Ga naar inhoud

Jean Van Hamme


cinco

de Van Hamme BIG 3  

88 leden hebben gestemd

  1. 1. jouw favoriet?



Recommended Posts

10 minuten geleden, Chia zei:

nee

Dit album is het middelste album van een drieluik. Het tussendeel - de schaduwen voorbij - wordt beschouwd als een van de beste Thorgal albums.

Het staat in mijn persoonlijke top 5 van beste albums ooit ( voor wat dit waard is 😉)

Op basis van 1 plaat is de kwaliteit lastig te beoordelen maar ik kan je zeker aanbevelen om dit drieluik te lezen..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
24 minuten geleden, BobFish zei:

Let wel ! :

"The Old proverb that you cannot argue about matters of taste may well be true, but that should not conceal the fact that taste can be developed." 
- E. H. Gombrich, The Story of Art 

En volgens mij bereik je dit niet door iemand te ervan overtuigen dat dit een mooi album is maar om hem te enthousiastmeren dit album te gaan lezen..

 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
28 minuten geleden, Rik zei:

En volgens mij bereik je dit niet door iemand te ervan overtuigen dat dit een mooi album is maar om hem te enthousiastmeren dit album te gaan lezen..

 

Ja inderdaad, iedereen moet dit voor zichzelf kunnen uitmaken.
Maar ik wil gewoon zeggen : Geef nooit op ! Ikzelf heb namelijk al veel dingen plotseling wel weten te waarderen. 

Frank Zappa bijvoorbeeld !
In het begin haatte ik zijn mijmerende onmuziek !

Maar dan toch, plots!, viel mijn kwartje, en nu is het één van mijn favoriete artiesten allertijden ! :) 

Link naar reactie
18 minutes ago, BobFish said:

Ja inderdaad, iedereen moet dit voor zichzelf kunnen uitmaken.
Maar ik wil gewoon zeggen : Geef nooit op ! Ikzelf heb namelijk al veel dingen plotseling wel weten te waarderen. 

Frank Zappa bijvoorbeeld !
In het begin haatte ik zijn mijmerende onmuziek !

Maar dan toch, plots!, viel mijn kwartje, en nu is het één van mijn favoriete artiesten allertijden ! :) 

grappig- ik heb hetzelfde met Mike Oldfield.. 

Link naar reactie
3 minuten geleden, sanderg zei:

wat n top topic is dit zeg 🙂 

 

mijn oldfield top 5:

 

- Amarok

- return to Ommadawn 

- Ommadawn 

- Discovery

- Tubular Bells II

 

Meesterlijke muziek... leuk om hier mensen te treffen met dezelfde smaak wat zowel strips als muziek betreft 

Ach, waar een stripforum al niet goed voor is :e007:

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 11 months later...
Op 27/12/2019 om 17:27, lordofindifference zei:

Kan voor mij alleen maar Thorgal zijn... wel alleen op basis van +- de eerste 12 delen...

 

Voor mij XIII, beperkt tot de eerste 8 delen. Daarna begint het uitmelken, al zullen er best nog redelijke verhalen zijn.

Nochtans vind ik de tekeningen wel erg stijf, vooral personages en actie dan. 'XIII' door Rosinski of nog liever Dany (in de stijl van '20 jaar later'), dat zou wat geweest zijn. 

 

'Largo Winch' houdt voor mij al op na de eerste twee. Ik houd niet van de gratuïte sexy dames (maar toch lelijk met hun hoekige kinnen) en het macho gedoe. Het kalkeren van foto's (auto's en steden en zo) is me ook wat te opvallend, dat 'leeft' niet genoeg. Latere 'XIII'-albums hebben dat ook.  

 

En 'Thorgal', wel ik vind dat een saai personage. Ondanks zijn afkomst (aliens of zoiets) en zijn jeugd (vikingen) en zijn coole litteken, is dat maar een zaag. Met zijn Aaricia altijd :)! Wel met ruime voorsprong de beste tekeningen. 

 

 

Link naar reactie

Largo was top tot en met ongeveer deel 15.. Daarna werden de verhalen slapper en meer op (goedkope) actie gericht.. dat werkt nooit goed voor mij in strips. Dan kun je beter een Steven Seagal film kijken.
Daarbij heb ik het tekenwerk nooit top notch gevonden.. Het is allemaal wat hoekig 

Het tekenwerk voor  XIII is mij ook wat te stijf maar de verhalen maken heel veel goed.. Al ligt daar af en toe de wat goedkope actie er voor mij wat te dik boven op.

 

Thorgal- tot en met deel 23- is het beste dat ik ooit op stripgebied heb gelezen.. Geweldige sfeersetting, goede verhalen met vaart en spanning en fenomenaal tekenwerk.. 

Ik hoop er vurig op dat Van Hamme en Rosinski nog één keer zouden besluiten om samen iets te doen.. Zou dat nog realistisch zijn?

Link naar reactie

Ik heb de waardering voor Van Hamme nooit echt goed begrepen. De man kan duidelijk een scenario schrijven, maar telkens ik me nog eens aan een verhaal van hem waag denk ik: goed gedaan, maar ik heb het allemaal wel al eens elders gezien en gelezen. Ik heb nog noot gedacht: dit was zo leuk om te lezen, laat ik vlug nog wat andere strips van dezelfde maker zoeken.

 

Maar als ik echt moet kiezen tussen de drie, dan ga ik voor Largo Winch.

Link naar reactie
18 minuten geleden, TDPB zei:

Ik heb de waardering voor Van Hamme nooit echt goed begrepen. De man kan duidelijk een scenario schrijven, maar telkens ik me nog eens aan een verhaal van hem waag denk ik: goed gedaan, maar ik heb het allemaal wel al eens elders gezien en gelezen. Ik heb nog noot gedacht: dit was zo leuk om te lezen, laat ik vlug nog wat andere strips van dezelfde maker zoeken.

 

Maar als ik echt moet kiezen tussen de drie, dan ga ik voor Largo Winch.

Daar zit je net fout. Toen hij het schreef in de jaren 70, 80 kon je het elders niet gezien of gelezen hebben. Nu boert hij rustig verder zonder vernieuwing, maar Thorgal was echt anders en XIII was de beste Bourne-kloon van zijn tijd.

 

 

 

Link naar reactie
48 minuten geleden, Ambreville zei:

Daar zit je net fout. Toen hij het schreef in de jaren 70, 80 kon je het elders niet gezien of gelezen hebben. Nu boert hij rustig verder zonder vernieuwing, maar Thorgal was echt anders en XIII was de beste Bourne-kloon van zijn tijd.

Thorgal is gewoon fantasy zoals ze dat al schrijven sinds de Grieken, en waarmee ze in de jaren 40, 50 en 60 massa's films vulden. En dat je XIII een Bourne-kloon noemt zegt genoeg.

 

Sommige dingen waren misschien nog niet zo vaak gedaan in strips, maar de wereld van fictie is meer dan strips alleen.

Link naar reactie
3 uren geleden, TDPB zei:

Thorgal is gewoon fantasy zoals ze dat al schrijven sinds de Grieken, en waarmee ze in de jaren 40, 50 en 60 massa's films vulden. En dat je XIII een Bourne-kloon noemt zegt genoeg.

 

Sommige dingen waren misschien nog niet zo vaak gedaan in strips, maar de wereld van fictie is meer dan strips alleen.

Met dat schrijven ben ik het wel eens maar in de stripwereld was Thorgal echt baanbrekend op fantasy gebied.

Echte Fantasy stripverhalen zijn zeldzaam tot de komst van Thorgal.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
21 minuten geleden, Rik zei:

Met dat schrijven ben ik het wel eens maar in de stripwereld was Thorgal echt baanbrekend op fantasy gebied.

Echte Fantasy stripverhalen zijn zeldzaam tot de komst van Thorgal.

Zou Van Hamme indertijd de Conan comics gekend hebben?

 

Nu ja, ik zeg niet dat Van Hamme niet baanbrekend was als stripscenarist, alleen dat het mij nooit echt aansprak. Maar dat heb ik met heel veel realistische scenaristen.

Link naar reactie
14 hours ago, Rik said:

Met dat schrijven ben ik het wel eens maar in de stripwereld was Thorgal echt baanbrekend op fantasy gebied.

Echte Fantasy stripverhalen zijn zeldzaam tot de komst van Thorgal.

Is het niet meer gewoon deel van een tijdperk? Op zoek naar de Tijdvogel zou ik veel meer als een baanbreker op fantasygebied beschouwen dan Thorgal, bijvoorbeeld.

Link naar reactie
54 minuten geleden, Yncke zei:

Is het niet meer gewoon deel van een tijdperk? Op zoek naar de Tijdvogel zou ik veel meer als een baanbreker op fantasygebied beschouwen dan Thorgal, bijvoorbeeld.

De Tijdvogel zit een jaar of 6 achter Thorgal qua eerste uitgave. Tijdvogel bewandelt overigens wel een iets ander pad op het gebied van Fantasy. Voor Thorgal kan ik zo gauw geen, Europese, strips bedenken die dit genre ook al uitgewerkt hadden. In die zin is Thorgal baanbrekend. Voeg daaraan toe dat Thorgal enorm populair was vanaf de jaren '80 en dus een enorm bereik heeft gehad binnen het Fantasy genre. Dit zal ongetwijfeld inspirerend hebben gewerkt in de ontwikkeling van striptekenaars.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
20 uren geleden, TDPB zei:

Zou Van Hamme indertijd de Conan comics gekend hebben?

 

Nu ja, ik zeg niet dat Van Hamme niet baanbrekend was als stripscenarist, alleen dat het mij nooit echt aansprak. Maar dat heb ik met heel veel realistische scenaristen.

Ieder zijn mening, wel ben ik dan benieuwd wat jij dan goede baanbrekende schrijvers vind?

Link naar reactie
35 minuten geleden, De Hollander zei:

Ieder zijn mening, wel ben ik dan benieuwd wat jij dan goede baanbrekende schrijvers vind?

Dingen als De chninkel en Epoxy en Avontuur zonder helden waren ongetwijfeld baanbrekend, maar bij de meeste van zijn reeksen mis ik toch dat vonkje dat het speciaal maakt (iets wat ik bvb bij Zidrou of Hermann of zelfs Greg of M. Lodewijk vaker terugvind). Van Hamme, en met hem iemand als Charlier, zijn voor mij een beetje de fm-rock van de stripwereld. Het is allemaal heel professioneel gedaan, de productie is perfect, het is allemaal mooi gezongen en ingespeeld en er valt op zich niets op aan te merken, maar als je het één keer hebt gehoord voel je niet meteen de behoefte om het nog eens te horen. Allez ja, ik toch niet. Er is een grote groep mensen die enorm graag naar fm-rock luistert.

Link naar reactie
2 uren geleden, TDPB zei:

Dingen als De chninkel en Epoxy en Avontuur zonder helden waren ongetwijfeld baanbrekend, maar bij de meeste van zijn reeksen mis ik toch dat vonkje dat het speciaal maakt (iets wat ik bvb bij Zidrou of Hermann of zelfs Greg of M. Lodewijk vaker terugvind). Van Hamme, en met hem iemand als Charlier, zijn voor mij een beetje de fm-rock van de stripwereld. Het is allemaal heel professioneel gedaan, de productie is perfect, het is allemaal mooi gezongen en ingespeeld en er valt op zich niets op aan te merken, maar als je het één keer hebt gehoord voel je niet meteen de behoefte om het nog eens te horen. Allez ja, ik toch niet. Er is een grote groep mensen die enorm graag naar fm-rock luistert.

Tja, moeilijk, een mening is een mening, dus gelijk heb je.

 

De namen die je noemt zijn allen groot en hebben allemaal wel hun toppers. Waarom deze grootheden dan voor jou net even dat vonkje meer geven, is voor mij niet helemaal te achterhalen. 

 

Zelf vond ik Charlier erg sterk, het enige nadeel was dat hij hetzelfde truckje bij al zijn series kopieerde. Dus als je al zijn series volgde, dan kwam je gegarandeerd dezelfde slimmigheidjes tegen.

 

Voor mij staat van Hamme op absolute hoogte. 

Ver boven een Hermann of een Lodewijk.

Greg staat dan weer wat hoger in het lijstje.

Zidrou komt in mijn ogen nog maar net kijken.  

Link naar reactie

Zonder twijfel Thorgal, strips waar ik zelf ook mee ben opgegroeid. Largo Winch heb ik ook volledig (sinds kort pas, want was eig gestopt aan deel 8 ) en vind ik best goed, maar niet hetzelfde.

 

XIII nooit gestart, misschien voor later, maar er is meestal wel iets anders dat eerst de aandacht trekt.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...