Ga naar inhoud

Strip Van De Dag


Kool Thing

Recommended Posts

Inner City Blues integraal (Ammari-B, Brüno)

Dit boek is een integrale met de drie delen van dit vroegere werk van tekenaar Brüno, het eerste deel dateert van zo'n 15 jaar geleden.

We volgens de broers Arnold en Willie Brown die zich van kleine autodieven omhoogwerken in het zwarte misdaadmilieu van een Amerikaanse grootstad in het begin van de jaren '70. In de drie delen worden steeds dezelfde gebeurtenissen verteld, maar vanuit een ander standpunt. Beetje bij beetje krijgen we zicht op de duistere zaken die tot een bloedig einde leiden.

Het genre van de Blaxploitation werd door Quentin Tarantino terug op de kaart gezet in de cinema met Jacky Brown. Dit is het equivalent voor de strip: verwijzingen naar de grootsteedse zwarte cultuur van de jaren '70 zijn alomtegenwoordig. Ik heb bijzonder genoten van de leuke personages, de complexe plot en de geweldige funky sfeer van dit boek. Brüno is ondertussen nog gegroeid als tekenaar, maar dit is ook al zeer goed getekend. De integrale is op een kleiner formaat uitgegeven, dat is het enige nadeel. Erg geestig, maar niet in het Nederlands.

 

album-cover-large-10229.jpg

 

album-page-large-10229.jpg

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Carbone & Silicium van Bablet: na Adrastée het 2de album dat ik van hem lees en waauw wederom zeer sterk. Zowel scenario als tekeningen zijn van zijn hand en van TOP kwaliteit. Vertelling gaat over AI (Artificiel Intelligence) en hoe dit gedurende 100 jaren overleeft. 

IMG_20210715_140449__01__01.thumb.jpg.5f28ae0d732515db9f2f3b0eb1d97e5c.jpg

En leuk hoe hij kleine hoofdjes gebruikt bij dialogen waar de persinages niet zichtbaar zijn

IMG_20210715_073809__01__01__01.thumb.jpg.1c86d4340b2acab1fe40ff642e13c45e.jpg

 

Link naar reactie

Paar goede dingen gelezen laatste tijd:

 

Greep (1&2, Zakine. Uitg. Aba Academy)

 

Tof SF-verhaal, wat X-files-achtig. Qua tekeningen kan er nog progressie gemaakt worden, maar wel zeer verzorgd.

 

De dame van de ansichtkaarten (Eid/Paiment, Uitg. DDB)

 

Zeer aangename verrassing. Meisje wil een internationale zangcarrière uitbouwen ism 2 mannen. Op één (de foute) wordt ze verliefd. Dramatisch verhaal. Verfilmbaar. Prachtif getekend. Aanrader!

 

 

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Gelezen in de congé:

 

De man die Chris Kyle vermoordde (Nury, Brüno)

Chris Kyle was een sluipschutter bij de Amerikaanse Navy Seals die in Irak zo'n 160 mensen neerschoot. Hij werd beroemd toen hij een autobiografie schreef waarin hij vertelde over het plezier dat hij beleefde aan het doodschieten van barbaren. In 2013 werd Kyle doodgeschoten door een andere veteraan die aan PTSS leed.

Nury en Brüno hanteren in dit boek een erg onderkoelde en afstandelijke toon. Ze putten uitvoerig uit televisie-interviews met Kyle zelf en andere betrokkenen om de feiten weer te geven. Daardoor staan de pagina's vol pratende hoofdjes en lijkt het een droge weergave van de feiten door de mensen die betrokken waren. Maar wie de strip leest eindigt met meer vragen dan antwoorden. Was Kyle een held? Een laffe moordenaar? Een soldaat die zijn werk deed en daar uiteindelijk ook PTSS aan overhield? Hoe gaan de Verenigde Staten om met hun veteranen? Wat is een held?

De aanpak van Nury en Brüno levert een boeiend boek op. De vaak repetitieve vakjes met pratende hoofdjes en de vale kleuren zetten de toon voor het verhaal, maar grafisch vuurwerk zoals in Tyler Cross levert dat jammer genoeg niet op.

Erg goed.

 

 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Mooie zomers 6 - Les Genêts (Zidrou, Lafebre)

Het is een prettig weerzien met de familie Faldérault, dit keer in de zomer van 1970. Moeder is zwanger van het vierde kind, maar dat let de familie niet om er met de R4 op uit te gaan. Maar in de Bourgogne zet een klein incident de reis op de helling. Gelukkig vindt het gezin onderdak op de sympathiekste boerderij uit de streek. Maar in de Bourgogne is niet alleen de keuken erg traditioneel.

Uitstekend zesde deel, vol zomerse melancholie en dat toetsje zuur om ons bij de les te houden. Zidrou weet alle elementen die deze reeks zo goed maken in balans te houden. 

 

 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Een ster van zwart katoen (Sente, Cuzor)

Bij verschijnen heb ik deze Vrije Vlucht niet gekocht, maar deze vakantie heb ik hem ontleend in de bibliotheek. Het verhaal draait om de eerste vlag van de Verenigde Staten die George Washington liet naaien voor de strijd tegen de Engelse kolonisator. Onder één van de witte sterren naaide een zwarte vrouw stiekem een zwarte ster, om zo ook de zwarte mensen een plaats te geven in de nieuwe natie. Na veel omzwervingen blijkt de vlag tijdens de Tweede Wereldoorlog in handen van een Duitse officier. Drie zwarte Amerikaanse soldaten krijgen de opdracht de vlag terug te halen.

De eeuwenlange onderdrukking van de zwarte Amerikanen verdient aandacht, en het is een kapstok waar vele verhalen aan kunnen opgehangen worden. Maar Yves Sente is niet de man die dat kan. De verwikkelingen van de drie soldaten in het tweede deel van het verhaal zijn zo ongeloofwaardig dat het pijn doet. Zelfs Charlier zou vijftig jaar terug niet aangedurfd hebben om een man te voet in de sneeuw te laten ontsnappen aan een pantserbrigade met speurhonden. Met gekrulde tenen en veel zuchten heb ik tot het einde gelezen. Cuzor tekent aardig, maar wat onpersoonlijk. De inkleuring met één kleur per periode doet 's mans tekenwerk bovendien geen eer aan.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Black Squaw 2 - Scarface (Yann, Henriet)

Bessie Coleman is in dit tweede album nog altijd de pilote van Al Capone en betrokken bij de smokkel van drank naar de Verenigde Staten. Bovendien zit de Ku Klux Klan haar nog altijd op de hielen.

Yann kiest er voor om een groep kinderen en tieners een grote rol te geven in het verhaal, waardoor het een beetje de toon van avontuurlijke jeugdboeken uit mijn jeugd krijgt. Al bij al een aardige pilotenstrip met een bijzonder hoofdpersonage. Goed getekend ook door Henriet.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Slecht weer op vakantie, dus extra kunnen lezen 🙃

 

A walk through hell (Ennis, Sudzuka): tot ongeveer 80% ver in het boek had ik het gevoel horror van de bovenste plank te lezen. Sublieme sfeeropbouw waarbij het verhaal mondjesmaat via verschillende flash backs verteld wordt. Helaas is Ennis me wat kwijtgeraakt op het einde. Te herlezen.

 

Die!Die!Die! Vol 1 (Kirkman, Burnham): hack 'n slash in dit rechttoe rechtaan actie verhaal over drie broers moordenaars. De humor deed me van ver wat aan The Boys van Ennis denken. Amusante vakantielectuur. Deel 2 pik ik ook op.

 

Skyward (Henderson): complete bundeling van deze miniserie in een zeer mooie hardcover. Op een dag verdwijnt de zwaartekracht op aarde. Nu enige jaren is de mens min of meer aangepast en leven de rijke mensen onderaan de steden met speciale magneetschoenen, terwijl de minder gegoeden bovenaan de wolkenkrabbers resideren. Wanneer een meisje via haar vader een mogelijke oplossing voor het verlies van de zwaartekracht op het spoor komt, doet de ex vriend van haar vader er alles aan om de huidige toestand vooral te behouden. Hij heeft zijn imperium immers opgebouwd met oplossingen voor de gegoede burgers. Dit is eerst en vooral prachtig getekend. Ongelofelijk sfeervol en heel zwierig. Het verhaal is een classic feel good story, waarbij op het einde alle registers open getrokken worden voor een happy ending. Dikke aanrader voor iedereen die een paar uurtjes mooi vormgegeven amusement zoekt.

 

De Medici's delen 1-3: eerder was ik hier al lovend over deel 1. De volgende twee delen gaan verder op hetzelfde elan en ontgoochelen niet. Dikke softcovers waar je een hele tijd zoet mee bent. Criticasters zullen misschien opperen dat er wel heel veel tekst te verwerken is, maar als je zoals ik geboeid bent door de rijke geschiedenis van Firenze en deze familie van mecenassen neem je er de vele lappen tekst met plezier bij. Fijn om de vele linken te spotten tussen de gebeurtenissen in de reeksen Borgia en De Verschrikkelijke Paus, beiden geschreven door Jodo.

 

De droom van Jeruzalem: katholieke fantasy met veel bloedvergieten. I luv it. Een rauw ridderverhaal met dito tekeningen en hier en daar een goddelijke interventie als deus ex machina. Meer moet dat soms niet zijn. Graag gelezen. 

 

Royal City (Lemire): deze reeks herlezen en dit verdient nog eens een vermelding. Lemire is op zijn best als hij persoonlijke verhalen schrijft. Hier bijt Lemire zich vast in de familie Pike die het verlies van hun jongere broer elk op hun eigen manier blijven meedragen. Als kind van de jaren 90 zijnde, kan je de setting alleen maar waarderen. De Nirvana en Sonic Youth referenties zijn legio. Deel 1 is van een eenzaam hoog niveau. Nadien vlakt het wat af, maar dit blijft toch ver boven de middenmaat uitsteken. En niet elk gewrongen persoonlijk verhaal hoeft slecht af te lopen.

 

Sweet Tooth (Lemire): ondanks de vele lofbetuigingen deze reeks altijd wat links laten liggen. Wanneer een comic door netflix verfilmd wordt, heeft dat als voordeel dat er waarschijnlijk een nieuwe bundeling zal komen. Een compendium in paperback uitvoering voor een scherpe prijs is moeilijk te weerstaan dan. Het wordt als scifi verhaal verkocht, maar dat dekt de lading helemaal niet. In een apocalyptische setting maken we kennis met Gus, één van de eerste hybride kinderen die na de grote plaag geboren werden en immuun zijn voor een virus dat de mensheid langzaam maar zeker dreigt uit te roeien. Gus wordt abrupt weggerukt uit zijn veilige leefomgeving en ontdekt de wereld. Een wereld waarvan hij uiteindelijk het uitzicht de komende eeuwen zal bepalen. Sweet Tooth is boven alles een aangrijpend verhaal. Dit was genieten van begin tot einde. 

Link naar reactie
5 uren geleden, Bart 01 zei:

 

 

De droom van Jeruzalem: katholieke fantasy met veel bloedvergieten. I luv it. Een rauw ridderverhaal met dito tekeningen en hier en daar een goddelijke interventie als deus ex machina. Meer moet dat soms niet zijn. Graag gelezen. 

 

 

Ik had hier eigenlijk meer van verwacht:

- allereerst weer spijtig voor degenen die de softcovers hadden gekocht en nu de integrale moeten aanschaffen om het slot te weten. Geen verwijt naar DDB want meestal worden ze verplicht om de reeks volledig terug uit te geven. Vanuit dat perspectief begrijpbaar van integrale te maken, want die delen die al verschenen zijn heruitgeven is zowiezo verlieslatend

- prachtige cover!

- tekeningen vielen daarentegen toch wat tegen, zeker niet top

- scenario: toch wat veel vechten vechten vechten…

- maar wat me het meest stoorde was de veel te donkere inkleuring

 

Conclusie: middelmatig, zeker geen aanrader wat mij betreft

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Gung Ho 5 - Witte dood (Von Eckartsberg, Von Kummant)

Vier delen lang bouwde Gung Ho op naar een climax: Zack en Archer waren bij wijze van straf verbannen naar de kolonie, een kleine gemeenschap in de wildernis. In de wildernis waren de rippers de baas, in de kolonie waren de volwassenen de baas. Maar de twee broers zetten het status-quo in de kolonie onder druk, en de tieners eisen hun plaats op, zeker nadat Archer verstoten was. Aan het einde van het vierde deel kwamen plots andere bannelingen op de proppen. Het zag er niet goed uit voor de kolonie.

Het vijfde deel sluit deze reeks nu af. Echt knetteren doet het niet meer. Veel verwachtingen worden niet ingelost, en als einde vind ik het wat minnetjes. De tekeningen blijven van hoog niveau.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
18 minutes ago, Waldorf said:

Gung Ho 5 - Witte dood (Von Eckartsberg, Von Kummant)

Vier delen lang bouwde Gung Ho op naar een climax: Zack en Archer waren bij wijze van straf verbannen naar de kolonie, een kleine gemeenschap in de wildernis. In de wildernis waren de rippers de baas, in de kolonie waren de volwassenen de baas. Maar de twee broers zetten het status-quo in de kolonie onder druk, en de tieners eisen hun plaats op, zeker nadat Archer verstoten was. Aan het einde van het vierde deel kwamen plots andere bannelingen op de proppen. Het zag er niet goed uit voor de kolonie.

Het vijfde deel sluit deze reeks nu af. Echt knetteren doet het niet meer. Veel verwachtingen worden niet ingelost, en als einde vind ik het wat minnetjes. De tekeningen blijven van hoog niveau.

Helaas akkoord hiermee.

Link naar reactie
38 minuten geleden, bammar zei:

Ik vond het een afsluiter met een enorme vaart en knappe plotwendingen van een topreeks. TOP!

 

 

Spoiler

Ik had toch verwacht dat ze iets met die bannelingen gingen doen. Maar nee, zonder boe of ba worden die allemaal afgeslacht door de superman van dienst. De verkrachter/dope dealer wordt en stoemelings gedood, en er is geen louterend moment samen waarin de ten onrechte verbannen Zach de leidster in de ogen kijkt. Dat laatste album haalt de hele reeks naar beneden in mijn ogen

 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Wardane (Cornelis/Legendre/kleuren Di Rosso) 1:

 

Na de bakken kritiek die Legendre tegenwoordig krijgt was het even afwachten wat dit zou geven. 
 

Apocalyptische setting, groepje mensen daalt af in diepste kloof op aarde onder begeleiding van een zekere Wardane (spreek uit op z’n Engels als war deejn) En daar is iets niet pluis. 
Bereid je voor op een mix van IT(King)-achtige zaken + aliens/stranger things en nog van die dingen.
Spannend, desolate sfeer komt goed over, knap getekend. Prima sf/horror. Ik kijk al uit naar het vervolg.

D56E16A9-4B25-4399-9FF8-CDE041419C14.jpeg

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

afbeelding.thumb.png.1ecad08c611343a5bf5e15c1b2688f23.png

 

Leuk, over de top, gewelddadig en grappig, gedrenkt in een pulpsausje. Erg leuk! Ook de paginagrote advertenties en andere elementen die het verhaal af en toe bruut onderbreken zijn geheel pulp. Zo leuk en ook nog eens erg tof getekend dat deze waarschijnlijk mijn top 10 lijst zonder moeite binnen zal walsen. Aanrader!

Link naar reactie

RIP 1 - Derrick - De dood overleef ik niet (Gaet's, Monier)

Derrick heeft een kutjob, nee, eigenlijk heeft Derrick een kutleven. Derrick werkt voor een onderneming die huizen van overledenen leegmaakt. De doden zijn vaak eenzaten die al lang liggen te rotten in hun zetel. Als Derrick en zijn collega's langs komen ligt het lijk nog te wachten op de begrafenisondernemer, vraag me niet hoe dat werkt. En zoals dat gaat met kutjobs zijn de collega's ook niet te pruimen. Norse types met een hoek af. Bovendien zijn de bazen achterdochtig dat het personeel iets zou achterover drukken uit de nalatenschap van één van de lijken. Meer zal ik niet vertellen.

RIP is een vreemde strip: vol zwarte humor, bruut geweld en treurige levens. Geen enkel van de personages is echt sympathiek, maar door de gedachten van Derrick te lezen leef je toch mee met zijn miserabele leven. De tekeningen zijn morsig, zoals het leven van Derrick. Hij komt enkel in smerige krochten, groezelige cafés, de stinkende kleedkamer op het werk. Alles is bruin. Er komen nog vijf delen daarin telkens een ander personage centraal staat. Benieuwd hoe het hen vergaat en hoe zij tegen de zaken aankijken. Erg graag gelezen.

 

551_2610202020329-rip-p5-stripweb.JPG

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
On 9/14/2021 at 3:05 PM, Krimson said:

@Boris Valeo

die 2 strips hierboven , Shangri la en Carbon & silicone zijn deze al te verkrijgen int Engels ? En zoja waar bestellen jullie die dan ? 
bookdepository is put zeker nu met de brexit

Ik heb die in het frans gekocht. Nu de laatste jaren bestel ik al mijn engelse stuff bij archonia. Voor Brexit kocht ik ook veel bij forbiddenplanet. 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

De klerk Bartleby: een verhaal van Wall Street (Munuera): ik heb de neiging alles van Munuera blind te kopen. De man kan tekenen. Met de klerk Bartleby verstript hij een korte novelle van Herman Melville, vooral bekend van Moby Dick. Ik werd een beetje ongemakkelijk toen ik in het voorwoord opmerkte dat deze novelle een 'writers favorite' is. Meestal zijn dat niet de meest eenvoudige werken. Bartleby zal zeker niet voor iedereen weggelegd zijn. Er gebeurt niet heel veel en als er iets gebeurt wordt er heel weinig richting aan gegeven. Wat gebeurt, gebeurt gewoon. De lezer moet zelf maar het wat en hoe uitmaken voor zichzelf. Munuera volgt hier trouw de auteur, maar maakt er een indrukwekkend getekend boek van. Gesteund door een prachtige inkleuring wordt het grauwe New York prachtig weergegeven. Gedurende het hele verhaal worden de mensen op de voorgrond geplaatst. Het stadsdecor is steeds aanwezig maar verdwijnt op de achtergrond voor tientallen anonieme figuren die allemaal mooi uitgewerkt worden door Munuera. Op elk plaatje ontdek je mensen van verschillend allooi. Voor de neuzenspotters onder ons is dit een festijn. Het draagt allemaal bij tot de bevreemdende sfeer. Want dat is wat de klerk Bartleby toch vooral is: een ongrijpbaar verhaal. Voor de ene een sof, voor de andere een moment om even stil te staan bij de dingen.   

 

De-Klerk-Bartleby-3.thumb.jpg.f4ad5a9552dc6f2ac0d41c145e753893.jpg

Link naar reactie

Meneer Vadim 1 - Artrose, misdaad en schelpen (Gihef, Morgann Tanco)

Georganiseerde misdaad aan de Cote d'Azur, het lijkt allemaal zo erg niet als de zon schijnt. Meneer Vadim is een stokoude ex-legionair die door zijn bewindvoerder wordt opgelicht, en van de ene dag op de andere uit het bejaardentehuis wordt gezet. Bovendien botert het niet met de man van zijn overleden dochter. Maar de oude reflexen van de militair zijn er nog, al gooit de artrose roet in het eten.

Geestige misdaadstrip, erg prettig getekend.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
Op 5/8/2021 om 15:57, Waldorf zei:

Mooie zomers 6 - Les Genêts (Zidrou, Lafebre)

Het is een prettig weerzien met de familie Faldérault, dit keer in de zomer van 1970. Moeder is zwanger van het vierde kind, maar dat let de familie niet om er met de R4 op uit te gaan. Maar in de Bourgogne zet een klein incident de reis op de helling. Gelukkig vindt het gezin onderdak op de sympathiekste boerderij uit de streek. Maar in de Bourgogne is niet alleen de keuken erg traditioneel.

Uitstekend zesde deel, vol zomerse melancholie en dat toetsje zuur om ons bij de les te houden. Zidrou weet alle elementen die deze reeks zo goed maken in balans te houden. 

 

 

een eerste integrale zou tof zijn!

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Anaïs Nin - Op een zee van leugens (Léonie Bischoff)

Anaïs Nin was een Amerikaans-Cubaanse schrijfster die vooral bekend werd door erotische verhalen en door haar dagboeken. Dit boek concentreert zich op de periode aan het begin van de jaren 1930 als ze in Parijs woont. Ze is getrouwd met de saaie maar betrouwbare bankier Hugo. In haar dagboek beschrijft ze haar leven en het leven dat ze zou willen. Ze ontmoet de Amerikaanse schrijver Henry Miller en zijn vrouw June. Nin kijkt erg op naar June, en als die terugkeert naar de Verenigde Staten beginnen Miller en Nin een seksuele relatie die beide schrijvers zal inspireren. Miller schrijft er "Kreeftskeerkring" over, Nin schrijft "Henry en June".

Met de keuze voor Anaïs Nin als onderwerp maakt Bischoff volgens mij geen gemakkelijke keuze. In de periode waarin het boek zich afspeelt waren de mores nog anders dan nu, en Nin was met haar vrouwelijke erotica een soort feministische voorvechtster. Maar het is een ongemeen boeiend boek geworden dat ook de lezer die niet met Anaïs Nin vertrouwd is zal plezieren. Want Nin was een interessante en eigenzinnige vrouw. De tekeningen in veelkleurig potlood zijn speels en sensueel. Erg graag gelezen.

 

Anais-Nin-p39.jpg

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Undertaker 6 - Salvaje (Dorison, Meyer)

Ik heb het een beetje gehad met deze reeks. In dit derde tweeluik wordt gesuggereerd dat Jonas nogal een verleden heeft, maar het komt er niet uit. Dorison probeert wat buiten de stereotypes van de western te treden, maar voor mij werkt het niet. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...