Ga naar inhoud

[Tweede Ronde (2)] uitvinding 9 vs. uitvinding 25


Yncke

Welke uitvinding vind jij de 'vernuftigste'?  

48 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke uitvinding vind jij de 'vernuftigste'?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 14-01-20 at 08:00

Recommended Posts

Tweede ronde.

 

Welke van deze twee uitvindingen vind jij de 'vernuftigste'? 

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. 

In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.

Dus ook de indiener mag zijn of haar uitvinding zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

 

A

 

kinderenbaas.jpg.e0510c379f1ffd8fc8d4440

 

Het album start midden in de nacht wanneer professor Gobelijn een nieuwe uitvinding gerealiseerd heeft. Hij roept Jommeke en Flip om de uitvinding te testen. Het is een wijsheidsdrank die kinderen slim moet maken zodat ze niet meer naar school moeten, maar hun kindertijd ten volle kunnen beleven. De testresultaten bij Jommeke zijn verbluffend. Ze besluiten het middel in de waterleiding door te draaien zodat alle kinderen slim zullen worden. De gevolgen blijven niet uit. Alle schoolkinderen worden slimmer dan hun leerkrachten waardoor de scholen dienen te sluiten.

 

Prologtec

 

 

B

 

20191214_091502.jpg.808f5631cc1473319b34

 

Zandra zwendel natuurlijk.

 

Sjaakie

Link naar reactie

Zandra natuurlijk. Een helding voor de roaring twenties met een meer dan stevige link naar Zwendel en Robbedoes. Er komt overigens een nieuw model Z-kloon aan.

 

image.thumb.png.d7a7dac401152732b2a7a2973740dc4e.png

 

Gobelijn en zijn per-ongeluk-op-het-gehele-dorp verkeerd-uitgevoerde-uitvindingen zijn me iets te vaak gebruikt als McGuffin. Altijd hetzelfde. Gobelijn doet een zogenaamde nuttige uitvinding, per ongeluk krijgt het heel dorp die toegediend, Jommeke en Filiberke doen een uitgebreide wandeling door het dorp om de effecten te bekijken en wat grappige momenten voor te stellen, flauwe oplossing.

Geef me dan maar de wilde vaart van Munuera zijn maffe verhalen. Ook grafisch staat hij enkele schavotjes hoger dan Nys.

 

 

 

Link naar reactie
28 minuten geleden, Tanuki zei:

Deze keuze had ik graag nog even uitgesteld, maar wat mij betreft mag 'kinderen baas' in de Vlaamse Canon. Zandra staat nét een treetje lager.

Dat de strip in de Canon mag, maakt het geen vernuftige uitvinding.

Met een protocol waarmee je overal buitengegooid zou worden heeft Gobelijn hier een instant-alzheimer middel verspreid. Geef me dan maar Zwendel en zijn opstandige dochter.

btw, wat met epidemics van staarten, haar en takken groei?

 

 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Ambreville zei:

Gobelijn en zijn per-ongeluk-op-het-gehele-dorp verkeerd-uitgevoerde-uitvindingen zijn me iets te vaak gebruikt als McGuffin. Altijd hetzelfde. Gobelijn doet een zogenaamde nuttige uitvinding, per ongeluk krijgt het heel dorp die toegediend, Jommeke en Filiberke doen een uitgebreide wandeling door het dorp om de effecten te bekijken en wat grappige momenten voor te stellen, flauwe oplossing.

Geef me dan maar de wilde vaart van Munuera zijn maffe verhalen. Ook grafisch staat hij enkele schavotjes hoger dan Nys.

Toch eventjes in perspectief plaatsen: Munuera heeft tot nu toe 3 of 4 Zwendel-verhalen geschreven. Het zou erg zijn moest daar nu al herhaling in zitten. Het eerste Gobelijn verandert Zonnedorp-album (Staartendorp) was nr 15. Het tweede (Kinderen Baas) was nr 26. Het derde (Neuzen bij de vleet) nr 36. Daartussen zitten een hele rits compleet andere verhalen. En ja, dat zijn kapstokken om veel gags aan op te hangen, maar Nys is een ondergewaardeerde humorist. Sommige van zijn albums zijn verdomd grappig.

Hij is overigens ook een ondergewaardeerde tekenaar.

Link naar reactie
1 minuut geleden, TDPB zei:

Toch eventjes in perspectief plaatsen: Munuera heeft tot nu toe 3 of 4 Zwendel-verhalen geschreven. Het zou erg zijn moest daar nu al herhaling in zitten. Het eerste Gobelijn verandert Zonnedorp-album (Staartendorp) was nr 15. Het tweede (Kinderen Baas) was nr 26. Het derde (Neuzen bij de vleet) nr 36. Daartussen zitten een hele rits compleet andere verhalen. En ja, dat zijn kapstokken om veel gags aan op te hangen, maar Nys is een ondergewaardeerde humorist. Sommige van zijn albums zijn verdomd grappig.

Hij is overigens ook een ondergewaardeerde tekenaar.

Dat klopt. Maar het gaat om de vernuftigste uitvinding. Niet over het meeste verhalen tekenen. Langs de andere kant, Munuera zijn totale produktie ligt ook vrij hoog.

De jommekes tot pakweg de Plastieken Walvis vind ik in het algemeen goed. Daarna zat er toch al wat sleet op hier en daar. 

 

image.thumb.png.87186d95921441441f447471c18b3523.png

 

 

Dit is toch een veel vernuftigere werkplaats dan wat verkeerd geplaatste dozen middeltjes waar niemand achter gevraagd heeft.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Ik vind dit overigens een moeilijke keuze.

Een drankje dat kinderen slimmer maakt. Mja, heel bijzonder is dat niet. Gobelijn heeft duidelijk betere dingen gemaakt.

Een robot die niet weet dat ze een robot is. Technisch knap van Zwendel natuurlijk, maar op scenariotechnisch vlak zo onorigineel als maar kan.

Link naar reactie
7 minuten geleden, Ambreville zei:

De jommekes tot pakweg de Plastieken Walvis vind ik in het algemeen goed. Daarna zat er toch al wat sleet op hier en daar.

Dat was nr. 50. De meeste reeksen geraken niet eens aan zoveel albums. Tegen dan zijn de scenaristen meestal al lang uitverteld.

 

 

Link naar reactie
1 minuut geleden, TDPB zei:

Dat was nr. 50. De meeste reeksen geraken niet eens aan zoveel albums. Tegen dan zijn de scenaristen meestal al lang uitverteld.

 

 

Zeker. Ik heb de eerste pagina van de Zonnemummie op mijn bureau (iets links) voor mijn neus hangen. Dat is een pagina die ik nog niet beu gezien ben na een aantal jaren. 

 

image.png.522d1dc9b91fb3e67efdb64802118273.png

Maar Zandra is zoveel schattiger dan volwassen mensen in pampers. 

 

image.png.072274b35bbd1cc30c5d09b54fa60c8f.png

 

 

 

 

Link naar reactie

De meest vernuftige?

 

De uitvinding van Gobelijn levert één van de beste albums uit de reeks op.  En één van de meest plezante en charmante albums uit de Vlaamsche stripgeschiedenis.  Maar goed, dat is de vraag niet.  Is het eigenlijk ook wel goed om kinderen zo slim te maken met de bedoeling dat ze niet meer naar school moeten en hun jeugd ten volle kunnen beleven?  Als ze zo slim zijn, missen ze waarschijnlijk een groot deel van hun jeugd net omdat ze zo slim zijn.  Maar goed, dat is de vraag niet.

De uitvinding van Zwendel spreekt ook wel tot de verbeelding.  Al stelt die qua originaliteit weinig voor.  Hebben we dat ook al niet honderd keer elders gezien?  Maar goed, dat is de vraag niet.

Ik denk dat mijn stem naar Zwendel gaat, al gaat dat helemaal in tegen de keuze van mijn hart.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
3 uren geleden, TDPB zei:

 

Het eerste Gobelijn verandert Zonnedorp-album (Staartendorp) was nr 15. Het tweede (Kinderen Baas) was nr 26. Het derde (Neuzen bij de vleet) nr 36.

 

 

 

De Samsons (nr. 28) zat er ook nog tussen.

Daarvan had ik als zesjarige de zwart-wit versie van mijn moeder onder ogen gekregen

en ik herinner mij dat ik dat visueel om één of andere reden creepy vond.

 

afbeelding.thumb.png.fb52bc37960f38afa1e3d9fcd19f65d3.png

Link naar reactie
28 minuten geleden, cinco zei:

De Samsons (nr. 28) zat er ook nog tussen.

Over het hoofd gezien.

Eigenlijk konden we dit toernooi evengoed enkel met uitvindingen van Gobelijn gehouden hebben. En daarna eentje met de uitvindingen van Barabas.

Nys had daar natuurlijk wel een succesformule vast. Eigenlijk zijn het Verkeerde land en Pimpeltjesland gelijkaardige verhalen, maar dan zonder toedoen van Gobelijn. Ook heel ideaal om een dagelijkse krantenstrip mee te vullen: iedere dag een grap en geen moeilijke plotlijnen die de lezers na een tijdje niet meer kunnen volgen.

Link naar reactie
1 minuut geleden, TDPB zei:

 

Eigenlijk konden we dit toernooi evengoed enkel met uitvindingen van Gobelijn gehouden hebben.

 

Misschien in de toekomst, hè.

 

Gobelijn heeft trouwens ook wat ervaring kwestie robotica. Hij zou ook best zijn eigen Zandra kunnen maken.

 

 

fb_423.jpg

Link naar reactie

Munuera grafisch schavotje hoger dan Nijs? Sta me toe dat sterk in twijfel te trekken.

Maar daar gaat het hier niet om: een robot versus een soort toverdrank (waar hebben we dat nog gezien?). Dus allebei niet zo erg origineel. 
De robot kan in de toekomst wel eens waarheid worden, de drank van druÏde  Gobelijn wil ik nog zien. A dus.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
17 uren geleden, SPeeDy zei:

Maar daar gaat het hier niet om: een robot versus een soort toverdrank (waar hebben we dat nog gezien?). Dus allebei niet zo erg origineel.

Arthus C. Clarke's derde wet:

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic

Iedere medische siroop kan je zien als een toverdrank, maar is dat niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...