Ga naar inhoud

Kuifje & Hergé


Recommended Posts

  • 2 months later...

Boeiend stukje lectuur, en uitermate knap gevonden van die copyright Casterman. Benieuwd hoe Casterman gaat reageren. Gaan ze Moulinsart volgen? Zo ja, gaat Moulinsart dan verleggen van uitgeverij. Kunnen ze dit? Spannend!!

Ik denk niet dat ze dat kunnen, als de copyrights voor de albums bij Casterman zitten hebben ze daar niks in de pap te brokken.

Link naar reactie
  • 3 months later...
  • 9 months later...
  • 1 year later...
  • 1 year later...

Hallo.

Is er eigenlijk een algemene topic voor Kuifje? Niet gevonden in ieder geval vandaar deze topic.

 

Al ben ik meer voor de Robbedoes-school, toch vind ik het leuk om af en toe Kuifje te lezen. Vreemd genoeg heb ik ze niet allemaal (niet genoeg verzamelaar?). Ik ben ze nu aan het herlezen en vind ze toch wel leuk. Het leuke van Kuifje in Afrika en Kuifje in Amerika vind ik dat ik ze kan vergelijken met de originele versies die ik heb in een mini-versie. Welke albums zijn eigenlijk verder nog hertekend : De sigaren van de farao? Ik weet wel dat De zwarte rotsen gedeeltelijk is hertekend.

 

Wat ik me verder nog afvraag over Hergé is dat er toch veel humor in de strips voorkomt maar dat als ik over hem lees in bv. België Gestript hij persoonlijk nogal nors en humorloos overkomt. Vergis ik me? (ik hoop het haast!)  Ik heb hem natuurlijk niet gekend en wil niet speculeren maar dat is hoe hij over komt als ik over hem lees.

 

Nou, allemaal niet zo wereldschokkend wat ik vertel maar ik wou het even kwijt. Trouwens ben ik vooral fan van Quick en Flupke!

 

groetjes.

 

 

 

quick flupke.jpg

Link naar reactie

De eerste 8 Kuifjes( het gaat om het 2e t/m het 9e verhaal), die voor 1940 zijn uitgekomen, zijn hertekend, ingekleurd en opnieuw uitgebracht vanaf 1946. Deze eerste 8 uitgaves zijn allemaal in mini-versie verschenen.

De uitzondering vormt het allereerste verhaal van Kuifje. Dit verhaal, Kuifje in de Sovjet-Unie, is pas eind jaren '70 opnieuw uitgebracht en is voor zover ik weet nooit hertekend.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Bedankt voor je reactie, Rik. Dat zijn meer albums dan ik had verwacht. Misschien heb ik dat ooit wel geweten (ik heb de biografie van Assouline, maar lang niet meer gelezen) maar vergeten. Bij sommige albums zijn dat dan toch wel meer bewerkingen van decors en lay-out/kaders dan complete hertekeningen? Ik weet van De zwarte rotsen bv. dat de brandweerwagen is gemoderniseerd en misschien meer voertuigen/vliegtuigen. Ook al heb ik maar twee van die mini-boekjes, ik vind die originele tekenstijl wel iets charmant/sympathiek hebben, vooral de personages. Het is daarom dat ik Quick en Flupke en Leo en Lea een warm hart toedraag.

 

Die dromen in Kuifje hebben wel iets speciaals, ja, iets surrealistisch. 

Rêve-Etoile-mystérieuse-Tintin.jpg

Link naar reactie
  • 1 month later...

Gelimiteerde modelspoorbaan modellen zijn vaak even duur hoor.

 

Er hadden wel wat meer details bij de foto gemogen:

 

Model op schaal 1/87, spoorbreedte H0, lengte 362 mm, minimale bochtradius 200 mm, voltage 12V =, 1 motor, voor- en achterlichten, 6 geleidende assen waarvan 4 gemotoriseerd, 2 tractiewielen, digitale interface (NEM 652), met buitenspiegels als extra, losse onderdelen. Compatibel met Fleischmann, Roco, Jouef, Lima.

 

Ik denk dat de prijs niet walgelijk overdreven is.

 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
Op 4/12/2018 om 18:36, Tanuki zei:

Ah, 't is een modelspoorbaanmodel. Dan vind ik 'm maar gewoon duur. Ik dacht dat het alleen maar om op de kast te zetten was.

Dat dacht ik ook.

Ergens klopt de marketing niet. Ik heb hem gisteren achter glas zien staan in de Kuifjewinkel in Brussel. Ik schrok wel, het is een klein niemendalletje, en met mijn neus tegen het glas dacht ik te zien dat het een plastic speelgoedje was, wel mooi, maar aan die prijs is dit crazy uiteraard, maar bij Moulinsart zijn ze niet vies van mooie prijzen 😞

Er lopen daar kapitaalkrachtige toeristen rond, maar ik vrees dat ook zij zullen vermoeden dat heteen duur speelgoedje is. 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
On 1/10/2019 at 3:39 PM, Mask said:

Vandaag is het exact 90 jaar geleden dat Kuifje voor het eerst opdook in Le Petit Vingtième

 

 

 

 

DE VERJAARDAG VAN KUIFJE - Save the dates:

http://nl.tintin.com/news/index/rub/0/id/5302/0/tintinbirthday-d-3

Zo geweldig populair is Kuifje niet meer. Ik verkoop een deel van mijn Kuifje-bibliotheek, en heb nog niets verkocht gekregen.

Ik zeg het al lang: Kuifje is over het paard getild.

Link naar reactie
On 1/12/2019 at 12:42 PM, Peter Motte said:

Zo geweldig populair is Kuifje niet meer. Ik verkoop een deel van mijn Kuifje-bibliotheek, en heb nog niets verkocht gekregen.

Ik zeg het al lang: Kuifje is over het paard getild.

 

Door dat filmpje kreeg ik toch zin om nog eens een Kuifje strip te lezen. Maar het is er nog niet van gekomen.

Ik vind dat de figuren alleszins de tand des tijds goed doorstaan hebben. Voor mij ogen ze nog altijd even fris.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...

Eén van mijn eerste stripalbums was "De juwelen van Bianca Castafiore", dat ik in een tombola had gewonnen op een moment dat ik nog niet eens had leren lezen. Als kind vond ik de Kuifje-albums intrigerend, als tiener begon ik er wat op neer te kijken. Maar later heb ik ze herontdekt en nu is het misschien wel mijn favoriete reeks. Ik heb niet zo lang geleden de facsimilés verzameld en die hebben nu een ereplaats in mijn boekenkast, naast enkele beeldjes en objecten. Wat me zo ontroert aan Kuifje is dat de wereld in die verhalen tot de essentie wordt herleid.

En hiermee maak ik mijn herintrede op de getekende reep na een afwezigheid van meer dan tien jaar, denk ik. Ik was indertijd één van de leden van het gestopte forum van De Poort die massaal naar Bonte zijn gemigreerd. Ik zie dat er hier nog een paar van die anciens rondspoken (Kontiki, Tuizentfloot, Yncke, Kool Thing... zijn namen die ik nog herken). Rebonjour dus, ik kreeg er gewoon weer zin in 🙂 

Link naar reactie
19 uren geleden, Blutch zei:

En hiermee maak ik mijn herintrede op de getekende reep na een afwezigheid van meer dan tien jaar, denk ik. Ik was indertijd één van de leden van het gestopte forum van De Poort die massaal naar Bonte zijn gemigreerd. Ik zie dat er hier nog een paar van die anciens rondspoken (Kontiki, Tuizentfloot, Yncke, Kool Thing... zijn namen die ik nog herken). Rebonjour dus, ik kreeg er gewoon weer zin in 🙂 

ook een Rebonjour, 10 jaar, jawadde :)

Link naar reactie
Op ‎6‎/‎06‎/‎2019 om 15:15, Blutch zei:

En hiermee maak ik mijn herintrede op de getekende reep na een afwezigheid van meer dan tien jaar, denk ik. Ik was indertijd één van de leden van het gestopte forum van De Poort die massaal naar Bonte zijn gemigreerd. Ik zie dat er hier nog een paar van die anciens rondspoken (Kontiki, Tuizentfloot, Yncke, Kool Thing... zijn namen die ik nog herken). Rebonjour dus, ik kreeg er gewoon weer zin in 🙂 

Volgens mijn eigen profiel is het van eind 2012 dat we als Poort-vluchtelingen bij Bonte asiel hebben gekregen.  Inderdaad al een hele tijd geleden.  We zijn hier intussen goed geïntegreerd, spreken de taal en op enkele kleine woordenwisselingen na, komen we goed overeen.

Sommigen vonden dat er hier teveel zure oprispingen waren en zijn verder getrokken, de wijde web-wereld in.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

2012? Volgens mij ben ik al veel langer weg. Misschien is er in 2012 gewoon een update gebeurd? Mijn profiel was ook nergens meer te vinden. Hoe dan ook, ik ben alleszins niet uit rancune verdwenen. Ik was een beetje oververzadigd wat strips betreft. Vroeger was ik een omnivoor die van alles uitprobeerde, nu eerder een nostalgielezer. Als je uit pure collectiedwang dingen gaat kopen die je eigenlijk niet wil hebben, wordt het tijd om strenger te selecteren.

Link naar reactie
Op ‎7‎/‎06‎/‎2019 om 20:26, Kameraad Mauser zei:

Eind 2012 is het forum ( niet het De Poort-forum ) ook overgegaan naar het huidig forum. Nieuwe forumsoftware was nodig.

'skuseer.  Dat was me ontgaan.  We zitten hier dus al van in 2005.  Time flies when you're having fun.  :cheerf2:

Met dank dus aan Peter Bonte die ons hier allemaal gratis en voor niets laat logeren.  :e015:

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...