Ga naar inhoud

Ergernissen - Laat Hier De Vitriool Uit Uw Pen Vloeien.


Gast Kameraad Mauser

Recommended Posts

Nee hoor. Maar Waldorf geeft de indruk dat voor alles betaald hoort te worden, uitgedrukt in geld.

 

je kan heden ten dage helaas alles inderdaad herleiden tot een bedrag. Daar heeft Waldorf inderdaad spijtig genoeg gelijk in.

Link naar reactie

Hartzaken vallen niet uit te drukken in een of ander bedrag.

 

Welke hartzaken? Liefde? Dat bedrag is voor iedereen verschillend, maar het kan gevonden worden. Vriendschap? Trouw? Woede?

 

Ik wist niet dat je zo'n romanticus was :)

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Welke hartzaken? Liefde? Dat bedrag is voor iedereen verschillend, maar het kan gevonden worden. Vriendschap? Trouw? Woede?

 

Ik wist niet dat je zo'n romanticus was :)

 

Het zou me enigszins bedroeven en verwonderen mocht je mij aanzien als een kille redenaar.

 

Liefde druk je toch niet uit in bedragen of prijzen. Je doet er wel moeite voor, dat wel. Maar betalen, in de enge betekeniszin van geld, dat niet.

Link naar reactie

Maar betalen, in de enge betekeniszin van geld, dat niet.

 

Jij bedoeld uiteraard het rechtstreeks overhandigen van een bundel bankbiljetten. Maar uitgerekend jij zou toch ook moeten weten dat "betalen" niet enkel de fysieke transactie van geld betekent.

Het is niet omdat je liefde niet uitdrukt in bedragen, het daarom gratis is. Iedereen heeft zijn prijs, ook de liefde. Als je maar ver genoeg rekent en converteert, dan zie je wel ergens een bedrag verschijnen. Voor sommige vrouwen is dat de prijs van een fitnessabonnement en zeventien liter gel per week, voor andere vrouwen is dat de kostprijs van een universitair diploma, nog andere mannen doen de prijs van siliconen stijgen en dan heb ik het niet over het opvullen van een gaatje ... alhoewel, eigenlijk wel, maar dan anders, en nog andere mannen vragen dan weer andere bedragen in de vorm van tattoo's, piercings en andere subcultuuritems.

 

Wat vaak met liefde wordt omschreven is een set van aangeleerde en intuïtieve gedragingen die binnen het te verwachten patroon van de "antagonist" vallen, fysieke eigenschappen volgens een aangeleerd "gestalt" (en ik parafraseer hier en trek de term een beetje uit zijn context) of referentiekader dat positieve synaptische impulsen geeft, olfactorische prikkels die accorderen met de receptoren en als "veilig" of "aangenaam" worden ervaren, passen binnen de veilige en dus aantrekkelijke stam/groep/subcultuur/..., nabijheid (en dus de mogelijkheid tot interactie) als een van de factoren volgens Festinger, belonende vriendelijkheid (de lach, de knipoog, de belonende aanraking of "grooming"), en toevallige factoren die ofwel nog niet nader verklaard zijn (er is nog een beetje mysterie) ofwel inderdaad volledig random zijn (op hetzelfde moment in dezelfde supermarkt, tegen elkaar aanlopen, zelfde sportclub, ... )

 

Het merendeel van deze parameters voor een geslaagde verliefdheid is in financiële middelen uit te drukken.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Jij bedoeld uiteraard het rechtstreeks overhandigen van een bundel bankbiljetten. Maar uitgerekend jij zou toch ook moeten weten dat "betalen" niet enkel de fysieke transactie van geld betekent.

Het is niet omdat je liefde niet uitdrukt in bedragen, het daarom gratis is. Iedereen heeft zijn prijs, ook de liefde. Als je maar ver genoeg rekent en converteert, dan zie je wel ergens een bedrag verschijnen. Voor sommige vrouwen is dat de prijs van een fitnessabonnement en zeventien liter gel per week, voor andere vrouwen is dat de kostprijs van een universitair diploma, nog andere mannen doen de prijs van siliconen stijgen en dan heb ik het niet over het opvullen van een gaatje ... alhoewel, eigenlijk wel, maar dan anders, en nog andere mannen vragen dan weer andere bedragen in de vorm van tattoo's, piercings en andere subcultuuritems.

 

Wat vaak met liefde wordt omschreven is een set van aangeleerde en intuïtieve gedragingen die binnen het te verwachten patroon van de "antagonist" vallen, fysieke eigenschappen volgens een aangeleerd "gestalt" (en ik parafraseer hier en trek de term een beetje uit zijn context) of referentiekader dat positieve synaptische impulsen geeft, olfactorische prikkels die accorderen met de receptoren en als "veilig" of "aangenaam" worden ervaren, passen binnen de veilige en dus aantrekkelijke stam/groep/subcultuur/..., nabijheid (en dus de mogelijkheid tot interactie) als een van de factoren volgens Festinger, belonende vriendelijkheid (de lach, de knipoog, de belonende aanraking of "grooming"), en toevallige factoren die ofwel nog niet nader verklaard zijn (er is nog een beetje mysterie) ofwel inderdaad volledig random zijn (op hetzelfde moment in dezelfde supermarkt, tegen elkaar aanlopen, zelfde sportclub, ... )

 

Het merendeel van deze parameters voor een geslaagde verliefdheid is in financiële middelen uit te drukken.

 

Daar ben ik wel mee akkoord. Ik hoef ook geen partner die geen poot uitsteekt. Idem andersom.

 

 

Maar het ging eigenlijk over grond enz...primaire behoeften. Zaken die er gewoon zijn.

 

Dankzij de religie van de mammon, vertegenwoordigt door zijn priesters van het IMF en overheden die deze religie welgevallen zijn, worden mensen ervan overtuigd dat het beste zou zijn mocht iedere vierkante cm van deze planeet. privaat zijn.

Link naar reactie

De oplossing is nochtans eenvoudig hoor, onze paleolithische en mesolithische voorouders hadden dankzij hun nog niet sedentaire bestaan helemaal geen nut aan materieel bezit, integendeel, dat was enkel ballast om overal mee te dragen. Niet al te praktisch voor een jager-verzamelaar. Het gevolg was een haast perfect egalitaire samenleving, dus nauwelijks sociale differentiatie. Daarvoor komen we natuurlijk maar dan enkele eeuwen te laat, maar er zijn vermoedelijk nog wel enkele gelukkige hedendaagse jager-verzamelaars elders op deze aardhomp, voor zover wij hun natuurlijke arealen niet bedreigen voor ons eigen gewin.

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

De oplossing is nochtans eenvoudig hoor, onze paleolithische en mesolithische voorouders hadden dankzij hun nog niet sedentaire bestaan helemaal geen nut aan materieel bezit, integendeel, dat was enkel ballast om overal mee te dragen. Niet al te praktisch voor een jager-verzamelaar. Het gevolg was een haast perfect egalitaire samenleving, dus nauwelijks sociale differentiatie. Daarvoor komen we natuurlijk maar dan enkele eeuwen te laat, maar er zijn vermoedelijk nog wel enkele gelukkige hedendaagse jager-verzamelaars elders op deze aardhomp, voor zover wij hun natuurlijke arealen niet bedreigen voor ons eigen gewin.

 

Die clans hadden toch ouderen en een leider?

 

Voor vrijheidslievende lui zoals ondergetekende is deze romantische? benadering van de nobele wilde geen vooruitgang maar regressie.

 

 

Met gelukkige jager-verzamelaars doel je wellicht op enkele inheemse stammen in pakweg het Amazonegebied en niet volgelingen van mislukte bomenknuffelaars zoals volgende:

http://en.wikipedia.org/wiki/John_Zerzan

Link naar reactie

Die clans hadden toch ouderen en een leider?

 

Voor vrijheidslievende lui zoals ondergetekende is deze romantische? benadering van de nobele wilde geen vooruitgang maar regressie.

 

 

Met gelukkige jager-verzamelaars doel je wellicht op enkele inheemse stammen in pakweg het Amazonegebied en niet volgelingen van mislukte bomenknuffelaars zoals volgende:

http://en.wikipedia....iki/John_Zerzan

Nee hoor, in 't geval van jagers-verzamelaars waren er vermoedelijk nog geen leidersfiguren, dat toont zich in elk geval niet in hun materiële cultuur. Er doen nogal wat fabeltjes de ronde, net gebaseerd op oude romantische benaderingen. En hoe je 't ook draait of keert, wie écht een volstrekt egalitaire samenleving wenst zal enkel deze als voorbeeld kunnen vinden vrees ik. Met het sedentair worden is ook het materialisme en de sociale differentiatie ontstaan, en daar zullen we wel nooit meer vanaf raken, hoe zeer we dat ook zouden wensen. Utopia blijft een utopie.

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Heerste onder die jagers/verzamelaars ook niet het principe: survival of the fittest. Ik bedoel, als ik dan met een hongerig gevoe lzie dat een ander een lekker maaltje bij elkaar had gescharreld zou ik hem/haar dat snel afhandig gemaakt hebben (wanneer ik sterker zou zijn dan die andere verzamelaart tenminste). Er zijn in die egalitaire samenleving namelijk geen wetjes die me dit zouden verbieden.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Dat valt nog te betwisten, retep. in die tijden was het in het voordeel van de groep dat geen van de leden tekort kwam. Verzwakking van de groep.

 

Indien wel, dan overleeft een groep niet lang.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Nee hoor, in 't geval van jagers-verzamelaars waren er vermoedelijk nog geen leidersfiguren, dat toont zich in elk geval niet in hun materiële cultuur. Er doen nogal wat fabeltjes de ronde, net gebaseerd op oude romantische benaderingen. En hoe je 't ook draait of keert, wie écht een volstrekt egalitaire samenleving wenst zal enkel deze als voorbeeld kunnen vinden vrees ik. Met het sedentair worden is ook het materialisme en de sociale differentiatie ontstaan, en daar zullen we wel nooit meer vanaf raken, hoe zeer we dat ook zouden wensen. Utopia blijft een utopie.

 

Tenzij men kan evolueren naar een postscarcity society. Maar daarvoor is nog een hoop kennis en technologie voor nodig.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Werden zwakkere elementen (ouderen, manken ed) dan niet uit de groep verwijderd ? Dat is toch het eest efficietn, is dat in e natuur (met dieren en zo) dan ook niet zo?

 

Niet altijd.

 

Er zijn restanten gevonden van neanderthalers waarbij verzorging van botbreuken werden vastgesteld. Ieder individu had ook kennis. ieder individu dat wegviel was verzwakking van de groep.

Link naar reactie

"Elk van ons moet stop­pen elk jaar meer uit te geven dan we ver­die­nen" - A. Merkel

 

Deze beschuldiging ben ik ondertussen toch ook grondig beu. Zolang ik het bijhou zijn mijn jaarlijkse uitgaven altijd kleiner geweest dan mijn jaarlijkse inkomsten. Ben ik dan echt de enige?

Link naar reactie

"Elk van ons moet stop­pen elk jaar meer uit te geven dan we ver­die­nen" - A. Merkel

 

Deze beschuldiging ben ik ondertussen toch ook grondig beu. Zolang ik het bijhou zijn mijn jaarlijkse uitgaven altijd kleiner geweest dan mijn jaarlijkse inkomsten. Ben ik dan echt de enige?

 

Het probleem is dat veel mensen evenveel of iets minder uitgeven als ze verdienen en geen buffer hebben. Wanneer er iets gebeurt (ontslag, scheiding, ziekte) komen ze in de problemen.

Link naar reactie

Dat laatste, de groei van huizenprijzen in NL was in de periode 1990-2008 enorm. Mensen die begin jaren 90 een huis kochten kregen na 10 jaar vaak het dubbele wanneer ze hun huis weer verkochten. Het probleem was dat je nieuwe huis ook duurder was geworden maar dat kon je bekostigen door de overwaarde (= "winst" op je verkochte huis) in te zetten om de hypotheek op een betaalbaar niveau te krijgen. Lieden die die overwaarde niet hadden moesten vaak gigantische hypotheken afsluiten om die dure huizen te bekostigen...

Link naar reactie

Ben toen ook eens naar zijn Facebookpagina geweest. Inderdaad nogal wat mensen die wensten dat hij in de hel zou branden. Een mens zou voor minder geen Twitter -of Facebook account hebben.

Zolang het maar niet in de omgekeerde richting werkt, en er geen hebben inhoudt dat je moordlustige neigingen hebt, ;)

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Er was één vrouw die de broer de meest gruwelijke dood toewenste om zich enkele minuten later te verontschuldigen voor het misverstand en haar medeleven met hem in deze moeilijke tijden te tonen.

En dan verwonderen we ons er over dat een verpleegster zich het leven ontneemt.

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Zou men zo'n spreekillers niet kunnen, voor een deel, linken aan grote aantallen mensen? De psychologie van een mens die leeft in een samenleving met een lagere bevolkingsdichtheid zou wel eens anders kunnen zijn dan die bij mensen die wonen in gebieden met een grote bevolkingsdichtheid...

 

Ook een hoog zelfmoordcijfer zou wel eens daaraan kunnen gelinkt worden.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Dat is interessant, hoe hebben ze dat kunnen aantonen ?

 

 

http://www.neanderthalers.nl/intellect.asp

 

 

Z O R G V O O R E L K A A R Empathie, of te wel het kunnen inleven in de situatie van een ander, zien wij als een van de kenmerken die ons mens maken. Beschikten de Neanderthalers over dit vermogen? Gaven zij om elkaar en zorgden zij voor de hulpbehoevenden? Het antwoord hierop lijkt ja te zijn. Bewijs hiervoor komt wederom uit Shanidar in Noord Irak. Een van de individuen die hier werd gevonden had zware verwondingen opgelopen en deze overleefd. Shanidar 1, zoals deze Neanderthaler bekend staat had een hoofdwond opgelopen die vermoedelijk tot blindheid aan een oog had geleid, verder had hij verwondingen aan zijn rechterarm die er toe leiden dat hij deze niet kon gebruiken. Wetenschappers konden echter aan de hand van botgroei rondom de wonden vaststellen dat dit individu nog jaren na het oplopen van deze verwonding had geleefd. Shanidar 1 werd uiteindelijk maar liefst 40 jaar, uitzonderlijk oud voor een Neanderthaler, zij werden meestal niet ouder dan een jaar of dertig. Een dergelijk gehandicapt individu kon niet overleven zonder hulp van zijn groepsgenoten. Het feit dat hij opzettelijk werd begraven, geeft aan dat hij gerespecteerd werd binnen zijn groep.

Shanidar 1 is een extreem voorbeeld, maar er zijn meer Neanderthalers gevonden die botbreuken hebben opgelopen die geheel of gedeeltelijk zijn genezen. Een botbreuk zou het jagen aanzienlijk hebben bemoeilijkt, mogelijk zorgde de groep in zo’n geval ervoor dat de gewonde rust kreeg om te herstellen en werd er voor hem of haar gezorgd zolang dat nodig was.

Link naar reactie

http://www.neanderth...l/intellect.asp

 

 

Z O R G V O O R E L K A A R Empathie, of te wel het kunnen inleven in de situatie van een ander, zien wij als een van de kenmerken die ons mens maken. Beschikten de Neanderthalers over dit vermogen? Gaven zij om elkaar en zorgden zij voor de hulpbehoevenden? Het antwoord hierop lijkt ja te zijn. Bewijs hiervoor komt wederom uit Shanidar in Noord Irak. Een van de individuen die hier werd gevonden had zware verwondingen opgelopen en deze overleefd. Shanidar 1, zoals deze Neanderthaler bekend staat had een hoofdwond opgelopen die vermoedelijk tot blindheid aan een oog had geleid, verder had hij verwondingen aan zijn rechterarm die er toe leiden dat hij deze niet kon gebruiken. Wetenschappers konden echter aan de hand van botgroei rondom de wonden vaststellen dat dit individu nog jaren na het oplopen van deze verwonding had geleefd. Shanidar 1 werd uiteindelijk maar liefst 40 jaar, uitzonderlijk oud voor een Neanderthaler, zij werden meestal niet ouder dan een jaar of dertig. Een dergelijk gehandicapt individu kon niet overleven zonder hulp van zijn groepsgenoten. Het feit dat hij opzettelijk werd begraven, geeft aan dat hij gerespecteerd werd binnen zijn groep.

Shanidar 1 is een extreem voorbeeld, maar er zijn meer Neanderthalers gevonden die botbreuken hebben opgelopen die geheel of gedeeltelijk zijn genezen. Een botbreuk zou het jagen aanzienlijk hebben bemoeilijkt, mogelijk zorgde de groep in zo’n geval ervoor dat de gewonde rust kreeg om te herstellen en werd er voor hem of haar gezorgd zolang dat nodig was.

 

Tja, da's natuurlijk het probleem met verklaringen zoeken voor gebeurtenissen die lang geleden gebeurd zijn. Werd hij getolereerd en mocht hij de restjes opeten in ruil voor het zoeken naar bessen of werd hij geholpen en verzorgd? Of at hij minder vlees dan zijn jagende broeders en meer bessen, wprtels, wilde oude groenten en werd hij juist daarom 40 en geen 30 of werd hij minder snel uitgemoord door rivalen omdat hij toch geen bedreiging was. Uitleg achteraf is gemakkelijk. Bewijzen wil ik zien, geen conclusies die geconfabuleerd zijn.

Link naar reactie

Tja, da's natuurlijk het probleem met verklaringen zoeken voor gebeurtenissen die lang geleden gebeurd zijn. Werd hij getolereerd en mocht hij de restjes opeten in ruil voor het zoeken naar bessen of werd hij geholpen en verzorgd? Of at hij minder vlees dan zijn jagende broeders en meer bessen, wprtels, wilde oude groenten en werd hij juist daarom 40 en geen 30 of werd hij minder snel uitgemoord door rivalen omdat hij toch geen bedreiging was. Uitleg achteraf is gemakkelijk. Bewijzen wil ik zien, geen conclusies die geconfabuleerd zijn.

Mag ik dan vragen wat jij onder "bewijzen" verstaat, wetende dat de archeologie, paleoantropologie,... niet onder de exacte wetenschappen vallen? Het gaat er om hypothesen naar voor te schuiven gebaseerd op de materiële cultuur en context daarvan waarover we nog kunnen beschikken. Deze staan uiteraard altijd open voor tegenargumenten, en zo kan het noodzakelijk blijken een hypothese later bij te stellen of zelfs volledig te ontkrachten. Maar, verwacht géén eenduidige bewijzen, dat is volstrekte onzin. Indien je die wenst, laat dan best de hele studie van de mensheid varen, zelfs deze waarvoor we wel beschikken over de geschreven bronnen. Met een gezond postmodernistische houding kom je verder dan een positivistische kijk.

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Mag ik dan vragen wat jij onder "bewijzen" verstaat, wetende dat de archeologie, paleoantropologie,... niet onder de exacte wetenschappen vallen? Het gaat er om hypothesen naar voor te schuiven gebaseerd op de materiële cultuur en context daarvan waarover we nog kunnen beschikken. Deze staan uiteraard altijd open voor tegenargumenten, en zo kan het noodzakelijk blijken een hypothese later bij te stellen of zelfs volledig te ontkrachten. Maar, verwacht géén eenduidige bewijzen, dat is volstrekte onzin. Indien je die wenst, laat dan best de hele studie van de mensheid varen, zelfs deze waarvoor we wel beschikken over de geschreven bronnen. Met een gezond postmodernistische houding kom je verder dan een positivistische kijk.

 

Vond jij het tekstje van Lord K dan zo overtuigend? Eerst is er de zin "het antwoord lijkt ja te zijn" onmiddellijk gevolgd door "bewijs hiervoor komt uit irak". Tja, da's niet helemaal correct hé :) Ik vond mijn verklaringen/speculaties net zo overtuigend dan de verklaringen in dat stukje. Natuurlijk is het een hele andere materie als onderzoekers meer data met elkaar correleren. Dan houdt mijn verklaring waarschijnlijk geen stand. Maar op basis van dat tekstje wel.

 

Een bewijs is voor mij een skelet van een dinosaurus. Opgravingen. Onverteerde maaginhoud. tandsteenanalyse (interessant filmpje op TED hierover btw). C14-datering, enz ... Maar net zoals het wiskundig bewijs dat er meer materie moet zijn, dan de gekende materie geleid heeft naar de speculatie over donkere materie, is dit ook een speculatie voor het bestaan van empathie bij de neanderthaler. Leuk voor de boekskes, maar om door de academische wereld aanvaard te worden, moet er toch wel meer bij komen kijken dan een gevonden skelet dat 40 jaar is geworden en dat een hoofdwonde heeft. De blindheid is nog slechts vermoedelijk. Ik beweer niet dat die uitgebreidere data er niet zou zijn hoor, maar in deze tekst vond ik het niet terug.

 

Zo positivistisch ben ik nu ook weer niet hoor, eerder door dit stukje niet op zicht te aanvaarden zocht ik het postmodernisme op. Leuke discussie trouwens, het postmodernisme t.o.v. het positivisme. Ik vind empirische bewijzen wel belangrijk, maar dat hoeft niet door te slaan in positivisme. Hypotheses zijn belangrijk, maar deze vond ik nogal los op basis van het empirisch vastgestelde.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

De tegenargumenten die Natte aap komt aanbrengen zijn zeker interessant. Het helpt om verdere argementatie uit te diepen om de hypothesen verder kracht bij te zetten. Of tot een conclusie komen die ze onderuit haalt.

 

Maar men kan verder naar voren brengen, indien de groepjes neanderthalers ( ze waren in groep gering in aantal, schattingen van 10 tot 20 individuen )

niet veel gaven om hun medemens, hoe hebben ze het ongeveer 160 000 jaar uitgehouden? Wij zijn nog maar aan ongeveer 40 000 jaar...

Link naar reactie

Ik probeer inderdaad ook niet om empathie bij de neanderthaler te ontkennen, enkel het bewijsmateriaal kritisch te bekijken. Er is trouwens altruisme bij diersoorten vastgesteld. Empathie en altruisme zijn verweven. het is geen 1 op 1 relatie, maar er is wel verwantschap.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...