Ga naar inhoud

Derde kwartfinale uitvinding 3 vs. uitvinding 32


Yncke

Welke uitvinding vind jij de 'vernuftigste'?  

53 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke uitvinding vind jij de 'vernuftigste'?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 26-01-20 at 08:00

Recommended Posts

Derde kwartfinale

Welke van deze twee uitvindingen vind jij de 'vernuftigste'? 

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. 

In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.

Dus ook de indiener mag zijn of haar uitvinding zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

 

A

 

162812208_ToverdrankvanAsterix.jpg.6b39f

 

Mijn keuze is de toverdrank van Asterix. 

Sterk genoeg om een hele stripreeks aan op te hangen. 

Zelfs bij de twee hoofdpersonen en hun onderlinge relatie speelt het een hoofdrol. 

Gelukkig is het geheim in de loop der tijden verloren gegaan, anders had nu de hele wereld Frans gesproken. 

 

Tweetie

 

 

B

 

W150_Smurfin1.jpg.62d4cc93d22219023660b5

 

In dat geval verdient Gargamel alsnog de status van uitvinder. Hij slaagt hij er immers in om de theoretische ingrediënten praktisch op tafel te krijgen wat behoorlijk knap is want ga er maar aanstaan: handvol woede, kwart pond kwade trouw, pint afgunst en zo verder nog:

De Smurfin; gecreëerd omwille van malafide doeleinden, maar onderschat nooit de uiteindelijke kracht van zelfbeschikkingsrecht.

 

cinco

Link naar reactie
Quote

À l'origine, la potion magique ne devait apparaître que dans le premier album : Astérix le Gaulois. René Goscinny dira en effet plus tard : « Quant à la potion magique, qui donne une force surhumaine aux Gaulois irréductibles, elle ne devait figurer que dans le premier épisode. Mais elle a connu un tel succès que nous l'avons gardée

Bron Wikipedia.

 

Had hij zich maar aan het oorspronkelijke plan gehouden dan waren alle volgende avonturen toch wel verrassender verlopen. Door de toverdrank staat er nooit echt iets op het spel. Boem knal paf en weer aan tafel.

Link naar reactie
1 uur geleden, cinco zei:

Ik vraag me af hoe smurfen met hun nood aan affectie omgingen voor de schepping van de smurfin.

Of waren die onderdrukt en is het pas bij de aanschouwing van dat blauwe wezen met haar blonde lokken dat ze plots de behoefte voelden om een kus te verkrijgen...

 

Smurffatje zal het gewoon heel druk gehad hebben.

Link naar reactie

Wat ik knap vind aan de toverdrank, is juist dat 't niet overpowered is, en er op een geloofwaardige manier een reden gevonden wordt waarom ze op pagina 1 niet het Romeinse kamp in stormen, op pagina 2 een knokpartij gehouden wordt, en op pagina 3 een everzwijnbanket, met daarna genoeg lege bladzijden om nota op te nemen van vijftig managermeetings. De kracht van de toverdrank is beperkt in tijd en beperkt in hoeveelheid voor Asterix. Voor Obelix is er dan weer de beperking in voorspelbaarheid. En de dorpelingen hebben elk hun eigen dynamiek waarom ze het goedje niet ten volle benutten. Niet gemakkelijk voor de scenarist.

Link naar reactie
12 uren geleden, Yncke zei:

De kracht van de toverdrank is beperkt in tijd en beperkt in hoeveelheid voor Asterix. Voor Obelix is er dan weer de beperking in voorspelbaarheid. En de dorpelingen hebben elk hun eigen dynamiek waarom ze het goedje niet ten volle benutten. Niet gemakkelijk voor de scenarist.

Jawel, maar zijn oplossingen voelen vaak ook geforceerd (bijvoorbeeld Obelix die in een diepe slaap verkeert zodat hij er even niet op los kan slaan). Voor een scenarist lijkt me de vernuftigheid van zo'n uitvinding vooral een kwelling,  je vindt iets uit en moet vervolgens voortdurend zaken bedenken waardoor die uitvinding even niet ingezet kan worden. Daar komt dan bovenop dat zo'n toverdrank altijd als deus ex machina boven het verhaal hangt, er staat nooit echt iets op het spel, want...

Link naar reactie
2 uren geleden, cinco zei:

Smurfin is natuurlijk ook een creatie die nog lang zal voortleven in het globaal collectief geheugen.

Ja, maar dat is eigenlijk niet de smurfin die Gargamel maakte.

Zouden meisjes het smurfin-verhaal, met die rare 'je bent pas iets waard als je knap en blond bent'-boodschap, eigenlijk even graag lezen als dat de jongens dat doen?

Link naar reactie
14 uren geleden, TDPB zei:

 

Zouden meisjes het smurfin-verhaal, met die rare 'je bent pas iets waard als je knap en blond bent'-boodschap, eigenlijk even graag lezen als dat de jongens dat doen?

 

Eigenlijk liep het in het eigenlijke verhaal allemaal mis na de facelift, uitmondend in de dambreuk en de overstroming van het dorp.

Het is vooral de Amerikaanse tekenfilmversie waarin het verhaal anders werd geïnterpreteerd.

Hier iets dat ik hierover gepost had in een andere thread:

 

Quote

 


Bepaalde veranderingen die door de Amerikaanse tekenfilmstudio zijn doorgevoerd zeggen veel over het verschil in mentaliteit tussen Amerika en Europa.

Zaken zoals zwarte/paarse smurfen en de gnoefs en zo zijn bekend, maar er zijn ook ander opvallende verschillen.

Zo was het in de Amerikaanse tekenfilm de originele zwartharige versie van smurfin die het drama van de dambreuk teweegbracht, terwijl het in de Europese strip de blonde gepimpte versie van smurfin was. En dat verandert eigenlijk het ganse verhaal en de boodschap erachter.

In de tekenfilm kreeg ze een beter karakter toen Grote Smurf haar zogezegd aantrekkelijker maakte, terwijl ze in de oorspronkelijke strip pas echt venijnig werd nadat Grote Smurf haar had omgevormd tot de natte droom van het Smurfendorp.

 

Link naar reactie

Toch maar op Gargamel gestemd. De ingrediëntenlijst van de toverdrank (wat we er althans van kennen) steekt wel erg bleek af bij de wonderlijke zaken die Gargamel moet gebruiken. Los daarvan: met de creatie van de smurfin is hij ook de naamgever van wat de Amerikanen de Smurfette Principle noemen. De veelkantige kandidaat B verdient dus wel een ticket voor de halve finale (nog drie stemmers en de onoverwinnelijke toverdrank is overwonnen).

Link naar reactie

 

6 uren geleden, Vittorio zei:

 (nog drie stemmers en de onoverwinnelijke toverdrank is overwonnen).

 

Al ziet het er toch naar uit dat die toverdrank onoverwinnelijk blijft.

Panoramix wist blijkbaar wat'ie deed toen 'ie het brouwde. (of is het zoiets dat van druïde op druïde werd overgeleverd?)

Link naar reactie

Mijn stem is al een paar keer gewijzigd.  Zeer moeilijke keuze dit.  Even over nagedacht ... Eigenlijk zijn beide uitvinders (van hun tijd) een beetje gelijkaardig, ook al is de ene "goed" en de andere "slecht".  De Galliër heeft dan wel iets heel strafs bedacht, Gargamel heeft zomaar even een nieuw leven geschapen.  Toch net iets indrukwekkender dan een toverdrank die je sterk maakt, denk ik.  Wat Grote Smurf achteraf met haar uitsteekt, staat daar buiten.  Stem dus opnieuw gewijzigd in het voordeel van Peyo.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
2 uren geleden, esteban² zei:

Mijn stem is al een paar keer gewijzigd.  Zeer moeilijke keuze dit.  Even over nagedacht ... Eigenlijk zijn beide uitvinders (van hun tijd) een beetje gelijkaardig, ook al is de ene "goed" en de andere "slecht".  De Galliër heeft dan wel iets heel strafs bedacht, Gargamel heeft zomaar even een nieuw leven geschapen.  Toch net iets indrukwekkender dan een toverdrank die je sterk maakt, denk ik.  Wat Grote Smurf achteraf met haar uitsteekt, staat daar buiten.  Stem dus opnieuw gewijzigd in het voordeel van Peyo.

Leven maken is simpel. Panoramix heeft dat getoond in de Romeinse Lusthof waar in enkele seconden een eeuwenoude boom geplant werd.

 

 

 

Link naar reactie
24 minuten geleden, Ambreville zei:

Leven maken is simpel. Panoramix heeft dat getoond in de Romeinse Lusthof waar in enkele seconden een eeuwenoude boom geplant werd.

Een boom is, al dan niet eeuwenoud, nog altijd van een andere orde dan een levend wezen. Lijkt me geen goede reden om je stem te wijzigen hoor. 

 

En De Romeinse Lusthof is een mooi voorbeeld van hoe de toverdrank elk leuk verhaalidee uiteindelijk toch weer naar een doodsaai einde voert (toverdrank innemen, lusthof afbreken, klaar).  

Link naar reactie

Helemaal vergeten dat de smurfen hetzelfde recept hebben gebruikt om een vrouwelijke Gargamel te maken (als ik wikipedia mag geloven).

 

Een beetje stripmaker zou over dat recept een prima spinoff album kunnen maken. Wie heeft dat neergepend? Hoe kwam hij (of zij) aan dat recept? Zelf uitgezocht? En waarom? Mislukte pogingen? Wat is er gebeurd met de mislukte wezens die hij creeëerde?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...