Ga naar inhoud

Crowdfunding tips: comics, strips, art books of andere artsy zaken


Recommended Posts

2 uren geleden, Pieter De Schauwer zei:

Moeilijker zou ik niet zeggen. Het is een veel selecter doelpubliek dan Jommeke waardoor de communicatie ook veel gerichter en minder breed loopt. 
We zaten toen na 8 dagen aan de helft, nu na 13 dagen... 

Misschien wachten er ook meer mensen af, moeilijk te zeggen. 🙂 

 

Maar leuke update: al wie intekent voor 1 april krijgt er een gouden Geuzen munt bovenop! 

mokup3.png

Een gouden munt of een goudkleurige munt?

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Op 17/5/2021 om 10:22, Bart 01 zei:

Jungle Captive #1 & 2 - Adults-only jungle adventure comic! by Underglow Comics — Kickstarter

 

@boomvavavoomhad je eens met de creator kunnen spreken omtrent de import tax? Ik ga er van uit dat het niet op te lossen is voor hem?

heb hem gezegd op het formulier de waarde laag te houden. Meer kan hij idd niet doen

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Ik was bij de eersten om hun eerste twee projecten te steunen, maar dit deed me fronsen toen ik het las op stripspeciaalzaak. Suske en Wiske is de meest herdrukte reeks van de lage landen. Je hebt sommige verhalen in tientallen verschillende uitgaves. Oorspronkelijke uitgave, rode reeks (ook met vernieuwde cover), luxe, krantenuitgave, klassiek, reclame... Zoals Waldorf al aangaf vind je ze tweedehands met de lopende meter. Mijn ssz weigert ze soms in overname omdat ze er gewoon te veel liggen hebben. 

 

Is het dan werkelijk nodig om een crowdfundingproject op te stellen om die reeks nog eens te herdrukken? Oké, Suske en Wiske kent een aantal verzamelaars die werkelijk alles proberen te kopen, maar dan nog. 

 

Als ze Studio Vandersteen willen uitgeven zijn er diverse reeksen waar ze nog uit kunnen pikken. Biggles, Karl May, Bessy, Pats, Tits... Als ze daar allemaal geen vertrouwen in hebben kunnen ze zelfs nog Jerom uitgeven, die profiteert van naamsbekendheid dankzij Suske en Wiske. 

 

 

Link naar reactie

Maar dit is toch ook crowdfunding? Checken of er vraag is. Als ze het gefinancierd krijgen dan is de vraag er en is alle commentaar zinloos. Niet alle verhalen worden trouwens regelmatig herdrukt. Ik heb nog meerdere Paul Geerts en Vandersteen verhalen waar ik al heel lang wacht op een herdruk.

En de collectie is natuurlijk ook voor de eerste keer alles in uniform jasje en hardcover. Enkel Lekturama deed hen dat voor en die waren gelijmd ipv gebonden. De grootste hindernis in dit project zal de prijs zijn.

 

Die Jommeke integrale verkocht toch ook goed dacht ik?

Link naar reactie

Allereerst is het nog niet bekend of het gaat om hardcover of softcover. De Geuzen zullen in hardcover verschijnen, maar hier spreken we over tien verhalen. De Jommeke-bundels zijn softcovers, dus de kans is zeer groot dat het om een gelijkaardige uitgave gaat. 

 

Jommeke is ook een ander verhaal. Er bestaan veel minder edities van Jommeke-verhalen. Dit in tegenstelling tot Suske en Wiske, zoals ik ook al eerder aangaf. Sommige verhalen zijn gedurende decennia amper of niet herdrukt. 

 

Op zich doen ze natuurlijk wat ze zelf willen. De negatieve reacties komen voornamelijk omdat veel stripliefhebbers de voorkeur geven aan reeksen die al jaren geen kans meer krijgen. De Geuzen is een mooi voorbeeld en het heeft gewerkt. Zelf had ik veel liever Jerom gezien in een Ulule-actie. Je hebt de eerste 11 orinele verhalen waarna de reeks overging op de Gouden Stuntman-reeks (de groene) en later had je nog een andere rood-gele reeks. Op de tweedehandsmarkt vind je voornamelijk vodjes die ooit een strip zijn geweest. Oké, inhoudelijk is die groene reeks misschien niet altijd fantastisch... Het is tenminste niet meer per kilo te vinden in tweedehandsbakken en supermarkten. 

Link naar reactie
11 uren geleden, Hamirubi zei:

En alweer: enkele tientallen backers die voor de volle pot gingen (+20 euro), terwijl de early bird-aanbieding nog niet uitverkocht was.

 

Dat zijn mensen die niet goed lezen en kijken. Dat moeten ze zelf maar weten... 

Het wordt blijjkbaars steeds moeilijker om bij de Early Birds te geraken. Gaat het steeds sneller, en bij deze editie zijn er best veel Early Birds. 

Link naar reactie

Ik ben wel verrast door deze mexicanen!

 

 

En een nieuwe Vampirella is altijd goed, al is dit dan de enige Vampirella die ik niet in mijn collectie zal hebben, want tsja... 30 euro verzendkosten ?
 

De tekenaar van deze OGN heeft voor Pat Shand's DESTINY magnifiek werk verricht en dat is ook hier te zien... krachtig werk.

 

 

en dan een KAT IN DE RUIMTE?!?!?!? O yaaaaa
 

 

 

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Eigenlijk wel. Al doen ze af en toe wel een ander extraatje bij. Bij De Geuzen zat er ook een munt onverwachts. 

 

Ik heb trouwens de indruk dat de grote massa van liefhebbers en verzamelaars er al de eerste dagen bij was. Nu gaat het maar mondjesmaat vooruit. 

Link naar reactie

Die ex-librissen gaan toch vooral impact hebben op de verzamelaars en minder op het casual publiek.

Die weten waarschijnlijk nog niet wat een ex-libris is. (ik vroeger ook niet, hoor)

 

En ja, deels willen deze acties toch ook een casual audience bereiken, al was het maar als kerstcadeau voor kinderen in de familie.

Link naar reactie

ZOOP is een nieuwe crowdsourcer-speler en heeft een stel grote namen om mee uit te pakken.

Ze starten met

Des Taylor’s Scarlett Couture

 

afbeelding.thumb.png.8e7ad4bf50038d72d6c0bc792fa3014c.png

 

Meer hierover: http://www.comicsforsinners.com/des-taylors-scarlett-couture-the-munich-file-is-here/

 

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
Op 15/6/2021 om 20:27, Firmin Van De Kasseien zei:

Merho is reeds begonnen aan de volgende art-print bij De Complete Collectie van Suske en Wiske.

 

image.thumb.png.a0f062934664d1c2877a261c5b9e830c.png


Mooi om zijn enthousiasme te zien!

Maar wat vreemd eigenlijk dat hierin nu al werk gestoken wordt… zijn tekening zou op zijn vroegst pas de derde art print zijn. Gezien de geringe interesse die er voor de collectie lijkt te zijn is de kans dat deze tekening ooit moet worden afgewerkt minimaal. En áls het al moet gebeuren is de publicatie pas in november… dus waarom niet wachten?

 

Het zou natuurlijk uit reclame-oogpunt kunnen zijn, maar in mijn ogen kan men zich beter richten op het creëren van meer interesse voor de basisuitgave zonder de art prints. De bijna 1100 ontbrekende inschrijvingen moeten in mijn ogen uit de doelgroep voor die uitgave komen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...