Skinny Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 In augustus 2012 heb ik een topic gestart omdat ik een zeefdruk had gekocht op de Catawiki veiling, maar deze heb ik nooit ontvangen. Ik vroeg om jullie om raad, omdat ik niet wist wat ik hier mee moest doen. Op aanvraag van de verkoper en met mijn goedkeuring is dat betreffende topic verwijdert, omdat het de verkeerde kant uit ging. Ik kan jullie mededelen dat ik nog altijd geen pakketje heb mogen ontvangen. Wel heeft Koen van Stripsmagazijn zijn uiterste best gedaan mij te helpen. We hebben veel over en weer gemaild en hij heeft veel contact opgenomen met PostNL. Nadat ik foto's van mijn ID, Paspoort en rijbewijs had doorgestuurd (waar overal mijn handtekening op staat), heeft de post de verzending als 'vermist' verklaard. Ze hebben €113 (van de €125,50) vergoed aan de Koen. Waarom ze het niet helemaal vergoed hebben weet ik ook niet. Koen heeft vervolgens (zonder dat ik daar om vroeg) €125,50 over geschreven naar mijn rekening. Geen zeefdruk helaas, maar ik ben toch blij dat ik na 6 maanden in ieder geval mijn geld terug heb. Ik wil jullie bedanken voor de raad die jullie mij toen gegeven hebben. Dit heeft zeker geholpen. Ook wil ik nog even vermelden dat mijn vorig topic absoluut geen slechte bedoelingen hadden tegenover Koen of Stripsmagazijn. Dit kwam misschien zo over voor sommige, maar dat was zeker niet de bedoeling. Quote Link to comment
Guest Kameraad Mauser Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Doet me denken aan een grap over De Post: Een arm vrouwtje schreef een brief aan God, adres "Hemel", waarin ze 2000 euro vraagt om om haar huurschuld af te betalen. De sorteerders van de Post weten geen raad met het adres en maken de brief open. Ze zijn zo ontroerd door het lot van het arme vrouwtje, dat ze met de pet rondgaan. Zo halen ze 1800 euro op. Dit bedrag doen ze in een envelop met een briefje van "God" erbij en sturen het terug aan het oude dametje. Een week later ontvangt de Post weer een brief gericht aan God, adres : "Hemel". Ze maken de brief weer open en lezen: "Lieve God, bedankt voor het geld. Als u nog iets kunt missen, stuur het dan niet meer via de Post, want die rotzakken hebben er 200 Euro uit gepikt…" Quote Link to comment
xyz Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 In zijn algemeenheid is het misschien wel handig te verwijzen (voor de Nederlanders) naar de wet koop op afstand. Hier staat duidelijk in dat de verkoper verantwoordelijk is dat het goed, goed ontvangen wordt. De bewijslast ligt dus ook bij de koper. Let op, dit geldt alleen bij professionele verkopers (zoals stripsmagazijn, webwinkels, etc). Skinny heeft dus terecht haar geld moeten teruggekregen. Uitzondering hierop zijn bederfelijke goederen (etenswaren b.v.), of producten die speciaal gefabriceerd (niet speciaal besteld dus, dat is het risico van de verkoper) zijn voor de klant. Ik hoop dat mensen hier iets in de toekomst aan hebben. Quote Link to comment
retep Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 In zijn algemeenheid is het misschien wel handig te verwijzen (voor de Nederlanders) naar de wet koop op afstand. Hier staat duidelijk in dat de verkoper verantwoordelijk is dat het goed, goed ontvangen wordt. De bewijslast ligt dus ook bij de koper. Let op, dit geldt alleen bij professionele verkopers (zoals stripsmagazijn, webwinkels, etc). Skinny heeft dus terecht haar geld moeten teruggekregen. Uitzondering hierop zijn bederfelijke goederen (etenswaren b.v.), of producten die speciaal gefabriceerd (niet speciaal besteld dus, dat is het risico van de verkoper) zijn voor de klant. Ik hoop dat mensen hier iets in de toekomst aan hebben. Dat wist ik niet, kun je de post wel aansprakelijk stellen wanneer je iets aangetekend verstuurd ? Quote Link to comment
156 Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 De wet koop op afstand geldt niet bij internetveilingen. Er zijn een aantal uitzonderingen op de Wet koop op afstand. Bij een aantal aankopen is de wet niet van toepassing. Dit is het geval bij de aankoop van: Financiële diensten. Er staan beschermende regels in de Wet financiële dienstverlening (Wfd). Bouw en verkoop van onroerende zaken. Distributieautomaten (zoals betaalautomaten) Reisovereenkomsten Geautomatiseerde handelsruimten (zoals automatieken) Verkoop bij opbod (bijvoorbeeld internetveilingen) Bellen met een telefoonprovider vanuit een openbare telefoon. Via uw telefoon (mobiel of vast) diensten opvragen die meteen worden verrekend met uw beltegoed of telefoonrekening, zoals het weer, files e.d. Sommige bepalingen van de wet gelden niet voor levensmiddelen, dranken en andere producten voor dagelijks huishoudelijk gebruik. De verkoper hoeft hierbij niet te voldoen aan de informatieverplichting en de schriftelijke bevestiging van de koop. Ook uw herroepingsrecht geldt hier niet. http://www.deombudsm...koop-op-afstand Quote Link to comment
Elvis Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Mijn strips ga ik altijd zelf halen bij de stripboer. Per post , ik mag er niet aan denken want gehavend zijn ze bijna altijd. In de winkels doe ik gerust mijn keuze en haal de mooiste exemplaar er uit. Quote Link to comment
Skinny Posted March 22, 2013 Author Share Posted March 22, 2013 Ik laat regelmatig dingen met de post komen. Een paar honderd kilometer rijden om een litho op te halen vind ik er over. Quote Link to comment
stilte Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 Idem hier, en daar zijn vaak heel wat meer kwetsbare zaken bij dan strips, bijvoorbeeld platen. Tot op heden is altijd alles aangekomen en gelukkig meestal zonder enige schade. Ik bestel kwetsbare zaken wel meestal bij particulieren of kleinere handelaars zodat ik voor de aankoop en verzending heel duidelijk mijn "verpakkingseisen" duidelijk kan maken. Ik zal nooit (meer) platen,... bestellen bij bv Amazon,... omdat je er dan haast geen vat op hebt, en die verpakkingen jammer genoeg meestal niet bestand blijken tegen de verzending. Zelf de nodige "voorzorgen" nemen is voor mij dus de regel geworden. Quote I was taught to dream this dream people call human life I was thought to dream Link to comment
Recommended Posts