Ga naar inhoud

Modelbouw


Tanuki

Recommended Posts

Gast Kameraad Mauser

Ook in het ouderlijke huis van Mausert werd er met treintjes gespeeld. Mijn pa was ook liefhebber.

 

Ook een grote houten plaat ( paar vierkante meter) met daarop een gans circuit, tunnel, rotswand en huisjes, flora enz...vooral Lima stuff hier.

 

Later dat panorama ontmanteld en alles in een kast opgeborgen. De plaat met omgeving enz weggedaan wegens plaatsgebrek.

Link naar reactie
  • 1 month later...

Vroeger ook vrij veel aan modelbouw gedaan, vooral WO-II vliegtuigen en zelfs een carrier, maar als grootvader tegenwoordig vrij druk met reparatie en restauratie van modelauto's en modeltreinen.

Helaas zijn er tav modelauto's bijna geen reservedelen te krijgen en vraagt dat om creatieve DIY oplossingen.

 

Restauratie en reparatie van model-speelgoed kan ook zeer uitdagend werk zijn: vraagt ook om veel geduld en een behoorlijke collectie gereedschap:

 

 

 

edit

Veel van die restauratievideo's op Youtube zijn in scene gezet. Er is eerder sprake van "overhauling" dan "restauratie". Immers, bij te restaureren speelgoed ontbreekt doorgaans iets, en reservedelen worden zeer zelden door fabrikanten en leveranciers aangeboden. De meeste COMPLETE restauratievideo's gaan echter over COMPLETE "barn-find" speelwaren.

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
  • 1 year later...
  • 7 months later...

Dit topic over modelbouw had ik nog niet gezien. Leuk! Ik bouw uitsluitend historische zeilschepen. Op enkele na heb ik al alle zeilschepen uit de sets van Airfix, Heller en Revell gebouwd (The Bounty, Santa Maria, Mayflower, Batavia, Victory, Golden Hind, Sovereign of the seas, HMS Prince, Royal Louis, etc). Een 25-tal schepen in het totaal. Sinds eind vorig jaar ben ik overgeschakeld op houten modellen en momenteel ben ik bezig met de Halve Maan van Corel. Een leuke hobby die hand in hand gaat met mijn passie voor maritieme stripreeksen zoals Roodbaard, Bruce J. Hawker, Cori de scheepsjongen, Piraten van Barataria en vooral alles wat Jean Yves Delitte al heeft getekend. 

Screenshot_20221120-215933_Gallery.jpg

Link naar reactie
12 minuten geleden, WILCO zei:

Zeer mooi gedaan. Proficiat.

Dan moet je zeker eens het tweeluik Tarawa, het bloedige atol van Charlier en Hubinon, lezen voor meer achtergrondinformatie over deze militaire operatie.

 

Dank Wilco!
 

Met deze albums is mijn fascinatie voor de oorlog in de pacific begonnen…pak em beet 35 jaar geleden….

Ik heb de integrale versie en koester mijn volledig stukgelezen albums.

Link naar reactie
Op 20/11/2022 om 18:08, esteban² zei:

Ons vader vroeg weathering potloden, liefst met iets om ze in bij te houden. (Verjaardag / Kerst)  Dan zal dit wel een goede keuze zijn zeker?

 

Ik ben niet zo bekend met weathering, maar deze zijn wel van een degelijk merk vermoed ik. Als je twijfelt kan je altijd advies vragen bij de verkoper (als het in een fysieke winkel gekocht is tenminste :) )
Baillien  bijvoorbeeld, of Verschooten, beiden in het Antwerpse, zijn twee winkels waar ik goeie ervaringen mee  heb.

Link naar reactie

Ondertussen zijn ze reeds onderweg. :)  Langs de neus weg gevraag en volgens de modelbouwers van z'n clubje is dit inderdaad een topmerk wat weathering pencils betreft.  Fysieke winkel is helaas niet mogelijk, maar ik geef de twee Antwerpse winkels wel door. 👍

 

Ik heb trouwens wat leuke foto's vanop die club die in deze thread misschien wel graag eens gezien worden, alleen nog uitvissen hoe ik ze van het ene toestel naar 't andere krijg.  To be continued.

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Op 20/11/2022 om 22:00, WILCO zei:

Dit topic over modelbouw had ik nog niet gezien. Leuk! Ik bouw uitsluitend historische zeilschepen. Op enkele na heb ik al alle zeilschepen uit de sets van Airfix, Heller en Revell gebouwd (The Bounty, Santa Maria, Mayflower, Batavia, Victory, Golden Hind, Sovereign of the seas, HMS Prince, Royal Louis, etc). Een 25-tal schepen in het totaal. Sinds eind vorig jaar ben ik overgeschakeld op houten modellen en momenteel ben ik bezig met de Halve Maan van Corel. Een leuke hobby die hand in hand gaat met mijn passie voor maritieme stripreeksen zoals Roodbaard, Bruce J. Hawker, Cori de scheepsjongen, Piraten van Barataria en vooral alles wat Jean Yves Delitte al heeft getekend. 

Screenshot_20221120-215933_Gallery.jpg

Het resultaat van 6 jaar hard labeur bewaar ik voorlopig nog stof-en lichtvrij in een kast op de zolder, maar ooit komt er een vitrinekast...

20221123_182159.jpg

Link naar reactie

Dan denk ik direct aan de HMS Bounty 1:110. Wordt ook als beginnersmodel aangeprezen. Ik vermoed, het is een veronderstelling, omdat de romp al voorgemaakt is en enkel nog beplankt moet worden. Bij meer gevorderde modellen moet je de romp nog volledig zelf maken en als dat mislukt, is de kans groot dat heel je model mislukt.

 

Maar als je een beetje handig bent, of je hebt al wat ervaring met plastic modelbouw, kan je volgens mij die beginnersmodellen overslaan.

 

https://www.modelbouwkrikke.nl/contents/nl/d2040_houten-schepen-beginnersmodellen.html

 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
Op 20/11/2022 om 22:00, WILCO zei:

Dit topic over modelbouw had ik nog niet gezien. Leuk! Ik bouw uitsluitend historische zeilschepen. Op enkele na heb ik al alle zeilschepen uit de sets van Airfix, Heller en Revell gebouwd (The Bounty, Santa Maria, Mayflower, Batavia, Victory, Golden Hind, Sovereign of the seas, HMS Prince, Royal Louis, etc). Een 25-tal schepen in het totaal. Sinds eind vorig jaar ben ik overgeschakeld op houten modellen en momenteel ben ik bezig met de Halve Maan van Corel. Een leuke hobby die hand in hand gaat met mijn passie voor maritieme stripreeksen zoals Roodbaard, Bruce J. Hawker, Cori de scheepsjongen, Piraten van Barataria en vooral alles wat Jean Yves Delitte al heeft getekend. 

Screenshot_20221120-215933_Gallery.jpg

Langzaam maar zeker gaat het vooruit.

20221208_234842.jpg

Link naar reactie

De figuren op de foto’s zijn voornamelijk commerciële resinfiguren die ik verander met putty ( magicsculpt/duro) en losse onderdeeltjes. Het is al een tijd geleden dat ik volledig zelf gesculpte figuren heb gemaakt, te weinig tijd….

 

onderstaand een filmpje van Bill Horan terwijl hij een figuurtje maakt. Bill is op dat gebied legendarisch.

 

Groet,

RJ

 

 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...