieke correctheid bij een andere roker uit ook een klassieke reeks, namelijk Western-held Lucky Luke, zijn sigaret vervangen door een grasspriet. Ook in de laatste (spin-off) albums van een andere doorgestarte klassieke stripreeks, te weten Buck Danny, is daarin bij de roker Jerry Tumbler geen sigaret meer aangetroffen. Moeten Blake & Mortimer eigenlijk in de huidige tijdgeest nu ook niet stoppen met roken of aan de grasspriet...?😕

 

Met nu 60 jaar Lucky Luke jubileum zou ik graag zien, dat hij zijn historisch correcte rokertje weer terugkrijgt, en dit gaat ook op voor Jerry Tumbler in de 70jarige Buck Danny reeks.

 

verrek! had ik nog helemaal niet over nagedacht maar inderdaad! dit moet volgens mij wel de eerste cover sinds lange tijd zijn waarop wordt gerookt. Een van de covers van Largo winch moest destijds nog worden aangepast omdat Simon n sigaar rookte (ze hebben daar toen n tandenstoker van gemaakt). da's nog niet zo heel gek lang geleden...

 

misschien is dit detail gewoon door de keuring geglipt? 🙂

Link naar reactie
12 uren geleden, sanderg zei:

verrek! had ik nog helemaal niet over nagedacht maar inderdaad! dit moet volgens mij wel de eerste cover sinds lange tijd zijn waarop wordt gerookt. Een van de covers van Largo winch moest destijds nog worden aangepast omdat Simon n sigaar rookte (ze hebben daar toen n tandenstoker van gemaakt). da's nog niet zo heel gek lang geleden...

 

misschien is dit detail gewoon door de keuring geglipt? 🙂

De vrouwen waren al verbannen in de Jacobsalbums en nu nemen ze ook nog het laatste mannenbolwerk af. 😢 What next... Nasir die hertekent wordt als een blanke Engelsman omdat het niet netjes is om mensen van Hindoe afkomst als bediende neer te zetten?

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
13 hours ago, Hardcover said:

Zag zojuist op de cover van het 25ste Blake & Mortimer album dat er in deze serie nog steeds pijp gerookt wordt. Al weer meer dan een decennia terug is er uit politieke correctheid bij een andere roker uit ook een klassieke reeks, namelijk Western-held Lucky Luke, zijn sigaret vervangen door een grasspriet. Ook in de laatste (spin-off) albums van een andere doorgestarte klassieke stripreeks, te weten Buck Danny (Classic), wordt daarin bij de roker Jerry Tumbler geen sigaret meer aangetroffen. Moeten Blake & Mortimer eigenlijk in de huidige tijdgeest nu ook niet stoppen met roken of aan de grasspriet...?😕

 

 

Misschien willen ze bij B&m niet aan geschiedvervalsing doen. Want ha ja, al dat wegpoetsen van Zwarte Pieten en pijpen is tenslotte geschiedvervalsing. 😡

--------------------------

Niets staat in de weg! :cheerf2:

Link naar reactie

Ja, tot je de oplage van dat boek erbij plaatst.

 

Edit: Even verduidelijken, ik ben grote fan van Niet Nu Laura (en ken haar ook persoonlijk.) 

Maar in datzelfde artikel staat ook dat de verkoop van dat boek afstevent op 3000 verkochten exemplaren... Wat zeker mooi is, maar nu ook niet om te zeggen dat het keerpunt bereikt is en dat mensen massaal weer boeken aan het kopen zijn. 

Link naar reactie
On 10/17/2018 at 9:32 AM, Hardcover said:

Het is wat zoekwerk, maar voornamelijk bij publicaties door personeel van de uitgever, soms bij tekenaar zelf.

Was eigenlijk op zoek naar meer info over oneshot "Double 7" van Yann en Juillard, en via Juillard komt men al vrij snel ook bij

Blake & Mortimer uit. Vooral bij proefpagina's vanaf drukkerij is personeel erg enthousiast en wordt daarvan veel gedeeld.

 

Van Juillard trouwens veel exclusieve tekeningen in dit forumtopic: http://lectraymond.forumactif.com/t34p200-tout-sur-juillard

Onder andere deze mooie zwart/wit:

2a15zp.jpg

© Juillard, 2015

Doet me aan Caroline Baldwin denken.

Link naar reactie
23 uren geleden, Tom MDP zei:

Ja, tot je de oplage van dat boek erbij plaatst.

 

Edit: Even verduidelijken, ik ben grote fan van Niet Nu Laura (en ken haar ook persoonlijk.) 

Maar in datzelfde artikel staat ook dat de verkoop van dat boek afstevent op 3000 verkochten exemplaren... Wat zeker mooi is, maar nu ook niet om te zeggen dat het keerpunt bereikt is en dat mensen massaal weer boeken aan het kopen zijn. 

 

3000 exemplaren voor cartoons die al online, gratis te lezen waren.  Dat is goed toch?

Zijn grotere oplages (voor beginnende strips) wel mogelijk?

Link naar reactie

Als iemand 3000 exn verkocht krijgt van werk dat eigenlijk al op internet staat, dan is hij heel populair op internet en verdient hij of zij zijn geld met de reclame op zijn site. Zo'n boek is een extraatje. Een beetje zoals Herman Brusselmans. Die verdient waarschijnlijk ook meer met zijn tv-optredens dan met zijn boeken.

Het echte probleem is dat als je kop nooit op tv komt, je niks verkocht krijgt. En met "op tv komen" bedoel ik niet één keer op het einde van het nieuws wat over je leuteren omdat je een prijs hebt gewonnen, maar regelmatig in een of ander populair programma.

Link naar reactie
Op 8/11/2018 om 20:32, Rik zei:

De vrouwen waren al verbannen in de Jacobsalbums en nu nemen ze ook nog het laatste mannenbolwerk af. 😢 What next... Nasir die hertekent wordt als een blanke Engelsman omdat het niet netjes is om mensen van Hindoe afkomst als bediende neer te zetten?

Sstt, breng ze nu niet op ideeen.

Link naar reactie

Iemand hier eigenlijk benieuwd naar de op stapel zijnde B&M 'tribute' van Schuiten? 

Alhoewel Schuiten een fenomenaal tekenaar is ben ik persoonlijk geen fan van zijn strips.. De verhalen doen me weinig tot niets..

Ik weet dan ook niet zo goed ik van deze tribute moet verwachten noch wat ze feitelijk in gaat houden. Bijgaand wat afbeeldingen die ik vond.

blake-mortimer-portfolio-shuiten-archives_internationales-06.jpg

blake-mortimer-portfolio-shuiten-archives_internationales-03.jpg

blake-mortimer-portfolio-shuiten-archives_internationales-04.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...