Ga naar inhoud

[Be politiek] "Dure wijn of boeken in huis? Aangeven, zegt Groen."


Gast Kameraad Mauser

Recommended Posts

Gast Kameraad Mauser
57 minutes ago, Bonte said:

Met die effectentaks hebben ze 226 miljoen opgehaald (en waarschijnlijk evenveel inkomsten elders verloren door de negatieve effecten)

 

Met 375 euro op vermogens van 1,25 miljoen gaan ze nauwelijks 200 miljoen ophalen maar ze willen 2 miljard ophalen met de vermogenstaks, hoe gaan die dat voor elkaar krijgen? De effectentaks van 1500 euro op 1 miljoen zou zelfs verdwijnen.

 

Hoe gaan die dat bereiken met maar 350 per miljoen? Sorry maar dat lijkt me onmogelijk.

 

https://www.tijd.be/dossiers/verkiezingen-2019/groen-wil-2-miljard-euro-opbrengst-uit-vermogensbelasting/10119432.html

De Croo wil zeker al 43 miljoen gaan uitdelen in Zuid-Afrika. Als hij en zijn spilzuchtige kornuiten nog ergens 2 keer sinterklaas gaan spelen is het al boven de 200 miljoen.

Zo blijf je natuurlijk aan de gang...uiteindelijk arriveren ze dan weer bij ons Kathleen en Bart in Terzake en De Afspraak met de blijde boodschap...dat er waarschijnlijk hier en daar nog een tax en een belasting nodig zal zijn. Maar 't is wel voor de goei zaak...

https://www.knack.be/nieuws/belgie/de-croo-extra-43-miljoen-voor-rechten-van-vrouwen-en-meisjes/article-normal-1401209.html

Link naar reactie
1 uur geleden, Mask zei:

Moest ik mij een villa van 500.000 euro kunnen veroorloven, ben ik er vrijwel zeker van dat mijn muziekinstallatie en TV samen alleen al goed voor 100.000 EUR zouden zijn.

Ik zit aan dikke 500 000 nog niet volledig afbetaald huis en tv en muziekinstallatie van pakweg 4000 (aankoopprijs dan nog...). Platenspeler, wat boxen, 1 redelijk recente tv en 2 x 32 inch tv. Of heeft iedereen de nieuwste gigantische 8k tv in huis?

Link naar reactie
4 uren geleden, Mask zei:

 

Moest ik mij een villa van 500.000 euro kunnen veroorloven, ben ik er vrijwel zeker van dat mijn muziekinstallatie en TV samen alleen al goed voor 100.000 EUR zouden zijn.

Als dat kan, dan mag je je wél bij de rijken tellen. Als ik mij een villa van een half miljoen aanschaf, betaal ik de eerste dertig jaar mezelf blauw aan de lening.

Dat was idem toen ik begon te bouwen: de eerste jaren was de rekening gewoon leeg. De jaren daarna ben ik beginnen investeren in o.a. zonnepanelen, een warmtepomp, ... en pas dan ben ik aan sparen beginnen denken.

En nu ik eraan denk: ik betaal al elk jaar een flink bedrag aan dit deel van mijn vermogen, of hoe moet je die jaarlijkse brief van 't katastrofaal inkomen anders noemen?

Link naar reactie
5 hours ago, marioboon said:

Ik garandeer je dat zelfs als je je hele inboedel bij De Directeurswoning gaat kopen, je nog niet aan de helft komt.

Ik ken die winkel niet, maar als het klopt wat je zegt dat je nog niet aan de helft komt wanneer je een ganse villa ermee inricht, dan klinkt hun naam alvast exclusiever dan hetgeen ze aanbieden.

 

Een Eames aluminum chair kost, afhankelijk van de opties die je kiest rond de 3000, 3500 EUR. Voor zes stoelen rond je tafel betaal je dus rond de 20.000 EUR. En dan heb je nog maar enkel 6 stoelen.

@Waldorf mag mijn bewering dan wel klinklare onzin noemen, maar zelf beweert hij een B&O liefhebber te zijn. Een TV uit hun middensegment zit rond de 7000 - 8000 EUR. De topmodellen 15.000 to 23.000 EUR.

En zo kan ik nog wel een tijdje verder gaan. Je zit vlug aan een inboedel van 300.000 EUR als je de middelen ertoe hebt.

 

3 hours ago, lukoste said:

Ik zit aan dikke 500 000 nog niet volledig afbetaald huis en tv en muziekinstallatie van pakweg 4000 (aankoopprijs dan nog...). Platenspeler, wat boxen, 1 redelijk recente tv en 2 x 32 inch tv. Of heeft iedereen de nieuwste gigantische 8k tv in huis?

Ja,OK. het begint mij te dagen. Bij "Villa van 500.000 EUR" denk ik in de eerste plaats aan de villa's van 20 jaar terug toen wij naar huizen zaten te kijken. Ik heb sindsdien de huizenmarkt totaal niet meer gevolgd, en een huis van 500.000 van vandaag zal totaal niet meer te vergelijken zijn met de villa van destijds....

Link naar reactie
7 uren geleden, Kristof Berte zei:

Volgens Calvo gaat het over 375 EUR per jaar bij een vermogen van 1 250 000 EUR. Geen enkele partij heeft die specifieke cijfers weerlegt. Omwille van de laatste, ga ik er van uit dat dat klopt.

 

Overigens: verzekerde waarde min schulden. Toch ook geen onbelangrijk detail :)

Ah, nu begrijp ik het. Het Groen tarief is wel degelijk 1500 per miljoen maar het eerste miljoen is onbelast, daar zitten dan je huis en collectie in. In tegenstelling tot de effectentaks gaan ze maar beginnen rekenen met geld boven dat miljoen, wel volgens de verzekerde waarde van je huis dus aan dat miljoen ga je wel vlug komen. Elk huis is quasi al verzekerd voor 500.000 euro want anders ben je onderverzekerd.

 

Ze willen wel de percentages verhogen naargelang het vermogen, hoe rijker, hoe hoger het percentage. Volgens mij willen ze die rijke 1% buitenpesten om dan te kunnen zeggen dat de ongelijkheid verminderd is. Voor mij persoonlijk zal dat dus geen groot probleem worden (vooral als ze andere belastingen effectief zouden verlagen, wat ik sterk betwijfel) maar hebben we ook geen rijken nodig om alles draaiende te houden? Bij die jacht op de rijkaard heb ik toch ook m'n vragen.

 

https://twitter.com/groen/status/1120773876538118144

 

https://www.groen.be/belastingen

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ongelijkheid is normaal. Daar is helemaal niets verkeerds mee. Het wordt problematisch wanneer er armoede uit voortkomt. Maar ongelijkheid zonder armoede is helemaal geen probleem.

En aangezien armoede vooral voortkomt uit hoge belastingen, inflatie en hoogdrempeligheid ( regulatie enz...) bij arbeidsmarkten, hoeft er helemaal niets te worden ondernomen om "ongelijkheid" weg te werken via herverdelingsmechanismen, belastingtsunami's enz...

Link naar reactie

België is al sinds jaar en dag populair. Dit land kent geen vermogensbelasting en ook geen vermogensrendementsheffing (box 3). Via een buitenlandse vennootschap (Nederlandse Antillen) en inkoop van aandelen kan de facto belastingvrij inkomen worden gegenereerd. Het kost enige moeite maar men kan ook de winst op de verkoop van aandelen (box 2) beperken of zelfs voorkomen (na 10 jaar). Voorts kunnen pensioenen er in veel gevallen fiscaal voordelig worden afgekocht, hoewel dit door wetgeving, beleid en rechtspraak steeds lastiger wordt. Als u de Nederlandse nationaliteit wilt opgeven, kunt u ook prima de Nederlandse successie om zeep helpen en dus ontgaan. U heeft hier wel 10 jaar de tijd voor nodig, maar het loont zich zeker. In België wordt schenkingsbelasting geheven ter zake van geregistreerde schenkingen in België. Met het oog daarop worden schenkingen door zogenaamde Nederbelgen wel geregeld via een Nederlandse notaris. Een andere manier om de Belgische schenkingsbelasting te ontgaan is door middel van "handgiften". Onder bepaalde voorwaarden is de inbreng in een particulier fonds (vergelijk trust) als belastingvrije handgift aan te merken. 

 

Gevonden onder de rubriek "Klassieke vluchtlanden" , ik zal maar zeggen tel je zegeningen, vermogensbelasting op

spaargeld is voor mij ongeveer een maandsalaris, leuk is anders, maar in de kunst van het relativeren word ik bijgestaan

door vrouw en zoon.;)

 

Groeten van een "arme" Nederlander.

 

 

 

Link naar reactie
18 uren geleden, Mask zei:

Iemand met een villa van 500.000 EUR zal ook wel een inboedel hebben van 300.000 EUR. En dan ben je niet ver meer af van de 1.000.000.

Volgens mij ga je nooit 300,000 euro als inboedel in je gewone brandverzekering kunnen laten opnemen (inboedel is voor 'gewone' dingen).

De verzekeringsmaatschappij gaat er dan van uitgaan dat je 'verzamelstukken' hebt en je gaat die als dusdanig moeten verzekeren.

Link naar reactie
45 minutes ago, Zwendel said:

Volgens mij ga je nooit 300,000 euro als inboedel in je gewone brandverzekering kunnen laten opnemen (inboedel is voor 'gewone' dingen).

De verzekeringsmaatschappij gaat er dan van uitgaan dat je 'verzamelstukken' hebt en je gaat die als dusdanig moeten verzekeren.

Een zetel is een gewoon ding en de verzekeringsmaatschappij heeft niet te bepalen hoeveel ik maximaal mag besteden aan een zetel.

Als je een gedetailleerde lijst kunt geven van alle "gewone" dingen die je gewoon in de winkel gekocht hebt met van alles een beschrijving en de aankoopprijs en aankoopdatum en eventueel foto's van je kamers dan zullen ze het totaalbedrag dat je bekomen hebt verzekeren.

De eerste keer is dat veel werk. Als je je kamers om de zoveel jaar wenst opnieuw te overlopen is dat al heel wat minder werk. Als je je brandverzekering ooit mocht nodig hebben, en je komt dan tot de konklusie dat je onderverzekerd bent is dat geen pretje...

Link naar reactie

Dat miljoen klinkt gigantisch veel...

 

maar als ik begin te rekenen als veertiger... en geen veertiger met een sjieke supergoedbetaalde job... gewoon 9-5, geen salariswagen. Idem mijn madam. 

 

Als ik alles optel qua waarde huis, pensioensparen, groepsverzekering, etc kom ik ondertussen als gezin aan de helft. We leven eigenlijk vrij spaarzaam. Dat zou ook ergens moeten worden meegenomen in deze discussie vind ik.  

 

Alleen...

ik heb bijna 5000 strips (geen speciallekes of dure exemplaren weliswaar)

161.000 postzegels (duurste cfr cataloguswaarde 2500 euro, goedkoopste 0,10 cent). Alleen is de marktwaarde van postzegels gemiddeld 10% van de kataloguswaarde. Dus ja, naar wat gaan ze kijken? 

Ik heb 4600 (technische kwartetten). Hoe bepaal je van zoiets de waarde? Ik heb er een paar die ik op de Duitse Ebay makkelijk 500-700 euro voor zou krijgen, maar ik heb er ook veel waarvan ik al blij zou mogen zijn als ik er 1 euro voor krijg.

Verder heb ik nog 8000 auto(sport)tijdschriften, jaren 1950-1990. Gewoon onmogelijk om daar een waarde op te plakken. 

Als laatste grote verzameling heb ik nog een stuk of 100 modelbouwdozen van Tamiya F1 modellen, zowel op schaal 1/12 als 1/20. Sommige dozen gaan makkelijk over de 100 euro. 

 

Dus afhankelijk hoe je de waarde zou bepalen, zitten we binnen 10 jaar misschien wél aan dat miljoen. En ik zwijg nog over een potentiële erfenis.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
3 hours ago, Aerogi said:

stel dat je een schilderij koopt op een rommelmarkt voor een paar euro, en dat blijkt in één van die tv programma's plots een miljoen waard te zijn. 

 

Mag je jaarlijks 375 dokken. 

Juist.

Hou dit in gedachten indien je zondag gaat stemmen...

Link naar reactie
4 uren geleden, Aerogi zei:

stel dat je een schilderij koopt op een rommelmarkt voor een paar euro, en dat blijkt in één van die tv programma's plots een miljoen waard te zijn. 

 

Mag je jaarlijks 375 dokken. 

Ik stel voor dat je dat schilderij aan mij geeft. Ik zal dan gedreven door mijn altruistische inborst de verschuldigde vermogensbelasting betalen 🙂

Link naar reactie
5 uren geleden, Mask zei:

Een zetel is een gewoon ding en de verzekeringsmaatschappij heeft niet te bepalen hoeveel ik maximaal mag besteden aan een zetel.

Als je een gedetailleerde lijst kunt geven van alle "gewone" dingen die je gewoon in de winkel gekocht hebt met van alles een beschrijving en de aankoopprijs en aankoopdatum en eventueel foto's van je kamers dan zullen ze het totaalbedrag dat je bekomen hebt verzekeren.

De eerste keer is dat veel werk. Als je je kamers om de zoveel jaar wenst opnieuw te overlopen is dat al heel wat minder werk. Als je je brandverzekering ooit mocht nodig hebben, en je komt dan tot de konklusie dat je onderverzekerd bent is dat geen pretje...

Je verwart verzekeringsmaatschappijen met liefdadigheisinstellingen. 😉 Ik heb uiteraard zelf  al zo’n lijstjes opgesteld en zelfs met mijn dure hifi en tv raak ik niet eens in de buurt van 100,000 euroskes.

Link naar reactie
56 minuten geleden, Spiro zei:

Was het maar zo dat strips zo'n zondvloed van reacties krijgen.🤨

Da's waar, maar blijkbaar speelt het wel bij de verzamelaar, wat ook logisch is.

 

Zolang het respectvol blijft stel ik voor om de topic open te laten tot aan de verkiezingen en dan afsluiten, normaal laten we geen politieke topics toe (want dat maakt teveel kapot) dus dit is een uitzondering.

Link naar reactie
1 minuut geleden, Waakwater zei:

Ik vind dat het politieke luik dit forum totaal verziekt. Strips zijn escapisme. 

Ik heb mijn buik vol van politiek. Het is een volkomen fake bedoeling geworden. Leugens en moddergooien.

 

Ik kijk niet meer naar debatten en in tegenstelling tot vroeger ga ik ook op verkiezingsavond een goede film opzetten. 

Hopelijk wint de Partij der Dieren. 🤗

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Wat te denken van bijvoorbeeld...Jonas Fink? Een strip die handelt over de bezetting van het voormalige Tsjechoslovakije door de sovjets. En hoe de gewone man daarmee om moet leren gaan. Om maar iets te noemen. Er zijn een boel strips en literatuur die dergelijke gebeurtenissen behandelen, al dan niet met een stuk fictie daaromheen verweven.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
2 minutes ago, Zwendel said:

Ik heb mijn buik vol van politiek. Het is een volkomen fake bedoeling geworden. Leugens en moddergooien.

 

Ik kijk niet meer naar debatten en in tegenstelling tot vroeger ga ik ook op verkiezingsavond een goede film opzetten. 

Hopelijk wint de Partij der Dieren. 🤗

Oei...geen biefstukjes meer...

Link naar reactie
19 minuten geleden, Zwendel zei:

Ik heb mijn buik vol van politiek. Het is een volkomen fake bedoeling geworden. Leugens en moddergooien.

 

 

Quote

Accept certain inalienable truths:
Prices will rise, politicians will philander.
You, too, will get old.
And when you do,
You'll fantasize that when you were young,
Prices were reasonable, politicians were noble
And children respected their elders.

 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
23 minuten geleden, Waldorf zei:

Dat is het Vlaams Belang, FYI.

Ik zou hier een heel gevat en ook zeer spitant antwoord kunnen op geven, maar we mogen ons niet verlagen tot het niveau van de twitteraars. 😉

 

Dit gezegd zijnde: ik denk dat ik zaterdag eens die lijstjes met quotering van parlementsleden ga herbekijken en op basis daarvan wat hardwerkende backbenchers kiezen.

Het is voor hun werk daar dat ze betaald worden, niet om te twitteren.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ach, FVD wint in Nederland en gaat samen met de Britten als West-Europees land uit de EU. En wij ook, de Vlonders. En er wordt een nieuwe vrijhandelszone gevormd samen met de Ami's.

Geen groenlinkse totalitaire Khmer-onzin meer.
En prijzen zullen dalen.  En rentes stijgen.
 

Link naar reactie
32 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

Ach, FVD wint in Nederland en gaat samen met de Britten als West-Europees land uit de EU. En wij ook, de Vlonders. En er wordt een nieuwe vrijhandelszone gevormd samen met de Ami's.
 

 

Euh, de Britten geraken niet uit de EU, ze weten zelf niet wat ze willen. En ook in Nederland is er geen (nul, zero, 0,0 nougabollen) wil om de EU te verlaten. Zelfs de kiezers van Baudet willen dat niet. En de Vlonders? Geert Bourgeois heeft geen zin om zich voor een vrijhandelszone door Trump droog van langs achter te laten pakken met zijn ogen open en zijn broek nog aan. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
6 hours ago, Waakwater said:

Ik vind dat het politieke luik dit forum totaal verziekt. Strips zijn escapisme. 

Als je dit doortrekt naar andere kunstvormen, dan mag je een groot deel van alle portretkunst, historische taferelen, etsen, beeldhouwwerken etc verwijderen uit de maatschappij.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

1) Wat is de garantie dat het enkel bij 350 euro blijft?
2) Waarom kan er niet bespaard worden bij de overheid? Waarom moeten er altijd meer belastingen zijn?
3) Er is al betaald geweest, inkomensbelasting, inflatie allerhande taxen, vooraleer je met de rest van uw inkomen een spaarkapitaal/vermogen aanlegt.

Het is net alsof je bij de bakker uw brood betaalt en wanneer je buitenstapt je nog 3 tot 4 maal extra bedragen moet betalen aan die bakker, vooraleer je mag beginnen eten van uw brood.
Terwijl dit niet de overeenkomst is op het moment dat je de bakkerij binnenstapt om een brood te kopen.

Ken jij mensen die tot 4 maal betalen nadat ze ergens een product of dienst hebben aangekocht? Ik niet.

Laten we anders eens een referendum houden voor wat betreft dergelijke wetsvoorstelletjes, zoals het invoeren van een LEZ, extra accijnzen op fossiele brandstoffen, vermogensbelasting, migratiepact, de gehele subsidiepolitiek enz...

Dan horen we plots de schreeuwers en de jankers die voorstander zijn van al die "progressieve" wetgeving en belasting niet meer.

Schrik?

Link naar reactie
13 minuten geleden, Waakwater zei:

Wat is het hele probleem met die 350 euro eigenlijk. Als je in België geen miljoen verzameld hebt (let wel: geheel kapitaal, niet in spaargeld alleen) op uw veertigste, dan ben je gewoon lui of dom. 

Andere nicknaam, zelfde streken. 

🤔

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...