Ga naar inhoud

Stripbeurzen in 2020 (bekend en verwacht)


BSS

Recommended Posts

3 uren geleden, Yan zei:

Kreeg gisteren bericht, het Art Bubble in Aarhus in september gaat niet door, nieuwe data 17-19 september 2021.

Organisator Lars Jakobsen had ons ook al begin deze week geïnformeerd. Volgend jaar wel drie dagen in plaats van de gebruikelijke twee 😉 ....

Link naar reactie

Ik las gisteren ergens dat ook Erlangen, Middelkerke en Kalmthout worden gecancelled? Mogelijk geruchten op basis van nog te nemen overheidsmaatregelen en/of afgelasten van popfestivals, maar iemand meer concrete informatie of verwijzingen naar de organisaties zelf?

 

Link naar reactie
9 uren geleden, BSS zei:

Ik las gisteren ergens dat ook Erlangen, Middelkerke en Kalmthout worden gecancelled? Mogelijk geruchten op basis van nog te nemen overheidsmaatregelen en/of afgelasten van popfestivals, maar iemand meer concrete informatie of verwijzingen naar de organisaties zelf?

 

 

Link naar reactie
Zojuist, BSS zei:

En ook BD Contern (18/19 juli) cancelt zojuist ....

 

https://www.facebook.com/comicfestivalcontern/

Nooooooooooo :(

Vorig jaar Contern ontdekt. Het leuke hier is dat het festival over een heel dorpje loopt. Standjes buiten, lekker zonnetje, frisse pinten en een grote hal met tekenaars met als vaste waarden Jo-El Azara en Etienne Willem (samen met 50 andere).

 

Ook opvallen. 's ochtends staan de jagers te wachten bij de hal tot de deur opengaat. Maar als die opengaat stapt de rij netjes in volgorde binnen. Het dwaas gehol en geduw van Breda is hier totaal afwezig.

 

 

 

Link naar reactie
5 uren geleden, Johan zei:

Presseinformation

19. Internationaler Comic-Salon 2020 abgesagt

Die Stadt Erlangen muss den 19. Internationalen Comic-Salon Erlangen absagen.

 

En ik denk dat Contern in Luxemburg nu ook verplaatst is naar 2021.

Dank, Johan .... Balen, maar inmiddels wel verwacht ....

Link naar reactie

Site Dutch Comic Con: 

Zojuist is door Minister-president Mark Rutte kenbaar gemaakt dat in de strijd tegen het coronavirus, het verbod op evenementen verlengd wordt t/m 1 september 2020. Dit heeft direct als gevolg dat de komende editie van Heroes Dutch Comic Con, die gepland stond op 4 & 5 juli 2020, niet op deze datum door kan gaan.

 

Stripfestival Kampen zal ook nog wel volgen.

Link naar reactie

Naast Kampen zal ook Deventer (moeten) volgen, omdat deze allemaal vóór 1 september vallen .... Evenals Abunai, trouwens, die gisteravond ook direct na de nieuwsuitzending de verschuiving naar 2021 wereldkundig maakte .... De eerder verplaatste Bommeldagen liggen nét na 1 september, daar zal een beslissing ook erg lastig zijn. Sterkte allemaal!!

 

Met de huidige situatie én de mogelijkheid van het (deels) aanhouden van de zgn 1,5 meter economie rijst (in elk geval bij ons) de vraag in welke vorm de huidige (strip-)evenementen volgend jaar nog kunnen worden georganiseerd. Ik weet niet of dit het juiste topic is, dan wel dat er over dit onderwerp een nieuw topic gestart moet worden, maar ik zou het wel interessant vinden, hoe jullie hier tegen aan kijken?

 

BSS heeft ongeveer 3.500-4.000 bezoekers in een gezellig beursweekend, variërend van de vaste groep verzamelaars, toevallige binnenlopers tot gezinnen en veel kinderen in onze kinderhoek, die nauwelijks iets met strips hebben, maar met pappa mee moeten. Daarnaast natuurlijk de vele standhouders en stripmakers, waarmee fans ook nog eens op de foto willen. Hoe vorm je een rij voor een stand, hoe reiken we onze gratis striptassen uit, als je anderhalve meter uit elkaar moet blijven en moet je dan zelf een stempel op je hand zetten, als je ff je overvolle tas in de auto wil gaan leggen .... Vragen, vragen, vragen .... Hoe kijken jullie naar de huidige situatie en heb je een idee over een andere vorm van stripbeurs 2.1 .... Uiteraard zijn er al de vindingrijke initiatieven van virtuele stripbeurzen, dat kan natuurlijk altijd, maar dat is niet wat ik bedoel ....

afbeelding.thumb.png.316ad2ce360b369cbc6b012f5cba5978.png

Link naar reactie
1 uur terug, BSS zei:

Met de huidige situatie én de mogelijkheid van het (deels) aanhouden van de zgn 1,5 meter economie rijst (in elk geval bij ons) de vraag in welke vorm de huidige (strip-)evenementen volgend jaar nog kunnen worden georganiseerd. Ik weet niet of dit het juiste topic is, dan wel dat er over dit onderwerp een nieuw topic gestart moet worden, maar ik zou het wel interessant vinden, hoe jullie hier tegen aan kijken?

 

BSS heeft ongeveer 3.500-4.000 bezoekers in een gezellig beursweekend, variërend van de vaste groep verzamelaars, toevallige binnenlopers tot gezinnen en veel kinderen in onze kinderhoek, die nauwelijks iets met strips hebben, maar met pappa mee moeten. Daarnaast natuurlijk de vele standhouders en stripmakers, waarmee fans ook nog eens op de foto willen. Hoe vorm je een rij voor een stand, hoe reiken we onze gratis striptassen uit, als je anderhalve meter uit elkaar moet blijven en moet je dan zelf een stempel op je hand zetten, als je ff je overvolle tas in de auto wil gaan leggen .... Vragen, vragen, vragen .... Hoe kijken jullie naar de huidige situatie en heb je een idee over een andere vorm van stripbeurs 2.1 .... 

Moeilijk, moeilijk, moeilijk...... 

 

Eerste idee: huur een even grote zaal, maar zorg dat er minder stands en minder publiek zal zijn. Verdubbel de prijs per tafel en vraag een entree van een paar tientjes. 

Link naar reactie
2 uren geleden, Tweetie zei:

Moeilijk, moeilijk, moeilijk...... 

 

Eerste idee: huur een even grote zaal, maar zorg dat er minder stands en minder publiek zal zijn. Verdubbel de prijs per tafel en vraag een entree van een paar tientjes. 

Verwacht je dat standhouders en bezoekers dit accepteren i.c. er voor willen betalen, als organisaties dergelijke maatregelen/voorwaarden zouden opperen? Krijg je "waar voor je geld" op die manier, zowel als standhouder en als bezoeker?

Link naar reactie
7 uren geleden, BSS zei:

Verwacht je dat standhouders en bezoekers dit accepteren i.c. er voor willen betalen, als organisaties dergelijke maatregelen/voorwaarden zouden opperen? Krijg je "waar voor je geld" op die manier, zowel als standhouder en als bezoeker?

Het is een P * Q verhaal.

Als de kosten hetzelfde blijven en er minder mensen in de zaal mogen, zal de prijs omhoog moeten. De bezoekers zullen minder waar voor hun geld krijgen dan pre-corona, maar waarschijnlijk is dat voor een kleine groep nog wel acceptabel.  

 

Ik verwacht dat post-corona een soortgelijk verhaal voor veel evenementen zal gelden. 

Althans als je er van uitgaat dat evenementen waarbij mensen dicht op elkaar gepakt staan niet meer mogelijk zijn en gemeentes alleen vergunningen afgeven met een maximum aantal bezoekers voor een bepaalde zaalgrootte.

Link naar reactie
16 uren geleden, Tweetie zei:

Het is een P * Q verhaal.

Als de kosten hetzelfde blijven en er minder mensen in de zaal mogen, zal de prijs omhoog moeten. De bezoekers zullen minder waar voor hun geld krijgen dan pre-corona, maar waarschijnlijk is dat voor een kleine groep nog wel acceptabel.  

 

Ik verwacht dat post-corona een soortgelijk verhaal voor veel evenementen zal gelden. 

Althans als je er van uitgaat dat evenementen waarbij mensen dicht op elkaar gepakt staan niet meer mogelijk zijn en gemeentes alleen vergunningen afgeven met een maximum aantal bezoekers voor een bepaalde zaalgrootte.

Klopt. Ik denk ook niet dat we er 1-2-3 uit zijn qua nieuw format, want dan was dat inmiddels al wel bedacht. Maar afhankelijk van het beoogde concept (i.c. de verwachting ervan) is de vraag of bezoekers inderdaad minder, of misschien zelfs wel meer waar voor hun geld krijgen. Maar wel goed om er eens goed over te na te denken ....

Link naar reactie

image.thumb.png.b10c3d173113eac0436fd7af777a6811.png

Het zal geen verrassing zijn, het coronavirus slaat gaten in de stripfestivalkalender. Talrijke stripbeurzen en -festivals vinden niet meer plaats. Zo ook de jubileumeditie van Heroes Dutch Comic Con, die al eerder naar 4 en 5 juli was verschoven. Die beslissing werd genomen na de persconferentie van 21 april 2020, waarin het kabinet aankondigde dat de huidige maatregelen voor evenementen worden verlengd tot 1 september, als gevolg van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. Uitstel is echter geen afstel want de jubileumeditie staat nu voor 21 en 22 november 2020 gepland. 

Ook nog steeds op de agenda staat Stripfestival Breda, genoteerd voor 10 en 11 oktober van dit jaar. De organisatie gaat er nog steeds vanuit dat het evenement, wellicht in een aangepaste vorm, kan plaatsvinden in het Chassé Theater in Breda en volgt de actualiteit betreffende het Covid-19 virus op de voet. Voor meer info kun je terecht op https://www.stripfestivalbreda.nl.

Link naar reactie

Na lang treuzelen hebben we de voorjaarsbeurs in Gent nu afgezegd, officieel zou het nog kunnen maar dat gaat toch niet lukken.

 

Volgende datum is 29 november 2020 al is dat uiteraard opnieuw afhankelijk van wat de regering beslist, als we bezoekers moeten beperken en afstand houden dan is het voorbij voor dit jaar. 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 7/5/2020 om 12:14, Gerb-Art zei:

Zet maar een streep door 2020! 😞 (...en 2021?...)

Zie ons bericht van gisteren ... Wordt inderdaad erg lastig inschatten voor ons en collega-organisatoren, onze uitgevers, stripmakers, standhouders én bezoekers, als door de Nederlandse regering wordt gesteld dat "een jaar of langer als heel reëel moet worden beschouwd" ... Blijft lastig 🤔 ....

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
5 uren geleden, Ambreville zei:

Is dat aangekondigd van de Brocante van Temploux? Op hun website staat niets, op de facebook pagina enkel dat ze het nieuws aan het volgen zijn.

Link en plaatje zijn één op één overgenomen van de website.

De tekst op Facebook lijkt mij achterhaald, die dateert ook al van 15 april en meldt o.a. dat "volgende week het concept moet worden verfijnd" ,,,,, Immers, op 15 april is sowieso beslist door de Belgische Nationale Veiligheidsraad dat alle massa-evenementen in België tot en met 31 augustus niet kunnen doorgaan. Letterlijk stond er: "De Nationale Veiligheidsraad trekt dus een streep door de zomer van de grote festivals". Dit werd op 4 mei nog eens bevestigd door premier Sophie Wilmes.

Link naar reactie
4 uren geleden, BSS zei:

Link en plaatje zijn één op één overgenomen van de website.

De tekst op Facebook lijkt mij achterhaald, die dateert ook al van 15 april en meldt o.a. dat "volgende week het concept moet worden verfijnd" ,,,,, Immers, op 15 april is sowieso beslist door de Belgische Nationale Veiligheidsraad dat alle massa-evenementen in België tot en met 31 augustus niet kunnen doorgaan. Letterlijk stond er: "De Nationale Veiligheidsraad trekt dus een streep door de zomer van de grote festivals". Dit werd op 4 mei nog eens bevestigd door premier Sophie Wilmes.

Oef. Een Nederlandse interpretatie van Belgische wetgeving ;) Dus de kans is heel groot dat het doorgaat met éénrichtingsverkeer.

 

 

 

Link naar reactie
39 minuten geleden, Ambreville zei:

Oef. Een Nederlandse interpretatie van Belgische wetgeving ;) Dus de kans is heel groot dat het doorgaat met éénrichtingsverkeer.

Dank u voor de Belgische uitleg van mijn Nederlandse interpretatie 😉 ....

Link naar reactie
15 uren geleden, Johan zei:

101251381_3125160080886178_369697642239754240_o.jpg

Misschien is het verstandig de verantwoordelijkheid te nemen en dit te annuleren! Is natuurlijk spijtig maar ik denk dat het onvermijdelijk is dat alle stripfanatici zich op dit ene festival storten.

Ik kan me niet voorstellen dat massa events als FACTS en Brussel doorgaan.

De macht van het geldelijk gewin is groot, dat wel.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...