Ga naar inhoud

Strip Van De Dag


Kool Thing

Recommended Posts

Vorstenbloed 1 en 2.

Wat een vreselijk kutboek is dit zeg. Ok, de tekeningen zijn waanzinnig mooi. Die zijn van een buitengewone klasse. Dongzi Liu is geniaal. Wat een ontdekking van een tekenaar.

Maar het verhaal. Ik ben zware fan van jodorowski, maar hier heeft hij toch een hersenbloeding gehad terwijl hij het schreef. Het verhaal heeft geen anker, het zweeft wat in het ijle, er is geen context. Zijn trucjes, gore wreedheden en gehandicapte en zelfverminkte mensen, kennen we nu al wel. Maar hij blijft dat maar in elk boek herkauwen.

Maar het meest ergerlijke is toch die tenenkrullende pompeuze lulkoek doe de hoofdpersonages uitkramen. Misschien ligt het aan de vertaler, maar jezus, wat spreken die mensen dwaas. Jodorowski's poging om een shakespeare te bewerken is een vreselijke flop geworden. Misschien dat dit taalgebruik in de tijd van shakespeare nog kon, maar nu klinkt het pedant, pompeus en volkomen idioot.

Als het niet zo'n prachtige tekeningen had, dan had ik het al veel sneller terug naar de bib gebracht. Wat zeg ik? Van aan mijn deur in de richting van de bib gegooid, meer is die rommel niet waard zonder die schitterende tekeningen.

 

Geef die dongzi snel een goed scenario. Hij verdient het.

 

Link naar reactie

Vorstenbloed 1 en 2.

Wat een vreselijk kutboek is dit zeg. Ok, de tekeningen zijn waanzinnig mooi. Die zijn van een buitengewone klasse. Dongzi Liu is geniaal. Wat een ontdekking van een tekenaar.

Maar het verhaal. Ik ben zware fan van jodorowski, maar hier heeft hij toch een hersenbloeding gehad terwijl hij het schreef. Het verhaal heeft geen anker, het zweeft wat in het ijle, er is geen context. Zijn trucjes, gore wreedheden en gehandicapte en zelfverminkte mensen, kennen we nu al wel. Maar hij blijft dat maar in elk boek herkauwen.

Maar het meest ergerlijke is toch die tenenkrullende pompeuze lulkoek doe de hoofdpersonages uitkramen. Misschien ligt het aan de vertaler, maar jezus, wat spreken die mensen dwaas. Jodorowski's poging om een shakespeare te bewerken is een vreselijke flop geworden. Misschien dat dit taalgebruik in de tijd van shakespeare nog kon, maar nu klinkt het pedant, pompeus en volkomen idioot.

Als het niet zo'n prachtige tekeningen had, dan had ik het al veel sneller terug naar de bib gebracht. Wat zeg ik? Van aan mijn deur in de richting van de bib gegooid, meer is die rommel niet waard zonder die schitterende tekeningen.

 

Geef die dongzi snel een goed scenario. Hij verdient het.

 

ik vind dat jij besprekingen voor de ssz moet gaan schrijven, geweldig stukje!

Link naar reactie

Albatros 1-3 (Vincent): cover stond me destijds al aan, en tekeningen ook na het doorbladeren. Toch laten liggen toen. Nu toch gekocht wegens bundel-actie. En helaas: het sloeg wat tegen. Tekeningen zijn wel mooi, maar kleur vond ik nogal flets en 't was toch allemaal wat van hetzelfde op elk blad. Scenario: D1 was eerder intro, D2 was goed, maar met de opbouw van D2 is in D3 eigenlijk niks gedaan. Dus toch een teleurstelling in totaal. **

Iemand een idee of Chimera beter is?

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Overlevenden - 2de episode

 

Heb ik heel graag gelezen; het concept -een groep mensen op wandel op een onbekende planeet met voornamelijk minder sympatieke dieren/wezens en de nodige relatieproblemen- is welbekend, maar zijn aanpak blijft me nog altijd boeien. Leo blijft een van mn helden en ik kijk al uit naar het vervolg!

 

Barracuda - Duel

 

Kon me veel minder boeien. Reeks startte sterk, maar glijdt meer en meer af naar de gewone middelmaat vind ik. Dan is Drakenbloed een leukere piratenreeks

Link naar reactie

Albatros 1-3 (Vincent): cover stond me destijds al aan, en tekeningen ook na het doorbladeren. Toch laten liggen toen. Nu toch gekocht wegens bundel-actie. En helaas: het sloeg wat tegen. Tekeningen zijn wel mooi, maar kleur vond ik nogal flets en 't was toch allemaal wat van hetzelfde op elk blad. Scenario: D1 was eerder intro, D2 was goed, maar met de opbouw van D2 is in D3 eigenlijk niks gedaan. Dus toch een teleurstelling in totaal. **

Iemand een idee of Chimera beter is?

 

Chimere(s) vond ik alleszins een heel stuk beter dan Albatros dat zijn sterke eerste deel. Het scenario van Chimeres is geschreven door Arleston ( onder zijn echte naam ). Je mag veel zeggen van Arleston. hij kan een verhaal schrijven, en dat deed hij. Ik dacht ooit een recensie gelezen te hebben waarin Chimere(s) een mooie HBO-serie kon worden, en die vergelijking klopt wel. Net iets harder, net iets bloter, en toch boeiend scenario.

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

alchemie in de reeks 1800.

 

Wat een gezaag zeg. Het verhaal botst in de eerste bladzijden harder in de tijd heen en weer dan een ijshockeypuck op een te kleine schaatsbaan. We beginnen ergens in de middeleeuwen, gaan dan naar enkele honderden jaren later. Zitten plots nog voor 1830 oh nee, we zitten toch voorbij 1830. Personages vliegen voorbij als eendjes in een viskraam. Het gaat zo snel dat ik dit boek nooit aan mijn grootmoeder durf geven, het mens zou er een epilepsie aanval van krijgen.

 

Halverwege heb ik het maar opzij gelegd. ik wou het eerst nog in de stoof steken, maar enerzijds zou de bibliotheek daar niet blij mee zijn (maar de toekomstige lezers van dit vehikel wel) anderzijds heb ik geen stoof. En om nu speciaal een stoof te kopen om dit soort boekjes in op te fikken, ach, dat is dan ook weer te veel moeite.

 

Ghehehe, en dan te bedenken dat ik gelijk ook deel twee had meegenomen. Ik ga er eens snel doorbladeren voor de blote borsten en dan mag het terug :)

Edit: Geen blote borsten in deel twee gezien bij een vluchtige doorbladering. Dus daar moet je het dan ook al niet voor doen. U bent gewaarschuwd.

Link naar reactie

Michel Vaillant In de naam van de zoon

 

De laatste MVs waren niet te verteren, zo slecht. Maar nu zijn er nieuwe auteurs aan het werk, Lapiere, Bourgne. Op de SSZ werd het boek positief beschreven (alleen vroeg men zich af waar Steve was gebleven). Dus toch maar weer bij Miep gekocht !

 

Toch viel het me niet mee, het leek wel of ik een21e eeuwse Labourdets zat te lezen, wat een familieverwikkelingen. Opa Vaillant heeft het aan de stok met zijn vrouw die ineens een milieu gekkie is geworden, Opa ziet het ook niet in elektrische wagens en Jean Pierre zit ook te sikkeneuren. Michel (more brawn than brains) zit op gebruikelijke wijze tijdens de moeizame bedrijfsvergaderingen te dutten. Michel heeft meer op zijn lever, geen F1 meer, zijn relatie met Jolijn is wat verzuurd en zijn zoon wil niet deugen. De puberzoon wil eigenlijk niets met dat rariteitenkabinet van de Vaillants te maken hebben en verbergt een kilo snuif op zijn kamer. Ondertussen heeft hij een (ik vermoed) elektrische wagen in een schuurtje in mekaar geknutseld. Dat wordt weer ruzie met opa V. Ik hoop weer op een leuk MV avontuur, met een boosaardige tegenstander, Steve die lekker achter de meiden aanzit en Michel die ondanks alle tegenslagen overwint met veel vrooooaaammss (of tweede wordt na een mooi gevecht).

Link naar reactie

Alan Quatermain deel 1 in de 1800 collectie. Na het débacle van alchemie had ik niet veel zin om aan Alan Quatermain te beginnen. Maar ja, ik had hem bij de bib meegenomen, als ik er dan straks toch een boete (correctie, politiek correct hernoemd tot: lenersgeld) voor moet betalen kan ik hem maar net zo goed lezen.

 

Maar deze strip viel al een heel pak beter mee. Het verhaal loopt vlot, er is genoeg avontuur maar de gebeurtenissen volgen elkaar logisch op. Misschien is er nét iets te veel in gepropt. Je kan ook net zo goed die scène met die olifant er uit laten om wat meer karakteruitdieping te hebben in een andere actiescène, maar soit, dat zijn details.

 

De tekeningen zijn best goed. Het zit vol kleine maar goede details die het geheel een natuurlijke uitstraling geven. Een vrouw (maar wie is die vrouw?) die tijdens het gesprek tussen de mannen een kruimel van tafel prikt met haar vinger. Je kan er ook een statisch beeld van maken. Iemand die iets uitlegt, maar ondertussen achterwaarts de drinkbus aan een collega geeft. Kleine dingetjes die er bij mij voor zorgden dat het verhaal en de personages leefden en geen bordkartonnen figuurtjes waren.

 

Het is zeker geen geweldige strip of een absolute aanrader, maar je gaat er je ook geen buil aan vallen als je dit in huis haalt.

Link naar reactie

Wel heb ik mij her en der gestoord aan het niveau van de vertaling, belgisch nederlands????

Dit laatste is mij al vaker opgevallen bij Daedalus, zonde!

 

Ach ja, wij storen ons even vaak aan dat Nederlands nederlands dat alsmaar vaker opduikt in de strips. Ieder op zijn beurt is niks te veel... iedereen tevree.

Link naar reactie

Ik moet zeggen dat Daedalus wel echt heel erg Vlaams vertaald... Af en toe kom ik er zinnen in tegen waar ik helemaal niets van kan maken. Het feit dat ik veel op dit forum vertoef maakt het al wel iets makkelijker. Ik ken echter Nederlanders die de uitgaves links laten liggen juist vanwege de onleesbaarheid. Als ze er iets aan zouden veranderen zouden ze echt meer boeken verkopen!

Link naar reactie

Ik moet zeggen dat Daedalus wel echt heel erg Vlaams vertaald... Af en toe kom ik er zinnen in tegen waar ik helemaal niets van kan maken. Het feit dat ik veel op dit forum vertoef maakt het al wel iets makkelijker. Ik ken echter Nederlanders die de uitgaves links laten liggen juist vanwege de onleesbaarheid. Als ze er iets aan zouden veranderen zouden ze echt meer boeken verkopen!

 

Aan wie?

Om het cru te zeggen, de Nederlandse stripmarkt ligt op apegapen. Vlaanderen vertegenwoordigt 80% van de verkoop van een strip. Lijkt me dus reden om de vertaling aan het kooppubliek aan te passen.

Link naar reactie

Het is jarenlang in het Hollands vertaald voor die zeven stripkopers in Nederland. Nu moet je je er maar bij neerleggen dat er zeventien stripkopers in Vlaanderen zijn en dat het de grootste economische doelgroep is die aangesproken wordt.

Link naar reactie

Herlezen: Loveless 1 t/m 3

 

 

Een goed verteld en mooi getekend keihard verhaal over wraak. Het speelt zich af in een klein dorp in het zuiden van de Verenigde Staten direct na de burgeroorlog, waar diezelfde oorlog veel fysieke en vooral ook psychische wonden heeft veroorzaakt. De dood gewaande hoofdpersoon komt, na in de oorlog te hebben gevochten, thuis om zijn vrouw te zoeken en zijn huis en land weer op te eisen.

loveless_1.jpg

marcelherms.nl

Link naar reactie

Aan wie?

Om het cru te zeggen, de Nederlandse stripmarkt ligt op apegapen. Vlaanderen vertegenwoordigt 80% van de verkoop van een strip. Lijkt me dus reden om de vertaling aan het kooppubliek aan te passen.

Mario, het is toch ook vast wel mogelijk om met een vertaling te komen die voor zowel Nederlanders als Vlamingen te begrijpen is. Laat toch zo'n vertaling eens proeflezen aan vertegenwoordigers van beide varianten van dezelfde taal!

Link naar reactie

Aan wie?

Om het cru te zeggen, de Nederlandse stripmarkt ligt op apegapen. Vlaanderen vertegenwoordigt 80% van de verkoop van een strip. Lijkt me dus reden om de vertaling aan het kooppubliek aan te passen.

 

Als ik cijfers zie veer ik op (beroepsdeformatie, i admit), zeker als ze worden gebruikt om een boude uitspraak te schragen. Waar heb je dit vandaan, geldt dit voor de hele stripverkoop (dus incl. waspoederstrips) en/of voor het strippubliek dat een uitgever als Daedalus probeert te bereiken ?

Link naar reactie

Gelezen: Boeven op de kermis

Doorgaans koop ik strips om de strip. Luxe-uitgaven laat ik gaarne aan mij voorbijgaan en achtergronddossiers met schetsen en foto's zijn over het algemeen overbodig. Maar voor Franquin maak ik graag een uitzondering. Ik noem Franquin uit gemakzucht mijn favoriete tekenaar, zo moet ik niet nadenken. Maar als ik dit soort uitgaven vast krijg weet ik altijd weer waarom ik er niet meer over nadenk. Die sfeer, die lijnvoering, die zwier, dat leven, die beweging, het is ongezien.

Boeven op de kermis is een kort verhaal (28 bladzijden), dat in de reguliere reeks in Het Nest van de Marsupilami werd opgenomen. Op zich is het geen memorabel verhaal, maar in deze fraaie hardcover krijg je naast het verhaal ook nog een facsimilé van alle platen zoals Franquin die afleverde aan de drukker en een massa achtergrondinfo. Ik vind dit bijzonder de moeite waard, en hoop dat de rest van Franquins oeuvre dezelfde behandeling krijgt.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Recent gelezen:

 

- Sneeuw Het begin 3 : de ziekte van Orion : Redelijk verhaal, met redelijke tekeningen die wel verzwakten naar het eind toe. Dit zou het perfecte einde kunnen zijn van de prequel. Waarom er nu nog een vervolg op moet komen, weet ik niet. **

- Drakenbloed 5: . Ik verwachtte niet veel meer van die serie. Lange wachttijd op dit deel, andere tekenaar, maar zie. Knap verhaal en heel scherpe tekeningen. Absolute verrassing ***1/2

- Hauteville House 7 : Dit was voor mij lange tijd een goede exponent van de steampunk. ook nu nog is de onderwaterscene met de steampunkduikmannen schitterend gevonden. Maar die cyclus boeit me verhaaltechnisch veel minder. ook de tekeningen zijn nogal haastig. Jammer. **

- La Contessa 2 : Pretentieloos amusement in een heldere stijl. Dit is een fijn stripje zonder meer ! ***

- Alter Ego 6 : Deel 5 kon mij minder boeien, maar dit deel is er echt op. Heel scherpe setting en proper getekend. En zo zijn de zes eerste delen afgerond, en is het nog even wachten op dat ene slotdeel. Goede conceptreeks ***1/2

- De Overlevenden 2 : Ik loop verloren in de vele personnages, en eerlijk gezegd, ik lig er niet wakker van. Dit is teveel een formule geworden... **

- Empire USA 2e cyclus - 6 : Het slotdeel! Dit zou moeten knallen, en dat doet het knappe scenario zeker en vast, maar die tekeningen.... Hiermee geraak je zelfs niet afgestudeerd. Dit is echt een schande voor elke uitgeverij. Meer nog dat riekt naar oplichterij. 0

- Djinn 11 : Die derde cyclus is echt enorm goed. Subtiele en dubbele driehoeksrelaties in een kader van politiek en machtswellust. India is de echte thuisbasis van Djinn. ****

- De schorpioen 10 : ik heb me lange tijd afgevraagd waarom ik die reeks - op de mooie tekeningen na - nog kocht, maar zie. Er komt een einde aan, en het zit heel goed in elkaar. En Marini, die maakt er absoluut werk van ( die kerkscenes !!! ) ***1/2

- Barracuda 3 : een sof. Het scenario ontspoort, en de tekenstijl van Jeremy neigt teveel naar het karikaturale om goed te zijn voor deze strip. *

- Lou 6 : Hier snap ik niets meer van. Het kleine meisje of tienermeisje van deel 5, is volwassen geworden en houdt zich bezig met buitenaardse kristallen. Moeder is helemaal van de pot gerukt nu. Enorm zwak en verwarrend verhaal met matige tekeningen. Mijn dochter die de vorige delen liefhad, vroeg om hulp. Hoe heeft de tekenaar dit idee verkocht gekregen.... en welk kooppubliek zal hij nog overhebben. Ongelofelijke blunder. *

- Duisternis 3 : Jawadde, barokker dan dit kan niet meer, en I love it. Veel gebeurt er eigenlijk niet, maar het is wel een lust voor het oog. ***1/2

- Bouncer 8 : De overgang naar Glenat heeft ons geleerd dat Boucq absoluut geen dierentekenaar is. Die wolven. Die beer. Brrr. Erg. De rest daarentegen is heel erg vintage Bouncer, en dus meer dan ok. ***

- Inlandsis 1 : De verovering van de Noordpool begon heel realistisch, maar het wijzigde al snel in een fantastische eskimo-fabel. Tekeningen zijn niet overdonderend, maar het verhaal heeft me vast. Aanrader. ***

- De Lemen Troon 1-3... : Ik moet de twee laatste delen nog lezen, maar ik ben absoluut verkocht. Zo knap is de 100jarige oorlog nog nooit in beeld gebracht. Topstrip! ***1/2

- Blake en Mortimer : de eed van de 5 lords : Wat een ontgoocheling. Een whodunnit met 3 mogelijke daders waarvan er al snel 2 afvallen. Dus echt moeilijk is het niet. Om het te rekken volgde er nog een niets toe doende flashback. Het moet erg zijn als tekenaar om hier je kostbare tijd aan te verspillen... *

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Gelezen Boeven op de kermis

 

Ik koop zelden hardcovers, vaak alleen gedwongen door mijn zucht naar dedi's. Het moet dan ook wel een bijzonder album met een harde kaft zijn. Nu vielen de kosten me (mede dankzij de 10 % Miep korting) wel mee. De mooie kleuren vielen me op. Ook de originele Franquin platen waren mooi en de extra informatie deden me zelfs het af en toe moeizame nederlands vergeten. Verder sluit ik volledig me aan bij Waldorfs terechte opmerkingen over lijnvoering, sfeer ed.

 

Dus Mask, neem het van me aan: Boeven is wel een dure koop maar zeker geen miskoop !

Link naar reactie

elephantmen 1-4

 

tussen hopen rommel zit soms die ene parel. Dat ene verhaal dat je pakt, dat zo veelgelaagd is dat iedereen het zou moeten gelezen hebben. De ene serie die op elke plank mag prijken. Stop looking: elephantmen is that one.

 

In de 23ste eeuw is er een oorlog tussen china en europa geweest, met biologische wapens. Mappo, een biobedrijf heeft speciaal voor deze oorlog krijgers ontwikkeld die resistent waren tegen het dodelijk losgelaten virus. Deze krijgers heten elephantman en worden vormgegeven door olifanten, neushoors, nijlpaarden en zebra's. Het verhaal begint 20 jaar na die oorlog, wanneer de elphantmen gerehabiliteerd zijn. Ze zijn opgenomen in de maatschappij, worden getolereerd, maar alleen als het de mensheid uitkomt.

 

Wat elephantmen geweldig en onmisbaar maakt is de enorme verscheidenheid in verhaal en tekeningen. Het verhaal kan over die oorlog kan, over de ingegratie, maar ook over het uitsterven van een diersoort of over jodenvervolging. Starkings pikt gewoon -et veel verve - telkens een ander wagonnetje aan zijn epos.

 

Regelmatig wordt er van tekenaar gewisseld, je kan daar voor of tegen zijn (ik sta er nogal onverschillig tegenover) maar hier werkt het nog meer dan in een andere serie, net omdat er zoveel verschillende themas worden aangesneden.

 

vanavond deel 5

 

5/5, minder doet het tekort.

Link naar reactie

Recent gelezen:

- Empire USA 2e cyclus - 6 : Het slotdeel! Dit zou moeten knallen, en dat doet het knappe scenario zeker en vast, maar die tekeningen.... Hiermee geraak je zelfs niet afgestudeerd. Dit is echt een schande voor elke uitgeverij. Meer nog dat riekt naar oplichterij. 0

 

Is dat niet wat extreem? Tuurlijk de tekeningen stinken een uur in de wind. Maar het geweldige scenario maakt het meer dan goed naar mijn mening. Ik zou dit toch wel minstens drie en een halve ster geven.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Is dat niet wat extreem? Tuurlijk de tekeningen stinken een uur in de wind. Maar het geweldige scenario maakt het meer dan goed naar mijn mening. Ik zou dit toch wel minstens drie en een halve ster geven.

 

Een strip is voor mij de combinatie van beeld en tekst. Tekst weegt bij mij persoonlijker zwaarder door, en het slotdeel van Empire USA is op dat vlak zeker goed! Maar wat ben je met een knap scenario als je aandacht voortdurend wordt weggetrokken door de tekeningen die de naam schets onwaardig zijn. Je moet je dan nog eens echt focussen op die grafische lelijkheid om de verschillende personnages uit elkaar te kunnen houden. Mocht Koller de eerste tekenaar geweest zijn van de eerste cyclus, dan kocht niemand deze reeks. Hetgeen hij hier - als semi-realistische tekenaar notabene - aflevert, is een kaakslag voor elke striptekenaar die wacht op zo'n mooie kans. Ja het kan gerust zijn dat hij maar een paar maanden kreeg om die strip af te werken of dat er andere redenen waren, maar dan hadden ze dat bij Dargaud maar anders moeten oplossen. Wij hebben nu betaald en uitgekeken naar een orgelpunt, en een dikke sisser gekregen. Ik laat nu al een nieuwe cyclus in welke vorm aan mij voorbijgaan. Een mijn quotering? Een 1,5 is objectief correcter, een nul is een statement. De tekenaar en de uitgeverij maakten volgens mij ook een statement om dit gedrocht te drukken en te verkopen aan ons - met een mooi door iemand anders getekende cover. Dus hier staan we even.

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Nog vergeten melden: Gelezen: Berlijn 1, 2 en 3 van Marvano.

Oorspronkelijk was het eerste deel van deze trilogie een Vrije Vlucht over de bemanning van een Lancaster (check dit filmpje)

die tijdens de Tweede Wereldoorlog Berlijn gaat bombarderen. Veel later maakte Marvano twee aansluitende delen, één deel dat zich afspeelt tijdens de luchtbrug naar Berlijn in 1948, en het laatste deel dat in 1961, tijdens de bouw van de Muur speelt. Onlangs verscheen van Berlijn en integrale, maar ik heb nog de drie aparte delen.

Het eerste deel toont ons het gevaarlijke leven van de jonge bemanningen die 's nachts naar Duitsland vlogen om daar burgers te bombarderen.Marvano is een geschiedenis-freak die zijn feiten allemaal netjes bijeen heeft, en dat zorgt er voor dat je in dit verhaal soms verrast wordt. De stad Berlijn speelt niet echt een rol in dit verhaal. Op zich maakt het niet uit of je Keulen bombardeert of Berlijn.

Het tweede deel heeft volgens mij de meest interessante achtergrond. In 1948 sloot de Sovjet-Unie alle wegen van het Westen naar Berlijn dat volledig in de Russische sector van Duitsland las. De gealliëerden zetten op geen tijd een luchtbrug op poten om de ingesloten burgers van West-Berlijn te bevoorraden. Het verhaal op zich is minder interessant, maar toch onderhoudend. De ware kracht van dit boek is toch het ingesloten Berlijn dat als decor fungeert. In dit deel merk je ook hoeveel beter Marvano als tekenaar geworden is in de 15 (?) jaar tussen deel 1 en 2.

Het derde deel is het minste van de drie. Marvano slaagt er in dit deel niet in een boeiend verhaal te weven tussen zijn geschiedenislessen. De samenhang met het vorige deel is ook niet erg sterk.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

de werelden van Aldebaran: Overlevenden kwantumanomalieën delen 1 & 2 door Leo.

 

Ik ben echt een fan van de sfwerelden van Leo. Op de een of andere manier word ik, ondanks de statische tekenstijl

en het toepassen van steeds hetzelfde trukje, altijd in zijn verhalen gezogen.

 

Deze reeks gaat over een ruimteschip onderweg naar Aldebaran dan iets aan de hand krijgt en waarvan een aantal overlevenden

zich weet te redden naar een nabijgelegen, onbekende planeet. En daar begint het typische Leo verhaal van vreemde fauna en flora,

aliens, onderlinge relaties en vreemde gebeurtenisen. Maar ondanks de houterige tekenstijl toch een heel goed verhaal.

Link naar reactie

Kort geleden verscheen in Frankrijk toch weer eens een album van Tanguy & Laverdure.

 

Na 'le prisonnier des Serbes' en 'operation opium' is dit het derde album sinds 2002. Het scenario is vrij simpel: Tanguy en zijn vrienden vliegen richting Frans Guyana, blijkbaar om tijdens de lancering van een Ariane raket een oogje in het zeil te houden. Niet voor niets want een aantal boeven/spionnen heeft sabotageplannen (nogal een standaard thema in deze reeks). Het verhaal is traag en er is niet al te veel actie, achterin blijkt waarom: dit album omvat slechts de helft van het verhaal - wordt vervolgd dus.

 

Het tekenwerk is comme si comme ca. Je mag het natuurlijk niet vergelijken met het weergaloze tekenwerk van met name Uderzo en Jije, maar dat doe ik toch:

 

8297912490_2d00c071b0_b.jpg

 

Laverdure is herkenbaar, maar met Tanguy heb ik meer moeite.

 

Andere koppen komen ook gekunsteld over en doen me soms denken aan recent werk van Carry Brugman (de Partners):

 

8297912296_00f1ae233c_b.jpg

 

De vliegtuigen zijn wel erg realistisch en nauwgezet getekend, niet onbelangrijk in een vliegtuigstrip!

 

8297912012_9af40edcf6_b.jpg

 

Er komen trouwens ook blote borsten voor in het album - dat is denk ik voor het eerst in deze reeks - ach ja waar is de tijd van de goede zeden gebleven? :P

 

Als liefhebber van militaire luchtvaart viel me direct op dat de registratie-codes op de Franse kisten gedateerd zijn: sinds ongeveer anderhalf jaar is dit registratie-systeem veranderd bij de Franse luchtmacht. Achterin het album blijkt waarom: het tekenwerk is gedateerd op 23-07-2009...kennelijk heeft Dargaud dit lang op de plank laten liggen...vreemd?

 

Nu is het dus wachten op het vervolg, want die schurken die de Ariane raket hebben doen ontploffen moeten natuurlijk wel gepakt worden.

 

8296863335_e5de1f4044_b.jpg

 

 

Erik

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...