Ga naar inhoud

Wat is de gemiddelde leeftijd van de forumlezers?


JPAR

Gemiddelde leeftijd forumlezers  

120 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat is de gemiddelde leeftijd van de forumlezers. (verdeeld in groepen van 5) - Hoe oud bent u?



Recommended Posts

Gast Kameraad Mauser
6 hours ago, esteban² said:

Ik heb dat met Waakwater.  Om de één of andere reden dacht ik altijd dat hij een 60-ger was.  Maar nu begin ik er sterk aan te twijfelen ...

Sneeuwvlokjes hebben al van jongsaf aan een bejaardenmentaliteit.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
5 hours ago, esteban² said:

Het heeft te maken met zijn oude profielfoto, vermoed ik. Dat was een oudere man, waarschijnlijk een tekenaar, die ik als de echte Alderwood aanzag.

Profielfoto van Stuvio is een foto van Coetzee.

Link naar reactie

An sich is dit bemoedigend- als er nog steeds naar verhouding veel 40ers zijn die strips lezen dan kan de strip toch nog zeker een jaar of 20 a 30 mee

Mijn idee ten aanzien van het 'probleem' is dat juist de strips voor de jeugd in het verdomhoekje zitten. De jeugd leest beslist veeeeeel minder strips dan vroeger en dat is ook wel logisch denk ik met de opkomst van het internet, de smartphones, ontwikkeling in de videogames e.d. 


De gemiddelde striplezer van nu zal (ik kijk naar mezelf) bijvoorbeeld geen s&w meer lezen omdat je die strips toch echt ben ontgroeid. Bij weinig aanwas van nieuwe lezers (en de massale uitverkoop op beurzen e.d. tegen spotprijzen van de oudere albums) kan het voor een dergelijke reeks op den duur lastig worden om overeind te blijven.

Een strip als kuifje zal nu wellicht ook minder verkocht worden nu de oude garde die strips allemaal al kent en de jeugd er mogelijk geen behoefte meer aan heeft. Ik weet echter zeker dat wanneer er ooit een nieuw deel van kuifje zou verschijnen dit direct een bestseller van jewelste zou zijn (in elk geval (een groot deel van) de oude garde zou dat album - ook al zal het uiteraard veel minder van kwaliteit zijn dan ten tijde van Hergé- immers direct kopen).

 

Interessant zou zijn om te zien hoe de verkoop van bijvoorbeeld Blake en Mortimer, Thorgal en Largo Winch (deze series mikken toch op een oudere doelgroep) verloopt. Als je de verkoop van de oude albums zou bekijken ten opzichte van nieuw verschenen delen - is er dan een grote stagnatie zichtbaar? Dat zou wel een teken aan de wand kunnen zijn.

 

Naar mijn beleving echter wordt een nieuw deel van bijvoorbeeld Blake en Mortimer nog altijd (zeer) goed verkocht.  

Link naar reactie
12 uren geleden, esteban² zei:

Een beetje zoals ik al verwacht had, late dertigers en vroege veertigers.  Dat zie je aan de strips die gelezen worden en aan de nostalgie die komt bovendrijven bij bepaalde topics. :) Lang leve de jeugdige Chimi, dat is de toekomst, mannen.

Dat zou ik dan weer niet zeggen. Ik ben een late dertiger en veel is van voor mijn tijd.

 

Overigens moeten we nu niet allemaal om Chimi heen gaan hangen. Dat heeft iets engs.

Link naar reactie
20 hours ago, Hamirubi said:

@Bonte Peter, vind jij de oude topic terug? Lijkt me leuk om te vergelijken!

Ik begin te vermoeden dat het een poll op het ter ziele gegane forum was. Heb jij hiervan nog data?

Ik had niet direct door dat je Peter Bonte bedoelde, en voelde me aangesproken doordat ik de vorige poll over de leeftijd had georganiseerd.

het was niet op het vorige forum.

Het was in februari 2017 op dit forum onder de titel "Gemiddelde leeftijd".

En dit is 'm. Het stond toen in de rubriek "Strips algemeen"

Toen was 40% van de forummers 40-49 jaar.

30% was 30-39, en 19% was 50-59 jaar.

De rest was verwaarloosbaar.

Dus een gemiddelde reper was toen 30-59 jaar.

Sindsdien lijkt de gemiddelde leeftijd wel degelijk te zijn gestegen.

Toen hadden er 2x zoveel leden gestemd als op dit moment, dus dat kan nog veranderen. Maar volgens mij ligt de tendens al vast. Het verwondert me niet helemaal: ik lees hier nog altijd dezelfde posters als toen.

Als ik het goed heb, zijn Kontiki en Dark Dragon Books verdwenen NA die poll. Wat interessant is.

Link naar reactie

Je mag de forumlezers niet verwarren met striplezers. Mijn kinderen hebben totaal geen boodschap aan een forum. Teveel tipwerk en da's niet handig op een smartphone. Zij prefereren de whatsapp's en reddit's van deze wereld want ja, ook facebook is blijkbaar al voor ouwe venten :)

Maar ze lezen wel strips.

Link naar reactie

Wat Tanuki zegt.  Forums kenden hun hoogdagen in de jaren rond de eeuwwisseling.  De meeste fora heb ik rond 2010 al weten sterven.  En op degene die nog springlevend zijn, zit het voornamelijk vol 30-plussers en ouder.  De jeugd verkiest inderdaad andere platformen.

Dat zegt dus niets over het feit of ze al dan niet strips lezen, maar wel alles over het gebruik van fora bij jonge mensen.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
2 uren geleden, Tanuki zei:

Je mag de forumlezers niet verwarren met striplezers. Mijn kinderen hebben totaal geen boodschap aan een forum. Teveel tipwerk en da's niet handig op een smartphone. Zij prefereren de whatsapp's en reddit's van deze wereld want ja, ook facebook is blijkbaar al voor ouwe venten :)

Maar ze lezen wel strips.

Daarom heb ik het in de poll ook over forumlezers. Feitelijk kunnen we hier natuurlijk niets uit afleiden over de leeftijd van striplezers. Maar laten we gemakshalve ervan uitgaan dat de forumlezer ook striplezer is :)

Link naar reactie

Ik heb juist gekozen voor gemiddeld omdat ik de leeftijden in groepen onderverdeeld heb. Als ik de exacte leeftijd had gevraagd was de lijst zo enorm lang geworden.

17 uren geleden, linthout zei:

De vraag is verkeerd gesteld. Het moet zijn 'wat is je leeftijd?' Nu wordt gevraagd om te gokken naar de gemiddelde leeftijd

Link naar reactie

Momenteel is mijn indruk dat de leeftijdscurve een beetje naar de oudere leeftijden is opgeschoven, omdat sommigen onder ons in een andere categorie zijn gekomen.

Maar tegelijk lijken er ook enkele jongeren bijgekomen, zodat de curve niet alleen is opgeschoven, maar ook een beetje is afgeplat omdat er wat meer leden zijn in zowel oudere als jongere categorieën

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

En dat gekoppeld aan cijfers die duiden op een winstmarge bij kinderstrips komende uit kinderanimatiestudio's zoals studio 100 en consoorten...
Mogen wij daar enige voorbarige conclusies uit trekken?:e007:

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...