Ga naar inhoud

Strip Van De Dag


Kool Thing

Recommended Posts

Cici's Journal door Joris Chamblain en Aurelie Neyret.

 

Prachtige graphic novel voor alle leeftijden waarin het meisje Cici droomt van een carriere als romanschrijfster. Maar om over personen te kunnen schrijven, moet je ze eerst begrijpen. En iedereen draagt op zijn minst één geheim met zich mee...

91CJsLrkp9L.jpg

a168c1e501668c759896c38b8a34d711--character-design-illustrators.jpg

Link naar bericht
  • Reacties 5,1k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Gelezen: Charlotte impératrice - Nury, Bonhomme

Charlotte van België was de dochter van Leopold I. Ze trouwde met Maximiliaan, de broer van de Oostenrijkse keizer Frans Jozef. Maximiliaan schopte het even tot keizer van Mexico, maar dat avontuur eindigde in 1867 voor een vuurpeloton. 

Nury past hier weer hetzelfde procedé toe als in De dood van Stalin of Katanga: aan de hand van historische personen en gebeurtenissen schrijft hij een waarachtig verhaal waarin de lezer niet weet wat feit is en wat fictie. Maar Nury vertelt zijn verhaal zo goed dat je je nooit afvraagt wat nu waar is en wat niet. Bovendien slaagt hij er in de historische achtergrond helder te maken met erg weinig tekst. 

Het verhaal begint met de dood van de moeder van Charlotte, een gebeurtenis die een diepe indruk maakt op de jonge prinses. Meteen daarna spoelen we door naar de kennismaking van Charlotte en Maximiliaan. Hoewel koninklijke huwelijken in die tijd in de regel een diplomatieke betekenis hadden is Charlotte echt gecharmeerd van de jonge Habsburger Maximiliaan. We leren haar kennen als een innemende vrouw die weet wat ze wil. Zij heeft er uiteindelijk ook de hand in dat haar man de Mexicaanse kroon aanvaardt.

Ik las de luxe zwart-wit versie en het is duidelijk dat Bonhomme de geknipte man is om dit kostuumdrama te tekenen. De somptueuze paleizen, de koninklijke gewaden en de waanzinnige snorren en baarden uit die tijd zet hij trefzeker en elegant neer. Bonhomme streeft geen hyperrealisme na, maar het is duidelijk dat zijn personages ook geen groteske karikaturen zijn. Dat zou de genuanceerde vertelling ook geen eer aan doen. 

Ik heb hier erg van genoten. Dit is geen geromantiseerd portret zoals de films over Sissi (de schoonzus van Charlotte) uit de jaren 1950. Dit is een waarachtig verhaal over mensen van vlees en bloed die leefden in een andere tijd. Grote klasse. Ik kijk hard uit naar het volgende deel.

 

FullSizeRender-7-1024x1024.jpg

Link naar bericht
14 uren geleden, Koen zei:

37941619.jpg

 

De integrale van Jason Lutes' 'Berlin' gelezen.  Die zal ik koesteren.  Wat een parel.  23 jaar is hier aan gewerkt, gelukkig heeft de research, het schrijven en het tekenwerk een meesterwerk opgeleverd. 


 

Zeg, wat doet die elitair bedoelde bijna tekstloze hoogdravende Amerikaanse zever in dit draadje? Waar is dit goed voor? Moeten we het Europese erfgoed niet zuiver houden? Pas maar op, ik ken mensen in hoge posities die bereid zijn persoonlijk naar je op te marcheren, niet om in de stront te roeren, maar om die daar weg te scheppen!

 

 

 

 

 

https://www.bookdepository.com/Berlin-Jason-Lutes/9781770463264?ref=grid-view&qid=1548758100445&sr=1-1

 

 

Link naar bericht

Ach, ik weet het niet meer...Er zijn mensen met zeer slechte smaak die dit boek de hemel in prijzen... Maar anderzijds zijn er ook mensen met zeer slechte smaak die dit boek afbreken... 🤗

Wat moet een mens daarmee? Ik blijf dus bij mijn bod... Meer zelfs: wie me dit boek bezorgt krijgt van mij in ruil 8,5 gesigneerde Urbanusstrips! (voorheen 7,5)

Maar geld ga ik toch niet geven aan dat boek...

Link naar bericht
3 minuten geleden, linthout zei:

Er zijn mensen met zeer slechte smaak die dit boek de hemel in prijzen... Maar anderzijds zijn er ook mensen met zeer slechte smaak die dit boek afbreken... 🤗

 

Anderzijds zijn er ook mensen met goede smaak die dit boek aanbevelen, maar geen met goede smaak die het afbreken.

Link naar bericht
2 minuten geleden, linthout zei:

Ja, ik weet het! Dat is het juist!  Het is bijna Blake en Mortimer... Daar krijg ik ook maagpijn van...

Of buikpijn?

 

2939.jpg

De maandstonde in Blake en Mortimer. Ha! Mochten ze willen.

 

Saai... Saai... Wat nou saai? Dit is pas saai:

 

9782205044539_pg.jpg

 

En op de kwestie die ik eerder in dit draadje aankaartte is nog steeds niet gereageerd:

 

 

Quote

Ik verbaas me er eigenlijk nog steeds over dat het lezen van de enorme lappen tekst in de klassieke reeksen (Blake/Mortimer, Roodbaard, XIII noem maar op) als ontspannend wordt ervaren terwijl zoiets als Berlin al bij voorbaat als 'te inspannend' ('ik lees strips voor de ontspanning') wordt weggezet.

   

 

Link naar bericht
17 minuten geleden, linthout zei:

Ik denk dat dat allemaal boeken zijn voor mensen die zelf een uitermate saai leven leiden... En geen avonturen beleven... Die mensen weten van niet beter...

Ja maar hee, het is slechts enkelen gegeven om met hun elektrieke fiets in een Londense dubbeldekker het avontuur tegemoet te rijden.

Link naar bericht
7 uren geleden, linthout zei:

Ach, ik weet het niet meer...Er zijn mensen met zeer slechte smaak die dit boek de hemel in prijzen... Maar anderzijds zijn er ook mensen met zeer slechte smaak die dit boek afbreken... 🤗

Wat moet een mens daarmee? Ik blijf dus bij mijn bod... Meer zelfs: wie me dit boek bezorgt krijgt van mij in ruil 8,5 gesigneerde Urbanusstrips! (voorheen 7,5)

Maar geld ga ik toch niet geven aan dat boek...

Als er dan toch onderhandelingsruimte ontstaat: behoort een (gesigneerd) exemplaar van "De jaren van de Olifant" of "Wat wij moeten weten" ook tot de mogelijkheden?

Link naar bericht
6 minuten geleden, Rork zei:

Als er dan toch onderhandelingsruimte ontstaat: behoort een (gesigneerd) exemplaar van "De jaren van de Olifant" of "Wat wij moeten weten" ook tot de mogelijkheden?

Ja hoor, natuurlijk wel! Maar ik zou moeten zien of ik er nog Nederlandstalige heb.

Is Engels ook goed? Of Spaans?

Link naar bericht
7 uren geleden, Vittorio zei:

Of buikpijn?

 

2939.jpg

De maandstonde in Blake en Mortimer. Ha! Mochten ze willen.

 

Saai... Saai... Wat nou saai? Dit is pas saai:

 

9782205044539_pg.jpg

 

 

Objectief is die Roodbaard-plaat niet saai als ik even mijn hoed van stripdocent mag bovenhalen (misschien ga ik wel deze case gebruiken in mijn les 😉 )

 

De eerste plaat heeft 3 camerastandpunten die weinig actie tonen. Door de grid van 12 identieke prentjes wordt er ook niet gespeeld met de prenten. Het vertelritme wordt daardoor ook bewust heel traag. Er wordt op emotie gespeeld, maar de tekenaar is niet echt goed in het tekenen van emoties. Je krijgt ook niet echt een goed beeld van de emotie. Je moet in een strip altijd een beetje aan overacting doen in je expressies om te duidelijk genoeg te maken. Hier is dit té subtiel gedaan.

De tekenaar gebuikt filmtechnieken, maar vergeet dat een strip geen film is (een fout die wel meer moderne Amerikaanse tekenaars maken) en houden veel te lang hetzelfde camerastandpunt aan (uit luiheid of om de boel sneller te kunnen tekenen). Hij speelt niet met zijn camera maar laat de hele regie over aan het acteertalent van zijn personage (wat bij een strip ook in handen valt van de tekenaar)

Qua inkting is er ook weinig variatie in de lijnvoering of reliëf (waarmee ik bedoel dat je voorgrond en achtergrond in je inkting moet kunnen visualiseren.

 

In tegenstelling met tot Roodbaard waar elk prentje een ander camerastandpunt heeft om wat in sé een saaie dialoog is tussen 3 personages te niet saai te maken voor de lezer. De scenarist weet dat ie ook de tekenaar geïnteresseerd moet houden bij het tekenen van zulke saaie "exposure" 

Ironisch genoeg is die 50-60 jaar oude pagina veel moderner en dynamischer in zijn "editing". In een moderne film duurt een gemiddeld shot 5,4 seconden. Er wordt gespeeld met close-ups, overshoulders, "plan américaine", halve close, full shot, vogelperspectief,... het hele gamma van visuele storytelling wordt bovengehaald. En toch overdrijft ie hier niet in. 

De bladindeling en de grootte van de prenten varieert maar er zit toch een houvast in om de lezer niet tureluurs te maken. Kaders worden doorbroken om lucht in de compositie te brengen. 

De inkleuring is ook effectief en niet storend (al kunnen we hier niet mee vergelijken) en zelfs zonder kleuren zou de zwartwit plaat nog visueel perfect leesbaar zijn door het gebruik van rake, zwarte vlakken.

 

 

Link naar bericht
12 uren geleden, marioboon zei:

Objectief is die Roodbaard-plaat niet saai

Dat haalt je de koekoek. Saai is immers een subjectief begrip. Toch geloof ik dat je je zozeer verliest in de toegepaste techniek dat je eenvoudig over het hoofd ziet wat toch  in een oogopslag is vast te stellen: dit is echt een hele saaie pagina

 

12 uren geleden, marioboon zei:

Ironisch genoeg is die 50-60 jaar oude pagina veel moderner en dynamischer in zijn "editing".

 

Och:

 

839956997_Screenshot2019-01-30at09_15_07.thumb.png.5549350e7ba727f668a6b69b335da2c3.png

 

Godzijdank zijn we een paar decennia verder dan dit:

 

9782205044539_pg.jpg

 

Vertel je je leerlingen dat  deze pagina stamt uit de tijd van de onderdrukkende regel dat er in strips veel te lezen moest zijn?  De klassieke Roodbaard is daar een van de ergste uitwassen van, het zijn veelal illustraties bij een verhaal, waarbij je als kijker (lezer van beelden) geen enkele inspanning hoeft te doen, ze leveren geen enkele bijdrage aan je visuele geletterdheid. 

 

Ik betwist verder niet de technische vakkundigheid van de tekenaar. Hubinon is vakman genoeg om zijn illustraties efficiënt in dienst te stellen van dat verhaal maar schiet duidelijk te kort als het gaat om het tekenen van gezichten en emoties (hij probeert die zwakte altijd op te vangen met het tekenen van rimpels, wat, als je erop gaat letten, een nogal zotte indruk maakt). 

 

11 uren geleden, lukoste zei:

Die Roodbaardplaat is geweldig.

  

Nee dus. Plebejische laagdravende zever, Lukoste. Krijg je commissie van Sherpa? :e012:

 

Link naar bericht
3 minuten geleden, Vittorio zei:

Nee dus. Plebejische laagdravende zever, Lukoste. Krijg je commissie van Sherpa? :e012:

 

Ha, was dat maar waar!

Strips mogen m.i. best wat burgerlijk zijn (al botst dat wel ietwat met je opmerking dat er veel te lezen moest zijn). Voor hoogdravende zever heb ik mijn werk 😀

Link naar bericht
16 minuten geleden, Vittorio zei:

Dat haalt je de koekoek. Saai is immers een subjectief begrip. Toch geloof ik dat je je zozeer verliest in de toegepaste techniek dat je eenvoudig over het hoofd ziet wat toch  in een oogopslag is vast te stellen: dit is echt een hele saaie pagina

 

 

dus, ik toon met directe voorbeelden wààrom het geen saaie pagina is en jij zegt subjectief dat het een saaie pagina is... OK dan...dikke duim voor jou...

 

 

Link naar bericht
15 minuten geleden, marioboon zei:

 

dus, ik toon met directe voorbeelden wààrom het geen saaie pagina is en jij zegt subjectief dat het een saaie pagina is... OK dan...dikke duim voor jou...

 

 

Er staat nog iets onder deze ironische binnenkomer, meester. Zeg: 85% van mijn bijdrage.

Link naar bericht
14 uren geleden, marioboon zei:

De eerste plaat heeft 3 camerastandpunten die weinig actie tonen. Door de grid van 12 identieke prentjes wordt er ook niet gespeeld met de prenten. Het vertelritme wordt daardoor ook bewust heel traag. Er wordt op emotie gespeeld, maar de tekenaar is niet echt goed in het tekenen van emoties. Je krijgt ook niet echt een goed beeld van de emotie. Je moet in een strip altijd een beetje aan overacting doen in je expressies om te duidelijk genoeg te maken. Hier is dit té subtiel gedaan.

De tekenaar gebuikt filmtechnieken, maar vergeet dat een strip geen film is (een fout die wel meer moderne Amerikaanse tekenaars maken) en houden veel te lang hetzelfde camerastandpunt aan (uit luiheid of om de boel sneller te kunnen tekenen). Hij speelt niet met zijn camera maar laat de hele regie over aan het acteertalent van zijn personage (wat bij een strip ook in handen valt van de tekenaar)

Qua inkting is er ook weinig variatie in de lijnvoering of reliëf (waarmee ik bedoel dat je voorgrond en achtergrond in je inkting moet kunnen visualiseren.

De 100% over je analyse van de Berlin-plaat (ik vind dat je de plank nogal misslaat) laat ik graag aan anderen over. Koen? Waldorf? 

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen








×
×
  • Nieuwe aanmaken...