Jump to content

Gilles de Geus


eriktex

Recommended Posts

5 uren geleden, sanderg zei:

 

Aan Wo1 deed Nederland ook niet mee maar 1917 werd goed bezocht in de bios.. 

En hoeveel strips uit ww1 zijn bekend bij het grote publiek in Nederland?

Omnia mutantur nihil interit

Link to comment
2 uren geleden, sanderg zei:

Loopgravenoorlog is ook hier erg bekend.. en Charley's war doet het volgens mij ook wel goed (zeer terecht overigens- wat n geweldige strip is dat!)

Strips van Tardi. Wellicht bekend bij een grote groep stripliefhebbers. Wat wordt hier bedoeld met het  grote publiek?

Link to comment
2 hours ago, sanderg said:

Goede vraag..

 

Het 'grote publiek' (in de omvang van Netflix kijkend publiek bijvoorbeeld) leest in Nederland sowieso geen strips meer... 

Tjah, dat is toch ergens een culturele keuze. Daar kan je over blijven klagen.

 

Hier heb je in elke Carrefour een afdeling strips met alle labels van Standaard Uitgeverij, Daedalus, Uitgeverij L en Dark Dragon. Ga je 30 km verder de taalgrens over, dan vind je een afdeling ter grootte van een stripwinkel in een Cora.

De echte reden is dan waarschijnlijk dat met een productie van 5000+ albums per jaar, er totaal geen interesse meer gaat zijn om Nederlandse strips te vertalen. Je krijgt dan van die rare effecten zoals Du Caju en zijn Nederlandstalige scenarist die een strip rechtstreeks in het Frans maken, waarna die vertaald moet worden. In hun geval door iemand die muisen niet goed kan spellen. Dagen van Zand is ook een Franstalige strip uitgegeven in Frankrijk. Het is het talent van Aimée dat haar naar daar heeft gebracht met het opbouwen van een goed netwerk via oa. Zidrou en Dargaud.

Storm zag je vroeger wel nog eens in de bakken. Maar die serie is ondertussen zo tenenkrullend slecht geworden dat die ambassadeur ook voorgoed verdwenen is.

Link to comment

Overigens- het is de vraag of de populariteit van een Nederlandse of Vlaamse strip in het buitenland (lees: Frankrijk) afhankelijk is van bijvoorbeeld een tijdsetting. Een reeks als Franka bijvoorbeeld vind ik beter dan pak m beet de laatste twee delen van Undertaker..

 

Kan niet aan de onbekende setting liggen want Franka speelt zich af in het heden. Ook het tekenwerk lijkt me dik in orde (Kuijpers heb ik toch wel erg hoog zitten ).

 

Desalniettemin is Franka nauwelijks bekend in Frankrijk volgens mij..

Was Kuijpers nou een Fransoos geweest dan zou dat volgens mij heel anders zijn geweest (en zouden zijn platen ook meteen een stuk duurder zijn- ter vergelijking- voor de aankomende Meyer expo bij Maghen mag je al snel 8k neerleggen voor een Undertaker plaat.. een mooie Franka plaat heb je al voor onder de 1k)

 

Geen idee waar dit m nou in zit.. enige verklaring is mijn vooringenomenheid over het Franse chauvinisme 🙂

Link to comment

Niet echt. Het is zelf contacten leggen en blijven duwen. Aimee De jong kan dat, anderen zouden dat ook kunnen. Ik denk wel dat je Meyer zijn platen in zwart-wit moet bekijken. Die zijn van Rosinski Niveau.  Toegegeven, Kuipers zit ook op dat niveau naar tekenwerk toe, maar zijn recente scenario’s missen punch en zijn te Hollands. 

Link to comment
15 uren geleden, Ambreville zei:

Niet echt. Het is zelf contacten leggen en blijven duwen. Aimee De jong kan dat, anderen zouden dat ook kunnen. Ik denk wel dat je Meyer zijn platen in zwart-wit moet bekijken. Die zijn van Rosinski Niveau.  Toegegeven, Kuipers zit ook op dat niveau naar tekenwerk toe, maar zijn recente scenario’s missen punch en zijn te Hollands. 

Je hebt zeker een punt maar ook de oudere albums van Franka hebben nooit potten gebroken in Frankrijk...

 

Wat betreft Aimee- ze is weliswaar goed aan de weg aan t timmeren maar is nog lang niet op t niveau Meyer.. 

 

Meyer is overigens absoluut een toptekenaar. Desalniettemin vind ik de prijzen voor zijn werk niet zonder meer gerechtvaardigd. Undertaker begon goed maar heeft mijns inziens al behoorlijk aan kwaliteit ingeboet.

 

Prijzen die (ruim) tot in de 10k gaan voor origineel werk vind ik enkel gerechtvaardigd bij werk dat al decennia aan de top staat / stond..

 

Ik heb t idee dat de prijzen nu bijkans kunstmatig worden opgeklopt..

 

Maar goed.. wie ben ik 🙂

Link to comment

Dat is Maghen zijn heel bedrijfsmodel. Eerst sluit een exclusiviteit af met de tekenaar van een reeks met stijgende populariteit. Als het kan mag die zelfs geen dedicaces meer doen. Als de kraan lang genoeg dicht heeft gestaan breng je een beperkt aantal tekeningen naar een veiling waarvan je de schatters controlleert. Die halen dan hoge prijzen, wat je als richtlijnen kan gebruiken voor de verkoopsexpo die volgt.

Link to comment
18 uren geleden, Ambreville zei:

Dat is Maghen zijn heel bedrijfsmodel. Eerst sluit een exclusiviteit af met de tekenaar van een reeks met stijgende populariteit. Als het kan mag die zelfs geen dedicaces meer doen. Als de kraan lang genoeg dicht heeft gestaan breng je een beperkt aantal tekeningen naar een veiling waarvan je de schatters controlleert. Die halen dan hoge prijzen, wat je als richtlijnen kan gebruiken voor de verkoopsexpo die volgt.

Toch wel een raar principe..

 

de prijzen die op een veiling worden betaald zijn in de regel een stuk hoger (omdat het dan ook vaak om een enkel exemplaar gaat) dan wat er voor wordt betaald in een galerie bij een verkoop expo... Volgens mij leidt dit principe tot structureel te hoge prijzen waardoor veel werk effectief onverkocht blijft.. (is al regelmatig het geval volgens mij)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...









×
×
  • Create New...