Ga naar inhoud

[Tweede Ronde (15)] achtercover 59 vs. achtercover 44


Yncke

Welke achtercover vind jij de 'beste'?  

70 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke achtercover vind jij de 'beste'?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 23-01-19 at 07:00

Recommended Posts

Tweede ronde.

 

Welke van deze twee achtercovers vind jij de 'beste'? 

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. 

In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.

Dus ook de indiener mag zijn of haar backcover zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

 

A

 

22796-2-De-ijskoningin-1984.jpg.90a4efdf

 

 

 

Boekenmagazijn

 

 

B

 

AC50A920-0E08-40C8-9F2B-E4438E37CD92.jpe

 

Als tweede inzending kies ik dan voor de achterkant van Loisels Peter Pan, vroeger bij Blitz. Beetje gelijkaardig van opzet. Op de eerste achtercover (Londen) zie je Tinkerbel voorbijvliegen op de plek waar Peter net gepasseerd is op de voorkant. Op de achterkant van deel 2 zie je op diezelfde plek Jack the Ripper opdoemen en op de achterkant van deel 3 loopt hij daar voorbij, dezelfde richting uit als Peter. Peters voetstappen zijn nog goed zichtbaar in de sneeuw.

 

Metabaron

Link naar reactie

Geef me toch maar A. Die is oprechter en compleet. B wordt enkel leuk als je er meerdere van hebt, waarvoor je blijkbaar alles in eerste druk moet hebben. Op mijn deel 4 bv. staan albums op de achterkant ipv de tekening. Dat zie je hierboven al. De vertaler had nul de ballen respect voor het idee van Loisel.

 

 

 

Link naar reactie
25 minuten geleden, Ambreville zei:

Geef me toch maar A. Die is oprechter en compleet. B wordt enkel leuk als je er meerdere van hebt, waarvoor je blijkbaar alles in eerste druk moet hebben. Op mijn deel 4 bv. staan albums op de achterkant ipv de tekening. Dat zie je hierboven al. De vertaler had nul de ballen respect voor het idee van Loisel.

Prima dat je voor A kiest. Ik ga niet een cover lopen verdedigen hier. Maar toch wil ik wel reageren op jouw motivatie en die van meerdere tijdens dit toernooi. Het gaat er toch om dat je kiest voor een cover die ingezonden is? Waarom haalt iedereen dan andere versies erbij of redenen die losstaan van de cover om er niet voor te kiezen enz? Ik heb een aantal covers door zien gaan waarvan ik me afvraag hoe dat mogelijk is. Als je dan vervolgens zulke dingen als commentaar ziet vraag ik mij af waarop een keuze nou eigenlijk gebaseerd is en waarom bepaalde covers soms winnen?

Link naar reactie
Quote

De vertaler had nul de ballen respect voor het idee van Loisel

 

Pijnlijk inderdaad. Maar niet alleen in vertaling, ook in 'eigen huis' werden Loisels aspiraties uiteindelijk de nek omgedraaid. 

33 minuten geleden, JPAR zei:

Het gaat er toch om dat je kiest voor een cover die ingezonden is? Waarom haalt iedereen dan andere versies erbij of redenen die losstaan van de cover om er niet voor te kiezen enz?

Met het erbij halen van andere versies lijkt me op zich niks mis. Het is toch leuk om ze in een bredere context te zien? Om het oogmerk van de tekenaar te verduidelijken? En om je lekker op te winden/te verbazen over slechte vertalingen en uitgevers zonder respect?  

 

Maar je hebt gelijk, het gaat uiteindelijk om 1 genomineerde, in dit geval de eerste Peter Pan, achtercover die prachtig in lijn is gebracht met voorcover en die, vind ik, qua sfeer ook zelfstandig recht overeind blijft. Dat is knap. 

 

panpeter.thumb.JPG.620626273d363bed6088c88bd9566017.JPG  

image.png

Link naar reactie
8 minuten geleden, Vittorio zei:

Met het erbij halen van andere versies lijkt me op zich niks mis. Het is toch leuk om ze in een bredere context te zien? Om het oogmerk van de tekenaar te verduidelijken? En om je lekker op te winden/te verbazen over slechte vertalingen en uitgevers zonder respect? 

 

 

Dat ben ik ook met je eens. Vind ik ook leuk en informatief. Het gaat er mij om dat een beslissing gebaseerd is op die andere versies en niet op de versie die ingediend is.

Link naar reactie
1 uur terug, JPAR zei:

Dat ben ik ook met je eens. Vind ik ook leuk en informatief. Het gaat er mij om dat een beslissing gebaseerd is op die andere versies en niet op de versie die ingediend is.

En daarom heb ik voor A gekozen. Ik zie wel niets mis in het erbij halen van meer tekeningen en context. Uiteindelijk is de discussie leuker dan het resultaat van de stemming.

 

 

 

Link naar reactie

A. is in tekst en beeld een vooruitblik op het volgende album met de belofte 'verschijnt binnenkort'. Ik heb het uitgerekend: 'binnenkort' betekent in dit geval 33 jaar....:blink:  Eigenlijk is dit dus de afschuwelijkste achtercover van het toernooi.   

 

Het origineel is net iets scherper, met een in de tekst duidelijker knipoog naar het gele teken ('marque rose'):

 

 bidouilleetviolette03v.jpg

Link naar reactie

Ik heb nu wel voor A gekozen, maar ik vind zelfs dat losstaande factoren een invloed mogen hebben op de stemming. In deze bijvoorbeeld: schitterend idee om ook van de achtercover een soort verhaaltje te maken. Dan kijk je niet puur enkel naar de cover, maar ook naar het idee er achter. Het concept is ook belangrijk, vind ik. Idem voor een achtercover die magistraal samenvalt met de voorcover, bijvoorbeeld.

 

Nu goed, iedereen geeft een andere invulling aan de 'beste' cover, dus het maakt in feite toch niet uit :)

 

Andere versies van de cover mogen m.i. dan weer geen invloed hebben, maar ze zijn wel leuk om te zien. Dus blijf maar doen.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...