Ga naar inhoud

[Eerste Ronde (11)] uitvinding 32 vs. uitvinding 12


Yncke

Welke uitvinding vind jij de 'vernuftigste'?  

53 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke uitvinding vind jij de 'vernuftigste'?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 07-01-20 at 08:00

Recommended Posts

Welke van deze twee uitvindingen vind jij de 'vernuftigste'? 

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. 

In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.

Dus ook de indiener mag zijn of haar uitvinding zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

 

A

 

W150_Smurfin1.jpg.62d4cc93d22219023660b5

 

In dat geval verdient Gargamel alsnog de status van uitvinder. Hij slaagt hij er immers in om de theoretische ingrediënten praktisch op tafel te krijgen wat behoorlijk knap is want ga er maar aanstaan: handvol woede, kwart pond kwade trouw, pint afgunst en zo verder nog:

 

cinco

 

 

B

 

BM06-marque-jaune-pl51-c06.jpg.ed2a29c7e

 

De voorloper van De Schakelaar.

De telecephaloscoop uit Het Gele Teken waarmee je op afstand personen kunt besturen.

 

Moet niet ontbreken uit eerbied voor de stripgeschiedenis maar mag wat mij betreft ook snel weer worden weggestemd tenzij er natuurlijk Repers zijn die hier warm voor lopen. 

 

Vittorio

Link naar reactie
  • Yncke pinned this topic

Makkelijk: B. Want in A weet je helemaal niet wat er uitgevonden wordt. Dus wie A stemt stemt eigenlijk op Gargamel ipv op een uitvinding. Foute beslissing om dit toe te laten, want dan hadden we gewoon Gobelijn en Barabas etc. ook kunnen nomineren. 

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Ik volg Cinco.  Tenzij ik mij vergis, ging het voornamelijk over het creëren van de Smurfin.  En voor die uitvinding krijgt Gargamel mijn stem.  Maar zelfs als het niet over de Smurfin gaat, is het inderdaad bijzonder straf hoe hij hier dergelijke ingrediënten tot vloeibare versies in flesjes wist om te vormen.  Doe hem dat maar eens na.

Ik voel niet veel voor optie B, dat is iets dat zo vaak voor komt in entertainment allerhande.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • Yncke unpinned this topic

toch moeilijker dan op 't eerste zicht...

 

De creatie van de Smurfin appelleert zo fraai aan de Pandora mythe, en welke uitvinding zou groter zijn dan de gave van leven en bewustzijn?

Anderzijds gebruikt Gargamel wel een grimoire als receptenboek, dus in welke mate is hij aan het 'uitvinden' ? Is hij niet eerder een zeer vaardige 'ambachtsman' ? 

 

Spoiler

(Als afterthought bedenk ik me dat een duel tussen de Smurfin en Zandra wel leuk zou geweest zijn : magie/alchemie tov technologie )

 

Het alternatief, te telecephaloscoop, hebben we inderdaad al in verschillende vormen zien terugkeren (ttz een mind-control device / hypnose stuff) , maar dat neemt niet weg dat dit een (in zijn tijd) best vernuftige uitvinding was (en ik ben altijd gecharmeerd door die pseudo-technisch verklarende plaatjes... )

 

Dus... nog niet beslist, ik wacht nog wat argumentaties ter zake af... Please feel free :)

Link naar reactie

't is inderdaad een moeilijke. Gargamel creëert leven, al dan niet op recept van een ander.

Maar iemands wil vanop afstand besturen is ook een ferme verwezenlijking. Het spreekt alleen iets minder tot de verbeelding dan de smurfin (die, laten we daar eerlijk in zijn, een gedeelde 'uitvinding' van Gargamel en de grote smurf is).

Link naar reactie
Op 31/12/2019 om 09:10, SPeeDy zei:

Makkelijk: B. Want in A weet je helemaal niet wat er uitgevonden wordt. Dus wie A stemt stemt eigenlijk op Gargamel ipv op een uitvinding. Foute beslissing om dit toe te laten, want dan hadden we gewoon Gobelijn en Barabas etc. ook kunnen nomineren. 

 

Het gaat niet over Gargamel als uitvinder, maar over zijn creatie van de smurfin.

Begeleidende tekst is trouwens van Vittorio en de toevoeging van deze nominatie is een gevolg van een discussie in deze thread:

 

Maar ik kan de verwarring begrijpen omwille van de manier waarop deze nominatie ontstaan is.

Misschien kan in eventuele toekomstige rondes de presentatie van de selectie hiernaar aangepast worden:

 

De Smurfin; gecreëerd omwille van malafide doeleinden, maar onderschat nooit de uiteindelijke kracht van zelfbeschikkingsrecht.

 

W150_Smurfin1.jpg

e7395798-d610-11e8-8ccd-132d0912262e_ori

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...