Ga naar inhoud

Kuifje & Hergé


Recommended Posts

3 uren geleden, TDPB zei:

Volgens Wikipedia tekende Johan De Moor twee albums. Ik dacht dat het er veel meer waren.

In ieder geval had hij als enige de eer een reeks van Hergé verder te zetten zonder toezicht van de meester zelve.

 

Ik vraag me af of het twee zelfstandig gemaakte albums zijn. Stripinfo geeft aan de medewerking van Johan de Moor bij enkele jaren '80 albums (Vuurwerk!, Pure bluf en Riemen vast) en eenmaal de medewerking van Bob de Moor (Pardon mevrouw). Ik ga er van uit dat alle gags van Hergé gepubliceerd zijn in de twee integralen en de overige gemaakt zijn met of door Bob en Johan de Moor.

Enkele gags uit Verboden spelletjes, hierboven, staan in de integrale deel 2.

Link naar reactie

Volgens het verzamelboekje Quick et Flupke van de serie Le monde de la bd (La Dernière Heure/Panini) (zie afbeelding) zijn er slechts een twaalftal gags door Johan de Moor speciaal getekend. De andere gags, die toen werden (her)uitgegeven, werden door Johan bijgewerkt. In hoeverre (qua modernisme), dat weet ik dus niet precies, omdat ik niet kan vergelijken. Groetjes.

 

quick.jpg

Link naar reactie
Op 3/3/2013 om 12:03, Minotaur zei:

Hergé overleed op 3 maart 1983, exact dertig jaar geleden dus.

 

Nochtans is Kuifje nog steeds aanwezig en is het de gewone stripmarkt zelfs ontgroeid (zie de veilingen met originelen van Kuifje die extreem hoge toppen scheren). Hergé / Kuifje = kunst.

 

De film heeft de reeks wel enig nieuw leven ingeblazen, doch de afwezigheid van nieuwe albums zal m.i. vroeg of laat toch de doodsteek van de reeks uitmaken.

 

Waar zal Kuifje volgens jullie binnen 30 jaar staan? Nog steeds alive & kicking of verworden tot een antiquarisch reliek uit vervlogen tijden ?

Vandaag 40 jaar geleden. Kuifje verkoopt nog altijd zeer goed. De originele tekeningen worden voor zeer hoge bedragen verkocht. Het blijft een mooie strip.

Link naar reactie
Op 1/3/2023 om 17:18, Rene zei:

Mijn nieuwe aanwinst - niet geel! Major Wings; ruim 30x afgedrukt, altijd (meen ik) in zwart of rood.

Herge.jpg

Kijk eens aan! Deze heb ik veertig jaar geleden al te koop gezien op een beurs in Nederland. Ik denk zelfs in hetzelfde kadertje. Ik heb altijd spijt gehad dat ik deze niet gekocht heb. Blijkbaar maakte ze wel indruk. Gefeliciteerd!

 

Link naar reactie
Op 3/3/2013 om 12:03, Minotaur zei:

Hergé overleed op 3 maart 1983, exact dertig jaar geleden dus.

 

Nochtans is Kuifje nog steeds aanwezig en is het de gewone stripmarkt zelfs ontgroeid (zie de veilingen met originelen van Kuifje die extreem hoge toppen scheren). Hergé / Kuifje = kunst.

 

De film heeft de reeks wel enig nieuw leven ingeblazen, doch de afwezigheid van nieuwe albums zal m.i. vroeg of laat toch de doodsteek van de reeks uitmaken.

 

Waar zal Kuifje volgens jullie binnen 30 jaar staan? Nog steeds alive & kicking of verworden tot een antiquarisch reliek uit vervlogen tijden ?

 

We zijn ondertussen tien jaar verder. :D

 

Wat is juliie mening hierover? Persoonlijk vind ik Kuifje een dinosaurus. Er zal wel altijd wel iemand zijn met interesse, maar ik denk dat het z'n hoogtepunt nu toch al lang voorbij is. 

Natuurlijk blijven die originele gigantische prijzen halen, maar dat is dan ook een miniem aanbod voor een miniem publiek.

Link naar reactie
4 uren geleden, Gilles zei:

Natuurlijk blijven die originele gigantische prijzen halen, maar dat is dan ook een miniem aanbod voor een miniem publiek.

 

De verkopers mogen zich gelukkig prijzen dat onder dat minieme publiek klaarblijkelijk behoorlijk wat mensen zitten met bergen geld.

 

afbeelding.thumb.png.4c5aaaa38c3b5a9573f9ad71a89359ac.png

 

afbeelding.thumb.png.4f0bab7b4333c6ca557ba7e9e0077557.png

Link naar reactie
5 uren geleden, Gilles zei:

Er zal wel altijd wel iemand zijn met interesse, maar ik denk dat het z'n hoogtepunt nu toch al lang voorbij is. 

Het is al bijna 50 jaar geleden dat het laatste echte Kuifje album verscheen, maar Kuifje blijft interessant om over te praten, schrijven en vooral te om te lezen en naar te kijken. Bijna iedere afbeelding uit ieder album is de moeite waard om uit te vergroten en in te lijsten.

Vooral in China is Kuifje momenteel populair, daar worden tegenwoordig honderd duizenden exemplaren per jaar verkocht.

Link naar reactie
4 uren geleden, cinco zei:

 

De verkopers mogen zich gelukkig prijzen dat onder dat minieme publiek klaarblijkelijk behoorlijk wat mensen zitten met bergen geld.

 

 

Met dat miniem publiek bedoelde ik dat het aantal kapitaalkrachtigen miniem is, maar het aanbod ook. De kapitaalkrachtigen zijn dus het miniem publiek. 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

wat is die nieuwe versie van sigaren van de farao toch weer een heerlijk album

 

image.png.326ec0e47aff7211ad7a883c9899ba18.png

 

dit was altijd al één van mijn favoriete kuifje strips, en ik was toen nog geen 10 jaar oud. spreekt zeker een jong publiek aan.

 

zoveel onvergetelijke momenten in dit ene verhaal. Het gif dat gek maakt, die professor, dat sinistere geheime genootschap, die gemummificeerde professoren....

 

fascinerend om te zien hoe de tekeningen er oorspronkelijk uit zagen.

 

van mij mogen ze gerust die andere "pre-war" versies ook allemaal inkleuren en in zo een mooie hardcover editie uitbrengen.

 

De volgende ga ik zeker kopen als die ooit uitkomen: zwarte rotsen en krab met de gulden scharen

Link naar reactie
19 minuten geleden, cinco zei:

Ja, vond het een degelijke uitgave.

Moulinsart blijft nieuwe manieren vinden om de reeks levend te houden.

 

veel van hun pogingen neigen naar uitmelkerij, maar dit vind ik anders. Hier gaan we eigenlijk terug naar de authentieke lijnen van hergé, in tegenstelling tot de herwerking van "studio herge" die voor een groot stuk door medewerkers is hertekend.

 

kuifje neigt voor mij naar kunst. Daarbij vind ik authenticiteit belangrijk. Als ik naar een plaat kijk, weet ik graag over welke kunstenaar het gaat. Heeft herge het getekend, of een medewerker? Dat is een punt dat met deze uitgave veel duidelijker is (de inkleuring is uiteraard een moderne toevoeging). Ik heb geen enkel probleem om hierbij "kwaliteit" op te offeren voor "authenticiteit", persoonlijk vind ik dit zelfs beter.

 

het hele idee van het "hertekenen" is eigenlijk gericht op een "lezerspubliek", met de bedoeling om een strip "leesbaarder" te maken of beter in de actuele tijdsgeest te plaatsen. Eigenlijk behoor ik zelf niet tot dat publiek, zeker wat betreft kuifje zie ik mijzelf eerder als bewonderaar van herge's tekenstijl op zich. Voor mij zijn dergelijke uitgaven dus spek voor mijn bek.

 

Kunstenaars die een heel team rond zich hebben bij het maken van een werk; het is geen modern fenomeen. Als men bijvoorbeeld zegt dat de "gebroeders van eyck" het lam gods geschilderd hebben, moet men ook beseffen dat Hubert, en zijn broer Jan later, over zogenaamde "medewerkers" beschikten in hun atelier. Hij kon het zich permitteren, want hij was in dienst van de hertog en kreeg een royaal salaris. Wat deden die medewerkers? Moeilijk te zeggen, maar hij had ze wel. Dat was dus ook een soort van "studio herge" waarbij de kunstenaar wordt bijgestaan door medewerkers. Wij zien het lam gods vandaag als kunst, maar in die tijd was dat echt een werk op bestelling; het moest niet zozeer artistiek authentiek zijn; het moest bovenal pracht en praal uitstralen. Hoe, of door wie, dat was van ondergeschikt belang.

Link naar reactie

Ik heb die Lotus gauw zelf gedownload zonder te NFT'en.

(aï, da's een beketenis)

Ik heb die Lotus gauw bekeken voor iemand hem als NFT van het internet haalt.

(hoezo, ze kunnen dat niet van internet halen? maar ze betalen toch om het te hebben? waarvoor betalen ze dan?)

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
2 uren geleden, bouncer zei:

image.thumb.png.c73c4e426be8f530dc572375e97c7029.pngimage.thumb.png.c6fac1c663c107dff0ec7eccdc136cf9.png

 

Je kunt veel over Iran zeggen, maar Kuifje en de Alfa - kunst is daar wel volledig ingetekend te verkrijgen.

Vergeet alleen niet van achteren naar voren te lezen.

Da's de versie van Rodier. Kan je ongetwijfeld ook wel ergens in het engels of frans vinden. Of zelfs in het Nederlands:

 

afbeelding.thumb.png.7407b22908a4bf17326392276cc41a8b.png

afbeelding.thumb.png.ed51365ec3e665ed080eaee76dd97f51.png

 

Ze mochten de naam Hergé ook wel vermelden op die boeken.

Link naar reactie

Bestaat er eigenlijk een officiële indeling van Molensloot? Het uitzicht en de ligging van alle kamers en de mate waarin dat consistent is doorheen de albums? En wie woont er allemaal? Haddock, Kuifje, Bobbie, Zonnebloem, Nestor en die Siamese kat... zijn die er allemaal gedomicilieerd of woont Kuifje volgens zijn papieren nog altijd in de Labradorstraat?

Link naar reactie
17 uren geleden, cinco zei:

Bestaat er eigenlijk een officiële indeling van Molensloot? Het uitzicht en de ligging van alle kamers en de mate waarin dat consistent is doorheen de albums? En wie woont er allemaal? Haddock, Kuifje, Bobbie, Zonnebloem, Nestor en die Siamese kat... zijn die er allemaal gedomicilieerd of woont Kuifje volgens zijn papieren nog altijd in de Labradorstraat?

Al je antwoorden zijn te vinden in de strips. En aangezien er nooit gezegd wordt wie er nu precies al dan niet in het kasteel woont...

De indeling kan overigens niet kloppen, meen ik ooit gelezen te hebben (in een interview met Hergé?). Die grote zaal bijvoorbeeld, die kan nergens in het kasteel passen.

Link naar reactie

Ik meen eens gelezen te hebben dat Hergé er eens per brief op werd gewezen dat hij zich vergist had in het aantal treden naar de hoofdingang van Molensloot, en dat de tekenaar dat dan zelfs verbeterde!   Maar als je daar rekening mee moet houden, dan ben je uitentreure bezig. 

 

Op zich maakt me dat niet veel uit hoe de indeling van het kasteel is en wie er al dan niet woont of gedomicilieerd is. De verhalen groeien organisch, en als je een ruimte nodig hebt dat nuttig is voor het verhaal, of het is nodig dat Kuifje er logeert (of woont) , dan creëer je die ruimte of je laat de jongeman een tijd logeren of wonen. Ik ben al tevreden als in een scène zelf een indeling van de ruimte niet teveel onmogelijke zaken bevat, een beetje consequent zijn met de dimensies, de aankleding, het meubilair, enz. Als dat in een ander album eens  zou veranderen of er een trede ergens  bijkomt, who cares?  Ik alleszins niet. Als het verhaal en de tekeningen maar goed zijn. 

Link naar reactie
5 minuten geleden, Peter Motte zei:

Zo slecht was Kuifje en de Picaro's nu ook niet. Het wordt vooral ondergewaardeerd om de andere Kuifjes worden overgewaardeerd.

 

Hergé wou de reeks meer filmisch doen lijken met close-ups, maar dat werkt niet echt voor die minimalistische klare lijn waarmee de gezichten van de personages zijn getekend.

Dat resulteerde in veel pagina's met vooral simpele gezichten en blokken tekst.

afbeelding.thumb.png.f4a79c8df1b702d96bcda7126d5e1b74.png

 

 

Link naar reactie
9 minuten geleden, cinco zei:

 

Ik heb niet alle albums waarin Molensloot voorkomt. :P

Geen Picaro's en geen Alfa-Kunst tussen mijn strips. :o

 

Het begin van Picaro's kan je interpreteren als Kuifje die op bezoek komt. Of Kuifje die eventjes een ritje in de buurt maakte. Dat maakt je dus niets wijzer.

Persoonlijk heb ik altijd het gevoel gehad dat Kuifje regelmatig als bezoeker op Molensloot logeert. Al is het maar omdat Haddock altijd de telefoon opneemt.

 

afbeelding.thumb.png.f513d74564c6ed1efb4b991c08aef4d9.png

Link naar reactie
2 minuten geleden, TDPB zei:

 

Het begin van Picaro's kan je interpreteren als Kuifje die op bezoek komt. Of Kuifje die eventjes een ritje in de buurt maakte.

 

 

Die eerste strook is misschien wel de beste tekening van het ganse album.

Toch al zeker de meest sfeervolle.

 

afbeelding.thumb.png.31b3fc692172cafce1b2186246e9f367.png

Link naar reactie
19 minuten geleden, cinco zei:

 

Hergé wou de reeks meer filmisch doen lijken met close-ups, maar dat werkt niet echt voor die minimalistische klare lijn waarmee de gezichten van de personages zijn getekend.

Dat resulteerde in veel pagina's met vooral simpele gezichten en blokken tekst.

Bwah, toch ook veel grote overzichtsprenten hoor

 

afbeelding.png.aef2edbd91abe4d5f85efcbe06fe7f70.png

 

afbeelding.png.8016f0a666a71843d439a438a9d2f0fc.png

 

afbeelding.png.c5df838764ee13b784ffda66fd6bc95d.png

 

afbeelding.thumb.png.74f64de0d7613dff77eca2d2d606f5e1.png

 

 

Link naar reactie
16 uren geleden, Iron giant zei:

Huh? Dit is echt nieuw voor mij, ik heb nooit geweten dat Picaro's ook aangepast is. Best wel afwijkend.

Dat is gewoon omdat Hergé (of iemand anders) plots besefte dat het verhaal zich in de carnavalsperiode afspeelde, en dat carnaval niet in de zomer valt. Bovenstaande plaat is nooit gepubliceerd geweest dacht ik (de inkleuring is zelfs niet eens afgewerkt).

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...