cartoonesk Posted October 31, 2019 Posted October 31, 2019 Hallo, allemaal! Een cartoon is niet hetzelfde als een strip, maar toch aanverwant. Een goede cartoon maken is niet zo makkelijk. Noem je favoriete cartoonist of cartoonisten. Eventueel met een top 5, bv. Voeg een cartoon toe, als het even kan. (Het zal moeilijk zijn politieke cartoons te vermijden maar probeer wel politieke off-topic-discussies te vermijden. Dank U) Enkele van mijn favorieten : Jean-Jacques Sempé. Ronald Searle. Quino. Guillermo Mordillo. Jos Collignon. Quote
Tanuki Posted October 31, 2019 Posted October 31, 2019 Qua cartoonisten zoek ik het vooral in de politiek. Daar is een rake cartoon uitermate geschikt voor. Gewone grappige cartoons spreken me minder aan, ik bezie de rol van een cartoonist eigenlijk een beetje als de moderne versie van de hofnar: degene die met een rake opmerking de almachtige koning weer op zijn plaats zet. In dat medium is Erik Meynen wat mij betreft de onbetwiste nummer 1. Toen hij nog in de P-magazine publiceerde waren zijn cartoons van de regeringen Dehaene en Verhofstadt er altijd boenk op. Ik heb dan ook al zijn bundelingen in huis. Deze is één van mijn favorieten: Aan de andere kant van de taalgrens kom je dan onvermijdelijk uit op Pierre Kroll. Mijn frans is niet altijd goed genoeg en de tekeningen zijn soms wat rommelig, maar het geeft wel een beeld van hoe er aan hun kant van de taalgrens naar ons wordt gekeken. En ook Canary Pete mag in dat rijtje niet ontbreken: Bij de niet-politieke cartoonisten ligt vooral Quirit in de bovenste schuif: In 't buitenland: ik volg de Japan Times een beetje, en de cartoonist daar is ook niet slecht. Zowel politiek als het every-day-gaijin-life-in-Japan zijn zijn (of haar) onderwerpen: Dahl in Japan Quote
Guest Kameraad Mauser Posted October 31, 2019 Posted October 31, 2019 Jeff MacNelly. Compositorisch gezien bracht hij het cartooning naar een hoger niveau. Inhoudelijk gaf hij blijk van politiek en economisch inzicht. Quote
Guest Kameraad Mauser Posted October 31, 2019 Posted October 31, 2019 Michael Ramirez. Een waardige opvolger van MacNelly als het ware. Quote
cartoonesk Posted October 31, 2019 Author Posted October 31, 2019 Alvast bedankt voor de eerste reacties! MacNelly's cartoons ken ik wel. Is ook striptekenaar met Shoe! Quote
Neat Stuff Posted October 31, 2019 Posted October 31, 2019 10 minuten geleden, Boekenmagazijn zei: Gary Larson. Precies! Met afstand Gary Larson! Quote
Guest Kameraad Mauser Posted October 31, 2019 Posted October 31, 2019 42 minutes ago, Neat Stuff said: Precies! Met afstand Gary Larson! Heerlijk. Quote
Recommended Posts