Ga naar inhoud

Kuifje & Hergé


Recommended Posts

Op 14/4/2023 om 13:17, TDPB zei:

Dat is gewoon omdat Hergé (of iemand anders) plots besefte dat het verhaal zich in de carnavalsperiode afspeelde, en dat carnaval niet in de zomer valt. Bovenstaande plaat is nooit gepubliceerd geweest dacht ik (de inkleuring is zelfs niet eens afgewerkt).

Het was inderdaad een medewerker die Hergé hierop wees. 

Link naar reactie

De medewerkers van Hergé konden niet voorkomen dat de kalender van Mondass op pagina 3 aangepast werd aan carnaval (februari). Ook de wintermaanden ervoor (december en januari) en erna (maart) kennen 31 dagen. Deze kalender geeft 30 dagen aan en verwijst daarmee naar het voorjaar of de zomer (april of juni).

 

mondasskalender.thumb.png.e9156cacfe55b46cead6a1220b641349.png

© casterman/moulinsart

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

image.png.b17122c12a2624736293079fd15f792c.png

 

Onlangs geplaatst bij Vooruitzichten 2023, maar hier beter op zijn plek.

Na enig speurwerk zie ik dat ook bij Claire ligne in Mons/Bergen de aankondiging van dit album in het Frans (ed. Journal Tintin, € 16,95, 4 oktober), maar ook in het Nederlands (NL Kuifje Juwelen gekleurd, € 19,95, 25 oktober). Ik ga ervan uit dat het om hetzelfde album gaat.

Link naar reactie
1 uur geleden, cinco zei:

Kuifje en de sanitaire upgrade die zijn verhuis naar Molensloot betekende

Ik ben benieuwd of de publicaties uit het Weekblad Kuifje als albums gaan verschijnen.

Het kleurgebruik is afwijkend, overigens lang niet overal. Het andere kleurgebruik geeft wel andere contrasten en aandachtspunten.

 

image.thumb.png.48af2d2c281ba40504ad4be47ae50c6a.png

Link naar reactie
  • 1 month later...
2 uren geleden, hemweg zei:

image.thumb.png.2253c7c343261722c257b38a697e9e23.png

 

Wordt nog niet alom aangekondigd, maar met deze voorkant zou in de maand oktober De Juwelen van Bianca Castafiore, Ed. Kuifje weekblad verschijnen. ook in het Nederlands.

 

Enig idee wat de verschillen zijn tussen deze uitgave en de reguliere versie?

En ik veronderstel dat er ook dossierpagina's zijn toegevoegd?

Link naar reactie

image.thumb.png.de82de2db44cad85787b895afca62de1.png

 

De kleuren zijn afwijkend en de decors zijn eenvoudiger. Deze eenvoud doet mij denken aan Molensloot uit Het geheim van de Eenhoorn en De 7 kristallen Bollen. Verder zijn de weekbladpagina's gerestaureerd. Ben benieuwd welk effect dit heeft. Het boek heeft 80 pagina's, dus waarschijnlijk met een dossier. Past mooi in het rijtje Kuifje-uitgaven van de laatste jaren. Maan, Krab en Sigaren.

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Ik heb in de vakantie enkele Kuifje-verhalen herlezen. Blijft goed. Ik vind de tekeningen goed en met oog voor detail. Maar ook de verhalen zijn in orde. Ik vind het leuk dat elke keer als Kuifje dichter bij de oplossing komt, er altijd weer iets misgaat. Dat vind ik sterk verhalen vertellen.

Minder logisch is dat als Kuifje weer eens een ongeluk krijgt en in het ziekenhuis belandt, hij soms dezelfde dag nog vrolijk en zonder schrammetje het ziekenhuis verlaat.

 

(afbeelding De zwarte rotsen)

 

zwarte rotsen ziekenhuis.jpg

Link naar reactie
50 minuten geleden, cartoonesk zei:

 

Minder logisch is dat als Kuifje weer eens een ongeluk krijgt en in het ziekenhuis belandt, hij soms dezelfde dag nog vrolijk en zonder schrammetje het ziekenhuis verlaat.

 

 

Als je de hoofdfiguren van een strip een normale herstelperiode laat doorlopen, dan blijf je natuurlijk vasthangen aan éénzelfde locatie doorheen het ganse verhaal. Al kan dat soms ook effectief zijn.

 

afbeelding.thumb.png.98ecd3395132b39da413662a990476a9.png

 

Op 22/7/2023 om 17:32, hemweg zei:

image.thumb.png.2253c7c343261722c257b38a697e9e23.png

 

Wordt nog niet alom aangekondigd, maar met deze voorkant zou in de maand oktober De Juwelen van Bianca Castafiore, Ed. Kuifje weekblad verschijnen. ook in het Nederlands.

 

Ah, hier is een pagina waar verschillen tussen de weekbladpublicatie en het album worden uitgelicht.

 

https://www.tintin.com/fr/news/5710/toutes-les-facettes-des-bijoux-de-la-castafiore-le-mot-de-la-fin#

 

c20_bijoux-fr-p47-d3.thumb.jpg.f78f7ca13eafd1a899bd8594a09e97d0.jpg

 

In de weekbladversie doet dit fragment met de zigeuners me bijvoorbeeld denken aan een prentkaart en geeft de minder vlakke inkleuring in combinatie met de wolkenloze lucht een sterker gevoel van schmerz.

 

jtb_1962-05-22-c20-47-d3.thumb.jpg.14e2e372fcbcdcab3be3b5667947ee99.jpg

 

 

Link naar reactie

Is dat eigenlijk een verharde of een onverharde weg? Ik heb altijd automatisch aangenomen dat het een verharde, geasfalteerde weg is, aangezien ik geen babyboomer ben en niets anders ken dan geasfalteerde wegen. Maar als ik nauwkeuriger kijk, begin ik eraan te twijfelen. Zeker de bruine inkleuring van het onderste prentje suggereert een aardeweg.

Link naar reactie

 

1 uur terug, Peter Motte zei:

Is dat eigenlijk een verharde of een onverharde weg? Ik heb altijd automatisch aangenomen dat het een verharde, geasfalteerde weg is, aangezien ik geen babyboomer ben en niets anders ken dan geasfalteerde wegen. Maar als ik nauwkeuriger kijk, begin ik eraan te twijfelen. Zeker de bruine inkleuring van het onderste prentje suggereert een aardeweg.

 

Oei, aardeweg hoor wat aangestampt. Op de buiten was het vroeger massaal kasseiwegen voor de meer belangrijke wegen en onverharde wegen voor de kleinere wegen. Asfalt en macadam ... Dat was luxe! 😁

Link naar reactie

De weekbladversie is ouder dan de albumversie en daarmee oorspronkelijker. Kleuren konden in opeenvolgende tijdschriftnummers verschillen. Kleur is hier niet zozeer naar de waarneming, maar eerder een idee van de werkelijkheid. Kijk naar het groen in beide afbeeldingen. Heeft gras die kleur? Of de weg nu grijs of bruin is, maakt niet veel uit. Vorm (smalle kronkelige weg) en structuur (keien) zijn belangrijker. Bruin is overigens ook een (warm) grijs. Er zijn namelijk twee manieren om grijs te krijgen: Zwart met wit mengen of drie (of meer) kleuren met elkaar mengen.

Link naar reactie

afbeelding.png.d7d3d069ffbb9922644862a7ae942a69.png

 

Dankzij de remake van de Zwarte Rotsen hadden de valsemunters ook betere apparatuur in een professioneler uitziend schuilhol met bureautafel, elektrische leidingen, verluchtingsrooster en buisverlichting ter beschikking gekregen. Ook mocht er in die herziene versie op vlak van kledij wat duurder geshopt worden.

 

afbeelding.png.681c507a1d843d31667bdd8aad77d7a6.png

 

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...