Ga naar inhoud

Kuifje & Hergé


Recommended Posts

Hergé overleed op 3 maart 1983, exact dertig jaar geleden dus.

 

Nochtans is Kuifje nog steeds aanwezig en is het de gewone stripmarkt zelfs ontgroeid (zie de veilingen met originelen van Kuifje die extreem hoge toppen scheren). Hergé / Kuifje = kunst.

 

De film heeft de reeks wel enig nieuw leven ingeblazen, doch de afwezigheid van nieuwe albums zal m.i. vroeg of laat toch de doodsteek van de reeks uitmaken.

 

Waar zal Kuifje volgens jullie binnen 30 jaar staan? Nog steeds alive & kicking of verworden tot een antiquarisch reliek uit vervlogen tijden ?

Link naar reactie

Trondheim beweerde in een interview dat hij zelf al een nieuw Kuifjeverhaal heeft getekend. Het ligt in een kluis en is bedoeld voor zijn erfgenamen... Maar waar staat Trondheim binnen 40 jaar?

Link naar reactie

Ik heb een paar maanden geleden geprobeerd om 'De blauwe Lotus' nog een keer te lezen,

indertijd mijn favoriete Kuifjesalbum.

Ik vond het onleesbaar geworden. Gedateerd tot en met.

 

De eerste (Haddock-loze) Kuifjes moet je denk ik, het liefst in zwartwit, lezen alsof je naar een stomme film zit te kijken. Hopeloos gedateerd maar er valt nog wel plezier uit te vissen als je goed je best doet. Ouderwets vakmanschap is lekker! Als Haddock begint op te draven wordt Kuifje alweer een stuk leesbaarder, al zullen jonge lezers daar wellicht heel anders over denken... (Lees: die albums net zo gedateerd vinden als de eerste albums.) 'De juwelen van Bianca Castafiore' is nog steeds een van mijn favoriete stripalbums aller tijden.

 

Geen idee verder of Kuifje over dertig jaar nog leeft. De huidige Kuifjelezers/verzamelaars zullen dan onderhand wel allemaal gestorven zijn. En of er nog nieuwe komen...?

BLOGTWITTER • FACEBOOK

Link naar reactie

Ik heb een paar maanden geleden geprobeerd om 'De blauwe Lotus' nog een keer te lezen,

indertijd mijn favoriete Kuifjesalbum.

Ik vond het onleesbaar geworden. Gedateerd tot en met.

 

De Blauwe Lotus heeft inderdaad een hopeloos rommelig scenario en is duidelijk al tekende verzonnen. Maar bij alle albums daarna is dat toch niet meer het geval?

Link naar reactie

Ik heb die Kuifje hype eigenlijk altijd overdreven gevonden. Ok, Hergé was in zijn tijd ver vooruit op anderen, maar om daar nu zo'n hype van te maken? Het is ook dankzij de media dat de hype er mede is gekomen met alle berichten over de gigantische sommen die worden gegeven voor de strips die mijns inziens (sommige toch) toch niet altijd een hoog niveau hadden. Ik ga nu Hergé niet zitten afbreken, laat dit duidelijk zijn. Enkel vind ik dat hij vroeger op een troon is gezet en blijkbaar mag hij erop blijven zitten, zelfs nu nog na 30 jaar. Mensen, er zijn zoveel tekenaars die het ook verdienen om eens te worden opgehemeld. Laat Hergé eens links liggen en zet anderen ook eens in de spotlights! :e007:

Link naar reactie

Kuifje gaat bij de verzamelaars/beleggers altijd wel een van de belangrijkste blijven. Voor wat betreft de leesbaarheid: dat zijn jaren 40-50 strips.

Je moet die lezen met die achtergrond, dan zijn ze echt wel goed. Hetzelfde kan je zeggen over Blake en Mortimer (zelfs de recente).

En wat dan zeggen over The Third Man? Hopeloos verouderd :e006:

Link naar reactie

Ik vind het ergens toch wel straf dat deze reeks zo kan blijven 'gehyped' worden. Pas op, ik heb ook de volledige reeks, en er zitten echt wel goeie verhalen tussen. Maar ik blijf het fascinerend vinden hoe het lijkt dat ze er in slagen het warm water blijven heruitvinden. Al die afgeleide producten...

 

Ik vraag me ook af, of het wel een goeie zet is geweest dat de reeks niet mocht worden verder gezet. (cfr bvb Blake & Mortimer). Of zou het nèt daardoor komen dat er zo'n hype rond deze strip blijft hangen?

Link naar reactie

Het Kuifje concept is natuurlijk ijzersterk: een "blanco" hoofdpersoon door wiens ogen de lezer het avontuur kan beleven, kolderieke bijfiguren die voor wat humor zorgen, een heldere tekenstijl en een niet al te moeilijk maar toch voldoende boeiend verhaal. Overigens ben ik ook van mening dat het zeer verstandig was om de reeks niet met andere tekenaars voort te zetten.

Link naar reactie

De Blauwe Lotus 'rommelig', 'gedateerd' en 'onleesbaar'? Wat een groteske onzin.

Het scenario is niet 'rommelig' maar doortimmerd, het verhaal niet 'gedateerd' maar historisch verantwoord, en De Blauwe Lotus is niet 'onleesbaar' maar juist zeer leesbaar qua tekeningen en scenario. Het eerste Kuifjealbum dat tot stand kwam door een gedegen voorbereiding (de inbreng van Tchang is algemeen bekend) dus al 'tekenend verzonnen' is sowieso al bezijden de waarheid.

De Blauwe Lotus is één van de beste strips ooit gemaakt en de twee stripmakers met hun kritiek zouden beter een toontje lager mogen zingen getuige het niveau van hun eigen producties.

Ik ben het trouwens met Retep eens dat het verstandig was de reeks te stoppen.

Link naar reactie

Dat is ook groteske onzin :e005:

 

(grapje, Krasser, smaken hé... :e012: )

 

Stripmakers mogen toch een persoonlijke smaak uiten. Heb al veel genoten en af en toe iets bijgeleerd door de inbreng van mensen als Linthout, Bouden en Boon. Hou jullie alsjeblieft niet in.

 

Ha, ik ben er voor dat niemand zich inhoudt ! Ik vind de blauwe lotus trouwens nog steeds best te lezen/volgen. Nu ben ik een liefhebber van strips die ingebed zijn in de geschiedenis en China in de jaren dertig was een interessante regio. Je kan Kuifje natuurlijk een klotenstrip vinden maar wat betreft leesbaarheid is dit best te volgen. Het aardige is dat kinderen nog steeds Kuifjes lezen (zie: a-selecte steekproef in Reteps familie).

Link naar reactie

De Blauwe Lotus 'rommelig', 'gedateerd' en 'onleesbaar'? Wat een groteske onzin.

Het scenario is niet 'rommelig' maar doortimmerd,

 

De Blauwe Lotus heeft in de Europese stripgeschiedenis zeker een grote verdienste. Het is een van de eerste goed gedocumenteerde strips. Maar het is niet omdat je je goed documenteert dat het scenario niet terzelfdertijd geimproviseerd kan zijn. En het scenario is wel degelijk rommelig. Om te beginnen is het eigenlijk geen opzichstaand album, maar het tweede deel van een verhaal dat begon in het vorige album. En dat heeft als vreemd gevolg dat de slechterik in De Blauwe Lotus die op pagina 57 onthuld wordt, eigenlijk een personage uit een vorig album is. Een personage dat ook al op pag 34 vier prentjes lang opduikt. Die vier prentjes doen me vermoeden dat Hergé toen hij die scène tekende nog helemaal niet wist wie op het einde de slechterik zou zijn. Want het hele album lang wordt Kuifje op de hielen gezeten door een bende die Kuifje wilt uitschakelen, maar als Kuifje plots binnenvalt bij het hoofd van die bende ontvangt die hem gewoonweg vriendelijk en laat hij Kuifje al even gewoon weer gaan.

Verder is het een mooi getekend album met boeiende scènes. Alleen hangen ze als los zand aan elkaar.

Het is pas vanaf De Zwarte Rotsen dat de scenario's van Hergé echt doordacht in elkaar zitten.

 

En natuurlijk is Kuifje qua stijl geen gedateerde strip. De meeste hedendaagse strips gebruiken nog steeds dezelfde beeldentaal.

Link naar reactie

De Blauwe Lotus 'rommelig', 'gedateerd' en 'onleesbaar'? Wat een groteske onzin.

Het scenario is niet 'rommelig' maar doortimmerd, het verhaal niet 'gedateerd' maar historisch verantwoord, en De Blauwe Lotus is niet 'onleesbaar' maar juist zeer leesbaar qua tekeningen en scenario. Het eerste Kuifjealbum dat tot stand kwam door een gedegen voorbereiding (de inbreng van Tchang is algemeen bekend) dus al 'tekenend verzonnen' is sowieso al bezijden de waarheid.

 

Hergé had tot de oorlog gewoon geen tijd om een Kuifjesalbum "ter dege" voor te bereiden door de enorme productie die ie per week voor Le Petit Vingtième (tot 8 pagina's per week PLUS een aantal illustraties PLUS grafische titels PLUS het reclamewerk) moest maken.

 

Het verhaal was idd wel degelijk al tekenend verzonnen

Link naar reactie

Een vooropgezet plan kan heel vaag of enorm uitgewerkt zijn. Een scenario kan al doende geschreven worden of ruim op voorhand uitgedacht en finegetuned zijn.

Er worden massa's strips gemaakt waarbij de tekenaar al volop aan het werk is zonder dat de scenarist (die nog bezig aan het schrijven is) weet waar het verhaal hem zal brengen, of hoe het hem bij zijn einde moet brengen. Of waarbij plots afgeweken wordt van het vooropgezette plan omdat een beter idee zich voordoet.

 

Hergé heeft niet plots de stap gemaakt van werken met geen scenario naar werken met een op voorhand al volledig uitgewerkt scenario. Dat ging geleidelijk, met tussenstappen. De Blauwe Lotus is duidelijk zo'n tussenstap.

Link naar reactie

"Hergé heeft niet plots de stap gemaakt van werken met geen scenario naar werken met een op voorhand al volledig uitgewerkt scenario. Dat ging geleidelijk, met tussenstappen. De Blauwe Lotus is duidelijk zo'n tussenstap."

 

 

Aha, wat je hier schrijft is in elk geval al heel wat genuanceerder.

Link naar reactie

De Blauwe Lotus 'rommelig', 'gedateerd' en 'onleesbaar'? Wat een groteske onzin.

Het scenario is niet 'rommelig' maar doortimmerd, het verhaal niet 'gedateerd' maar historisch verantwoord, en De Blauwe Lotus is niet 'onleesbaar' maar juist zeer leesbaar qua tekeningen en scenario. Het eerste Kuifjealbum dat tot stand kwam door een gedegen voorbereiding (de inbreng van Tchang is algemeen bekend) dus al 'tekenend verzonnen' is sowieso al bezijden de waarheid.

De Blauwe Lotus is één van de beste strips ooit gemaakt en de twee stripmakers met hun kritiek zouden beter een toontje lager mogen zingen getuige het niveau van hun eigen producties.

Ik ben het trouwens met Retep eens dat het verstandig was de reeks te stoppen.

 

Ik vind dat u zowel Tom als mezelf hier beledigt.

Omdat wij strips maken die u niet bevallen hebben wij volgens u het recht niet op een eigen mening.

Uw idool, Kuifje, zou nooit op een dergelijke boertige manier reageren.

Link naar reactie

"Ik vind dat u zowel Tom als mezelf hier beledigt.

Omdat wij strips maken die u niet bevallen hebben wij volgens u het recht niet op een eigen mening.

Uw idool, Kuifje, zou nooit op een dergelijke boertige manier reageren."

 

Ach, het spijt me dat ik u op uw teentjes trap. Uiteraard hebt u recht op uw mening, heb ik nergens bestreden. Maar misschien heb ik het recht het met uw mening niet eens te zijn? Ik vind het alleen nogal potsierlijk dat een minder getalenteerde stripmaker één van de grootmeesters van de Europese strip beledigt met op zijn zachtst gezegd nogal vreemde verwijten. Uw geval is te vergelijken met die van een matige voetballer van Standard Luik die beweert dat Pol van Himst er niet veel van bakte.

Link naar reactie

Altijd zorgen dat er een baksteen in je chacoche zit. Dat slaat beter.

 

Niets van aantrekken Willy,"als je het zelf niet beter kan moet je zwijgen" is typisch forumgedrag. Alleen kan een matige stripmaker het natuurlijk nog steeds stukken beter dan iemand die helemaal nooit strips heeft gemaakt. :e012:

 

Ik kom hier overigens niet als stripmaker (daarvoor zijn er andere plaatsen), maar als stripliefhebber. Die toevallig ook strips maakt. Heel lang geleden, ten tijde van het De Poort-forum probeerde ik dat zelfs verborgen te houden. Maar dat lukte helaas niet. Dus heb ik mijn anonimiteit maar opgegeven, met als grootste nadeel dat ik vaak op mijn woorden moet letten.

Forums zouden een vriendelijkere plaats zijn indien iedereen onder zijn eigen naam zou moeten inloggen.

Link naar reactie

Is het nodig om iemand's werk af te breken omdat hij een beoordeling geeft ? Breek je niet beter het werk van mensen als Bouden en Linthout af in de desbetreffende topics ? De reactie van Krasser heeft niks met sarcasme of cynisme te maken, het is bijna alsof Hergés werk verouderd vinden gelijk staat met het zeggen dat Krasser's moeder een ... is.

 

Hoho Koen, wat is dat nu voor een taal voor iemand die geen strips tekent.

 

ps als zeer ontalentvolle voetballer heb ik altijd veel kritiek gehad op diverse voetbalploegen. Jaren heb ik vanaf de tribune de plaatselijke FC mijn ongezouten mening medegedeeld. Het betrekken van de moeders van de spelers heb ik echter nimmer gedaan, dat vond ik dan weer een beetje onkies ! Nu ben ik wat rustiger en brom nog wat van de bank wanneer er weer eens een nederlandse ploeg de mist in gaat.

Link naar reactie

Apart is wel dat beide heren stripmakers (en tevens liefhebbers) wel vinden dat ze kritiek mogen uiten op een collega (ook al is hij dan overleden) maar dat ze zelf als door een adder gebeten reageren als ze er kritiek op hen wordt geuit. Inderdaad een geval van lange tenen.

 

Als een adder gebeten? Lange tenen? Waar? Ik trek me er net niets van aan en raad Willy hetzelfde aan.

 

 

Breek je niet beter het werk van mensen als Bouden en Linthout af in de desbetreffende topics ?

 

Goed idee, dan komt daar ook nog eens volk.

 

Als het Krasser kan helpen: ik bewonder het werk van Hergé wel degelijk. Maar ik had toen ik recent De Blauwe Lotus nog eens las hetzelfde gevoel als Willy; het is (zeker vergeleken met zijn latere werk) een rommeltje. Onbegrijpelijk dat net dit album als één van zijn betere albums wordt gezien terwijl het toch duidelijk het werk is van een stripmaker die nog op zoek is naar zijn vorm en stijl.

Link naar reactie

"Onbegrijpelijk dat net dit album als één van zijn betere albums wordt gezien terwijl het toch duidelijk het werk is van een stripmaker die nog op zoek is naar zijn vorm en stijl."

 

Ja? Ik denk dat de Lotus Hergé toont op het toppen van zijn kunnen qua vorm en stijl. De spontaniteit en zeggingskracht van deze tekeningen heeft hij later vrijwel niet meer geëvenaard.

Link naar reactie

Apart is wel dat beide heren stripmakers (en tevens liefhebbers) wel vinden dat ze kritiek mogen uiten op een collega (ook al is hij dan overleden) maar dat ze zelf als door een adder gebeten reageren als ze er kritiek op hen wordt geuit. Inderdaad een geval van lange tenen.

 

Waarschijnlijk om het feit dat je zelf pure nonsens aan het uitkramen bent.

Twee stripmakers (al dan niet 'minder') mogen geen kritiek uiten/mening hebben over het werk van een collega van jou, maar je valt hen niet aan omdat ze kritiek hebben, maar omdat ze stripmakers zijn.

Om je vergelijking van de mindere voetballer verder te trekken; volgens jou stelling mag een voetballer uit derde klasse geen kritiek geven op Pol Van Himst omdat hij zelf maar in derde klasse speelt, terwijl de kritiek van een gepassioneerde voetbalfan aan de toog die als werk iets totaal anders heeft dat wel mag.

 

Je kan het oneens zijn met een mening, hoe meer hoe beter. Maar iemand zijn beroep als argument bovenhalen is op het randje van pure discriminatie.

Dat heeft niets met lange tenen of niet tegen kritiek te maken.

Link naar reactie

Eerst maar eens beter leren lezen Tom MDP (en spellen). Voor de derde keer: ze mogen kritiek hebben en daar val ik hen vervolgens inhoudelijk op aan. Misschien doe ik er een schepje bovenop omdat zij als professionals beter zouden moeten weten in plaats van onzin uit te kramen.

Link naar reactie

Ja? Ik denk dat de Lotus Hergé toont op het toppen van zijn kunnen qua vorm en stijl. De spontaniteit en zeggingskracht van deze tekeningen heeft hij later vrijwel niet meer geëvenaard.

 

Dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Een smaak die Hergé zelf niet deelde met de fans van spontaniteit in (zijn) strips, want hij deed heel goed zijn best om die eruit te halen.

Met vorm en stijl bedoelde ik overigens ook vertelvorm en -stijl. Op de tekeningen van De Blauwe Lotus ga ik zeker geen kritiek hebben. Of misschien toch wel; het is jammer dat Kuifje er op de eerste, volledig hertekende pagina's anders uitziet dan in de rest van het album. Een schoonheidsfoutje.

Link naar reactie

Eerst maar eens beter leren lezen Tom MDP (en spellen). Voor de derde keer: ze mogen kritiek hebben en daar val ik hen vervolgens inhoudelijk op aan. Misschien doe ik er een schepje bovenop omdat zij als professionals beter zouden moeten weten in plaats van onzin uit te kramen.

 

Dat schepje heeft er niets mee te maken en daarin zit het beledigende aspect.

Het stoot je alleen maar tegen de borst omdat jou liefde voor de blauwe lotus niet gedeeld wordt met professionele stripmakers.

Maar of dat nu professionals zijn of niet, dat heeft er niets mee te maken.

 

Over de opmerking over mijn spelling en grammatica:

1344393029482_3102868.png

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...