Tweetie Posted September 11, 2019 Share Posted September 11, 2019 Op 14/8/2019 om 00:09, Waakwater zei: Nee, maar je moet er snel bij zijn eer Moulinsart de verkoop verbiedt. Kortgeleden was er dit weer: https://www.digitalekunstkrant.nl/stripmuseum-brussel-trekt-affiche-terug/ Quote Link to comment
Retardi Posted September 11, 2019 Share Posted September 11, 2019 Op 28/4/2019 om 11:57, bouncer zei: http://tintinperdu.blogspot.com/ Bijzonder interessante blog over Kuifje, Herge, en nog veel meer, neemt geen blad voor de mond en aardig ingewijd in de stripwereld in het algemeen. Wel benieuwd wie er achter dit blog schuilgaat? ( PM mag natuurlijk altijd ) Goede link ! Ik heb haar bij mijn favorieten gezet. Quote Link to comment
cinco Posted August 21, 2020 Share Posted August 21, 2020 It's like looking in a mirror, only... not. En zeggen dat het een trilogie moest worden. Quote Link to comment
Peter Motte Posted August 21, 2020 Share Posted August 21, 2020 Ik vond die film van Speelberg wel goed. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
acor Posted August 31, 2020 Share Posted August 31, 2020 Nu ik de reeks Kuifje voor de allereerste keer gelezen heb is mij één ding duidelijk: Kuifje is duidelijk homo. Vrouwen komen amper voor en de mannelijke personages trekken enkel met andere mannen op. Quote Link to comment
Rik Posted August 31, 2020 Share Posted August 31, 2020 Zojuist, acor zei: Nu ik de reeks Kuifje voor de allereerste keer gelezen heb is mij één ding duidelijk: Kuifje is duidelijk homo. Vrouwen komen amper voor en de mannelijke personages trekken enkel met andere mannen op. Beetje kort door de bocht Acor.. Kuifje is ontstaan in een tijd dat mannelijke helden niets met vrouwen mochten hebben. Het zou de tere kinderzieltjes te veel beschadigen Mannen beleefde avonturen en vrouwen deden het huishouden. Op iedere doorbreking van dit patroon stonden sancties van de hoofdredacteur. Dit is de reden dat tekenaars als Herge en Jacobs nauwelijks vrouwen in hun verhalen lieten optreden. Quote Omnia mutantur nihil interit Link to comment
acor Posted August 31, 2020 Share Posted August 31, 2020 2 minuten geleden, Rik zei: Beetje kort door de bocht Acor.. Kuifje is ontstaan in een tijd dat mannelijke helden niets met vrouwen mochten hebben. Het zou de tere kinderzieltjes te veel beschadigen Mannen beleefde avonturen en vrouwen deden het huishouden. Op iedere doorbreking van dit patroon stonden sancties van de hoofdredacteur. Dit is de reden dat tekenaars als Herge en Jacobs nauwelijks vrouwen in hun verhalen lieten optreden. Dan ga jij ook nogal kort door de bocht: voor Kuifje bestonden er reeds helden die duidelijk een relatie hadden met vrouwen. Zorro, Tarzan, Superman, ... En Vandersteens Lambik lonkte ook al snel gretig naar alles wat vrouwelijk was. Quote Link to comment
Boekenmagazijn Posted August 31, 2020 Share Posted August 31, 2020 Het lijkt me waarschijnlijker dat Kuifje eigenlijk een meisje is. (Dat is overigens niet mijn theorie, het werd al een paar jaar geleden geopperd.) Quote Link to comment
Ambreville Posted August 31, 2020 Share Posted August 31, 2020 25 minuten geleden, acor zei: Dan ga jij ook nogal kort door de bocht: voor Kuifje bestonden er reeds helden die duidelijk een relatie hadden met vrouwen. Zorro, Tarzan, Superman, ... En Vandersteens Lambik lonkte ook al snel gretig naar alles wat vrouwelijk was. Allemaal in de US. Hier liet de censuur niet veel toe . Geert de Weyer geeft daar zelfs voorstellingen over. Quote Link to comment
sanderg Posted September 1, 2020 Share Posted September 1, 2020 10 hours ago, Rik said: Mannen beleefde avonturen en vrouwen deden het huishouden. Wat een toptijd moet dat geweest zijn zeg... waar is het mis gegaan? :-) Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
Vittorio Posted September 1, 2020 Share Posted September 1, 2020 10 uren geleden, Boekenmagazijn zei: Het lijkt me waarschijnlijker dat Kuifje eigenlijk een meisje is. (Dat is overigens niet mijn theorie, het werd al een paar jaar geleden geopperd.) Zoals Bobbie in het echt (in het Frans) een teefje is? Kuifje is denk ik gewoon non-binair alleen bestond die term toen nog niet. En a-seksueel. Waarom zou een heteroseksuele tekenaar zoveel moeite doen om een verkapte homoseksueel te tekenen? Quote Link to comment
Rik Posted September 1, 2020 Share Posted September 1, 2020 1 uur terug, sanderg zei: Wat een toptijd moet dat geweest zijn zeg... waar is het mis gegaan? Toen de dolle Mina's hun BH's gingen verbranden Quote Omnia mutantur nihil interit Link to comment
Yncke Posted September 1, 2020 Share Posted September 1, 2020 Is dat ook niet een beetje deel van de fanfic scene waarbij het een veelvoorkomend thema is om personages te 'shippen'? Kirk en Spock, Harry Potter en Draco Malfoy, Kuifje en Haddock,... Quote yncke.be Link to comment
cinco Posted September 1, 2020 Share Posted September 1, 2020 Hergé heeft Kuifje en Haddock op een bepaald moment gebruikt om zijn scheiding te verwerken, namelijk in de scene met de discussie over het doorsnijden van het touw. Dus op dat moment heeft hij de situatie van twee gehuwde mensen geprojecteerd op zijn beide hoofdfiguren. Quote Link to comment
cinco Posted September 1, 2020 Share Posted September 1, 2020 Geen jonge vrouwen of meisjes in Kuifje, maar voor Jo, Suus en Jokko was het blijkbaar geen probleem om een vrouwelijk hoofdfiguur te hebben. Quote Link to comment
TDPB Posted September 1, 2020 Share Posted September 1, 2020 29 minuten geleden, cinco zei: Geen jonge vrouwen of meisjes in Kuifje, maar voor Jo, Suus en Jokko was het blijkbaar geen probleem om een vrouwelijk hoofdfiguur te hebben. Een meisje is geen vrouw. Quote Link to comment
cinco Posted September 1, 2020 Share Posted September 1, 2020 1 uur terug, TDPB zei: Een meisje is geen vrouw. Maar meisjes kwamen toch ook niet voor in Kuifje. Misschien in heel beperkte mate. (het gezin van Lampion) Maar er waren geen meisjesfiguren die een degelijke bijrol hadden zoals Abdullah. Quote Link to comment
Rik Posted September 1, 2020 Share Posted September 1, 2020 13 minuten geleden, cinco zei: Maar meisjes kwamen toch ook niet voor in Kuifje. Misschien in heel beperkte mate. (het gezin van Lampion) Maar er waren geen meisjesfiguren die een degelijke bijrol hadden zoals Abdullah. In de opzet van de Kuifjeverhalen pasten geen kleine meisjes. De dames werden vertegenwoordigd door Bianca Castefoire. Quote Omnia mutantur nihil interit Link to comment
cinco Posted September 1, 2020 Share Posted September 1, 2020 Ik heb er toch eentje gevonden, maar met een heel beperkte rol: het Boheemse kind. Quote Link to comment
TDPB Posted September 1, 2020 Share Posted September 1, 2020 27 minuten geleden, Rik zei: In de opzet van de Kuifjeverhalen pasten geen kleine meisjes. De dames werden vertegenwoordigd door Bianca Castefoire. Er zit in die verhalen inderdaad nergens ergens een rol waarvan je denkt dat het evengoed of beter een meisje zou kunnen zijn. Er zaten sowieso weinig jongens in ook. Abdullah en Chang lijken mij de enige te zijn. De meeste van die verhalen zijn nu eenmaal gemaakt in een tijd waarin de mannen overal zaten en de vrouwen meestal thuis bezig waren (toen Kuifje nog op een appartement woonde had hij als ik me niet vergis een huisbazin). Maar naar het einde van de reeks doken er toch een paar vrouwen op. Castafiore natuurlijk, wat toch een behoorlijk belangrijk personage werd. Irma, haar kamenier en Peggy, de vrouw van Alcazar. Het waren weliswaar geen jonge schoonheden, maar ze waren toch overduidelijk vrouwen. Quote Link to comment
cinco Posted September 1, 2020 Share Posted September 1, 2020 3 minuten geleden, TDPB zei: Maar naar het einde van de reeks doken er toch een paar vrouwen op. Castafiore natuurlijk, wat toch een behoorlijk belangrijk personage werd. Irma, haar kamenier en Peggy, de vrouw van Alcazar. Het waren weliswaar geen jonge schoonheden, maar ze waren toch overduidelijk vrouwen. In het land der blinden is Eénoog koning. Quote Link to comment
acor Posted September 2, 2020 Share Posted September 2, 2020 Op 1/9/2020 om 13:23, TDPB zei: Abdullah en Chang lijken mij de enige te zijn. Kuifje lijkt wel verliefd op Chang ... Quote Link to comment
Vittorio Posted September 2, 2020 Share Posted September 2, 2020 19 minuten geleden, acor zei: Kuifje lijkt wel verliefd op Chang ... Een kind nog. En Kuifje heeft ook de moonwalk gedaan. Quote Link to comment
TDPB Posted September 2, 2020 Share Posted September 2, 2020 16 minuten geleden, Vittorio zei: Een kind nog. En Kuifje heeft ook de moonwalk gedaan. om fair te zijn, Kuifje zelf was volgens Hergé op dat moment ongeveer 16 jaar oud. Quote Link to comment
acor Posted September 2, 2020 Share Posted September 2, 2020 1 uur terug, TDPB zei: om fair te zijn, Kuifje zelf was volgens Hergé op dat moment ongeveer 16 jaar oud. Een onderzoeksreporter van 16? Quote Link to comment
cinco Posted September 2, 2020 Share Posted September 2, 2020 8 minuten geleden, acor zei: Een onderzoeksreporter van 16? Hij zal als stagiair begonnen zijn. Quote Tintin's age is never specified. Throughout the Adventures, published over 50 years, he remained youthful. In 1970, Hergé commented that "For me, Tintin hasn't aged. What age do I give him? I don't know ... 17? In my judgement, he was 14 or 15 when I created him, Boy Scout, and he has practically not moved on. Suppose he put on 3 or 4 years in 40 years ... Good, work out an average, 15 and 4 equals 19." Quote Link to comment
cinco Posted September 2, 2020 Share Posted September 2, 2020 2 uren geleden, acor zei: Kuifje lijkt wel verliefd op Chang ... Er is wel behoorlijk wat fanart in die richting. Quote Link to comment
Peter Motte Posted September 2, 2020 Share Posted September 2, 2020 Al dat gezeur over Baard en Kale zijn homo's, Jan Kordaat is homo, Kuifje en Chang zijn héle dikke vriendjes ... dat is maar puberaal gezwets van kindertjes die pas voorlichting hebben gekregen. Staat goed in Humo. Dat is voor die kindertjes. Je vangt geen vliegen met azijn, als je begrijpt wat ik bedoel. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
cinco Posted September 2, 2020 Share Posted September 2, 2020 Er komen soms wel mooie tekeningen uit voort, uit fan-art. En het draagt waarschijnlijk meer bij tot het levend houden van het Kuifjepersonage bij jongere generaties dan de inspanningen van Moulinsart, die meer gericht zijn op de al bestaande fanbase. bron: https://www.deviantart.com/sel-cordel Quote Link to comment
TDPB Posted September 2, 2020 Share Posted September 2, 2020 3 uren geleden, Peter Motte zei: Al dat gezeur over Baard en Kale zijn homo's, Jan Kordaat is homo, Kuifje en Chang zijn héle dikke vriendjes ... dat is maar puberaal gezwets van kindertjes die pas voorlichting hebben gekregen. Staat goed in Humo. Dat is voor die kindertjes. Je vangt geen vliegen met azijn, als je begrijpt wat ik bedoel. Popeye en Bluto, da's pas een koppel. Ik zie het er ook niet in, maar als we dan toch dat soort fanart delen, er bestaat natuurlijk veel meer Kuifje/Haddock-werk: en ik kan Haddock wel begrijpen Quote Link to comment
lukoste Posted September 3, 2020 Share Posted September 3, 2020 10 uren geleden, Peter Motte zei: Al dat gezeur over Baard en Kale zijn homo's, Jan Kordaat is homo, Kuifje en Chang zijn héle dikke vriendjes ... dat is maar puberaal gezwets van kindertjes die pas voorlichting hebben gekregen. Staat goed in Humo. Dat is voor die kindertjes. Je vangt geen vliegen met azijn, als je begrijpt wat ik bedoel. Wel wel, als de wijsheid uit deze richting moet komen... Quote Link to comment
Vittorio Posted September 3, 2020 Share Posted September 3, 2020 Het mag wel wat vleselijker allemaal... Tintin on top: Quote Link to comment
Peter Motte Posted September 3, 2020 Share Posted September 3, 2020 Die Kuifje in Tibert is ook geschreven uit heimwee van Hergé naar de tijd vóór hij in de gevangenis werd gemikt wegens collaboratie. Dat is de échte achtergrond van die relatie Kuifje-Chang, niet bedekte homofilie of zo. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
cinco Posted September 3, 2020 Share Posted September 3, 2020 Hergé had toch die witte dromen. En dan ook nog zijn scheiding. Ze zouden Kuifje in Tibet moeten uitbrengen zonder tekstballonnen. De nietigheid van de mens in het woeste wit van dat bijna ondoordringbare gebergte... Quote Link to comment
Peter Motte Posted September 3, 2020 Share Posted September 3, 2020 28 minutes ago, cinco said: Hergé had toch die witte dromen. En dan ook nog zijn scheiding. Dat was met elkaar verbonden. Die dromen waren nachtmerries. Vandaar dat heimwee naar zijn jeugd, toen hij pas de echte Chang had ontmoet en nog min of meer aan het begin van zijn carrière stond. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
cinco Posted September 3, 2020 Share Posted September 3, 2020 10 minuten geleden, Peter Motte zei: Dat was met elkaar verbonden. Die dromen waren nachtmerries. Vandaar dat heimwee naar zijn jeugd, toen hij pas de echte Chang had ontmoet en nog min of meer aan het begin van zijn carrière stond. Ach ja, de echte Chang. Ik was vergeten dat er zovele redenen waren dat Kuifje in Tibet zijn meest persoonlijke album was. ------------------------------------------------- Quote Link to comment
Lük Bey Posted September 4, 2020 Share Posted September 4, 2020 Op 3/9/2020 om 07:14, lukoste zei: Wel wel, als de wijsheid uit deze richting moet komen... 't Is misschien niet elegant verwoord, maar ik vind het ook wel typisch postmodern om daar maar automatisch een seksuele invulling aan te geven. Beeldden E.P. Jacobs, of Hergé, of Will, of Pom, etc zich hun personages als een koppel voor? Ik denk dat we allemaal wel weten van niet, het waren gewoon onschuldigere tijden. Al zullen er wel uitzonderingen geweest zijn. Quote https://www.facebook.com/lukbey Link to comment
TDPB Posted September 4, 2020 Share Posted September 4, 2020 Afgaande op de roddels die ik heb gehoord over J Martin en zijn medewerkers (en die ik hier niet ga herhalen, want het zijn wellicht gewoon dat; roddels) maken Alex en Enak inderdaad de meeste kans om een soortement koppel te zijn. En ook wel Jean-Jean en Lefrancq (waar enkele dialogen lekker gezellig uit hun context getrokken kunnen worden). Kuifje en Tchang zijn gewoon vrienden. Uit werkelijk niets valt meer af te leiden. Idem voor Kuifje en Haddock. Om die scène uit In Tibet hierboven anders te interpreteren moet je het al behoorlijk ver gaan zoeken. Quote Link to comment
Recommended Posts