Ga naar inhoud

Asterix, S&W ea.: verwarring betreffende de nummering in internetloze tijden


cinco

Recommended Posts

Tot diep in de jaren '90 was het niet altijd duidelijk wat de juiste volgorde van de verhalen in bepaalde reeksen was.

Bij Dargaud was de eerste helft van hun Asterixen volledig door elkaar gehusseld.

Dus was het letten op details om te weten te komen wat de eigenlijke volgorde was.

Letten op de tekenstijl, de aanwezigheid van Idéfix om te bepalen of het een strip voor of na De Ronde van Gallia was, kijken naar het aantal vaste dorpsbewoners dat opdook (vb. Hoefnix was gecreëerd voor Kostunrix)

En dan kwam ik er plots achter dat Uderzo soms in de rechteronderhoek van een strook met romeinse cijfers de nummer van het album plaatste.

Probleem opgelost, eindelijk.

 

Zo zijn er nog voorbeelden van reeksen met kwalijke nummering. (kuch kuch De Onnoembaren)

 

Maar Suske en Wiske spande toch de kroon. Nu was dat een reeks waarvan ik voornamelijk willekeurige albums las bij een klasgenoot en ik had nog nooit van De Blauwe Reeks gehoord totdat ik als kind van een bank De Schat van Beersel kreeg omdat er op mijn naam een spaarrekening was geopend, of zoiets.

Wel, ik begreep dus echt niet waarom enkel Suske, Wiske en Lambik in die strip aanwezig waren en waarom de kinderen er ouder uitzagen en dan was er ook nog dat geheel ander kapsel van Wiske.

 

Zo blijf je dus met vragen zitten als kind. Waar zijn de albums voor De Poenschepper? Oh, die zijn hertekend/ingekleurd en heruitgebracht onder een ander nummer.

Nu ja, wat is dan de echte volgorde?

 

Anno 2020 valt het allemaal rap op te zoeken. Niet dat de nummering van S&W er simpeler op geworden is met de Classics lijn die willekeurige albums selecteert onder alweer een compleet nieuwe en niet-chronologische nummering.

 

Correcte nummering, blijkbaar toch moeilijker dan men zou denken.

 

afbeelding.png.bc4a37d22af6a4f84e648fbb30642193.png

 

 

 

 

Link naar reactie

In Jommeke hebben ze nog eens iets geks gedaan. Als nummer 143 of zo kwam daar plots de hertekende versie van De Jacht op een Voetbal te staan. Het album Va Kwak en Moe Boemel had dan weer geen nummering. Maar toen ze meer en meer van die oude Jommekes begonnen te hertekenen, werd VKeMB plots nummer 143...

 

Verder was Het Geheim van Manu Ancapa altijd nummer 57 en De Strijd om de Incaschat 59, met daartussen ergens 58 De Kuko-eieren ertussen geramd. Pas later werden 58 en 59 van plaats gewisseld omdat dSodI een logisch vervolg is op hGvMA.

 

Tellen dat is Jommeke zijn sterkste kant niet. Gobelijn zal zich waarschijnlijk weer vernist hebben.

Link naar reactie
38 minuten geleden, Werner zei:

 

Verder was Het Geheim van Manu Ancapa altijd nummer 57 en De Strijd om de Incaschat 59, met daartussen ergens 58 De Kuko-eieren ertussen geramd. Pas later werden 58 en 59 van plaats gewisseld omdat dSodI een logisch vervolg is op hGvMA.

 

Oh wow, nooit geweten. Nooit een achterkant gezien waarop dat het geval was bij de kleurenstrips.

Dan moet die fout dateren van toen ze nog in zwart-wit waren.

 

 

38 minuten geleden, Werner zei:

In Jommeke hebben ze nog eens iets geks gedaan. Als nummer 143 of zo kwam daar plots de hertekende versie van De Jacht op een Voetbal te staan. Het album Va Kwak en Moe Boemel had dan weer geen nummering. Maar toen ze meer en meer van die oude Jommekes begonnen te hertekenen, werd VKeMB plots nummer 143...

 

 

Achteraf bekeken vermoed ik dat het daarom ingecalculeerd was met die nummerloze Va Kwak en Moe Boemel.

 

Ik herinner mij nog toen ik die nummerloze zag, dat mijn eerste gedachte was dat ze een nevenreeks met Kwak en Boemel gingen creëren.

 

Link naar reactie

De Jommekes die in Nederland uitgebracht werden kregen ook een ander nummer en dat begon niet met nr.1 maar met nummer 27 of zoiets. bv. https://www.stripinfo.be/reeks/strip/25462_Jommeke_Nederlandse_uitgaven_35_Peuterweelde
 

S&W was idd erg verwarrend als kind met die nr.67. Ik had wat oudere uitgaven van mijn ouders waarop dan boven bv. nr.33 stond. Dat klopte niet met de catalogus op de achterkant van de albums dus schrapte ik dat door met balpen en zette er een ander nummer op 🤦🏻.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
11 uren geleden, SPeeDy zei:

 

S&W was idd erg verwarrend als kind met die nr.67. Ik had wat oudere uitgaven van mijn ouders waarop dan boven bv. nr.33 stond. Dat klopte niet met de catalogus op de achterkant van de albums dus schrapte ik dat door met balpen en zette er een ander nummer op 🤦🏻.

 

En wat toen je erachter kwam dat net die oudere uitgaven de correcte chronologische nummering hadden?

 

 

Link naar reactie
12 uren geleden, SPeeDy zei:

De Jommekes die in Nederland uitgebracht werden kregen ook een ander nummer en dat begon niet met nr.1 maar met nummer 27 of zoiets. bv. https://www.stripinfo.be/reeks/strip/25462_Jommeke_Nederlandse_uitgaven_35_Peuterweelde
 

S&W was idd erg verwarrend als kind met die nr.67. Ik had wat oudere uitgaven van mijn ouders waarop dan boven bv. nr.33 stond. Dat klopte niet met de catalogus op de achterkant van de albums dus schrapte ik dat door met balpen en zette er een ander nummer op 🤦🏻.

Off topic, maar Peuterweelde blijft nog altijd één van mijn favoriete Jommekes. Het idee om een grote varkenstrog te bouwen om de klein mannen op industriële schaal te voorzien van fruitpap blijft geniaal, evenals de ketel met darmpjes.

Link naar reactie
9 minuten geleden, Werner zei:

Off topic, maar Peuterweelde blijft nog altijd één van mijn favoriete Jommekes. Het idee om een grote varkenstrog te bouwen om de klein mannen op industriële schaal te voorzien van fruitpap blijft geniaal, evenals de ketel met darmpjes.

Kind&Gezin heeft hier toch zijn bedenkingen bij.

Link naar reactie
1 uur geleden, cinco zei:

Kind&Gezin heeft hier toch zijn bedenkingen bij.

Onzin! Op het einde van het album krijgt Jommeke van het ministerie van Gezin nog een smak geld erbovenop (die hij dan braafjes afgeeft aan Theofiel en Marie, want wie denkt ge dat voor heel die Peuterweelde heeft betaald en intussen in de patattenbak heeft mogen gaan slapen?)

Link naar reactie
1 uur terug, Werner zei:

Onzin! Op het einde van het album krijgt Jommeke van het ministerie van Gezin nog een smak geld erbovenop (die hij dan braafjes afgeeft aan Theofiel en Marie, want wie denkt ge dat voor heel die Peuterweelde heeft betaald en intussen in de patattenbak heeft mogen gaan slapen?)

Het Ministerie van Gezin in het Jommekesuniversum kan hierbij in gebreke gesteld worden omdat ze de situatie op het moment zelf niet ter plaatse opgevolgd hebben.

Het is ook duidelijk dat de correcte administratieve procedures niet gevolgd zijn om de nodige vergunningen aan te vragen.

Oneerlijke concurrentie voor andere kinderopvangcentra en zo.

 

 

Hier is trouwens dat voorbeeld van die Nederlandse nummering die je vermeld had.

 

 

afbeelding.png.a2978b7036d224a5f9ebc0d7607d013b.png

Link naar reactie
  • 1 year later...

...

 

Ik kan beter hier in deze thread voortgaan ipv in het album teveel over die S&W toestand.

 

 

De tijdsperiode is ergens eind jaren '80 of begin jaren '90.

Je leest als kind Jommeke en je krijgt ook wat S&Ws van een schoolkameraadje om te lezen.

Wat is dat nu achteraan op de kaft? 67 is het nummer van het eerste album?!?  En de rest??

Nike uitleg, trek uw plan denken ze bij de uitgeverij.

Als je geluk hebt zit er ook een nieuwer album tussen waar wel wat uitleg op staat:

"Deel 1 T/M 66 verschenen alleen in zwart-wit. Deze delen zijn in die uitvoering niet meer verkrijgbaar, maar werden wel in kleur in de serie hernomen vanaf nummer 67."

Ok ja goed. Dus De Poenschepper is het eerste S&W album en dat is de ingekleurde versie van het origineel?

Dat denk je dan. Lijkt logisch dat ze dan vanaf 67 chronologisch staan gerangschikt.

Nee, niks daarvan. Die eerste 66 albums zijn er willekeurig tussengesmeten, sommigen met de originele tekeningen en sommigen hertekend. Zoek het maar uit wat de echte volgorde is.

Dus pfff... dan vergaat je de goesting al om je te verdiepen in die oude S&Ws.

Dan begin je maar ergens rond de 200. Daar ben je zeker dat de volgorde chronologisch is.

Amoris van Amoras, Het Dreigende Dinges, Angst op de Amsterdam...

En de tekenstijl van die opeenvolgende albums is nu ook consistent.

 

Kijk, dat is dus hoe ik S&W als kind heb ervaren.

 

 

Link naar reactie
51 minuten geleden, Lamme Goedzak zei:

Goh als kind was ik daar toch totaal niet mee bezig. Ik las gewoon de verhalen, nooit vragen gesteld over chronologie of hertekende albums.

 

Je hebt daar toch een bepaald gevoel bij en als kind kun je dat niet dadelijk plaatsen omdat je ervan uitgaat dat alle albums door de man met de naam op de cover zijn getekend.

Ook kwestie inkleuring stak dat tegen. Sommige van die herwerkte albums hadden zo van die fluo-kleuren.

 

afbeelding.png.6e53047f5523a9de78a3398e3a2caf93.png

 

Op dat vlak was het contrast met albums waar niet mee gesmost was heel sterk.

 

afbeelding.png.3fd0d4a8ae2513d800ff73e87717fcda.png

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
40 minuten geleden, cinco zei:

 

Toch wel ongebruikelijk, niet?

 

De recentere Robbedoezen hebben ook nog gans de reeks op hun achterflap staan, terwijl ze die albums al een hele tijd niet meer herdrukken in het Nederlands.

 

afbeelding.png.929b3cad5fd0da340e228ecb3173bf3c.png

 

 

Bij o.a. Suske en Wiske en Kuifje en veel andere reeksen werden alleen titels op de bakcover vermeldt die nog verkrijgbaar waren. Dit was heel gebruikelijk tot de jaren'70.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
1 uur terug, Rik zei:

Bij o.a. Suske en Wiske en Kuifje en veel andere reeksen werden alleen titels op de bakcover vermeldt die nog verkrijgbaar waren. Dit was heel gebruikelijk tot de jaren'70.

 

Heeft iemand een voorbeeld waar dat op de achterflap bij Kuifje gebeurt?

Ik heb online deze afbeelding gevonden van een uitgave daterend van 1963 en daar staan alle tot dan uitgegeven titels op.

 

afbeelding.thumb.png.cc866ae8d1bf28bdeb1ff241e6c4eaf6.png

Link naar reactie
1 uur terug, Rik zei:

Bij o.a. Suske en Wiske en Kuifje en veel andere reeksen werden alleen titels op de bakcover vermeldt die nog verkrijgbaar waren. Dit was heel gebruikelijk tot de jaren'70.

Ik dacht dat dat op die dubbele pagina met de fondslijst van Dupuis op het einde van al hun albums ook gebeurde. Of was dat bij de Oberon-albums?

Link naar reactie
24 minuten geleden, cinco zei:

 

Heeft iemand een voorbeeld waar dat op de achterflap bij Kuifje gebeurt?

Ik heb online deze afbeelding gevonden van een uitgave daterend van 1963 en daar staan alle tot dan uitgegeven titels op.

 

afbeelding.thumb.png.cc866ae8d1bf28bdeb1ff241e6c4eaf6.png

Kuifje in Amerika ontbreekt hier..

 

123.jpg

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
Zojuist, TDPB zei:

Dit is ook niet bepaald een correct chronologisch overzicht

 

nero.jpg.371a5d0bccd19e172a4fef76af6bbdf

 

 

 

Hoe wisten lezers toen wat de juiste orde was?

En het is niet dat het er niet toe doet, want bijvoorbeeld die hoed van Geeraard de Duivel vormde een rode draad doorheen verschillende albums. Nero liep daar nog een hele tijd mee rond.

 

 

Link naar reactie
9 minuten geleden, TDPB zei:

Ik dacht dat dat op die dubbele pagina met de fondslijst van Dupuis op het einde van al hun albums ook gebeurde. Of was dat bij de Oberon-albums?

Dupuis was niet consequent. Bij Lucky Luke werden de delen die niet meer verkrijgbaar waren op de backcover vermeldt als uitverkocht terwijl ze bij Buck Danny weggelaten werden.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
10 minuten geleden, Aleksandr zei:

ik dacht dat Blueberry ook zo een ramp was waarbij de eerste 5(?) onder de naam <Fort Navajo> liepen   :unsure:

In de allereerste uitgaven in het Nederlands werd Fort Navajo gebruikt tot en met Chihuahua Pearl. Dus tot en met deel 13. 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

De oorspronkelijke jonge jaren waren kortverhalen die gepubliceerd werden in Pilote e.d. Ze zijn gebundeld in een 3 tal albums die op een later tijdstip tussen de reguliere delen zijn gestopt. Het eerste jonge jaren album is pas in 1977 opgenomen in de hoofdreeks  als nummer 1. De verhalen waren al wel in het Nederlands eerder gepubliceerd in diverse PeP parade's.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
16 uren geleden, cinco zei:

Hoe wisten lezers toen wat de juiste orde was?

 

Niet.

Ik heb als kind nooit een (langlopende, bestaande )stripreeks in de correcte volgorde gelezen. Grote verwarring heeft dat nooit opgeleverd. Plots kwam je eens een album tegen waarvan je dacht "ha, zo hebben die elkaar leren kennen". En dat wist je dan ook weer.

 

Dat was het voordeel van de pre-cyclussen periode. De situatie van de personages was aan het einde van het album terug hetzelfde als in het begin. Je kon die verhalen meestal perfect door elkaar heen lezen.

Link naar reactie
28 minuten geleden, TDPB zei:

Kuifje albums hebben nooit een nummering gekregen. Zijn er zo nog reeksen? Hebben andere Catersman-reeksen dat ook? Blake en Mortimer? Alex? (ben eventjes te lui om dat op te zoeken).

De waarheid is dat uitgevers niet altijd consistent zijn in hun nummering. Casterman is een leuk voorbeeld hiervan. Kuifje en Jo Suus en Jokko zijn nooit genummerd terwijl bij Quick en Flupke alleen maar nummers staan. Blake en Mortimer nummert de ruggen vanaf 1985 bij de softcovers en bij de verzamelbox uit 2011. 

 

Lombard nummert o.a. Rik Ringers pas sinds 1984 met een nummer op de frontcover. Daarvoor deden ze dit niet.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
48 minuten geleden, TDPB zei:

 

Niet.

Ik heb als kind nooit een (langlopende, bestaande )stripreeks in de correcte volgorde gelezen. Grote verwarring heeft dat nooit opgeleverd. Plots kwam je eens een album tegen waarvan je dacht "ha, zo hebben die elkaar leren kennen". En dat wist je dan ook weer.

 

Dat was het voordeel van de pre-cyclussen periode. De situatie van de personages was aan het einde van het album terug hetzelfde als in het begin. Je kon die verhalen meestal perfect door elkaar heen lezen.

 

Het gaat niet zozeer om ze in volgorde te lezen, maar meer om te weten waar precies dat album gesitueerd is in het geheel.

 

Ja, daar dacht ik als kind ook aan.

Ik herinner mij nog toen ik die Jommekesalbums van mijn moeder las als zesjarige, dat ik verward was door die achterflap van die oude albums waar de Purperen Pillen als nummer 1 stond vermeld.

 

afbeelding.png.f6123f98eec72df6f2e00f4c34c3cb9c.png

 

Link naar reactie
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...