Ga naar inhoud

Ballon Media & Standaard Uitgeverij fuseren !


esteban²

Recommended Posts

  • 7 months later...
  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

"Manga-stijl"... Wat is me dat voor iets? Gaan ze hentai uitgeven? Dit is een serieuze vraag van iemand die al eens een manga leest overigens. Ik neem aan dat hij het over "Oosterse invloeden" heeft wat tekenstijl betreft. Enfin, na-aperij dus. 

 

Het probleem wordt nooit bij de kern aangepakt. Het feit dat strips minder en minder deel uitmaken van jongeren hun leefwereld. Vroeger was dat wel het geval dankzij kranten, weekbladen... Zelf herinner ik me nog levendig dat Suske en Wiske gebruikt werden in een handboek Frans voor het vijfde leerjaar. 

 

Link naar reactie

Het zijn strips met Japanse invloeden. Er zijn er al enkele. Al heel lang, trouwens. Europese manga, werd dat wel eens genoemd.

Morvan is daarmee begonnen.

Dingen zoals H.K.

Tegenwoordig vind je die invloed in veel strips. Ze hebben natuurlijk vaak Japanse decors.

Bijv. Bushido.

in veel gevallen is het vooral expressievere personages.

Er willen me niet direct titels te binnen schieten, maar er zijn er zeker een stuk of drie. Een ervan gaat over iemand die sterk is in sport.

Imitatie is het niet.

Link naar reactie
34 minuten geleden, Peter Motte zei:

Het zijn strips met Japanse invloeden. Er zijn er al enkele. Al heel lang, trouwens. Europese manga, werd dat wel eens genoemd.

 

Dat er in Europa strips verschijnen met Japanse invloeden is inderdaad geen nieuwtje. (Denk maar aan Sky Doll). Dat heeft echter niets met "manga-stijl" te maken. Wat is dat overigens? Manga is letterlijk het Japanse woord voor strip. Geven ze hier nu ineens takobans uit? Gaat het over shonen, seinen, shoujou...? 

Link naar reactie
Op 11/7/2022 om 09:57, Gilles zei:

"Manga-stijl"... Wat is me dat voor iets? Gaan ze hentai uitgeven? Dit is een serieuze vraag van iemand die al eens een manga leest overigens.

 

 

Om te beginnen is hentai de foute term, men spreekt in Japan van ero-manga. En wie manga direct associeert met, laat ik de term hentai dan maar gebruiken, leest vooral dat laatste.
Er worden duizenden titels meer gewone manga uitgegeven dan ero-manga.

Mangastijl wil gewoon zeggen: in de stijl van manga. Geen vaste kadertjes, vloeiendere leeswijze,... die dingen.

En laat ons wel wezen: de jeugd, of toch het deel dat leest, is sneller weg met manga dan de ouwe sokken die in de jaren '50 zijn blijven hangen.

Link naar reactie

Dat weet ik wel Tanuki. Deze ouwe sok (van 34) leest al manga sinds zijn puberjaren. Zoals zovelen ben ik begonnen met Dragon Ball dus associeer ik manga voornamelijk met shonen. 

 

De cynische hentai-opmerking doelt alleen op het feit dat er niet concreet gezegd wordt wat ze willen doen. 

Alleen dat ze kijken naar de productie van andere continenten met een volledig andere lees- en productiecultuur dan hier. Daar win je bitter weinig zieltjes mee. J.Rom was ook zo'n project dat niemand aansprak omdat er geen echte doelgroep voor is. 

Link naar reactie
48 minuten geleden, Tanuki zei:

En laat ons wel wezen: de jeugd, of toch het deel dat leest, is sneller weg met manga dan de ouwe sokken die in de jaren '50 zijn blijven hangen.

Ach, misschien hebben wij oude sokken net iets meer gezien van de 9e Kunst dan de afgelopen 10 jaar en kunnen wij er veel genuanceerder naar kijken:e007:

En ja, ik ben niet zo gecharmeerd van Manga als ik dit vergelijk met de Europese strips van de afgelopen 60 jaar...

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Mijn grootste bezwaar tegen manga is dat ze vaak hetzelfde karakter hebben als tv-reeksen: zolang de reeks populair blijft, maken ze nieuwe alfeveringen. En als de verkoop/populariteit inzakt, dan hakken ze het gewoon af, zonder echt een eind aan het verhaal te maken.

Zie bijv. 20th Century Boys: dat loopt maar en loopt maar, en je merkt heel duidelijk dat er eignelijk helemaal geen ontknoping is. Urasawa hééft geen ontknoping. Hij slaagt er alleen maar in je te blijven doen lezen.

Dat  het einde teleurstellend is, is dan ook een vaak gehoorde klacht over reeksen zoals Monster e.d.

Dat betekent niet dat al die reeksen daaraan lijden, maar vele wel.

En als ze iets niet moeten imiteren in de "Europese manga" (een term van rond 2000), dan is het dat eindeloze doorlopen van verhalen met rode draden die helemaal geen echte ontknoping kennen.

Eenzelfde verschijnsel heb je bijv. bij de Amerikaanse comic Lady Mechanica. Aardige reeks, maar de rode draad (hoe is LM ontstaan?) zinkt duidelijk weg in de achtergrond.

Het is een kenmerk van soap, dat je bijv. ook vindt in Michel Vaillant Nieuw Seizoen. Daarom heb ik die reeks ook stopgezet.

Link naar reactie
18 uren geleden, Peter Motte zei:

Mijn grootste bezwaar tegen manga is dat ze vaak hetzelfde karakter hebben als tv-reeksen: zolang de reeks populair blijft, maken ze nieuwe alfeveringen. En als de verkoop/populariteit inzakt, dan hakken ze het gewoon af, zonder echt een eind aan het verhaal te maken.

Zie bijv. 20th Century Boys: dat loopt maar en loopt maar, en je merkt heel duidelijk dat er eignelijk helemaal geen ontknoping is. Urasawa hééft geen ontknoping. Hij slaagt er alleen maar in je te blijven doen lezen.

Dat  het einde teleurstellend is, is dan ook een vaak gehoorde klacht over reeksen zoals Monster e.d.

Dat betekent niet dat al die reeksen daaraan lijden, maar vele wel.

En als ze iets niet moeten imiteren in de "Europese manga" (een term van rond 2000), dan is het dat eindeloze doorlopen van verhalen met rode draden die helemaal geen echte ontknoping kennen.

Eenzelfde verschijnsel heb je bijv. bij de Amerikaanse comic Lady Mechanica. Aardige reeks, maar de rode draad (hoe is LM ontstaan?) zinkt duidelijk weg in de achtergrond.

Het is een kenmerk van soap, dat je bijv. ook vindt in Michel Vaillant Nieuw Seizoen. Daarom heb ik die reeks ook stopgezet.

 

Ik  herinner me oude Sjors'en van begin jaren '60 die ik ooit heb doorbladerd. Naast de grappen en de 2-paginaverhalen van Billie Turf was het blad vol met vooral buitenlandse vervolgseries die ook nooit echt eindigden of van de ene plot in de andere overvloeiden. De western, het meisjesverhaal, historisch, en nog wat. De Nederlandse tekenaar Bert Bus tekende Archie, De Man van Staal, ook een quasi neverending story met altijd hetzelfde stramien: "onrecht- Archie verplettert alles- opgelost". Waterachtige pulp was dat.  Misschien is manga hetzelfde concept, opnieuw uitgevonden? Dat toenmalige concept was zo "succesvol" dat ze noodgedwongen een restyling hebben moeten doen en helden van de Dupuisstal hebben binnengehaald (eind jaren '60) .

Link naar reactie
41 minuten geleden, Peter Motte zei:

Pas op, ik vond Michel Vaillant Nieuw Seizoen best wel goed. Maar dat gedoe om de draden van de verhaallijnen als op een spinnewiel allemaal aan elkaar te haken om er één lang nooit eindigend verhaal van te maken, deed er mij mee ophouden.

 

Hoeveel parallelle werelden worden er samengevoegd?

Link naar reactie
  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...