Ga naar inhoud

Kuifje & Hergé


Recommended Posts

"Dat schepje heeft er niets mee te maken."

 

Jawel, alles. Vergelijk het met een timmerman die zegt dat een stoel niet goed getimmerd is terwijl de stoel al vele decennia mee gaat, internationaal lof heeft geoogst en tot één van de iconen van design wordt gerekend. Wat zegt dat over die timmerman?

Link naar reactie

Nou Spock, die ouwe stoelen van Frank Lloyd Wright die je op zolder hebt staan kun je gelijk bij me inleveren....

 

Het is een beetje die ouwe discussie uit de jaren 70: over het oostblok mag je best een mening hebben, je hoeft er zelf niet geweest te zijn maar het helpt wel...

Link naar reactie

"Dat schepje heeft er niets mee te maken."

 

Jawel, alles. Vergelijk het met een timmerman die zegt dat een stoel niet goed getimmerd is terwijl de stoel al vele decennia mee gaat, internationaal lof heeft geoogst en tot één van de iconen van design wordt gerekend. Wat zegt dat over die timmerman?

Niets. Over de stoel misschien dat ie goed vermarkt is. Men is bijvoorbeeld lovend over Bauhaus stoelen, maar goed zitten doen ze niet.

Link naar reactie

"Dat schepje heeft er niets mee te maken."

 

Jawel, alles. Vergelijk het met een timmerman die zegt dat een stoel niet goed getimmerd is terwijl de stoel al vele decennia mee gaat, internationaal lof heeft geoogst en tot één van de iconen van design wordt gerekend. Wat zegt dat over die timmerman?

 

Het wil niet zeggen dat een stoel ooit goed gemaakt is, dat het hout niet kan rotten of de nagels kunnen roesten (ter info, ik heb geen flauw idee hoe een stoel gemaakt wordt ;))

Net zoals waarom er vandaag geen stomme films met acteurs die zwarte omlijning rond hun ogen hebben en heel uitbundig met hun armen staan te zwieren en te zwaaien.

Dat is simpelweg veroudert, zowel inhoudelijk als vormelijk.

 

(ondanks dat ik zelf fan ben van die oude simpele verhalen)

Hetzelfde is waarom dat de gniffelende schurk die in zijn handen aan het wrijven is en uitroept hoe fijn het is om gemeen te zijn, niet meer werkt.

Simpelweg verouderd.

En scenario technieken en verhaalstructuren kunnen daarbij even goed mee verouderen.

Link naar reactie

"Dat is simpelweg veroudert, zowel inhoudelijk als vormelijk."

 

Dan is het wel knap dat een strip die verouderd is grafisch nog zoveel navolgers heeft (inclusief Tom B die geheel in de klare lijn tekent met zijn Lustige Kapoentjes). Daarbij denk ik dat Hergé als scenarist nog altijd geldt als één van de grootsten in zijn vak.

Link naar reactie

Net zoals waarom er vandaag geen stomme films met acteurs die zwarte omlijning rond hun ogen hebben en heel uitbundig met hun armen staan te zwieren en te zwaaien.

Dat is simpelweg veroudert, zowel inhoudelijk als vormelijk.

 

Wat zeg je nu, Tom MDP? Je hebt vorig jaar toch de Oscars gevolgd??

Link naar reactie

"Dat is simpelweg veroudert, zowel inhoudelijk als vormelijk."

 

Dan is het wel knap dat een strip die verouderd is grafisch nog zoveel navolgers heeft (inclusief Tom B die geheel in de klare lijn tekent met zijn Lustige Kapoentjes). Daarbij denk ik dat Hergé als scenarist nog altijd geldt als één van de grootsten in zijn vak.

 

Hergé heeft de grondslag gelegd. Maar de klare lijn van toen is niet meer de klare lijn van nu.

Franka is bijvoorbeeld ook in de klare lijn getekend, maar ziet er compleet anders uit dan Kuifje.

 

Ik denk dat Hergé eerder als een van de grootsten in zijn vak gold, in zijn tijd ongezien vakmanschap, maar intussen toch wat achterhaald.

Getuige hiervan zijn uitschuiver om Vlucht 714 af te ronden. (zeker als je bedenkt dat hij tegen dan al lang geen tijdsdruk meer had)

http://2.bp.blogspot.com/-z55S74VT-j4/UKTFBIUHvUI/AAAAAAAADXM/rNdfh1QWzu8/s1600/tintin%2B714.JPG

 

(bron afbeelding: http://tintinperdu.blogspot.be/ )

Link naar reactie

Die eerste en laatste albums zijn Hergé op zijn slechtst. Daartussen zit grote stripgeschiedenis.

Dat klopt. Sovjet Unie, Congo en Amerika waren eigenlijk aaneengeplakte losse strips.

De latere werden beter, maar de eerste zwart witte albums werden wel serieus herwerkt. Als je de originele Sigaren van de Pharao vergelijkt met de kleurenversie, dan zie je dat het eigenlijk verschillende strips zijn.

De beste waren die waar Haddock en Zonnebloem erbij kwamen, dat gaf de verhalen wat meer diepte.

Vanaf Tibet ging het wat achteruit, maar dat is natuurlijk mijn zeer persoonlijke opinie. :e002:

Link naar reactie

Of Kuifje nu verouderd is of niet, één ding is zeker: Kuifje laat niemand onberoerd.

En geloof het of niet, heel die discussie brengt mij op een schitterend idee voor de

volgende Urbanusstrip.

Eigenlijk moet ik Krasser nu bedanken. :e005: :e005: :e005:

 

Retep, we komen in een strip ! Daar kan Lecram de zombie nog een puntje aan zuigen.

A Funny Thing Happened on the Way to the Forum

Link naar reactie

Ik denk dat de hoofdrol voor Krasser is weggelegd. Wellicht dat er een figurantenrolletje voor ons inzit !

 

Krasser als Kuifje, als het ware. Wij zijn meer de Kolonel Jorgen en Kolonel Sponsz, bijfiguren. Maar dat mag de pret niet drukken.

A Funny Thing Happened on the Way to the Forum

Link naar reactie

Of Kuifje nu verouderd is of niet, één ding is zeker: Kuifje laat niemand onberoerd.

En geloof het of niet, heel die discussie brengt mij op een schitterend idee voor de

volgende Urbanusstrip.

Eigenlijk moet ik Krasser nu bedanken. :e005: :e005: :e005:

 

Geen dank. Graag gedaan. Overigens speel ik al een bijrol in de Guuststrip.

Link naar reactie

Krasser als Kuifje, als het ware. Wij zijn meer de Kolonel Jorgen en Kolonel Sponsz, bijfiguren. Maar dat mag de pret niet drukken.

 

Ik wil wel Sponsz zijn, zo'n kekke monocle heb ik altijd willen dragen (waarschijnlijk maakt Willy er vreselijk onsympathieke karikaturen van)

Link naar reactie

Amaiamai...

 

Allé, ik zal mijn mening ook eens geven (ongezouten, maar hopelijk wel met het nodige respect):

- Hergé: zwaar overroepen. Kuifje is goed, daar bestaat geen twijfel over. Maar iemand zoals Bob de Moor mag voor mij ook best wat meer respect krijgen. Ik erger me blauw aan de duizenden verschillende Kuifje-uitgaves en het protectionisme van Moulinsart. Niettemin: een beetje chauvinisme kan geen kwaad, dus laat de buitenlanders maar even kwijlen over het feit dat Hergé een Belg was.

- Linthout: ik hou niet zo van zijn tekenstijl (lijkt teveel op schetswerk, alhoewel ik er zeker van ben dat dit alleen maar zo lijkt), maar heb me destijds wel goed geamuseerd met de Urbanus-strips (ik koop ze al zeker 15 jaar niet meer, maar was wel bij de eerste lezers. Jongens, waar is de tijd van het frietkotmysterie, Schobbejaan en Eddy W.). Dit was destijds baanbrekend en grensverleggend. Ik probeerde Urbanus zelfs na te tekenen :-) Thank you Willy!

- Tom Bouden: I love zijn PP&BB, maar voor de rest trekt zijn oeuvre me voorlopig niet aan. Al dikwijls vastgehad, maar toch altijd weer teruggezet. Ik mis dus iets, maar kan niet goed duiden wat.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
Ik erger me blauw aan de duizenden verschillende Kuifje-uitgaves en het protectionisme van Moulinsart. Niettemin: een beetje chauvinisme kan geen kwaad, dus laat de buitenlanders maar even kwijlen over het feit dat Hergé een Belg was.

In de huidige Kuifje Archieven uitgaven lijkt het telkens weer dat Moulinsart, of ten minste de schrijver van de achtergrond stukken, wilt verbloemen dat Hergé een Belg was. Woorden als België of Wallonië vallen zelden en telkens wordt de materie in geschiedkundig perspectief gezet door te verhalen wat er in die tijd in la France en daarna in de wereld gebeurde. Ik ben dan ook reuze benieuwd naar de achtergrondstukken in de Afrika (Kongo) uitgave....

Link naar reactie

"Het verhaal was idd wel degelijk al tekenend verzonnen."

 

Klaarblijkelijk weten jullie het beter dan Hergé zelf. Die verklaart in "Entretiens avec Hergé" (pagina 36) dat hij vanaf De Blauwe Lotus niet meer werkte zonder scenario en en zonder vooropgezet plan.

 

Ja, god vergeve ons dat wij wel es kunnen weten hoeveel tijd er kruipt in het tekenen van een pagina en het schrijven van een scenario en dat we kunnen zien hoe dat uitgewerkt moet worden op een bepaalde tijd.

Vergeef ons onze kennis

Link naar reactie

In de huidige Kuifje Archieven uitgaven lijkt het telkens weer dat Moulinsart, of ten minste de schrijver van de achtergrond stukken, wilt verbloemen dat Hergé een Belg was. Woorden als België of Wallonië vallen zelden en telkens wordt de materie in geschiedkundig perspectief gezet door te verhalen wat er in die tijd in la France en daarna in de wereld gebeurde. Ik ben dan ook reuze benieuwd naar de achtergrondstukken in de Afrika (Kongo) uitgave....

 

Hergé was nen Bruseleir. Waalse vader, Vlaamse moeder. Nen echten Belg, kwa.

Moulinsart... pft.

 

Wat betreft de strips : er zijn er enkele die ik als kind en tiener heb kapotgelezen (de tweeluiken en enkele strips daarrond), maar andere strips, zoals de Blauwe Lotus dus, daar raakte ik niet door. Of ik nu nog Kuifje strips zou kunnen lezen, dat weet ik niet, heb ze een jaar of 15 geleden verkocht.

 

Dat de strips beschikbaar blijven, daar kan ik mee leven, maar Moulinsart en hun praktijken mogen van mij ook ten grave gedragen worden.

Link naar reactie

Ik denk niet dat er veel kinderen geen Kuifje gelezen hebben in België. Straf, Stuuv. Het valt me ook op dat ik in buitenlandse tv-reeksen jongeren zie Kuifje-strips lezen, onlangs nog in 'Borgen'.

 

In mijn familie/kennisenkring wordt Kuifje door de kinders ook veel gelezen. Kennelijk storen die kids zich niet aan de oubollige, onsamenhangende, saaie , vervelende verhalen.....

Link naar reactie

Als kind heb ik ook nooit een Kuifje strip gehad of gelezen hoor.

Allé ! Proficiat. Jullie zijn al met twee.

 

Drie.

 

Een paar jaar geleden heb ik me er wel eens doorgeworsteld. Op het moment dat ik het wou opgeven, werd Haddock geïntroduceerd en vanaf dan vond ik het toch wel leesbaar worden. Van alle albums vond ik de Alfa-kunst nog het meeste potentieel hebben eigenlijk, jammer dat dat niet werd afgewerkt. (Of is het net omdát het niet is afgewerkt, dat er een goede strip lijkt in te zitten?) Ach, als kinderen zich er vandaag de dag nog steeds mee weten te amuseren, zoveel te beter!

 

Ik heb nooi één strip van kuifje gelezen. Wel zag ik de animatiereeks.

 

Ik had hetzelfde met De Smurfen.

Link naar reactie

Freaks ! :e010:

 

Het heeft in ieder geval voor verschrikkelijke trauma's gezorgd. Zie maar naar de avatar van Stuvio, die zijn luier nog altijd op zijn hoofd draagt, en ook ik zit met een masker.

Hoog tijd dat er een praatgroep voor opgericht wordt. AKK (Anonieme Kuifjeloze Kinderen) of zoiets...

Link naar reactie

Hergé of niet, dat zijn eigenlijk gewoon kinderstrips en zoals met alle kinderstrips is het voornamelijk een kwestie van nostalgie. Als je die in je kinderjaren gelezen hebt zijn en blijven die fantastisch. Zoniet dan zie je onmiddellijk door de flinterdunne plot en repetitieve grappen.

De Sus en Wissen die ik in mijn jeugd gelezen hebben vind ik fantastisch, de latere zijn brol voor kinderen.

 

Je zou de vraag eigenlijk aan de kinderen moeten stellen. En ik herinner mij zo vaag dat er recent zo een test gedaan is. Sus en wis kwam daar nogal bekaaid vanaf en de grote winnaar was FC de Kampioenen (voor zover ik mij herinner) :e003:

Link naar reactie

Ik denk niet dat er veel kinderen geen Kuifje gelezen hebben in België. Straf, Stuuv. Het valt me ook op dat ik in buitenlandse tv-reeksen jongeren zie Kuifje-strips lezen, onlangs nog in 'Borgen'.

 

Gisteren zag ik de film 'Ted', en daarin werd het album Mannen naar de maan gelezen (overduidelijk en lang in beeld gebracht).

Link naar reactie

Hergé of niet, dat zijn eigenlijk gewoon kinderstrips familiestrips en zoals met alle kinderstrips familiestrips is het voornamelijk een kwestie van nostalgie. Als je die in je kinderjaren gelezen hebt zijn en blijven die fantastisch. Zoniet dan zie je onmiddellijk door de flinterdunne plot en repetitieve grappen.

De Sus en Wissen die ik in mijn jeugd gelezen hebben vind ik fantastisch, de latere zijn brol voor kinderen.

 

Klopt. Of toch meestal. Robbedoes en Kwabbernoot heb ik ook pas later ontdekt en die heb ik wél heel graag gelezen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...