Ga naar inhoud

de smurfen


cinco

3 vragen over de Smurfen  

64 leden hebben gestemd

  1. 1. Vond je de smurfen een meerwaarde in de Johan en Pirrewiet strips?

  2. 2. meerkeuzevraag: welke van de 10 eerste smurfenstrips vind je de moeite waard?

    • De zwarte Smurfen
    • De Smurführer
    • De Smurfin
    • Het ei en de Smurfen
    • De Smurfen en de krwakakrwa
    • De Ruimtesmurf
    • De Leerlingsmurf
    • Dat moet je smurfen!
    • Smurfe koppen en koppige Smurfen
    • Smurfensoep
    • Ik hou niet van smurfenstrips.
    • -
      0
  3. 3. favoriete versie van de smurfin?

    • de originele zwartharige look met de gewone smurfenneus en zonder al te veel makeup
    • de heruitgevonden blondharige look met de wipneus en de pumps
    • -


Recommended Posts

Ik heb eens een verhaal van Hendrik Conscience gelezen over een pestepidemie. Deed me helemaal aan zombieverhalen denken. Het genre is blijkbaar al erg oud. In hoeverre zouden zombieverhalen zijn ontstaan door onnauwkeurig overgeleverde verhalen over pestuitbraken?

Link naar reactie
1 uur geleden, Peter Motte zei:

Ik heb eens een verhaal van Hendrik Conscience gelezen over een pestepidemie. Deed me helemaal aan zombieverhalen denken. Het genre is blijkbaar al erg oud. In hoeverre zouden zombieverhalen zijn ontstaan door onnauwkeurig overgeleverde verhalen over pestuitbraken?

Wellicht niet veel, want zombies, als mytische figuren, zijn pas sinds het begin van de vorige eeuw in de westerse wereld geintroduceerd. En toen waren dat nog gewoon levende ondoden uit de caraïben. Geen wezens die anderen opjaagden en besmetten met het 'zombievirus'. Eigenlijk waren de eerste zombies slaven die door hun (voodoo)meesters uit de dood werden opgewekt en zodoende moesten blijven verder werken voor hun meesters (misschien vond het zijn oorsprong in hypnose, of, ietwat geloofwaardiger drugs gebruik)

De eerste engelstalige zombietekst was The Country of the Comers-Back, een non-fictie artikel over voodoo en zombies in de caraïben (eind 19e eeuw).

https://www.goodreads.com/book/show/14479976-the-country-of-the-comers-back

En dertig jaar later volgde een tweede populaire tekst, The Magic Island, een non-fictie boek over o.m. zombies op Haïti.

https://www.amazon.com/Magic-Island-William-Seabrook/dp/048679962X

En plots werden zombies heel populair in Amerika. Maar toen waren zombies dus nog steeds suffe levende doden en zo doken ze de komende jaren ook op in films en literatuur (zie ook dat ene Donald Duck verhaal). Ik herinner me een paar films uit die tijd waarin de zombie van dienst gewoon een soort monster van Frankenstein-achtig wezen was dat in alle stilte af en toe iemand vermoorde.

afbeelding.thumb.png.ece24d89ebee7c4fd1f129dd20c1bb52.png

 

 

De zombies zoals we ze nu kennen: besmette ondoden die via een beet anderen in zombies kunnen veranderen is een uitvinding uit de jaren '60 en hebben we volledig te danken aan George A. Romero met zijn Living Dead-films.

Als genre bestaat de zombiepandamenie dus eigenlijk nog maar 60 jaar.

 

De vampier daarentegen zou wel zijn oorsprong kunnen hebben in verhalen over pestuitbraken en andere pandemieën.

Link naar reactie

Interessante uiteenzetting, maar je zou bij gelegenheid toch eens het verhaal van Hendrik Conscience moeten lezen.

Het verscheen in het boekje "Geschiedenis van graaf Hugo van Craenhove" bij Brabantia Nostra in de Kluddereeks in 1972

Maar er stonden twee verhalen in dat boekje, en ik denk dat Hugo niét het pestverhaal was.

Link naar reactie
14 uren geleden, Peter Motte zei:

Een verklaring vinden voor het feit dat er wel smurfen bestaan, maar er geen geslachten lijken te zijn.

De ooievaar brengt ze, bij een blauwe maan.

Het is dus zeker niet de grote smurf die ze maakt. Tenzij het om de vrouwelijke smurfen gaat. Wat dan weer niet verklaart hoe er een volledig dorp met vrouwelijke smurfen bestaat.

Link naar reactie

Het is misschien een experiment van de Grote Smurf om een noodzakelijke vrouwelijke smurf te produceren, om te verhinderen dat de smurfen uitsterven. Maar hij heeft het concept "vrouwelijke smurf" nog niet helemsaal begrepen. Het is dus duidelijk een historisch voorval van vóór De Smurfin, waarin de Grote Smurf de kladversie van Gargamel van een update heeft voorzien.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Filmografie even opgezocht. Ze speelt wel eens meer mee in een film.

2006: Bring It On: All or Nothing – zichzelf

2012: Battleship – onderofficier Cora 'Weps' Raikes

2013: This Is the End – "zichzelf"

2014: Annie – maangodin in fictieve film MoonQuake Lake

2015: Home – Gratuity 'Tip' Tucci (stem)

2017: Valerian and the City of a Thousand Planets – Bubble

2018: Ocean's 8 – Nine Ball

Of dat nu de beste rollen zijn laat ik in het midden. Het probleem met haar rol in Valerian vond ik vooral dat het wat teveel werd uitgesponnen, maar ik vond wel meer mis met die film.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...