Ga naar inhoud

Kuifje & Hergé


Recommended Posts

  • 11 months later...
Zojuist, acor zei:

Nu ik de reeks Kuifje voor de allereerste keer gelezen heb is mij één ding duidelijk: Kuifje is duidelijk homo. Vrouwen komen amper voor en de mannelijke personages trekken enkel met andere mannen op.

1474884490.jpg

Beetje kort door de bocht Acor..

Kuifje is ontstaan in een tijd dat mannelijke helden niets met vrouwen mochten hebben. Het zou de tere kinderzieltjes te veel beschadigen

Mannen beleefde avonturen en vrouwen deden het huishouden. Op iedere doorbreking van dit patroon stonden sancties van de hoofdredacteur.

 

Dit is de reden dat tekenaars als Herge en Jacobs nauwelijks vrouwen in hun verhalen lieten optreden.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
2 minuten geleden, Rik zei:

Beetje kort door de bocht Acor..

Kuifje is ontstaan in een tijd dat mannelijke helden niets met vrouwen mochten hebben. Het zou de tere kinderzieltjes te veel beschadigen

Mannen beleefde avonturen en vrouwen deden het huishouden. Op iedere doorbreking van dit patroon stonden sancties van de hoofdredacteur.

 

Dit is de reden dat tekenaars als Herge en Jacobs nauwelijks vrouwen in hun verhalen lieten optreden.

Dan ga jij ook nogal kort door de bocht: voor Kuifje bestonden er reeds helden die duidelijk een relatie hadden met vrouwen. Zorro, Tarzan, Superman, ... En Vandersteens Lambik lonkte ook al snel gretig naar alles wat vrouwelijk was.

Link naar reactie
25 minuten geleden, acor zei:

Dan ga jij ook nogal kort door de bocht: voor Kuifje bestonden er reeds helden die duidelijk een relatie hadden met vrouwen. Zorro, Tarzan, Superman, ... En Vandersteens Lambik lonkte ook al snel gretig naar alles wat vrouwelijk was.

Allemaal in de US. Hier liet de censuur niet veel toe . Geert de Weyer geeft daar zelfs voorstellingen over.

 

 

 

Link naar reactie
10 uren geleden, Boekenmagazijn zei:

Het lijkt me waarschijnlijker dat Kuifje eigenlijk een meisje is.

(Dat is overigens niet mijn theorie, het werd al een paar jaar geleden geopperd.)

Zoals Bobbie in het echt (in het Frans) een teefje is? Kuifje is denk ik gewoon non-binair alleen bestond die term toen nog niet. En a-seksueel. Waarom zou een heteroseksuele tekenaar zoveel moeite doen om een verkapte homoseksueel te tekenen?

 

Link naar reactie
13 minuten geleden, cinco zei:

 

Maar meisjes kwamen toch ook niet voor in Kuifje.

Misschien in heel beperkte mate. (het gezin van Lampion)

Maar er waren geen meisjesfiguren die een degelijke bijrol hadden zoals Abdullah.

 

afbeelding.png.f45fdecca324e04826b1d1c302121c7b.png

 

In de opzet van de Kuifjeverhalen pasten geen kleine meisjes. De dames werden vertegenwoordigd door Bianca Castefoire. 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
27 minuten geleden, Rik zei:

In de opzet van de Kuifjeverhalen pasten geen kleine meisjes. De dames werden vertegenwoordigd door Bianca Castefoire. 

Er zit in die verhalen inderdaad nergens ergens een rol waarvan je denkt dat het evengoed of beter een meisje zou kunnen zijn. Er zaten sowieso weinig jongens in ook. Abdullah en Chang lijken mij de enige te zijn. De meeste van die verhalen zijn nu eenmaal gemaakt in een tijd waarin de mannen overal zaten en de vrouwen meestal thuis bezig waren (toen Kuifje nog op een appartement woonde had hij als ik me niet vergis een huisbazin). Maar naar het einde van de reeks doken er toch een paar vrouwen op. Castafiore natuurlijk, wat toch een behoorlijk belangrijk personage werd. Irma, haar kamenier en Peggy, de vrouw van Alcazar. Het waren weliswaar geen jonge schoonheden, maar ze waren toch overduidelijk vrouwen.

Link naar reactie
3 minuten geleden, TDPB zei:

Maar naar het einde van de reeks doken er toch een paar vrouwen op. Castafiore natuurlijk, wat toch een behoorlijk belangrijk personage werd. Irma, haar kamenier en Peggy, de vrouw van Alcazar. Het waren weliswaar geen jonge schoonheden, maar ze waren toch overduidelijk vrouwen.

 

In het land der blinden is Eénoog koning.

 

 

afbeelding.png.e77f38842ed0abf1b40f87006e763561.png

Link naar reactie
8 minuten geleden, acor zei:

Een onderzoeksreporter van 16? :e007:

Hij zal als stagiair begonnen zijn.

Quote

 


Tintin's age is never specified. Throughout the Adventures, published over 50 years, he remained youthful. In 1970, Hergé commented that "For me, Tintin hasn't aged. What age do I give him? I don't know ... 17? In my judgement, he was 14 or 15 when I created him, Boy Scout, and he has practically not moved on. Suppose he put on 3 or 4 years in 40 years ... Good, work out an average, 15 and 4 equals 19."

 

 

afbeelding.thumb.png.13009261dfc1a8bfadc13e064d4591e7.pngafbeelding.png.1c8034bf8c800be8439bf823400bb0ca.png

Link naar reactie

Al dat gezeur over Baard en Kale zijn homo's, Jan Kordaat is homo, Kuifje en Chang zijn héle dikke vriendjes ... dat is maar puberaal gezwets van kindertjes die pas voorlichting hebben gekregen.

Staat goed in Humo. Dat is voor die kindertjes. Je vangt geen vliegen met azijn, als je begrijpt wat ik bedoel.

Link naar reactie
3 uren geleden, Peter Motte zei:

Al dat gezeur over Baard en Kale zijn homo's, Jan Kordaat is homo, Kuifje en Chang zijn héle dikke vriendjes ... dat is maar puberaal gezwets van kindertjes die pas voorlichting hebben gekregen.

Staat goed in Humo. Dat is voor die kindertjes. Je vangt geen vliegen met azijn, als je begrijpt wat ik bedoel.

Popeye en Bluto, da's pas een koppel.

 

Ik zie het er ook niet in, maar als we dan toch dat soort fanart delen, er bestaat natuurlijk veel meer Kuifje/Haddock-werktintin.thumb.jpg.f356c105d6b464b6e82f8c5c01de4cef.jpg:

 

en ik kan Haddock wel begrijpen

1539954740_tintintalbot.JPG.ba21ab73fd770daf7d1a121ecd54ddb2.JPG

 

 

Link naar reactie
10 uren geleden, Peter Motte zei:

Al dat gezeur over Baard en Kale zijn homo's, Jan Kordaat is homo, Kuifje en Chang zijn héle dikke vriendjes ... dat is maar puberaal gezwets van kindertjes die pas voorlichting hebben gekregen.

Staat goed in Humo. Dat is voor die kindertjes. Je vangt geen vliegen met azijn, als je begrijpt wat ik bedoel.

Wel wel, als de wijsheid uit deze richting moet komen... 🙂

Link naar reactie
28 minutes ago, cinco said:

Hergé had toch die witte dromen. En dan ook nog zijn scheiding.

 

Dat was met elkaar verbonden. Die dromen waren nachtmerries.

Vandaar dat heimwee naar zijn jeugd, toen hij pas de echte Chang had ontmoet en nog min of meer aan het begin van zijn carrière stond.

Link naar reactie
10 minuten geleden, Peter Motte zei:

Dat was met elkaar verbonden. Die dromen waren nachtmerries.

Vandaar dat heimwee naar zijn jeugd, toen hij pas de echte Chang had ontmoet en nog min of meer aan het begin van zijn carrière stond.

 

Ach ja, de echte Chang. Ik was vergeten dat er zovele redenen waren dat Kuifje in Tibet zijn meest persoonlijke album was.

 

 

afbeelding.png.acb7d8d31b1030b8f956250f0226f6d6.png

 

-------------------------------------------------

 

afbeelding.png.9c9c7c5bf3d4ddaa0b8f0d22f89a8d1f.png

Link naar reactie
Op 3/9/2020 om 07:14, lukoste zei:

Wel wel, als de wijsheid uit deze richting moet komen... 🙂

't Is misschien niet elegant verwoord, maar ik vind het ook wel typisch postmodern om daar maar automatisch een seksuele invulling aan te geven. Beeldden E.P. Jacobs, of Hergé, of Will, of Pom, etc zich hun personages als een koppel voor? Ik denk dat we allemaal wel weten van niet, het waren gewoon onschuldigere tijden.

 

Al zullen er wel uitzonderingen geweest zijn. 

 

martin_alex_vulcan.jpg

Link naar reactie

Afgaande op de roddels die ik heb gehoord over J Martin en zijn medewerkers (en die ik hier niet ga herhalen, want het zijn wellicht gewoon dat; roddels) maken Alex en Enak inderdaad de meeste kans om een soortement koppel te zijn. En ook wel Jean-Jean en Lefrancq (waar enkele dialogen lekker gezellig uit hun context getrokken kunnen worden).

 

Kuifje en Tchang zijn gewoon vrienden. Uit werkelijk niets valt meer af te leiden. Idem voor Kuifje en Haddock. Om die scène uit In Tibet hierboven anders te interpreteren moet je het al behoorlijk ver gaan zoeken.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...