Ga naar inhoud

Er worden teveel strips uitgegeven. (En 't zijn de verkeerde.)


Kobus

Recommended Posts

1 uur geleden, Lecram zei:

Maar ik ben niet zo negatief als al die doemdenkers hier, sinds ik op de reep zit hoor ik dit geneuzel al aan, maar de prijzen van bijvoorbeeld origineel werk, oude drukken van goede strips of bijzondere uitgaven blijven maar stijgen.

Maar dat is omdat de babyboomers en vroege gen-X'ers hun jeugd aan het terugkopen zijn. Uitzonderingen zijn natuurlijk de echt grote kleppers zoals Kuifje die de status van cultureel erfgoed hebben.  Verder zegt dit dus niet zoveel. 

 

 

1 uur geleden, Lecram zei:

Ik geloof dat Willy het juist zei laatst.....veel keuze is fijn voor de lezer, niet voor de auteur.

Willy zei het niet juist. Iets wat je zelf aan het einde van de alinea ook lijkt te beseffen. 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Strips worden niet meer aangeboden in winkelketens omdat winkelketens het niet voldoende verkocht krijgen. Simple comme bonjour. Ook niet indien de prijs flink verlaagd wordt, omdat mensen nu eenmaal eerst andere zaken nodig hebben.

Link naar reactie

ik besef niks, ik geef mijn mening, maar als ik de rest hier op dit topic lees zijn ze er blij mee, ik niet. Dus Willy had gelijk voor velen, niet voor mij😬

 

Dat mensen veel betalen voor jeugdsentimenten kan, maar dat is met alles in de wereld. Mijn kinderen hebben niks met oude jukeboxen of jaren 60/70autos, maar ook zij zullen later hetzelfde doormaken. Er ontstaan vanzelf weer nieuwe sentimenten.

Nogmaals, er komen 1400 strips uit.....4-5 per dag, dus niet bepaald een dood medium.

Link naar reactie
Op 27/10/2019 om 14:52, linthout zei:

Nagenoeg alle kinderboeken zijn toch ook hardcovers?

Die zijn meestal ook pittig geprijsd hoor!

 

Het hele idee achter kinderboeken is wel helemaal anders dan bij strips bij "de man in de straat", denk ik.
 

Kinderboeken = "mijn kind wordt daar slimmer van als die al op anderhalf jaar weet dat de koe 'boe' zegt"

strips = het moet de klein mannen stil houden.

 

En strips zijn in mijn ogen vooral te duur geprijsd naargelang de tijdsduur dat het entertainment biedt.

Een gemiddelde strip kost wat? 7 euro? 8 euro? 

Een ticketje voor de cinema gaat al richting de 12 euro. 

 

De strip kan je meermaals herlezen terwijl als je die film nog eens in de bioscoop wil zien opnieuw moet betalen.
Puur economisch is het dus belachelijk om naar de cinema te gaan.

 

Maar niet als je de entertainmentduur erbij neemt.

En film is gemiddeld 2 uur lang en de gemiddelde strip heeft de gemiddelde lezer op toch wel 15 minuten uit. 

Als je 2 uur wil vullen met strips heb je er al 8 nodig.

En dan worden strips plots wel heel duur.
Voor diezelfde twee uur escapisme ben je in de bioscoop 12 euro kwijt, voor strips ben je 56 euro kwijt. Dan telt dat wel al goed door.

(ik ben zelf niet zo'n gamer, dus mijn prijzen zijn hiervoor wat twijfelachtig)

Voor games is het nog meer plezier voor je geld!

Een van de games van het voorbije jaar was Red Dead Redemption 2, begin november komt dat uit op PC (daarvoor speelbaar via de consoles) en de prijs dat ik daarvoor vindt is een 65 euro. Dat is een sloef geld voor een spelletje.
Tot je ziet dat het tussen de 40 en 60 uren duurt voor het spel uit te spelen. Voor de gemiddelde player pakken we daar mooi het midden van 50 uur gametime van.

 

Zet dat mee in onze vergelijking van "2 uur escapisme" en dat verpulvert de entertainmentwaarde van strips gewoon.

2 uur plezier = 12 euro film = 56 euro strips = 2,6 euro game.

 

En dan heb je de streamingservices, waar als je wat creatief met de formules omgaat, je voor ongeveer 6 euro per maand (!) ongelimiteerd kunt tv en films kijken via netflix én ongelimiteerd muziek kan beluisteren via spotify.
2 uur entertainment voor netflix & spotify komt daarbij op 0,016 euro... iets van een 0.03% van wat 2 uur stripplezier kost.

(En dan zijn er nog de jaren aan content die gratis op youtube enzo dagelijks worden bijgepompt)
 

Iemand die geen speciale voorliefde voor het beeldverhaal heeft, moe thuis komt van zijn werk, een hypotheek heeft af te betalen als volwassene of als kind schoolmoe is en even wil wegvluchten uit de realiteit... die gaat niet lopen naar een stripspeciaalzaak 25km verderop die om 18u30 sluit om toch maar een strip te kopen. Die ploft in zijn zetel en kijkt naar iets op netflix of luistert naar wat muziek of een podcast terwijl die zijn/haar hobby doet of huishouden op orde zet.

 

 

Link naar reactie
7 uren geleden, Hamirubi zei:

De plaatselijke Colruyt (i.e. Eeklo) stopt ook met de "stripafdeling". Geen idee of het een nationale tendens is.

Voor mij toch een teken aan de wand.

Ik had het ook over een Colruyt.  Daarstraks toevallig nogmaals over gehad, kennis die daar werkt, tevens een stripverzamelaar.  Hij zei dat klanten wél "oudere" (lees: releases van hetzelfde jaar) strips kopen wanneer er rode prijs reacties of bij hoeveelheidskorting (bv -33% bij 3 stuks), maar Colruyt al een tijdje niet meer onder een bepaalde prijs mag / kan gaan en ze sindsdien blijven staan.  En het klopt.  Vroeger kon je om de 3 a 4 maanden eens strips halen aan +/- 3,50 € per strip.  Maar het laatste jaar heb ik ze geen enkele keer meer onder de 5 € gespot.  Blijkbaar heeft dat z'n gevolgen. 

Wat dan weer onrechtstreeks iets zegt over de prijs die de massa aan een strip wil besteden.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
3 uren geleden, esteban² zei:

Ik weet niet welke supermarkten bij jou in de buurt zitten, maar dat ligt er nu net allemaal wel.  Alleen de Nintendo Games liggen niet overal.

In Nederland hebben we grote ketens als Jumbo, Albert Hein of Lidl bijvoorbeeld, maar die verkopen vooral dagelijkse boodschappen aangevuld met wat keukengerei en tijdschriften (en dan soms wat Dirk jan, Donald Duck en Suske en Wiske bij de tijdschriften).

Colruyt kennen wij niet.

 

 

Link naar reactie
5 uren geleden, esteban² zei:

Ik had het ook over een Colruyt.  Daarstraks toevallig nogmaals over gehad, kennis die daar werkt, tevens een stripverzamelaar.  Hij zei dat klanten wél "oudere" (lees: releases van hetzelfde jaar) strips kopen wanneer er rode prijs reacties of bij hoeveelheidskorting (bv -33% bij 3 stuks), maar Colruyt al een tijdje niet meer onder een bepaalde prijs mag / kan gaan en ze sindsdien blijven staan.  En het klopt.  Vroeger kon je om de 3 a 4 maanden eens strips halen aan +/- 3,50 € per strip.  Maar het laatste jaar heb ik ze geen enkele keer meer onder de 5 € gespot.  Blijkbaar heeft dat z'n gevolgen. 

Wat dan weer onrechtstreeks iets zegt over de prijs die de massa aan een strip wil besteden.

Hoe verklaar je dan dat de Carrefour wel acties als 2+1 gratis kan aanbieden?

Link naar reactie
6 uren geleden, esteban² zei:

Ik had het ook over een Colruyt.  Daarstraks toevallig nogmaals over gehad, kennis die daar werkt, tevens een stripverzamelaar.  Hij zei dat klanten wél "oudere" (lees: releases van hetzelfde jaar) strips kopen wanneer er rode prijs reacties of bij hoeveelheidskorting (bv -33% bij 3 stuks), maar Colruyt al een tijdje niet meer onder een bepaalde prijs mag / kan gaan en ze sindsdien blijven staan.  En het klopt.  Vroeger kon je om de 3 a 4 maanden eens strips halen aan +/- 3,50 € per strip.  Maar het laatste jaar heb ik ze geen enkele keer meer onder de 5 € gespot.  Blijkbaar heeft dat z'n gevolgen. 

Wat dan weer onrechtstreeks iets zegt over de prijs die de massa aan een strip wil besteden.

Als de Colruyt klant voor de gemiddelde Belg staat, dan zit de gemiddelde Belg erg op zijn geld. 😊Nu denk ik wel dat dezelfde klant ook zo handelt met romans, games of wat dan ook.

 

Strips liggen daar gewoon niet meer op hun plek.

 

Link naar reactie
53 minuten geleden, schoeren zei:

Hoe verklaar je dan dat de Carrefour wel acties als 2+1 gratis kan aanbieden?

Als ik het goed voor hebt koopt de Carrefour speciaal voor die acties een grote partij aan (eventueel met recht op retour) die het dan overal uitzet en zelfs laat rond circuleren tussen verschillende vestigingen.

 

De Colruyt zag echter geen verschil tussen nieuwe en oude titels en ging dan die Carrefour korting automatisch ook doorvoeren op z'n eigen strip stock maar dat zijn wel nieuwe en oude titels door elkaar. Ondertussen is dat veranderd en geven ze enkel korting op oudere titels maar dat is een heel rommelig gedoe met een pak prijskaartjes voor elke titel en erg onduidelijk voor de klanten en kassiers (ik spreek uit ervaring).

 

Ik denk dus dat de Colruyt de strips en boeken volledig zal laten vallen behalve voor speciale aanbiedingen, dat zit er wel aan te komen. 

Link naar reactie

Dit kan kloppen voor de 2+1 actie.

Daar tellen boeken die nog geen jaar oud zijn niet voor mee.

Hun 2de actie is door middel van hun bonuspunten.

Zo omzeilen ze waarschijnlijk de boekenprijs regel.

De bonuspunten actie is trouwens geldig voor alle stripboeken(ook de recentste)en interessanter als de 2+1 actie (als je het slim uitspeelt)

Link naar reactie
5 uren geleden, Bonte zei:

Als ik het goed voor hebt koopt de Carrefour speciaal voor die acties een grote partij aan (eventueel met recht op retour) die het dan overal uitzet en zelfs laat rond circuleren tussen verschillende vestigingen.

 

De Colruyt zag echter geen verschil tussen nieuwe en oude titels en ging dan die Carrefour korting automatisch ook doorvoeren op z'n eigen strip stock maar dat zijn wel nieuwe en oude titels door elkaar. Ondertussen is dat veranderd en geven ze enkel korting op oudere titels maar dat is een heel rommelig gedoe met een pak prijskaartjes voor elke titel en erg onduidelijk voor de klanten en kassiers (ik spreek uit ervaring).

 

Ik denk dus dat de Colruyt de strips en boeken volledig zal laten vallen behalve voor speciale aanbiedingen, dat zit er wel aan te komen. 

Inderdaad. 

En waar Colruyt vroeger ALTIJD prijsreacties doorvoerde, was ook dat het afgelopen jaar anders.  Wanneer er weer S&W albums met hertekende cover (zonder rood kader) lagen bij Aldi bijvoorbeeld, waren deze prijzen tegenwoordig niet geldend bij Colruyt op de albums van groter formaat.  Vroeger maakte het bijvoorbeeld niet uit of het om nieuwe releases ging met hertekende cover of meer albums met een rood kader.  En op de prijzen van Jommeke albums bij Kruidvat, gaan ze ook al meer dan een jaar niet meer in.  Ook al kan je aantonen dat het om exact dezelfde exemplaren gaat.  Dat was vroeger wel het geval. 

Eerlijk is eerlijk, ook ik kocht de gewoonte-reeksen enkel en alleen in promotie.  Het is dat of minder kopen.  Helaas, dat laatste is nu van kracht.

Bij Colruyt Group (dus ook Okay etc) zal het in de kleine en middelgrote filialen in ieder geval zo zijn dat er in de toekomst enkel nog de juist verschenen titels staan, zo heb ik het begrepen.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
1 uur terug, esteban² zei:

Inderdaad. 

En waar Colruyt vroeger ALTIJD prijsreacties doorvoerde, was ook dat het afgelopen jaar anders.  Wanneer er weer S&W albums met hertekende cover (zonder rood kader) lagen bij Aldi bijvoorbeeld, waren deze prijzen tegenwoordig niet geldend bij Colruyt op de albums van groter formaat.  Vroeger maakte het bijvoorbeeld niet uit of het om nieuwe releases ging met hertekende cover of meer albums met een rood kader.  En op de prijzen van Jommeke albums bij Kruidvat, gaan ze ook al meer dan een jaar niet meer in.  Ook al kan je aantonen dat het om exact dezelfde exemplaren gaat.  Dat was vroeger wel het geval. 

Eerlijk is eerlijk, ook ik kocht de gewoonte-reeksen enkel en alleen in promotie.  Het is dat of minder kopen.  Helaas, dat laatste is nu van kracht.

Bij Colruyt Group (dus ook Okay etc) zal het in de kleine en middelgrote filialen in ieder geval zo zijn dat er in de toekomst enkel nog de juist verschenen titels staan, zo heb ik het begrepen.

In Dreamland (ook van Colruyt) was het vroeger standaard 2+1 gratis, dat is ook al een heel tijdje voorbij. Ik denk dat het niet meer rendabel is omdat ze nu elke titel als afzonderlijk item moeten behandelen i.p.v. 1 item per reeks, door enkel de laatst verschenen titel te plaatsen kunnen ze dat inderdaad ook omzeilen.

Link naar reactie
6 uren geleden, schoeren zei:

Dit kan kloppen voor de 2+1 actie.

Daar tellen boeken die nog geen jaar oud zijn niet voor mee.

Hun 2de actie is door middel van hun bonuspunten.

Zo omzeilen ze waarschijnlijk de boekenprijs regel.

De bonuspunten actie is trouwens geldig voor alle stripboeken(ook de recentste)en interessanter als de 2+1 actie (als je het slim uitspeelt)

Die vaste boekenprijs zal er ook wel voor iets tussen zitten, ze mogen die nieuwste titels niet in promotie plaatsen en net dat deed de Colruyt.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Tiens tiens...anderhalf jaar tot 2 jaar geleden was er hier op het forum ook al eens een discussie omtrent de vaste boekenprijs...je ziet dat het een omgekeerd en negatief effect heeft.

Maar ja...

Link naar reactie
2 uren geleden, sanderg zei:

velen klagen er hier over dat de jeugd zo weinig strips leest.. ik was daarom wel nieuwsgierig of er wel eens een poll is geweest wat de gemiddelde leeftijd hier op t forum eigenlijk is? zijn we hier allemaal met 50 plussers of zo? 

 

Ik ben zelf overigens 39 🙂

Misschien eens opzetten?

Link naar reactie
On 10/30/2019 at 4:29 PM, esteban² said:

Eerlijk is eerlijk, ook ik kocht de gewoonte-reeksen enkel en alleen in promotie.  Het is dat of minder kopen.  Helaas, dat laatste is nu van kracht.

Ik volg helaas hetzelfde discours. Ook de 2+1 acties bij carrefour laat ik tegenwoordig links liggen. Begin maar is met uitzoeken welke titels ouder zijn dan 6 maanden. 

Gelukkig zijn er nog tal van beurzen waar je ze dan toch voor n prikkie kan oppikken 🙂en houd ik genoeg over om de titels die vnl. in de ssz verschijnen te kopen. Die mensen moet je immers ook steunen.

Link naar reactie
11 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

Tiens tiens...anderhalf jaar tot 2 jaar geleden was er hier op het forum ook al eens een discussie omtrent de vaste boekenprijs...je ziet dat het een omgekeerd en negatief effect heeft.
 

Inderdaad.  Dat was destijds ook wel de voorspelling van enkele leden.  't Is deels werkelijkheid geworden.

@Lamme Goedzak, zo doe ik het ook.  Gewoonte-aankopen (S&W, Kiekeboes, etc) kocht ik bij actieprijzen.  En zo kon ik de rest besteden aan volle prijzen in de stripwinkel.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
1 uur terug, Lamme Goedzak zei:

Het forum is nu ook niet bepaald welbekend. Ik ben er destijds puur bij toeval opgekomen.

Het forum is toch wel bekend hoor maar we staan tegenwoordig minder goed in Google wat toch een verschil maakt en er zijn ook minder sites waar we een cross-link mee hebben. Er wordt aan gewerkt! :-)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...