Ga naar inhoud

3 vragen over Thorgal (poll)


cinco

3 vragen over Thorgal  

57 leden hebben gestemd

  1. 1. de vrouw die het best bij hem past

  2. 2. kind van Thorgal dat het waarschijnlijk het verst gaat brengen

  3. 3. beste strip van de Van Hamme periode

    • De ijskoningin
      0
    • Het eiland der bevroren zeeën
      0
    • Drie grijsaards in het land van Aran
      0
    • De zwarte galei
      0
    • De schaduwen voorbij
    • De val van Brek Zarith
    • Het sterrenkind
    • Alinoë
    • De boogschutters
    • Het land Qâ
    • De ogen van Tanatloc
      0
    • De stad van de verloren god
    • Tussen aarde en licht
      0
    • Aaricia
      0
    • De meester van de bergen
    • De wolvin
      0
    • De sleutelbewaarster
      0
    • Het zonnezwaard
      0
    • De onzichtbare vesting
      0
    • Het brandmerk van de ballingschap
      0
    • De kroon van Ogotaï
      0
    • Reuzen
      0
    • De kooi
      0
    • Arachnea
      0
    • De blauwe ziekte
      0
    • Het koninkrijk onder het zand
      0
    • De barbaar
      0
    • Kriss van Valnor
    • Het offer
      0


Recommended Posts

1 uur terug, sanderg zei:

De lijnvoering in Alinoe is te dun eigenlijk..- dat zegt Rosinski zelf ook in zijn monografie.
 

 

Ik heb altijd gedacht dat dat samen met de heel lichte inkleuring een stijlkeuze was om een bepaalde sfeer te creëren voor het horrrorelement in het verhaal te versterken.

Link naar reactie
49 minutes ago, cinco said:

 

Ik heb altijd gedacht dat dat samen met de heel lichte inkleuring een stijlkeuze was om een bepaalde sfeer te creëren voor het horrrorelement in het verhaal te versterken.

nee volgens de monografie was Rosinski onder invloed van Hermann aan t tekenen geslagen met rothring pennen en dat bleek niet goed uit te pakken met t drukken

Link naar reactie
35 minuten geleden, BobFish zei:

Jongens, hebben jullie Alef-Thau al gelezen ? (Ik vind er niets over terug op dit forum)

Ik heb er juist ééntje op en dit is heel Thorgal-esque als je het mij vraagt !
Nr. 1 begon schitterend.

RCO049.jpg

Dat is heel lang geleden. De insteek is wel heel anders. Bij Jodo ligt het nadruk altijd op spirituele aspecten. Ook al klopt het niet altijd. Thorgal raakt dat ook wel enigszins (voorbij de schaduwen,...) maar heeft toch een meer avontuurlijke insteek (Brek Zarith).  Rosinski vertelde op de BD Cruise ook dat altijd alles moest kloppen. Hij gaf het voorbeeld aan van een poort met een heel complex mechanisme (ben niet meer zeker van het album). Dat mechanisme moest Rosinski volledig uitwerken zodat de poort ook effectief geopend kon worden in het verhaal.

Jodo is een een heel andere schrijver. Jeremy vertelde hoe Jodo als hij een idee heeft onmiddellijk de telefoon oppakt en zijn tekenaars opbelt. Soms om drie uur 's nachts.  En altijd is er dan een discussie rond de wilde ideën van Jodo en hoe de tekenaar (Jeremy) dat probeert terug te brengen naar een meer toonbaar verhaal. Een scene met Franse soldaten die de uitwerpselen van hun paarden opaten werd afgezwakt tot soldaten die hun paarden opaten, etc... Jodo heeft ook zo veel verhalen te vertellen dat hij onmogelijk superlang op een serie kan blijven.

Als je fan bent van Alef Thau, Druillet en Moebius moet je zeker eens de film Jodorowsky's Dune bekijken. (staat ook op itunes, etc).  De beste film die nooit gemaakt is geweest. Er bestaan twee exemplaren van een storybook door Jodo, Moebius, Giger, Chris Fosse,... maar het mag niet uitgegeven worden van de erven van Herbert. 

 

Btw. Dat filmpje gezien van Jodo waar hij zijn nieuwe heup demonstreert? Om zo te kunnen zijn op die leeftijd, of zelfs op mijn leeftijd, daar wil ik onmiddelijk voor tekenen.

 

 

 

Link naar reactie
14 uren geleden, sanderg zei:

nee volgens de monografie was Rosinski onder invloed van Hermann aan t tekenen geslagen met rothring pennen en dat bleek niet goed uit te pakken met t drukken

 

Dus de manier hoe de Alinoë pagina's eruitzien is uiteindelijk gewoon toeval en niet gepland.

 

 

b_c510-777aa0ee5a4dfd5d2f3e6903ee66a2cf.

Link naar reactie
2 minutes ago, cinco said:

 

Dus de manier hoe de Alinoë pagina's eruitzien is uiteindelijk gewoon toeval en niet gepland.

 

 

b_c510-777aa0ee5a4dfd5d2f3e6903ee66a2cf.

Tja blijkbaar... Zo begrikp ik de opmerkingen wel in de monografie..

 

Het is overigens absoluut een feit dat de originele tekeningen van Rosinski echt veel gedetailleerder zijn dan de druk in de albums. De plaat die ik zelf heb is veel gedetailleerder dan hoe die plaat in het album uiteindelijk is gedrukt.. Ik was, toen ik de plaat voor het eerst bekeek, met name daardoor erg verrast.

 

Link naar reactie
10 minuten geleden, BobFish zei:

Nu ben ik wel benieuwd achter dat lijstje !

Palacios, Renaud, Muñoz en Moebius staan er toch in hoop ik ! Dat vind ik persoonlijk vier van de beste BD tekenaars.

Voor mij zijn er veel prachtige striptekenaars/kunstenaars...

Als je naar originelen gaat kijken, dan gaat dat lijstje veel groter worden. Veel wordt verloren in het omzetten naar een album.

 

 

 

Link naar reactie
24 minutes ago, BobFish said:

Nu ben ik wel benieuwd achter dat lijstje !

Palacios, Renaud, Muñoz en Moebius staan er toch in hoop ik ! Dat vind ik persoonlijk vier van de beste BD tekenaars.

Voor mij zijn er veel prachtige striptekenaars/kunstenaars...

Van dat rijtje vind ik Moebius de beste maar ook die behoort niet in mijn favoriete toplijstje.

 

In dat lijstje staan wel Rosinski (duh ;-), maar ook Juillard (alhoewel zijn personages wat stijf zijn is zijn lijnvoering onovertroffen naar mijn idee. Ook zijn sfeersetting vind ik erg goed), Bosschaert (sla een Jaguar album open en je krijgt een idee van het enorme talent van deze man), Cuzor (idem, - sla Een ster van Zwart katoen of de drie delen van O'boys er maar eens op na- zijn schaduwpartijen zijn grandioos) en Marini horen bij mijn persoonlijke top...

 

Tardi heb ik ook overigens ook heel hoog zitten

Link naar reactie
8 minuten geleden, sanderg zei:

Van dat rijtje vind ik Moebius de beste maar ook die behoort niet in mijn favoriete toplijstje.

 

In dat lijstje staan wel Rosinski (duh ;-), maar ook Juillard (alhoewel zijn personages wat stijf zijn is zijn lijnvoering onovertroffen naar mijn idee. Ook zijn sfeersetting vind ik erg goed), Bosschaert (sla een Jaguar album open en je krijgt een idee van het enorme talent van deze man), Cuzor (idem, - sla Een ster van Zwart katoen of de drie delen van O'boys er maar eens op na- zijn schaduwpartijen zijn grandioos) en Marini horen bij mijn persoonlijke top...

 

Tardi heb ik ook overigens ook heel hoog zitten

Uitstekende keuzes ! Les 7 vies de l'épervier hebben me van mijn sokken geblazen (ook door het scenario werk van Cothias natuurlijk)
(Wist je trouwens hiervan ? : https://www.actuabd.com/Les-collections-Hachette-misent-sur-l-Histoire 😍)
Jaguar inderdaad ! Wauw, supermooi, beetje Bilal achtig ook.

Marini heeft natuurlijk ook al verbluft, maar ik heb nog veel op mijn to read lijst staan, Spijtig dat zijn Rapaces steeds zo duur zijn !
Marini met Dufaux is trouwens een gouden combinatie.

Tardi is één van mijn all-time favorites aan het worden, op alle vlakken.

Cuzor O'boys !? Daar zal ik achteraan gaan ! Cinq branches de coton noir heb ik al liggen, maar nog niet gelezen.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
4 hours ago, BobFish said:

Ja maar Sanderg,
Wie kan er wel tippen aan de grote Grzegorz Rosiński !?

Maar we kunnen niet alleen Rosiński lezen he ;) .

Giraud. Maar hij is ook al niet meer onder ons. Jammer. Die inkleuring van Alef-Thau ging ook een pak beter geweest zijn indien Giraud achter de penselen kon zitten.

Of Delaby.

Link naar reactie
  • 4 months later...
43 minuten geleden, Peter Motte zei:

Ik heb de vraag hier al eens gesteld, maar kan het antwoord niet vinden.

 

Wat is de beste leesvolgorde van de losse albums van de hoofdreeks Thorghal en de neverneeks over Kriss van Valnor?

Vanaf de hoofdreeks het album 28 Kriss van Valnor kun je de delen 2 t/m 8 lezen.

Deel 1 van de nevenreeks gaat vooraf aan de Boogschutters uit de hoofdreeks.

 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
9 minuten geleden, Peter Motte zei:

Hmm

Ingewikkeld.

Dank je
Ik heb het genoteerd, en het blaadje gaat in mijn albums.

Minder ingewikkeld dan het lijkt. Je begint gewoon eerst met deel 1 van Kriss en begint te lezen.Je komt dan vanzelf het moment tegen dat de Boogschutters start. Lees dan de hoofdreeks door tot de dood van Kriss in deel 28. Daarna start het parallel gedeelte hoofdreeks-subreeks om weer bij elkaar te komen in deel 36 (uit mijn hoofd 😀).

 

Leuker konden ze het niet maken bij Thorgal.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
15 hours ago, Rik said:

Minder ingewikkeld dan het lijkt. Je begint gewoon eerst met deel 1 van Kriss en begint te lezen.Je komt dan vanzelf het moment tegen dat de Boogschutters start. Lees dan de hoofdreeks door tot de dood van Kriss in deel 28. Daarna start het parallel gedeelte hoofdreeks-subreeks om weer bij elkaar te komen in deel 36 (uit mijn hoofd 😀).

 

Leuker konden ze het niet maken bij Thorgal.

Het lijkt me wel erg vreemd om de reeks over Kriss te lezen NA de dood van Kriss.

Volgens mij heb je het verkeerd voor.

Link naar reactie

De nevenreeks over Kriss begint net na de dood van Kriss en gaat er over hoe ze terug levend wordt met eerst wat flash backs naar het verleden. 

Zoals Rik zegt: na deel 28 te lezen. Naar mate de albums vorderen is het sterk aangeraden om de cyclus over Jolan in de hoofdreeks eerst te lezen. Vanaf dan lopen beide verhalen wat door elkaar.

Link naar reactie

Ik heb ondertussen wat info gevonden op Wikipedia over het personage Kriss van Valnor, en inderdaad loopt de neverneeks eigenlijk grotendeels verder na het album 28 van de hoofdreeks.

Als ik je andere opmerkingen lees, lijken ze er wel een janboel van te hebben gemaakt.

Link naar reactie
1 uur terug, Peter Motte zei:

Het lijkt me wel erg vreemd om de reeks over Kriss te lezen NA de dood van Kriss.

Volgens mij heb je het verkeerd voor.

Nee want de 1e 2 delen hebben een terugblik op de jeugd van Kriss dus nog voor ze Thorgal heeft ontmoet. Deel 2 van de spin-off eindigt met de diefstal van de rode steen die weer het startpunt is van deel 9 de Boogschutters.

 

Ik heb dit niet allemaal zelf verzonnen maar jij wilde graag de ideale volgorde weten...

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Ondertussen heb ik gemerkt dat het wel zal kloppen wat je zegt, maar ik vind wel dat ze er een potje van hebben gemaakt.

Id. met de reeks Asterix. En ook al met Blake & Mortimer: als je die reeksen op nummervolgorde zet, loopt alles door elkaar.

Ik zal mijn Thorgals en Kriss' op mijn bib in de volgorde zetten die je aanraadt. De bedoeling is om er dan eens gedurende een leeg weekend in één keer doorheen te razen.

Link naar reactie
  • 1 month later...

Al op de tweede blz van "Kriss van Valnor 1" merkte ik dat je de hele Kriss van Valnor-reeks moet lezen NA "Thorgal 28: Kriss van Valnor", want in dat KvV 1 wordt daar al duidelijk naar verwezen.

De goede volgorde is dus:;

Thoral 1 -> 28

Kriss van Valnor 1 -> 8

Link naar reactie
1 hour ago, bouncer said:

image.thumb.png.5e0e2c2b8dca2a2d01c5bbf7f75e8984.png

 

@sanderg

 

had je deze al eens gezien?, blijkbaar van Rosinski zelf!

ja die heb ik inderdaad al eens voorbij zien komen. Dank voor de post! waar zou dit voor geweest zijn? 

 

erg wonderlijke pagina.. waarom is Thorgal een standbeeld? waarom aanbidden de auteurs het vrijheidsbeeld waaruit n ruimteschip weg vliegt?

 

Dessalniettemin altijd n plezier om werk van Rosinski uit zijn beste periode te bekijken

Link naar reactie

Niet te veel vragen stellen. Het is een parodie op hun reeks Thorgal. Een van de twee neemt de kartonnen plaat van Thorgal mee, dat is de begeleiding die hij van dat beeld krijgt, dat niks doet dan bellen (=strips) blazen die ontploffen (want het is opgeblazen lucht) en waaruit een ruimteschip komt, en Thorgal is een mengsel van fantasy, heroïc en sf.

Ze steken de draak met hun eigen aanpak.

(de laatste dagen de hele Kriss van Valnor en een stapel Thorgals gelezen, dus ik snap wel waar ze geen willen)

Link naar reactie
38 minutes ago, Peter Motte said:

Niet te veel vragen stellen. Het is een parodie op hun reeks Thorgal. Een van de twee neemt de kartonnen plaat van Thorgal mee, dat is de begeleiding die hij van dat beeld krijgt, dat niks doet dan bellen (=strips) blazen die ontploffen (want het is opgeblazen lucht) en waaruit een ruimteschip komt, en Thorgal is een mengsel van fantasy, heroïc en sf.

Ze steken de draak met hun eigen aanpak.

(de laatste dagen de hele Kriss van Valnor en een stapel Thorgals gelezen, dus ik snap wel waar ze geen willen)

klinkt logisch- thanks! 🙂

Link naar reactie
On 7/21/2020 at 1:27 AM, Peter Motte said:

Al op de tweede blz van "Kriss van Valnor 1" merkte ik dat je de hele Kriss van Valnor-reeks moet lezen NA "Thorgal 28: Kriss van Valnor", want in dat KvV 1 wordt daar al duidelijk naar verwezen.

De goede volgorde is dus:;

Thoral 1 -> 28

Kriss van Valnor 1 -> 8

Dat was optimistisch: er wordt in KvV verwezen naar Thorgal-albums van NA deel 28.

Er lijkt geen goeie leesvolgorde voor al die delen te zijn. Ze hebben er een rommeltje van gemaakt.

Link naar reactie

Dat is wat ik een rommeltje noem: je moet die reeksen immers door elkaar vlechten als je ze leest.

Het komt er gewoon op neer dat je verplicht bent alles te lezen waarop "Thorgal" staat.

Voor die-hard fans is dat misschien boeiend, maar voor nieuwelingen is dat niet te doen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...