Ga naar inhoud

Pilotenstrips


Recommended Posts

Zou het dan toch zo zijn dat het "lezen" van strips de mens lui maakt en helemaal niet bevorderlijk is voor het lezen?

Waarom kan een jonge snaak van 12 jaar 30 jaar terug zonder moeite een Buck Danny lezen, en kan een volwassen stripliefhebber dit nu niet meer?

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Misschien omdat het voor een jonge snaak van 12 jaar het verhaal er niet echt toe doet. Zolang de actie maar goed in beeld is gebracht. Wat nu ook weer niet opgaat voor alle jonge snaken van 12 jaar. Het betreft dan nog vooral jongens. Meisjes hebben daar helemaal geen boodschap aan.

 

Trouwens, vrouwen denken ook iets minder in beelden.

Link naar reactie

Het heet ook gewoon zo in het Deens: "Groenland dankt zijn naam aan de Noor Erik de Rode die besloot om - nadat hij in IJsland vogelvrij verklaard was - op zoek te gaan naar een land ten westen van IJsland, dat eerder gezien was door ene Gunnbjörn. Hij vond het land en noemde het 'Grønland' (Oud-Noors: 'Grœnland'), ondanks het feit dat het voor een groot deel door ijs werd bedekt. Volgens de verhalen gaf hij het land deze naam, omdat hij dacht dat het waarschijnlijk wel andere kolonisten zou aantrekken als het een gunstige naam had."

Link naar reactie

Trouwens, vrouwen denken ook iets minder in beelden.

 

Interesant. Is dat echt zo? Of denken ze misschien in ándere beelden dan mannen? (Ik weet het niet hoor. Ik vraag het maar.)

 

En nu ik toch bezig ben; Buck Danny en Sonny door Jijé:

 

Voor de liefhebbers; de Nederlandse versie staat in dit boek:

 

Beste%20uit%20Robbedoes%2001.JPG

 

(Nu proberen niet te vergeten dat ik hier gereageerd heb.)

BLOGTWITTER • FACEBOOK

Link naar reactie
  • 1 year later...

Dezelfde mensen die per dag minstens 3 albums van Alex en Lefranc de baas kunnen ? Of de aantrekkingskracht van Lady X ?

 

buckdanny_ladyx.gif

...wachten op Buck Danny Classic nr. 5 en 6 (tweeluik), links? Of Buck Danny nr.54 Rechts:

 

29fasrt.jpg            30dcqxc.jpg bdtaus.jpg

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
  • 9 months later...

Welke serie vinden jullie het beste Buck Danny, Dan Cooper of Tanguy & Laverdure?

Zelf heb ik alleen Buck Danny gelezen. Niet alle albums waren even goed maar er zeker een paar leuke verhalen tussen. Vooral de tekenden van Bergese waren prima. Hoe verhouden zich Dan Cooper en T& G tot Buck Danny?

Buck Danny.

X-15 is mijn favoriet.

 

Y&L vind ik minder knap getekend, soms te veel haastwerk.

Dan Cooper was ook wel aardig, maar ik ken alleen het eerste album.

 

BD is in de loop der jaren erg veranderd. De eerste 7 delen of zo zijn nogal, nou ja, zou van "een goeie Japanner is een dode Japanner".

Link naar reactie

Ach, in die tijd was de enige goeie jap dan ook een dooie jap. De pilotenstrips boeien me matig maar één aspect vond ik altijd heel leuk: ze zijn heel tijdsgebonden en de politieke situatie is vaak sterk verweven met de pilotenstrips. Buck en zijn maten die het opnemen tegen oostblokspionnen en gewoon in de Koreaanse oorlog acteren. TenL die een nuttig onderdeel van de megalomane franse force de frappe zijn. Bombarderen die eilandjes met atoombommen daar worden ze beter van !

Link naar reactie

Geen van de drie zijn sterke reeksen imho. Buck D. is stijf getekend

Niet mee eens.

 

TenL is vaak hemeltergend, slappe kost met die gedwongen "humoristische" rol voor Laverdure.

Ik heb weinig van T&L gelezen, maar wat ik me van de humor herinner, scoorde niet bepaald goed.

 

Dan Cooper is overall een slechte strip.

Dat zou ik niet zo direct durven beweren. Het heeft in elk geval niet die geforceerde humor, voor zover ik weet.

 

Ik vind dat je ook een beetje in de gaten moet houden dat wie pilotenstrips leest minder interesse heeft voor de piloot zijn gevoelsleven dan voor de vliegtuigen. Wat dat betreft is Buck Danny altijd erg goed geweest. Ondanks de vreselijk gechargeerde ladingen over Japanners, kwam je met "De Jappen vallen aan" en "Midway" veel te weten over de oorlog in de Stille Zuidzee (die heet toch zo, dacht ik?).

In X-15 krijg je opengewerkte tekeningen van de X-15.

Het schijnt dat de scenarist en tekenaar ooit eens bezoek kregen van veiligheidsdiensten, omdat ze verdacht werden van spionage of zo, omdat hun tekeningen zo geslaagd waren.

Dat verhaaltje is misschien wat overdreven, maar wie iets over (militaire) luchtvaart wou weten, en over experimentele vliegtuigen, deed met Buck Danny een goede keuze.

Dan Cooper lijkt me meer de kaart van het avontuur te hebben getrokken dan Buck Danny dat deed. Ander genre, andere normen.

Natuurlijk: als je nu iets wil weten over vliegtuigen, kun je urenlang zoet blijven met filmpjes op internet. Maar ik weet niet of je even goed geïnformeerd zult worden. Je zult wel veel vliegtuigen zien crashen en waggelende de landingsbaan opzoeken.

Link naar reactie

Het gekke is nu juist dat de enige Bucks die ik heb behouden de eerste 10 zijn. Deels uit nostalgische redenen maar ook omdat die vroege Bucks heel eerlijk (je kunt het ook gechargeerd of onjuist noemen) de toen heersende sentimenten aangaf. Het drieluik Smokkelaars Woenstijnrovers Petroleumgangsters zijn de aardigste Bucks. Daar zit nog wat snelheid in....  

Link naar reactie

Ik heb absoluut niets met vliegtuigen en dus ook met vliegtuigstrips (enige uitzondering is Natasja).

Natasja is geen pilotenstrip.

Natasja = komedie à la Doris Day.

Heeft met luchtvaart weinig te maken.

Oké, ze vliegen. Maar ze had evengoed reisgids kunnen zijn.

Link naar reactie

Misschien omdat het voor een jonge snaak van 12 jaar het verhaal er niet echt toe doet. Zolang de actie maar goed in beeld is gebracht. Wat nu ook weer niet opgaat voor alle jonge snaken van 12 jaar. Het betreft dan nog vooral jongens. Meisjes hebben daar helemaal geen boodschap aan.

 

Trouwens, vrouwen denken ook iets minder in beelden.

Die jonge snaak als die verhalen doorgaans in feuilleton-vorm à rato van 2 p's/week. Dus er mocht wel tekst in staan, anders was je stripweekblad zo uit en kon je weer alleen maar zitten kniezen. Jaren 50 en 60 hadden niet veel tv, hoor.

Link naar reactie

@retep. Dan Cooper vind ik slecht getekend en slechte scenario's. T&L: zeer irritante en ongeloofwaardige Laverdure plus te vaak wisselende tekenaars. Buck Danny: overwegend uitstekend, maar die clown

Sonny Tuckson wordt steeds irritanter. In Nr. 54 zelfs een 3-pagina gag, wat niets toevoegt aan het verhaal. Titel serie was toch "De avonturen van", dus graag terug naar de roots. De albums t/m de Korea oorlog

hebben mijn voorkeur, ondanks de fouten. (In deel 3 vliegt een C-54 (4-motorig) en die wordt steevast C-47 (2-motorig) genoemd bijvoorbeeld. Ook grappig dat naast de modernste vliegtuigen, Hubinon t/m deel

40 steevast het WO-II Thompson M1A1 machinegeweer blijft tekenen. De 1e keer in deel 3 bij Jerry Tumbler, en ook in laatste keer (deel 39) bij Jerry Tumbler. (Bij deel 40 in samenvatting).

Kijk uit naar de come-back van Buck Danny's 1e sidekick, Army-nurse Susan Holmes, in het komende Buck Danny Classic tweeluik.

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

Het genre van de militaire pilotenstrip is in dit topic al uitgebreid besproken. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar strips over piloten zoals Adler of Michael Logan. Deze strips hebben meer variatie in het scenario dan Buck of Tanguy die toch vooral om oorlog en spionage draaien.

 

Helden als Buck hebben verder last van een inmens lange en dus ongeloofwaardige carriere bij de Luchtmacht. Onze Buck vliegt als krasse knar van 90 nog met moderne jachtvliegtuigen :e010:

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Als we in de geschiedenis van de populaire roman zouden duiken, zouden we misschien wel meer van die onwaarschijnlijk lang actieve helden vinden.

Eén onmogelijk geval schiet me net te binnen: in de avonturenromans van Tarzan, gaat T in een van de boeken naar Londen en speelt hij zelfs een rol op de beurs of in het parlement. Jaja, Jajar Brinks heeft ergens de mosterd gehaald.

Noot: Tarzan was eerst een romanfiguur, daarna een stripfiguur, daarna een tv- en filmfiguur.

Link naar reactie

Maar een strip als Buck Danny is door de vliegtuigen veel duidelijker aan een bepaalde tijd gebonden.

Strips waar techniek een belangrijke rol speelt en waar de helden aan actuele gebeurtenissen of bestaande personen zijn gekoppeld hebben snel het probleem dat de held onwaarschijnlijk oud moet zijn. Onze Michel Vaillant racet ook tegen coureurs over een tijdspanne van meer dan 50 jaar..

 

Bij Jommeke, sus en wis en Kuifje is dit niet het geval. Deze helden zijn fictief en niet gebonden aan een tijdsvak.

Blake en Mortimer is ook zo'n antiek heldenduo met een enorm lange staat van dienst maar omdat de verhalen bijna allemaal in de jaren '50 zijn gesitueerd valt dit niet zo op.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

"Bowen" van Gil Formosa, een goede pilotenstrip?

 

Vroeger ook Milton Caniff's Steve Canyon gelezen, maar te veel een soap en Caniff tekent op een gegeven moment te weinig zelf.

 

Het genre van de militaire pilotenstrip is in dit topic al uitgebreid besproken. 

Zou toch onderstaande nieuwe pilotenreeks willen noemen. Voorlopig trilogie gepland, maar vervolg niet uitgesloten. Een trilogie vrijelijk gebaseerd op Buck Danny deel 3 en 2 (in die volgorde).

 

nduglh.jpg

Prima tekenwerk van Romain Hugault. Buck Danny moet het nu doen met de matige tekenaars Arroyo en Formosa.

 

Maar een strip als Buck Danny is door de vliegtuigen veel duidelijker aan een bepaalde tijd gebonden.

Daarom wilde Francis Bergèse toch rond 2006 een Buck Danny spin-off reeks starten met verhalen in jaren 40 en 50. Na weigering uitgever is Bergése met serie in 2008 gestopt.

CEO Alexandre Paringaux heeft in 2012 alsnog zijn idee geïmplementeerd, met nu spin-off met verhalen in jaren 40 t/m begin 60. Idem voor de Tanguy & Laverdure reeks (2016).

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...