Ga naar inhoud

Favoriete Goscinny & Uderzo Asterix (met poll!)


cinco

Favoriete Goscinny & Uderzo Asterix  

57 leden hebben gestemd

  1. 1. Favoriete Goscinny & Uderzo Asterix

    • Asterix de Galliër
      0
    • Het gouden snoeimes
    • Asterix en de Goten
    • Asterix als gladiator
    • De ronde van Gallia
    • Asterix en Cleopatra
    • De strijd van de stamhoofden
      0
    • Asterix bij de Britten
    • Asterix en de Noormannen
    • Asterix als legioensoldaat
    • Asterix en het ijzeren schild
    • Asterix en de Olympische Spelen
    • Asterix en de koperen ketel
      0
    • Asterix in Hispania
    • De intrigant
    • Asterix en de Helvetiërs
    • De Romeinse lusthof
    • De lauwerkrans van Caesar
      0
    • De ziener
    • Asterix op Corsica
    • Het geschenk van Caesar
      0
    • De grote oversteek
      0
    • Obelix & Co
    • Asterix en de Belgen


Recommended Posts

Deze poll beperkt zich tot de albums van de Goscinny & Uderzo periode.

Alhoewel er in het compilatiealbum Het pretpakket ook kortverhalen zitten van Goscinny is dit album niet in de poll opgenomen.

 

Sommige titels zijn door de jaren heen anders vernoemd.

Hieronder een wikipedialink met wat info over de veranderingen alsook de Franstalige titels en het jaartal van de eerste druk.

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_albums_van_Asterix

Link naar reactie

Wat een extreem moeilijke keuze...  Bijna elk album heeft wel iets waardoor het in aanmerking komt... 

De reeds vermelde brouva/haro scène (maar evengoed de verkoopscène op de slavenmarkt in hetzelfde album), de kaasfondue uit De Helvetiërs, het kreupelhout uit Corsica, de militaire acties uit Het 1e Legioen, de loterij in De Romeinse Lusthof, de bijgelovigheid van de galliërs in De Ziener... 

 

Zonder afbreuk te willen doen aan de andere albums ga ik een stem uitbrengen op 'En Cleopatra' omwille van het educatieve element : hierin wordt tenminste verklaard waar de neus van de sphinx is gebleven :)

 

 

Link naar reactie

Moeilijke keuze

Omdat er heel veel goeie boeken van Asterix zijn.

Maar ik heb uiteindelijk voor Asterix in Hispania gekozen.

Toen ik jong was vond ik het prachtig dat Pepé zijn adem in hield (rode kop) als hij zijn zin niet kreeg

en dat Obelix op een bepaalde moment dit ook ging doen.

Of Obelix die de Flamenco ging dansen / zingen

Maar toen ik ouder werd kreeg ik pas door hoeveel clichés in dit verhaal zat

Klagende vakantiegangers, Pepé die de zang van Kakofonix prachtig vond (slaat op de Spaanse zangkunst) , etc.

Maar ook de knipogen naar de geschiedenis/cultuur bijvoorbeeld: stierenvechten,  menhirs in Carnac, Don Quichot.

 

Link naar reactie
Op 7/12/2019 om 21:47, lordofindifference zei:

Wat een extreem moeilijke keuze...  Bijna elk album heeft wel iets waardoor het in aanmerking komt... 

De reeds vermelde brouva/haro scène (maar evengoed de verkoopscène op de slavenmarkt in hetzelfde album), de kaasfondue uit De Helvetiërs, het kreupelhout uit Corsica, de militaire acties uit Het 1e Legioen, de loterij in De Romeinse Lusthof, de bijgelovigheid van de galliërs in De Ziener... 

 

Daarmee leg je wel de vinger op de zere plek. Ik kan tientallen mooie scènes bedenken maar geen enkel album meer dat van de eerste tot de laatste pagina boeit. Ik vraag me af of deelnemers hierin eerlijk durven zijn. De reeks lijkt me toch een beetje het lot beschoren van klassieke films, je moet ze niet helemaal meer willen terugzien.

Link naar reactie

Obelix & Co behoort tot het beste dat ik ook heb gelezen/ gezien op satirisch vlak - voor mij de duidelijke winnaar
Goede twee plek voor mij is Asterix en de Britten

 

Overigens- het feit dat er geen lijn te vinden is in de voorkeur hier op deze poll geeft inderdaad blijk van het constante hoge niveau van die oude albums. Uderzo had gewoon moeten stoppen na het overlijden van Goscinny. Dan was de klassieke status van de reeks nog meer in beton gegoten geweest.

 

Wat dat betreft is het geweldig dat Kuifje nooit is doorgezet  

Link naar reactie

Dit is eigenlijk waanzinnig moeilijk. Bij bijna elk album dat ik overloop en over nadenk zou ik het de beste kunnen vinden. Veel albums hadden een zeer eigen insteek dat waanzinnig goed werd uitgewerkt in een verhaal. 

 

Ga toch gaan voor de Gothen. De humor bij het overschrijden van de grenzen is een geweldige running joke. 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 7 months later...

Hallo,

 

Ik ben nieuw hier en ook op het gebied van strips. Ik ben mijn zolder aan het opruimen en het wordt tijd dat ik wat ga doen met de strips die daar al jaren liggen. Ik hoop dat iemand deze thread nog leest want ik zie hier kenners van het boek Asterix en de Britten. Deze heb ik en nu lees ik op het internet bij verschillende sites dat de eerste druk in 1966 is maar die van mij is van 1960.... en dat begrijp ik niet. Kan iemand mij dit uitleggen? Alvast bedankt!

Link naar reactie
7 minuten geleden, LMichielsen zei:

Hallo,

 

Ik ben nieuw hier en ook op het gebied van strips. Ik ben mijn zolder aan het opruimen en het wordt tijd dat ik wat ga doen met de strips die daar al jaren liggen. Ik hoop dat iemand deze thread nog leest want ik zie hier kenners van het boek Asterix en de Britten. Deze heb ik en nu lees ik op het internet bij verschillende sites dat de eerste druk in 1966 is maar die van mij is van 1960.... en dat begrijp ik niet. Kan iemand mij dit uitleggen? Alvast bedankt!

 

Het Mandela Effect? Time Travel? Want dan zou jouw editie zijn uitgekomen nog voordat de allereerste Asterix-strip gepubliceerd is geworden.

Heb je een foto van je album waarop die vermelding van 1960 zichtbaar is?

 

 

Quote

 


Astérix le Gaulois est le premier album de la série de bande dessinée Astérix de René Goscinny (scénario) et Albert Uderzo (dessin), prépublié dans Pilote du no 1 (29 octobre 1959) au no 38 (14 juillet 1960) et publié en album en octobre 1961.

 

Link naar reactie
2 minuten geleden, cinco zei:

 

Het Mandela Effect? Time Travel? Dan zou jouw editie zijn uitgekomen nog voordat de allereerste Asterix-strip gepubliceerd is geworden.

Heb je een foto van je album waarop die vermelding van 1960 zichtbaar is?

 

 

 Ja ik zal het wel niet goed snappen maar alle anderen die ik heb kloppen wel met de lijsten die ik op internet zie. Misschien kijk ik naar de verkeerde datum. Zie hier mijn foto's; 

Alvast bedankt voor de info. 

asterix2.jpg

asterix1.jpg

Link naar reactie

De vaak onverwachte invalshoeken voor de humor, dat was de sterkte van de klassieke Asterixen.

 

asterix_zwitsers.jpg

 

Dat is een essentieel element dat al lange tijd ontbreekt, waardoor Asterix een verwaterde versie van zichzelf is geworden.

Al blijft de reeks zeker genietbaar, enkele uitzonderingen daargelaten. Maar we waren beter gewend.

 

 

Link naar reactie
26 minuten geleden, cinco zei:

De vaak onverwachte invalshoeken voor de humor, dat was de sterkte van de klassieke Asterixen.

 

asterix_zwitsers.jpg

 

Dat is een essentieel element dat al lange tijd ontbreekt, waardoor Asterix een verwaterde versie van zichzelf is geworden.

Al blijft de reeks zeker genietbaar, enkele uitzonderingen daargelaten. Maar we waren beter gewend.

 

 

Het is lastig om de Goscinnyscenario's te evenaren. Laat staan te overtreffen...

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...