Ga naar inhoud

Fun On Paper - Yotsuba&!


Timhardt

Recommended Posts

FUN ON PAPER

 

Ik ben een volger wat strips betreft. Ik koop iets als de korte inhoud me aanstaat, als het goeie reviews krijgt op plaatsen waar ik nog lezenswaardige dingen heb opgepikt. Op dit forum ook. Zo heb ik hier al veel goeie dingen leren kennen waar ik anders nooit mee in aanraking zou gekomen zijn. De laatste jaren zijn dat bijvoorbeeld Scalped, locke & key, Elephantmen, Eden it’s an endless world, invincible, chew, no longer human …. Veel engelstalige dingen, ok. Niet dat ik geen Nederlandse strips meer lees, maar ik ben op de nieuwe uitgaven daar wat uitgekeken. Maar daar wilde ik het niet over hebben. Normaal ben ik een volger, maar laat me voor één keer de lans breken voor een reeks die de meesten onder jullie nog niet kennen:

 

YOTSUBA&!

 

Laat me beginnen met de titel, die op het eerste gezicht een beetje raar klinkt. Yotsuba is het hoofdpersonage, een meisje van een jaar of 4 – 5. De & staat gewoon voor “en”. In het uitroepteken wordt telkens, per hoofdstuk, iets anders geschreven: pool, cake, music. Yotsuba & Pool, Yotsuba & Cake, Yotsuba & Music. Het verhaal gaat dus over de kleine grote gebeurtenissen van een meisje van 4 à 5 jaar dat net verhuisd naar een nieuwe buurt samen met haar voogd. Geen wereldschokkende dingen, maar wel geweldig herkenbaar. Zeker als je zelf kinderen hebt. Het is grappig, ontroerend, uitermate herkenbaar. Slice of life dus, maar wel op een zeer hoog en constant niveau. Elk deel bevat een hoofdstuk of 6, die ook apart kunnen gelezen worden. Er zit wel een rode draad in, maar die is eerder dun. De tekeningen zijn wat meer manga – achtig dan ik gewoon ben, waarmee ik wil zeggen: grote ogen, uitvergrote emoties in de tekenstijl. Al valt dat laatste erg goed mee. Ondanks dat alles groeit deze stijl snel op je huid. Na een paar tientallen pagina’s kan je je geen andere stijl meer voorstellen.De hele reeks is licht, aandoenlijk, een echte verademing. Eigenlijk is Yotsuba gewoon FUN ON PAPER, een betere omschrijving is er niet.

Hieronder wat afbeeldingen om jullie warm te maken:

 

yotsuba.jpg

 

132885.jpg

2709340-02_super.jpg

1342267376293.jpg

yotsuba-05.jpg

Link naar reactie

Ik denk dat iedereen Yotsuba&! zal kunnen waarderen, of je nu kinderen hebt of niet. Herkenbaarheid helpt steeds wel om iets op pikken, maar dat kan maar iets kleins zijn om je karretje aan vast te pikken. Althans, zo werkt het bij mij. Zelfs bij Berserk herken ik bepaalde dingen: mijn enorme spiermassa namelijk ;) Yotsuba is gewoon onweerstaanbaar. Ik heb trouwens een zoon en geen dochter en die heeft ook (nog) geen groen haar ;)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...