Ga naar inhoud

Strip Van De Dag


Kool Thing

Recommended Posts

19 uren geleden, De Hollander zei:

Dwergen 17, teleurstellend. 

Tekeningen zijn prima, maar het verhaal is zwak en voegt totaal niets toe. Zonde!

Ik neem aan dat je ELFEN 17 bedoeld. Voor de rest kan ik helemaal meegaan in jouw commentaar.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Tjah...Afrikanen hebben nu eenmaal andere fysionomische kenmerken dan blanken en Aziaten. Net zoals Aziaten dan weer andere fysionomische kenmerken hebben dan Afrikanen en blanken.  Niks mis mee. Ook niet als je dat weergeeft.

Maar er was wel wat racisme...van de VN tov Tshombé en Katanga.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

En dat is niet goed...of hoe moeten we dat dan zien?

Mij lijkt het een strip die gewoon beschrijft hoe het er onder mensen aan toe gaat. Het lijkt mij ook dat het loopjongentje bij het Nieuwsblad die het stukkie tikte, eventjes ongefundeerd en melig tendentieus wou doen.

Link naar reactie
3 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

En dat is niet goed...of hoe moeten we dat dan zien?

Mij lijkt het een strip die gewoon beschrijft hoe het er onder mensen aan toe gaat. Het lijkt mij ook dat het loopjongentje bij het Nieuwsblad die het stukkie tikte, eventjes ongefundeerd en melig tendentieus wou doen.

 

Ik drukt me misschien niet volledig uit. Katanga is geen strip over en met mooie mensen. Iedereen in die periode was racistisch naar de degene van de andere stam toe. En dan moet je dat gewoon zo beschrijven. 

 

Toegegeven,  de strip was soms "van dik hout zaagt men planken" (vooral het derde deel was het minste en de gratuite gemakkelijkheid van de personages om hun amorele daden te plegen stoorde me wel wat en dan kan kan je dat wel Nury aanwrijven dat ie op cruciale momenten het cliché pakt ipv de nuance) , maar die recensent leek me vooral geshockeerd te zijn dat -gasp!- zwarten ook slecht kunnen zijn naar andere zwarten toe en dat er geen helden waren.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
50 minutes ago, marioboon said:

 

Ik drukt me misschien niet volledig uit. Katanga is geen strip over en met mooie mensen. Iedereen in die periode was racistisch naar de degene van de andere stam toe. En dan moet je dat gewoon zo beschrijven. 

 

Toegegeven,  de strip was soms "van dik hout zaagt men planken" (vooral het derde deel was het minste en de gratuite gemakkelijkheid van de personages om hun amorele daden te plegen stoorde me wel wat en dan kan kan je dat wel Nury aanwrijven dat ie op cruciale momenten het cliché pakt ipv de nuance) , maar die recensent leek me vooral geshockeerd te zijn dat -gasp!- zwarten ook slecht kunnen zijn naar andere zwarten toe en dat er geen helden waren.

Vooral dat.

Link naar reactie

Gelezen: Gilles Durance 2 - Catalina in zwaar weer (Callixte)

Gilles Durance is een piloot die onder de dekmantel van een kleine luchtvaartmaatschappij spioneert voor de Franse staat. In dit tweede album trekt hij daarvoor naar Frans Polynesië waar in de jaren zestig kernproeven werden uitgevoerd. 

Tekenaar Callixte tekent aardige vliegtuigen en decors, en ook erg veel vrouwelijk schoon. Van scenario's schrijven heeft hij minder kaas gegeten. Het verhaal is warrig, in die mate dat het op mijn zenuwen ging werken.

 

Catalina28.jpg

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Eerste 2 delen van Tango gelezen. Lang geleden dat ik nog eens zo heb genoten om een strip te lezen. Gewoon rechtoe-rechtaan verhalen, zonder al te veel extra lussen of ingewikkelde familiale constructies. Er zit weliswaar een ietwat vervolglijn in het verhaal, maar beide verhalen zijn eigenlijk op zichzelfstaand. In vooral het eerste deel hebben ze me een paar keer kunnen laten verrassen. 

 

Hele mooie decors, goed uitgewerkte karakters. 

Link naar reactie

Gelezen: Jonas Fink 2 - De boekhandelaar uit Praag (Giardino)

Dit nieuwe deel van Jonas Fink speelt zich af twaalf jaar na het einde van het vorige deel. Het is 1968, en tijdens de Praagse Lente hebben de Tsjechoslovaken een half jaar de hoop dat het totalitaire regime de greep op de bevolking zal lossen. Jonas Fink werkt ondertussen nog steeds in de boekhandel. Hij is samen met Fuong, een Vietnamese dokter. Zijn moeder dementeert. Als plots zijn jeugdliefde Tatiana terugkeert als journaliste voor een Russische staatskrant wordt Fink weer tot over zijn oren verliefd. In augustus '68 is de Praagse Lente plots voorbij. Troepen uit de andere Warschaupact-landen brengen het regime weer in het gelid. De vrienden van Jonas doen mee aan het protest tegen de inval. Maar Jonas Fink is geen held. 

Giardino maakt van zijn hoofdpersonage geen dappere verzetsstrijder, maar een man die in zijn jeugd gezien heeft hoe hard het regime kan optreden. Dit is een geweldige strip. Erg dik ook, want Giardino neemt uitgebreid de tijd om zijn verhaal genuanceerd te brengen. Zeer goed.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Horacio Van Alba deel 1 tem 3 : amper acht jaar na het verschijnen van het eerste deel komen we de ontknoping van dit drieluik te weten. Eerst en vooral: het tekenwerk van Nicolas Sinner is werkelijk fenomenaal. Het verhaal speelt zich af rond de 15de eeuw waar verschillende Italiaanse stadsstaten zich verenigd hebben in een republiek. Onderlinge geschillen worden er geregeld door duels. De duellisten zijn elitestrijders die hun leven in dienst stellen van de republiek. De strijders behoren tot twee academies: de democratische of de theocratische. Dit om te vermijden dat één academie te machtig zou worden. Het gebruik van duels om conflicten te beslechten is een doorn in het oog van de buurstaten die hier een alibi in zien om de rijkdommen van de republiek in te lijven. Vooral de rode kardinaal -gedoodverfd opvolger van de paus- aast op deze rijkdommen. 

De eerste twee delen zijn uitstekend, met een geloofwaardig opgebouwde spanning en intelligent scenario waar de pionnen op het politieke schaakbord vaak met dilemma's geconfronteerd worden. Na een zinderend einde in deel 2 wordt het verhaal netjes afgehandeld in deel 3. Alleen gaat het verhaal dan wat te vlot vooruit. Weinig spanning en ik bleef wat op mijn honger zitten omdat ik toch nog een twist verwachtte in het scenario. Maar al bij al toch een aanrader deze reeks. Alleen voor de tekeningen al de aanschaf waard.

Link naar reactie


image.thumb.png.fb833b21fc634f3502a8496f138eacab.png

Strip van de dag door mijn petekind van 10, die bij elk goed rapport een strip krijg van mij.

Wauw, zo mooi getekend!  Ik dacht dat het ééntje van Sisters of Celestine en de Paarden ging zijn, maar dit is veel specialer.  De kleuren zijn ook heel tof.  En het is een schattig verhaal maar het is wel heel snel gedaan, er mochten nog veel meer bladzijden in staan want het is precies een beetje kort.  Bestaan er nog van?  Je mag die ook kiezen als ik nog een goed rapport heb hoor, pépé. 

Et voila. ;) (ze weet nog niet dat ik deel 2 al liggen heb)

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

De nederlaag - Rabaté

In dit tweeluik vertelt Rabaté over de mei-dagen van 1940 als het Duitse leger Frankrijk overrompelt. We volgen het wedervaren van soldaat Videgrain die afgezonderd raakt van zijn afdeling, en deze pas terugvindt op het moment dat ze zich overgeeft aan de Duitsers.

Zoals altijd is Rabaté spaarzaam met tekst en beeld, maar hij doet dat erg trefzeker. De toon is afstandelijk, en De nederlaag leest dan ook niet als een anti-oorlogsstrip. Rabaté kijkt gewoon toe hoe de omstandigheden de overhand nemen, en de personages meegesleurd worden in de gebeurtenissen. Er is zelfs plaats voor humor tussen de gruwel. Zeer goed.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
4 uren geleden, Waldorf zei:

Gelezen: Blake & Mortimer  - De laatste farao

Deze strip bevestigt voor mij twee dingen: B&M is geen strip voor mij en Schuiten is geen tekenaar voor mij. Mijn god, wie leest dit?

Ikke!

 

Geweldig verhaal, prachtige tekeningen! Maar ik sta redelijk alleen met die mening, heb ik de indruk. :) 

Link naar reactie
6 uren geleden, Waldorf zei:

Gelezen: Blake & Mortimer  - De laatste farao

Deze strip bevestigt voor mij twee dingen: B&M is geen strip voor mij en Schuiten is geen tekenaar voor mij. Mijn god, wie leest dit?

Dat laatste zinnetje is toch weer iets te veel. Eerst wordt er hier moeilijk gedaan over de maar 1000(duizend) stuks in oblong. Nu wordt zelfs in vraag gesteld wie dit leest. En de meesten van dit forum waren zelfs gepikeerd dat ze deze niet vast kregen en wilden zelfs extra geld uitgeven aan de luxe-uitgave. Strange forum(maar als het maar negatief klinkt, is het blijkbaar ok).  

 

Link naar reactie
8 hours ago, Waldorf said:

Gelezen: Blake & Mortimer  - De laatste farao

Deze strip bevestigt voor mij twee dingen: B&M is geen strip voor mij en Schuiten is geen tekenaar voor mij. Mijn god, wie leest dit?

 

Jij blijkbaar 😄. En ik binnenkort ook want ligt op de leesstapel... (in gewone SC...)

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
14 uren geleden, bammar zei:

Dat laatste zinnetje is toch weer iets te veel. Eerst wordt er hier moeilijk gedaan over de maar 1000(duizend) stuks in oblong. Nu wordt zelfs in vraag gesteld wie dit leest. En de meesten van dit forum waren zelfs gepikeerd dat ze deze niet vast kregen en wilden zelfs extra geld uitgeven aan de luxe-uitgave. Strange forum(maar als het maar negatief klinkt, is het blijkbaar ok).  

 

Wat hebben die twee dingen met elkaar te maken? Logisch dat je gepikeerd bent als je niet krijgt wat je verwacht. Dat is een fout van de uitgever, 2.500 voorbestellingen en 1.000 leveren.

Als iemand, nadat hij het gelezen heeft, vervolgens aangeeft dat hij het slecht vindt is dat zijn mening. Daar kun je het mee eens zijn of mee oneens, maar dat doet niks af aan zijn mening.

Hoogstens kun je debateren of zijn woordkeuze de juiste is, maar ook dat is zijn keuze.

Dus ik begrijp jouw opmerking niet. Zeker dat stuk over als het maar negatief klinkt.

Link naar reactie
14 uren geleden, bammar zei:

Dat laatste zinnetje is toch weer iets te veel. Eerst wordt er hier moeilijk gedaan over de maar 1000(duizend) stuks in oblong. Nu wordt zelfs in vraag gesteld wie dit leest. En de meesten van dit forum waren zelfs gepikeerd dat ze deze niet vast kregen en wilden zelfs extra geld uitgeven aan de luxe-uitgave. Strange forum(maar als het maar negatief klinkt, is het blijkbaar ok).  

 

U blijft maar hameren op de vermeende negativiteit van dit forum, maar dat raakt kant noch wal. Als u even de tijd neemt om door dit draadje te scrollen zal u snel merken dat ik een van de weinigen ben die consequent een korte bespreking schrijft van de strips die ik lees. Sommige van die strips vind ik goed, andere dan weer niet. Schrijf vooral zelf eens een korte bespreking van wat u het voorbije weekend las. Dat zijn de bijdragen die ik zelf het meest waardeer op de Reep.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
Op 11/6/2019 om 11:58, Waldorf zei:

Gelezen: Blake & Mortimer  - De laatste farao

Deze strip bevestigt voor mij twee dingen: B&M is geen strip voor mij en Schuiten is geen tekenaar voor mij. Mijn god, wie leest dit?

Ik heb dit album gelezen en vind zowel het verhaal als de tekeningen goed.

Wat mij erg aanspreekt is het aspect dat deze Blake en Mortimer niet is getekend in de stijl van Jacobs maar in de stijl van Schuiten. Verder speelt het verhaal zich niet af in een kort tijdbestek in de jaren '50 zoals de meeste Blake en Mortimers maar over tientallen jaren tot in de jaren '90. Voeg daar een verrassend en afwijkend einde aan toe en je krijgt een Blake en Mortimer die zowel visueel als verhaaltechnisch de moeite waard is om te lezen ( en aan te schaffen in welke versie dan ook 😉)

 

 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Vandaag geeindigd met het herlezen van het universum van de Vampieren.

18 delen De Zang van de Vampiers, 6 delen De Clan van de Draak, 6 delen De Eeuw van de Schimmen en 3 delen De Meesters van het Spel. 33 albums, een forse trip. (En er wordt ook nog een link gemaakt met Affodil)

En gelukkig een hele fijne trip. 

De verhalen lezen rap, zijn filmisch en bevatten niet van die eindeloze teksten. Er zit veel vaart in en redelijk veel actie. Het nadeel van de prequels is uiteraard dat er geen hoofdpersonen dood kunnen gaan. Dit maakt prequels altijd weer wat minder spannend. 

Al met al vind ik dat er mooi universum is geschapen. Een universum welke ik in de toekomst graag nog eens zal herlezen.

Wel zal ik dan meer acht slaan op de leesvolgorde. 

De meester van het spel staat echt wel los van de rest, maar bij de overige reeksen zou ik toch een specifieke volgorde aanhouden. Deze is in mijn optiek.

1) De 1e cyclus van De Zang van de Vampiers.

2) De Clan van de Draak

3) De 2e cyclus van De Zang van de Vampiers

4) De Eeuw van de Schimmen

5) De 3e cyclus van De zang van de Vampiers.

 

Ik ben benieuwd wat anderen er van vonden?

Link naar reactie

Vandaag de laatste nieuwe Druuna gelezen.

Van te voren wist ik al dat het ging tegenvallen. De stripreeks Druuna is op zich geen echte topper, maar de eerste 8 delen staan wel in de kast. Ja, ja, naakt verkoopt, dat is al erg lang bewezen. 

Nu er werd aangekondigd dat dit de allerlaatste zou zijn, ben ik dan maar overstag gegaan (de verzamelaar in mij). Ja, de uitgave is supermooi, de tekeningen minder dan voorheen, maar nog altijd mooi. Maar ja, het verhaal....., dat was bij de vorige delen al twijfelachtig en dat is het bij dit afsluitende deel helemaal. In feite gebeurd er helemaal niets. Reken dus niet op een afsluiter van jewelste. Sterker nog het verhaal bevat totaal geen hoogtepunten (welke bij Druuna tweeledig kan zijn). 

Afijn, daar ik een tegenvaller verwachte, viel het allemaal zo soort mee. Maar in werkelijkheid is het erg zonde van die 30 euro.

Link naar reactie

Vandaag een oudere reeks uit de kast getrokken. Dixie Road, 4 delen, gemaakt door Dufaux en Labiano, afgerond verhaal.

Een heerlijk verhaal, Dufaux blijft heerlijk aards en de tekeningen van Labiano zijn heel mooi. Het leest allemaal lekker weg en er gebeurd genoeg. Mocht je dit niet hebben en kom je het tegen, twijfel dan niet en koop dit! 

3EEBACF4-CD7E-4610-B3AA-CAE5CB3006A3.jpeg

Link naar reactie

Krasse knarren 1 tem 5 , wat een topreeks . Tekeningen , verhaal , humor , diepgang .....

deze reeks heeft alles. Aanrader 

Stomp 1 tem 3 , nummer 1 heeft alles , zeer sterke strip en beloofde dus veel maar helaas nr 2 en 3 zijn serieuze dieptepunten en veel heen en weer gepalaver . Gemiste kans jammer 

Link naar reactie
On 7/24/2019 at 8:04 AM, Krimson said:

Krasse knarren 1 tem 5 , wat een topreeks . Tekeningen , verhaal , humor , diepgang .....

deze reeks heeft alles. Aanrader 

Stomp 1 tem 3 , nummer 1 heeft alles , zeer sterke strip en beloofde dus veel maar helaas nr 2 en 3 zijn serieuze dieptepunten en veel heen en weer gepalaver . Gemiste kans jammer 

moet deel 2 en 3 nog lezen, 

maar had de originele bedenker zijn eigen origine verhaal vernietigd, omdat deze versie beter was dan die van hem?

zal Stomp dit weekend gaan lezen 

 

Link naar reactie
Op ‎24‎/‎07‎/‎2019 om 14:04, Krimson zei:

Stomp 1 tem 3 , nummer 1 heeft alles , zeer sterke strip en beloofde dus veel maar helaas nr 2 en 3 zijn serieuze dieptepunten en veel heen en weer gepalaver . Gemiste kans jammer 

Ik kan je wel volgen, Krimson. Deel 1 vond ik ook heel sterk. Deel 2 al wat minder. En deel 3 blijft grafisch heel knap maar dat verhaal...  niet simpel en soms zelfs te moeilijk om voor mij een  vlot en aangenaam leesmoment te brengen. Je moet er echt je kopje bijhouden. Van dit soort strip verwacht je dat niet meteen. Wellicht speelde dat  vooroordeel mij ook parten. Verwachting van en leeservaring zelf zijn niet meteen overeenkomstig. Heb ook een wat raar gevoel bij deze trilogie. Tekentechnisch héél erg mooi. Indrukwekkend bij momenten maar het verhaal nodeloos complex gemaakt.

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie
Op 10/7/2019 om 17:11, De Hollander zei:

Vandaag geeindigd met het herlezen van het universum van de Vampieren.

18 delen De Zang van de Vampiers, 6 delen De Clan van de Draak, 6 delen De Eeuw van de Schimmen en 3 delen De Meesters van het Spel. 33 albums, een forse trip. (En er wordt ook nog een link gemaakt met Affodil)

En gelukkig een hele fijne trip. 

De verhalen lezen rap, zijn filmisch en bevatten niet van die eindeloze teksten. Er zit veel vaart in en redelijk veel actie. Het nadeel van de prequels is uiteraard dat er geen hoofdpersonen dood kunnen gaan. Dit maakt prequels altijd weer wat minder spannend. 

Al met al vind ik dat er mooi universum is geschapen. Een universum welke ik in de toekomst graag nog eens zal herlezen.

Wel zal ik dan meer acht slaan op de leesvolgorde. 

De meester van het spel staat echt wel los van de rest, maar bij de overige reeksen zou ik toch een specifieke volgorde aanhouden. Deze is in mijn optiek.

1) De 1e cyclus van De Zang van de Vampiers.

2) De Clan van de Draak

3) De 2e cyclus van De Zang van de Vampiers

4) De Eeuw van de Schimmen

5) De 3e cyclus van De zang van de Vampiers.

 

Ik ben benieuwd wat anderen er van vonden?

Ik kan enkel spreken voor de 3 cyclussen van de zang van de vampiers. Gisteren eindelijk het finale deel gelezen. Zeer goeie reeks. Alleen vond ik dat gaandeweg de tekenstijl veranderde, en het soms iets te karikaturaal werd. Vooral Debrah vond ik in de eerste cyclus een échte vamp (no pun intended), maar op het laatst lijkt het vooral haastwerk. Ik dacht op een bepaald moment dat het om een nieuwe tekenaar ging. 

Link naar reactie

De Balling - Erik Kriek

 

De Balling brengt ons naar het IJsland van de middeleeuwen. Hallstein Thorddson keert na een ballingschap van zeven jaar terug naar zijn geboortegrond om daar vast te stellen dat niet iedereen hem vergeven heeft voor de moord die aan de basis ligt van zijn verbanning. 

Erik Kriek is eerst en vooral een illustrator. Tekenen kan de man als de besten. Jammer genoeg betekent dat niet dat Kriek een degelijke strip kan maken. Daarvoor is zijn verhaal niet boeiend genoeg, en bovendien beheerst hij de knepen van het stripmakersvak niet erg goed. Het verhaal flowt niet, de dialogen lopen mank en de vele personages  zijn erg flets. De beste stukken zijn die waarin Kriek in enkele brede plaatjes zonder personages de woeste natuur van IJsland evoceert. Dan komt de illustrator weer boven en weet hij sfeer te scheppen.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Dit weekend Rio 1 tm 4 van Glenat gelezen.

Wat mij betreft een heerlijke strip. Een afgerond verhaal in 4 delen, dus niet eindeloos gerekt. Een prima verhaal, met de nodige actie en emotie. Alsook fijn getekend. 

1 minpuntje, de hoofdpersoon Rubeus gedraagt zich vaak als een enorme eikel, waardoor je als lezer toch minder betrokken bent bij zijn belevenissen. Maar ja, pubers blijven pubers, ik heb er zelf ook een aantal in huis rondlopen, stuk voor stuk moeilijke gevallen. 😀😀😀

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...