Ga naar inhoud

Strip Van De Dag


Kool Thing

Recommended Posts

Ondanks mijn voornemen om er niet aan te beginnen, toch als kerstcadeautje gevraagd wegens nogal goede recencies:

- Kriss Van Valnor 1-3: tekeningen ben ik niet enthousiast over. Nogal krassig, komt onafgewerkt over. Het verhaal dan: boeiend in deel 1 (***1/2), wegzakkend in deel 2 (**1/2), naar matig in deel 3 (**). Mag wat mij betreft afgerond worden bij deel 4.

- Wolvin 1&2: hier ben ik wél enthousiast over de tekeningen! En scenarios: inleidend in deel 1 (***), zeer boeiend in deel 2 (****) met een goede cliffhanger. Laat deel 3 maar komen!

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Gelezen:

Scalped 10: Het laatste deel van een geweldig goeie reeks. Een goed laatste deel dan nog, wat wil een mens nog meer?

 

Rampokan: deel 1 (Java) en deel 2 (Celebes) - Peter Van Dongen

De Belgen hadden Kongo, en de Nederlanders hadden Indonesië: een exotische droom, een wingewest, een vluchtroute voor wie weg wilde uit het koude vaderland bij de Noordzee. Na de Tweede Wereldoorlog veranderden de geesten en brokkelden de koloniën af onder de druk van toenemend zelfbewustzijn van de oorspronkelijke bevolking.

In Rampokan keert Johan Knevel na de oorlog terug naar Indië, het land waar hij als Nederlander geboren werd. Hij is soldaat in het Nederlandse leger en als zodanig moet hij het opnemen tegen Indonesiërs die de wapens hebben opgenomen tegen de kolonisator. Maar eigenlijk wil Johan vooral zijn baboe terugvinden, de vrouw die hem opvoedde.

Eén van de allerbeste Nederlandse strips, later dit jaar in een integrale versie. IEts om naar uit te kijken, als je't mij vraagt.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Ook nog gelezen: Een dierentuin in de winter (Taniguchi)

Ik vind mezelf een liefhebber van Taniguchis verhalen: als geen ander schetst hij menselijke relaties en gedragingen. Een dierentuin in de winter vertelt (het autobiografische verhaal?) over een jongeman die in de jaren '60 naar Tokio trekt om mangaka te worden, tekenaar van manga's. Ik vind dit boek minder sterk dan Herinneringen of Dagboek van mijn vader, maar toch heb ik het met plezier gelezen. Taniguchi tekent goeie personages, maar zijn achtergronden zijn een beetje saai.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Ook nog gelezen: Een dierentuin in de winter (Taniguchi)

Ik vind mezelf een liefhebber van Taniguchis verhalen: als geen ander schetst hij menselijke relaties en gedragingen. Een dierentuin in de winter vertelt (het autobiografische verhaal?) over een jongeman die in de jaren '60 naar Tokio trekt om mangaka te worden, tekenaar van manga's. Ik vind dit boek minder sterk dan Herinneringen of Dagboek van mijn vader, maar toch heb ik het met plezier gelezen. Taniguchi tekent goeie personages, maar zijn achtergronden zijn een beetje saai.

 

Moet ie dan dringend een andere achtergrondtekenaar voor aannemen :e005:

Link naar reactie

Afgelopen week zoal gelezen:

 

Pyongyang (Delisle)

Pyongyang is de hoofdstad van Zuid-Korea, dat ten noorden ligt van Noord-Korea. Althans, als je de kaart op pagina 1 mag geloven... :e010: Maar vooraleer te vervallen in al te veel geklaag: het reisverslag is uitermate boeiend. Dateert nog van voor Kim Jong-il werd opgevolgd door Kim Jong-un, maar dat maakt verder wellicht geen fluit uit.

 

SGF (Simon Spruyt)

Alles wat ook maar een beetje stripgerelateerd is wordt erdoor gesleurd in deze absurde, satirische uitgave: auteurs, uitgevers, publiek, noem maar op. De meerwaardezoeker, de graphic novel, het komt allemaal aan bod. En dat allemaal op een bijzonder geslaagde manier, zonder goedkoop te worden.

 

Inspecteur Canardo 1-5 (Sokal)

Een soort Blacksad Light, maar waarbij de dierenmaatschappij naast die van de mensen opereert. Dat zorgt soms voor een interessante moraal. Eigen soortgenoten worden bij de vleet afgeknald, maar een mens vermoorden, dat is taboe!

Die eend is om te gillen, de verhalen om te huilen. Qua zwartgalligheid hé, niet qua kwaliteit. Dat laatste zit namelijk wel goed. Geen topper, dat nu ook weer niet, maar zeker het lezen waard.

 

Black Hole (Burns)

Zeer, zéér goed! Hoort in de categorie "zo lees je er geen 10 op een jaar". Ik toch niet.

Link naar reactie

Veel gelezen de laatste tijd. O.a.:

 

Love, de vos

Wat is Dark Dragon Books toch goed bezig! Nu ook een bekroonde tekstloze dierenstrip. Juweeltje, vooral ook door het nawoord. Niet twijfelen, kopen!

*****

 

XIII 1 en 2

Jeugdnostalgie. Ruim 25 jaar geleden dat ik dit las. Kon me er niet veel meer van herinneren, maar is nog steeds leuk leesvoer. Vance kan best mooi tekenen, maar hij voelt zich alleen op z'n gemak met voor- en zijaanzichten.

***1/2

 

De Feul 1

Fantasy-verhaal, dat net als Servitude of een strip van Bourgeon of Leo in het algemeen goed z'n best doet een realistische wereld neer te zetten. Religie en dus de verhoudingen tussen de verschillende religieuze groeperingen speelt hierin een grote rol. Erg goed gevonden. Klassestrip, de zoveelste parel van Medusa.

****1/2

 

Amulet 2 en 3

Het hoge niveau van deel 1 wordt vastgehouden. Prachtige strip, die ondanks de kinderlijk ogende tekeningen voor zowel jong als oud is bedoeld. Een van m'n favoriete reeksen van het moment.

****1/2

Link naar reactie

Nee, voor mij was het helemaal geen anticlimax, maar ik snap je opmerking ergens wel. 't Is plots gedaan hé. Maar ja, een strip moet altijd ergens eindigen en ik vond dit een goed moment daarvoor.

 

Zijn er andere strips van Burns die ik moet gelezen hebben? Is dat Kuifje-gedoe een beetje goed?

 

Als je Black Hole goed vond dan is dat Kuifje-gedoe ook iets voor jou ;) Hiervan komt dit jaar het derde en laatste deel uit en dat zal voor een groot deel uitmaken hoe goed deze reeks is.

 

Op het einde van Black Hole blijf je met veel vragen zitten en dat is bij de eerste twee delen van zijn "Kuifje-interpretatie" ook het geval. Hier had ik minder een wow-gevoel dan bij Black Hole maar misschien komt dit doordat ik Black Hole al gelezen had en dus al een idee had van waar ik me aan kon verwachten.

Link naar reactie

De schorpioen dl 1 tm 10 gelezen, ik moet zeggen dat ik nu eindelijk enthousiast begin te worden. Ik vond de reeks aanvankelijk zeer vervelend en niet boeiend (wie is zijn pappie, hij wipt alles wat los en vast zit maar vooral het hele gedoe over het kruis van petrus) mij kon het niet bekoren. Maar blijkbaar wint de aanhouder want het verhaal begint nu goed op stoom te komen en het wordt nu zeker de moeite waard. Ik vergeet gewoon in het vervolg de eerste 6 delen en lees deze serie enkel nog vanaf deel 7!

 

Link naar reactie

Bouncer: to hell.

 

Voor wie de vorige 7 delen van bouncer gelezen heeft is dit totaal geen verrassing. Zoals altijd zit het verhaal vol met de gestoorde personages, wreedheden en geweld. Het verhaal volgt ook een herkenbaar stramien. Zodra je weet wie de moord waar alles rond draait, heeft gepleegd weet je ongeveer hoe het verhaal zal evolueren. De overdreven tekeningstijl van Boucq past zoals altijd perfect bij deze donkere western.

 

Aangezien ik altijd in ben voor een western heb ik me goed geamuseerd met deze strip.

Link naar reactie

Alex 31: schaduw van sarapis

 

Een van de betere albums van de laatste jaren. Casterman kiest voor vaste teams. Hopelijk komt dat dé kwaliteit ten goede. Opvallend veel bloot en bloed trouwens voor een alex album. **

 

Magasin General 8

Nog een album te gaan................er gebeurde eigenlijk helemaal niets behalve de identiteitscrisis van de pastoor. *

Link naar reactie

Dit weekend gelezen:

Kriss van Valnor #3

Wolvin #2

Jerome K. Jerome Bloks

Blake en Mortimer

 

En ze voldeden allemaal aan de verwachtingen. Ik heb me er prima mee vermaakt.

Ondanks enkele negatieve berichten hier over Blake & Mortimer vond ik het weer een prima deel.

 

Ook gelezen:

Walt Disney's Donald Duck: A Christmas for Shacktown", Barks, Carl

Prachtige uitgave! Aanrader.,

marcelherms.nl

Link naar reactie

Durango 16: een gier in de schemer.

 

Swolfs flikt het hem weer. Één van de beste Durango,s van de afgelopen jaren. Girod is wederom in topvorm.

Een absolute aanrader voor de western liefhebber.

Link naar reactie

20 cb 1-20

weinig tijd om veel te typen, dan maar de essentie: 20 cb is euh...essentieel.

 

Kan ik alleen maar onderschrijven :hartje:

 

Welkom Roque Ja ! :hartje:

 

Habibi, moet ik nog steeds lezen :e008:

 

Amulet 2 en 3

Het hoge niveau van deel 1 wordt vastgehouden. Prachtige strip, die ondanks de kinderlijk ogende tekeningen voor zowel jong als oud is bedoeld. Een van m'n favoriete reeksen van het moment.

****1/2

 

Ben al wat verder in het Engels, goed nieuws: dit blijft op niveau, aanrader B)

Link naar reactie

Northlanders 7 - The Icelandic Trilogy

Het afsluitend deel van de reeks vertelt drie episodes uit de geschiedenis van een familie die vanaf de negende eeuw IJsland ging koloniseren. Het eerste vertelt het begin, deel twee toont het hoogtepunt, en in deel drie komt de onvermijdelijke neergang. Een zeer sterke afsluiter van de reeks.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Walking dead , nr.1-14 , Silvester :

 

Voila , mijn eerste comic serie zit er op en het is me goed bevallen.

Na een sterk eerste deel , had ik wat moeite met de stijlbreuk van Adlard.De delen 2,3 en 4 vond ik maar matig goed maar vanaf deel

5 was ik vertrokken op de trein.Adlard zijn tekenwerk groeit in de reeks en zijn pagina indeling is heel goed.

Af en toe was het slasherwerk wat schokkend , maar als fan van Jodo zijnde ben ik al wat gewend.

 

Sherman , nr.1-6 , Lombard :

 

Gistermiddag tijdens het rotweer buiten , de reeks in één ruk uitgelezen.Desberg is vakman genoeg om

het verhaal boeiend en meeslepend te houden.Griffo tekent aan een sneltempo maar toch hebben zijn tekeningen

voldoende kwaliteit.Wat als hij er meer tijd voor had genomen...

Goede reeks die boven de middelmaat steekt.

Link naar reactie

Joe Sacco - Reportages

 

Zoals de titel aangeeft bundelt dit boek een aantal korte reportages van Joe Sacco. Het boek wordt voorafgegaan door een inleidingen waarin Sacco de objectieve grensen van de (strip)journalistiek uitlegd en hoe hij hierimee omgaat. Daarna volgen een aantal reportages, o.a. over vluchtelingen uit Afrika en onderdrukte bevolkingsgroepen in India die eerder in bladen als New York Times Magazine of The Guardian verschenen.

 

De tekeningen zijn, in tegenstelling van wat ik van een waarnemer zou verwachten weinig realistisch en soms bijna karikaturiaal. Sacco geeft dan ook aan dat het vaak niet mogelijk is om een objectief beeld te geven maar dat er altijd een interpretatie wordt gegevn. Of het medium nu strip, krant of tv is maakt daarbij niet uit. Van dat oogpunt is de stijl goed te begrijpen. De "inkleuring" is ook even wennen, in de zwart-wit verhalen gebeurt dit door verschillende arceringen waarbij de huid van getinte mensen bestaat uit een reeks horizontale strepen zonder acht te slaan op de vorm. Kleding en schaduw krijgen een soortgelijke behandeling. Ondanks de wat ruwe vorm werkt het voor deze stijl goed, en is dit minder storend dan de geruite jassen uit de vroege stripjaren.

 

Reportages is wat mij betreft een mooi boek waarin Joe Sacco ons zowel een kijkje gunt achter de schermen in de grotere probleekgebieden van de wereld alsook ook een kijkje achter de schermen van de journalistiek.

Link naar reactie

Klaar met de eerste lezing van Rork. Of beter gezegd: de eerste twee lezingen, want ik heb zo ongeveer elke bladzijde 2 keer gelezen, om nog maar te zwijgen van het staren naar de (prachtige) tekeningen.

 

De eerste 5 delen zijn geniaal. In deel 6 (De Afdaling) heb ik toch ergens een bocht gemist. Het laatste deel begon terug ijzersterk, maar van de finale heb ik ook niet alles meegekregen, vrees ik. Het voelde een beetje aan als (ik durf het woord amper te gebruiken) een anti-climax. Met de nadruk op 'een beetje'.

 

Maar goed, zoals gezegd was het dus de eerste keer dat ik Rork las. Bovenstaande is dus lang geen definitief oordeel. Wellicht klaart het nog wel wat meer op bij een tweede, derde of vierde herlezing (want die komen er zeker). Voorlopig onthou ik dus enkel dat 6 van de 8 albums tot het beste behoren van wat ik al gelezen heb (deel 0 dus ook) en dat de rest zich voorlopig nog niet laat vatten.

 

En een pluim voor de vertaling/redactie.

Link naar reactie

Allereerst: Vinden jullie dat ik (teveel) spoilers in m'n tekstjes steek?

 

Niet echt. Als ik echt niks van de inhoud wil weten, lees ik alleen de tweede alinea. Als ik nog overtuigd moet worden om de strip te lezen, kan zo'n korte inhoudsbeschrijving handig zijn.

 

 

Wat is die cover van de nieuwe Magasin General weer mooi!

Link naar reactie

zou er en kans zijn dat judge in het nederlands komt?

 

doubt is er al en judge is in het frans direct in de top tien gekomen

 

 

in het nederlands werd doubt wel geplaagd door een paarr kortzichtige recensies

Link naar reactie

Smile van Raina Telgemeier gelezen. Ik kan er niets aan doen maar ik heb een zwak voor dit soort strips waarbij ik ontegenzeggelijk niet tot de primaire doelgroep behoor. Het is fris getekend, verhaal is leuk met een lach en een traan in de juiste verhouding.

Voor de doelgroep zitten er zeker goede levenslessen en dus gewoon een aanrader voor jong en oud wat mij betreft.

Silvester heeft dit in vertaling uitgegeven, ik heb 'm in sc in het Engels gekocht en dat leest als een trein (=tip).

 

Van Raina is er juist een nieuw boek uit (Engels) Drama geheten.

Link naar reactie

Vandaag begonnen met de serie "Verre Werelden", a.s. woensdag verschijnt daarvan het 5e en laatste deel. Dus het was een mooi moment om aan deze serie te beginnen.

Deze ochtend delen 1 t/m 3 gelezen.

Conclusie: heerlijk Leo!!!

 

De grootmeester van de sf werelden, bijzondere wezens en bijzondere situaties is weer vol op dreef. Eigenlijk is deze serie veel sneller als zijn andere cyclussen. Soms is dat best jammer want Leo is vaak zeer interessant creatief dat je naar meer verlangd maar dan gaat het verhaal al weer verder. (in de andere cyclussen wordt vaak veel tijd verdaan aan, soms saaie, dialogen tussen personages) Er zijn vele interessante verhaallijnen, ik ben dan ook zeer benieuwd hoe Leo dit allemaal bij elkaar gaat brengen in delen 4 en 5?

De tekeningen van Icar zijn ook goed te noemen, soms wat krasserig maar het past heel goed bij een sf serie.

 

Al met al een topper, ik kijk dan ook uit naar woensdag, zodat ik daarna de serie kan afronden!!!

Link naar reactie

Waarom is dit je strip van de dag, Veto ? Wat vond je ervan ?

Ik heb de twee albums van 'Wen' (in de collectie Verhalen en legenden bij Lombard) nu pas gekocht. Allebei tweedehands voor een heel zacht prijsje. Gisteren meteen gelezen. Het verhaal van Stocquart is nogal bevreemdend, vind ik. De basisidee is dat hoofdpersoon Wen van de ene dag op de andere aan zwaar geheugenverlies lijdt en overal stemmen lijkt te horen en wezens lijkt te zien. Iedere imaginaire deur die hij binnengaat, geraakt hij dieper en dieper in een ingewikkeld labyrint van illusies en bizarre dromen verwikkeld. Het tekenwerk van Eric viel me echter nogal tegen. De cover van deel 1 vond ik heel geslaagd, ook de tekening op de tussenbladen is best geslaagd. Maar de inkleuring is heel slordig en de anatomie van de hoofdpersonages is vaak heel slecht weergegeven. Alles bij mekaar geen aanrader. Voorwoord van Godard in deel 1 deed nochtans het beste vermoeden. Het valt ook op dat bepaalde kortverhalen een pak beter zijn uitgewerkt dan andere. Ze mogen dus in mijn kast blijven staan maar om ze nu tegen 'volle pot' te gaan kopen... nee, dat zou ik nu ook niet doen. 'Dwaaskop', die andere reeks van Eric, heb ik ooit twee albums van gelezen uit de bieb. Maar daar is het bij gebleven.

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

De rattenvanger van Hamelen , one-shot , Daedalus :

 

Wat mager verhaaltje maar wat een prachtige tekeningen !Houot moet nog een goede scenarist vinden om een hele grote te worden.

 

Conquistador , nr1-2 , Glénat :

 

Ook een beetje het zelfde verhaal :Xavier is goed op dreef met zijn weergaloos tekenwerk , maar Dufaux valt hier serieus in herhaling. ( 'de wachter ' : allé zeg , de helft van z'n reeksen bestaan uit wachters... )

Had hier veel meer van verwacht.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...