Ga naar inhoud

Hoe heb je bepaalde stripreeksen leren kennen?


cinco

Recommended Posts

Het is altijd wel interessant om na te gaan hoe en wanneer je met bepaalde reeksen in contact bent gekomen.

Heel veel reeksen heb ik als kind in de krant leren kennen, vooral die van Dupuis omdat de krant bij ons thuis die strips publiceerden.

Eind jaren '80 was dat Sammy en De Blauwbloezen. Vervolgens Robbedoes, Kleine Robbe, Soda, Largo Winch...

Het is daardoor dat ik in de jaren '90 massaal Dupuis-strips ben beginnen lezen en kopen.

Nero heb ik dan weer druppelsgewijs leren kennen: eerst door verwijzingen naar Nero in de Urbanusstrips, vervolgens door zo een verzamelalbum dat ik in de kelder bij een familielid heb ontdekt. Daris Doet Het en De Smaragdgroene Pletskop stonden daarin.

Ik was snel gefascineerd door het Nero-universum en mijn eerste eigen Nero-aankoop was Het Achtste Wereldwonder.

 

afbeelding.png.caccbbc87c14d6d86fcdb1f5b633c0e4.png

 

Ik was wel onder de indruk van wat de Sleen/Stallaert-samenwerking voortbracht, dus ik ben toen begonnen met zowat al de Nero's van die periode te verzamelen,

Blij dat ik toch nog de laatste jaren van deze reeks heb kunnen meemaken.

 

Link naar reactie

Wij gingen vroeger met de auto op reis, en meestal werden dan een aantal strips "voor onderweg" gekocht. Die werden dan thuis verstopt tot we vertrokken. Ik las sowieso graag én veel, of het nu strips of boeken waren, dus voor mij was dat dé manier om me een tijd rustig te houden.

Standaard waren dat strips van de grote vier (die met vijf waren, Pom niet vergeten), tot er ook drie "blauwbloezen"-titels tussen zaten. Dat was mijn eerste echt favoriete reeks.

Mijn bron voor nieuwe reeksen was meestal de bib. Vroeger hadden die geen strips, dat is pas beginnen komen sinds eind jaren '80 denk ik, sinds de verhuis naar een groter pand. Sindsdien leende ik wekelijks de maximum limiet: vijf boeken en vijf strips.

Link naar reactie

Pep - Donald Duck - Kuifje - Eppo de stripbladen hebben voor mij in de jaren '60 en '70 de basis gelegd.

Het vervolg is gerealiseerd door contacten met de SSZ's, (Kleine Keizer, Spirit, Eppo, Silvester, Gele Teken en Akim) waar ik veel adviezen van heb gehad(en zelfs heb opgevolgd 😊)

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Het op zoek gaan naar andere strips dan de gewoonte-reeksen, dat gebeurde destijds voornamelijk naar aanleiding van het Suske en Wiske weekblad.  En door twee strips die ik gekregen had maar voorheen eigenlijk niet kende:  Robbedoes (De Doodsman) en Thorgal (Alinoe).  Nooit stripwinkel in de buurt gehad, nog steeds niet, dus ik bleef doorgaans beperkt tot wat je in de vroege jaren 90 in supermarkten vond.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Voor alles wat ik leerde kennen, speelde onze bibliotheek thuis een grote rol. Dat was de basis. Andere dingen leerde ik vaak kennen op vakantie, doordat de boeken die ik bij had, uitgelezen waren. De Legendarische Alister MacCoy leerde ik in het Groot-Hertogdom Luxemburg kennen. Andreas in Nederland in het weekblad Kuifje. En sommige dingen kocht ik wel eens in een plaatselijke boekhandel op basis van de titel, cover en tekeningen binnenin. Maar meestal zette ik gewoon de reeksen verder die we thuis al hadden.

Link naar reactie

Leren lezen met Jommeke. Daarna kwam er Pol, Kuifje en de hele Vandersteen-productie bij.

Op mijn 14e na een tandartsbezoek een nieuw winkeltje in Hasselt binnengelopen, waardoor een deel van mijn jeugd nu in een stripverhaal staat. 

 

image.png.af702e8071e3aa2f0cdf15d15054d1af.png.f5576794dd4f07f9f62a875cf62a788a.png

 

In 83 kwam daar een Pool zijn nieuw boekske voorstellen, en toen was het helemaal om zeep.

 

1374035288_rosinski1.thumb.jpg.a96e2847b85733f083b23511d9bc0a6f.jpg

 

In oktober ben ik nog op stap geweest met die Pool. Beide grijzer en breder. Hij heeft toen zijn allerlaatste boekske getekend.

 

image.png.af8f6708f5c31c8e6f8bdb05757b5892.png

image.png.a8c2ba89aadcae3e1c564c6151b1fc87.png

 

Maar ik denk dat ik nog even doordoe.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Ik heb De Kronieken van de Zwarte Maan talloze keren vast genomen in de stripwinkel en steeds weer teruggelegd. De tekenstijl sprak mij niet aan. Tot ik van een vriend de reeks mocht lezen en daarna was ik verkocht! Ik heb zelfs de pc game van KZM! En nu is Ledroit één van mijn fav tekenaars. Hoe het tij kan keren...

Link naar reactie
Zojuist, Geinz zei:

Ik heb De Kronieken van de Zwarte Maan talloze keren vast genomen in de stripwinkel en steeds weer teruggelegd. De tekenstijl sprak mij niet aan. Tot ik van een vriend de reeks mocht lezen en daarna was ik verkocht! Ik heb zelfs de pc game van KZM! En nu is Ledroit één van mijn fav tekenaars. Hoe het tij kan keren...

Hetzelfde geldt voor mij. Alleen ik heb ze nog niet aangeschaft of gelezen. Misschien toch eens een poging wagen..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Bij mijn Belgische opa en oma lagen er vroeger albums van Suske en Wiske en ook Kuifje.

Van een oom kreeg ik mijn eerste Asterix.

 

Op mijn tiende verjaardag kreeg ik van een vriendinnetje mijn eerste Robbedoes-album, Er is een tovenaar in Rommelgem. Dat was toch anders dan ik tot dan toe had gelezen. In een sigarenwinkel zag ik een album van Guust Flater en zag ik dat dat ook door Franquin was getekend, dus kocht ik het en zo was mijn bewondering voor Franquin begonnen. Later kocht ik weekbladen als Robbedoes, Kuifje en Eppo (wordt vervolgd) en leerde ik nog andere reeksen kennen.

 

Later, vooral in mijn studententijd, veel struinen in stripwinkels en veel nieuwe strips en striptekenaars (waaronder ook alternatieve strips) ontdekt.

Link naar reactie

S&W en Jommeke via mijn ouders en grootouders. In lokale krantenwinkel stonden ook andere Vandersteen-reeksen. Zo begonnen aan Jerom, Robert&Bertrand. Op de woensdagse markt aan mijn middelbare school stond een stripkraam. Daar begonnen met Rode Ridder 2de hands. Voor een verjaardag eens een Robbedoes verzamelalbum gekregen en zo Dupuis-strips ontdekt (Blauwbloezen, Agent 212, Yoko Tsuno, etc.). In mijn studententijd dan De Poort in Gent ontdekt en Betty Boop (dat daarna World’s End is geworden). Daardoor Casterman, Delcourt en Glénat ontdekt.

Daarna werd het Buddy’s en kwam daar Talent bij. Silvester wegens voortzetting Talent-reeksen en Hub.

Op de Mechelse stripbeurs kreeg ik van Bonte het webadres van de Getekende Reep.

En via Epic comicstore en World’s End in de comics en mangas belandt.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Mijn vader las nogal graag strips, en hij was geabonneerd op Kuifje en Robbedoes. Halverwege de jaren 80 las ik daar ook graag in. Thorgal, de boogschutters was mijn eerste album dat het niveau van S&W, Kiekeboe en andere Jommekes ontsteeg. In de Fnac in Gent, tijdens mijn studententijd, Op zoek naar de Tijdvogel en Aquablue leren kennen. Ik wist tot op dat moment niet dat zoiets bestond. Kort daarop in de Poort verzeild geraakt en er nooit meer echt uit geraakt. Talent, Silvester  Daedalus, de hele kroniek vanop de eerste rij meegevolgd en gretig gescoord.Terzelfdertijd Pierke, Adhemar en Buddy's plat gelopen om oudere reeksen te verzamelen. In Roeselare gaan wonen en er dan ook nog eens Willi's Wereld ontdekt. Het is nooit meer gestopt. Ik heb eerlijk gezegd eigenlijk ook niks extra nodig in mijn gestaag voortkabbelend bestaan.

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...