Ga naar inhoud

🎭 Stand-up Comedy


Recommended Posts

In de eindejaarsperiode en de nasleep ervan een paar comedy-show gezien van Vlaamse komieken.  En ik wil daar wel eens iets over kwijt. :) Gewoon mijn gedachtestroom, zonder meer.  En ik heb ook even puntjes gegeven om aan te duiden hoe goed ik ze vond.

 

Wouter Deprez - Levend en Vers (8/10)

Misschien niet de grappigste show die ik van Wouter heb gezien, zijn absurde kantje (me like) was minder aanwezig, duidelijk wel de meest persoonlijke.  En dat was meteen ook de grote troef.  Deprez heeft geen vijf minuten nodig om je mee te krijgen, je bent onmiddellijk mee in zijn verhaal.  Je hangt aan zijn lippen.  Want daar is Wouter ongelooflijk goed in.  Alles zit verweven in één groot verhaal over kleine dingen.  En ook wanneer hij afwijkt, lijkt het geen afzonderlijke sketch, maar nog steeds duidelijk deel van de hoofdbrok.  De hele speelduur lang.  Dat hij ondanks die beperking toch zoveel variatie brengt, dat is knap.  Nog veel knapper is het feit dat hij mij uiteindelijk toch een paar keer te stekken had.  Hij put uit echte ervaringen.  Dat voel je.  Dat zie je.  Dat hoor je in zijn stem.  Zijn oprechtheid wanneer hij het over momentjes van klein geluk heeft, dat werkt.  Grappig én vertederend.  Wouter kan je al lachend ontroeren.  En dat laatste is opnieuw gelukt.  Meermaals.  Het deed mij iets, de conclusie was wondermooi.  Hoe simpel zijn verhaal -uit het leven gegrepen- ook lijkt, het heeft verrassend veel diepgang en gewicht.  De moeite.

Kamal Kharmach - Mag ik even? (6/10)

Ik heb Kamal graag, dat is een ongelooflijk sympathieke vent die héél rap van tong is en bovenal het hart op de juiste plaats heeft.  En hij durft soms al eens wat stouter zijn, heel soms.  Hij moest in de voetsporen van Geert Hoste (en in mindere mate Michael van Peel) treden voor de VRT.  Beter doen dan Geert Hoste?  Dat kan niet moeilijk zijn, dacht ik stiekem.  Mijn probleem met Hoste?  Uiterst voorspelbare pointes die je van mijlenver ziet aankomen en moppen met een baard van hier tot in Kharmachstan.  Dat hij in Vlaanderen jarenlang aanzien werd als dé man van de "intelligente" comedy, de "betere" humor ... Ik kreeg daar de wubben van.  Maar goed, Kamal dus.  Best naar uitgekeken.  Aanvankelijk viel het eerlijk gezegd wat tegen.  Een moeilijke start met een reeks aan veel te brave humor en -durf ik het zeggen- moppen zonder ballen.  Het leek wel alsof hij niet echt voluit durfde te gaan.  Best sympathiek, daar niet van, maar zo voorzichtig.  En heel fragmentarisch.  Het ene stukje duidelijk stoppen en dan over iets totaal anders beginnen, zonder binding, dat ben ik ook niet echt gewoon van Kamal.  Pas in de tweede helft keerde het tij.  Toen kwam Kamal los, werd hij een tikkeltje minder braaf en begon er ook een geheel te ontstaan.  Goed dat het zich toch herpakt heeft.  Al bij al zeker een leuk tussendoortje.  Wel snel vergeten.

Xander De Rycke houdt het voor bekeken - 2019 (4.5/10)

Lachen met de televisie van het afgelopen jaar.  Dat zal wel leuk zijn, dacht ik zo.  Helaas.  Nu en dan eens een kleine "Ha, ja das wel waar".  Verder?  Flauw.  Heel flauw.  Zo verdomd ongeïnspireerd ook.  En vooral, enorm veel leentje-buur.  Zowat al zijn Samson-grappen bijvoorbeeld, zijn letterlijk door andere mensen gemaakt op social media, soms zelfs als reactie op Xander zijn vraag naar oud materiaal van Samson.  En dat is met vele andere onderwerpen niet anders.  Het lijkt wel alsof hij de artikel-commentaren van artikels allerlei geknipt en geplakt heeft.  Als ik stel dat ik 50% van zijn materiaal elders al gehoord of gezien had, is dat absoluut geen overdrijving.  Of het nu over Temptation Island of De Buurtkampioenen ging.  Zo jammer.  En als het over film komt, steelt hij gretig uit internationale reviews.  Dat was de vorige jaren ook al enkele keren.  Dat hij dan vaak een lange stilte laat om heel zelfvoldaan te kijken en om meer applaus te vragen (soms letterlijk, not kidding), maakt het er niet beter op.  Zeker in de laatste minuten waarop Xander op hilarische *kuch* wijze "afrekent" met mensen die hem "aangevallen" hebben.  *geeuw*

Ik vond Xander best grappig toen die voor 't eerst opkwam in 2006, maar ik heb hem nooit echt zien groeien.  Xander doet nog steeds exact hetzelfde als 14 jaar geleden, zonder meer.  Een grap moet ook effectief een grap zijn, iets te dikwijls blijft het steken bij 'uitlachen', zonder meer.  Ik kan dat wel hebben hoor, daar niet van, maar dan moet het ook écht goed zijn.  Niet gewoon wijzen naar Maggie De Block en zeggen dat ze dik is.  Dat is geen mop.  Je moet daar ook effectief iets mee doen.  Xander lijkt die pestkop uit het middelbaar die nooit evolueerde.  Hetzelfde met zijn Late Night show.  Elke Xander-fan weet dat hij al jaren afgeeft op "Van Gils en Gasten" en "Gert Late Night".  Terecht?  Soms wel.  Hij wijst naar zichzelf als iemand die wél weet hoe het moet en heeft het in het afgelopen jaar dan ook gedaan met "Vanavond Live", te zien op YouTube.  Hij ziet zichzelf als een soort van Conan, zijn grote voorbeeld.  Wat mij toen vooral verbaasde, is hoe dat geen greintje originaliteit bevatte.  En hoezeer hij zelf door de mand viel als presentator.  Geen scherpte, geen gevatte antwoorden of vragen.  Dat was een kant-en-klaar Late Night gebeuren zoals er al 100 bestaan.  En die voorgangers zijn vaak ook beter.  Een gemiste kans.  Deze week vergeleek hij zichzelf nog met Ricky Gervais en stelde Xander dat België op zijn achterpoten zou staan mochten dergelijke moppen bij ons gemaakt worden.  De fans volgden massaal met "Ja Xander, dat is iets voor jou, dat moet jij doen!"  Maar er is één gigantisch verschil.  Ricky Gervais lacht niet simpelweg uit, hij is ook effectief énorm scherp en gevat, zijn materiaal is sterk.  En dat kan ik niet in de shows van Xander terugvinden.  In tegendeel.

Misschien helpt het niet dat ik Xander nog ken uit andere tijden.  Fora etc.  Xander was daar altijd al een beetje de misnoegde Calimero.  Hij maakte zich ook niet populair door die houding.  Z'n bekendste quote "Jurassic Park is mijn Star Wars" komt niet eens van hem.  Xander mag ook met alles en iedereen lachen op Twitter, maar als een collega (Gunther) hem op ludieke wijze 'terug pakt', blokkeert hij die.  Xander heeft het ook moeilijk met het succes van anderen.  Als andere komieken veel gevraagd worden voor een bepaald programma, gaat Xander dat programma voortdurend belachelijk maken.  Of de komieken in kwestie.  Of, inderdaad, hij blokkeert ze.  Aan zijn naam ligt het niet, Xander is écht wel bekend genoeg, er is een andere reden dat ze hem zelden vragen.  Je mag het zelf invullen.  Neen, ik ben geen fan (meer) van Xander.  Maar ik wens hem wel alle succes toe, zijn fans kunnen er maar gelukkig mee zijn.


Wim Helsen - Er wordt naar u geluisterd (8/10)


Bij Wim Helsen vallen al snel de woorden 'uniek' en 'absurd'.  Terecht.  Er is geen tweede Wim Helsen.  En al wat eigen is aan Wim Helsen, krijg je ook nu weer.  Hij kruipt naar goede gewoonte in de huid van de ietwat ongemakkelijke figuur die in een bepaalde situatie terecht komt en niet goed weet hoe zich te gedragen maar de boel tracht te redden. Herkenbaar, alweer, maar ook compleet van een andere wereld bij tijden.  En toch is er altijd een soort van evenwicht.  Zijn show gaat alle kanten uit, ook qua humor, en toch is het één duidelijk geheel.  Orde in de chaos.   Net als zijn personage.  Die heeft een meltdown op het podium, ongelooflijk goed vertolkt door de komiek in kwestie.  Als (vervangend) begrafenisondernemer speelt Wim op zowel vernuftige als dwaze wijze met woorden, doet hij een totaal van de pot gerukt dansje, stelt of beantwoordt hij levensvragen, trekt hij wel eens een gekke bek, brengt hij een boeiend verhaal, is hij soms verrassend ingetogen, zingt hij ineens een lied en fileert hij ook nog eens de mensheid op zich.  En toch valt hij nooit uit zijn rol en heb je het gevoel dat het allemaal kan in zijn unieke universum. Telkens wanneer je denkt te weten waar hij heen gaat, verrast hij en volgt een vreemde hersenkronkel.  Ik vind dat straf.  

 

---------------------------------------------------------------------------

 

Enfin - Wie zijn jullie favorieten? :) Nederlanders ook welkom. ;) 

 

 

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • esteban² changed the title to 🎭 Stand-up Comedy

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...