Ga naar inhoud

De Blauwe Reeks


cinco

3 stellingen over De Blauwe Reeks (poll)  

73 leden hebben gestemd

  1. 1. De Blauwe Reeks week qua stijl en inhoud voldoende van de originele reeks af dat het eigenlijk als de eerste echte spinoff-serie van S&W zou kunnen beschouwd worden.

  2. 2. De Blauwe Reeks had nooit versmolten mogen worden met De Rode Reeks in de nummering en had apart gecategoriseerd moeten blijven, ook in presentatie van de albumcovers.

  3. 3. Een zwak punt van De Blauwe Reeks was dat Wiske deels ontdaan was van haar pit en karakter, alsook van haar guitige voorkomen.



Recommended Posts

Op 23/5/2021 om 20:29, Hamirubi zei:

 

 

Meer nog! Het stileren van de eerste bladzijden gebeurde door Bob De Moor (hij is dus de "bedenker" van de Lambik die we vandaag nog kennen), na enkele bladzijden - wanneer het trio naar het verleden werd getoverd - maakte Vandersteen zich de uitgepuurde stijl eigen.

 

Versie Willy Vandersteen (met Schanulleke):

 

01.jpg.6fdb7e6223ca6f77578e18cd390e226f.jpg

 

Versie Bob De Moor:

 

02.jpg.9f58dffe05f60eb166f8465e4951ad39.jpg

 

 

 

 

Ik heb dit nooit geweten.

De Moor zou daar eigenlijk meer erkenning voor moeten krijgen.

Hij heeft op die manier één van de belangrijkste personages uit de Vlaamse stripgeschiedenis zijn definitieve looks gegeven.

 

 

Nog Kuifje-gerelateerd: dit figuur uit de Blauwe Lotus deed mij altijd aan Lambik denken.

Aangezien dit personage eerst bestond... zou dit toeval zijn of toch een mogelijke inspiratie voor Lambik?

afbeelding.thumb.png.ac2d6638b69538cd708d83b18bfb77cf.png

Link naar reactie
Op 24/5/2021 om 21:49, linthout zei:

Ja, ik ben dankzij de dagelijkse fragmenten uit Tom Poes verhalen op facebook fan geworden. Ondertussen vind ik die strips geniaal.

Ik lees door elkaar....Momenteel lees ik De Bovenbazen. Het is wel de bedoeling om ze allemaal te lezen. Panda heb ik ondertussen ook geprobeerd, maar dat vind ik minder.

 

Panda is een strip voor een duidelijk jonger publiek. Verhalen zijn beduidend eenvoudiger zonder de verfijnde dubbele bodems uit de Bommelsaga. Als je naast Bommel een andere , vergelijkbare  Toonderstrip zoekt kan ik je Koning Hollewijn ( uitgeverij Cliché) van ganser harte aanbevelen. Prachtig getekende (zeker de latere delen door Piet Wijn 🤩) soms scherpe - soms milde satire op het Nederland in declareren 50 en 60, zoals de Bommelstrip  dat ook was, alleen zonder antropomorfe dieren… 

Link naar reactie
  • 1 month later...
3 uren geleden, Firmin Van De Kasseien zei:

Beter niet discussiëren met een striphandelaar of de blauwe reeks al dan niet 6 delen heeft.

 

 

Goeie vraag, want welke tel je mee? De albums die verschenen zijn met een blauwe cover, of de albums die gemaakt zijn voor Kuifje? Dat scheelt twee albums.

Link naar reactie
8 uren geleden, Peter Motte zei:

Ben ik de enige die denkt dat dit komt van een journalist met veel fantasie?

 

Toch niet. De uitbater van Papa Beer was (leeft hij nog?) echt een legendarisch figuur in middens van tweedehandsstripverkopers. Zijn stripwinkel in de Hoogstraat te Antwerpen was in de jaren 70' en 80' zowat de enige plaats waar je uitverkochte strips kon vinden. De echte klassiekers zoals de blauwe reeks lagen achter de toog (waar ook zijn baseballbat tegen lastige kopers/verkopers lag). In de schappen lagen dan stapels zwart/wit Nero's, Bessy's, Suske en Wiskes... Covers die je alleen maar kende van horen zeggen, want internet bestond nog niet. 

 

Er heeft met hem trouwens ooit een interview in Robbedoes gestaan. Wie zoekt het op ?

 

In de Hoogstraat en omgeving waren destijds nog andere tweedehandszaken waar je interessante boeken/strips kon kopen. Jammer genoeg is de Hoogstraat nu de zoveelste toeristenval geworden met allemaal inwisselbare horecazaken die elkaar in sneltempo opvolgen.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
9 uren geleden, Firmin Van De Kasseien zei:

Nu te koop op www.2dehands.be : een eerste druk van De Bronzen Sleutel 

Beschrijving door de verkoper : Zo goed als nieuw

De exacte beschrijving zou moeten zijn : Met het oud papier buiten te zetten stripalbum

image.png

Tekst is inmiddels aangepast in " Erg gelezen staat"

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
  • 10 months later...

BREAKING NEWS!

 

Suske en Wiske - De Verdwenen Joker

 

Er is al veel over verteld. Maar vanaf 23 november 2022 verschijnt het 10de deel uit de Blauwe Reeks van Suske en Wiske 'De Verdwenen Joker". Het verhaal speelt zich af rond Expo 58, de wereldtentoonstelling waarvoor Brussel de pleisterplek was voor bezoekers van over de hele wereld. Het album is getekend door Dirk Stallaert, die in 2020 al De Sonometer, een oud project van Willy Vandersteen voor de befaamde Blauwe Reeks, heeft gepubliceerd op scenario van François Corteggiani. Daarvoor was hij jarenlang werkzaam als studiotekenaar van Suske en Wiske. Met De Sonometer werd de Blauwe Reeks voorgoed afgerond. De verdwenen joker zal ook verschijnen met een blauwe coverkleur, maar officieel is het een hommagealbum aan diezelfde Blauwe Reeks en krijgt het daarom een plaatsje in de reeks met albums van Gerben Valkema + Yann, Steven Dupré + Conz, Jean-Marc Krings + Zidrou en het album van Paul Geerts.

 

De Verdwenen Joker verschijnt op 23 november in verschillende uitvoeringen:

Softcover

Hardcover + dossier

Luxe hardcover met linnen rug en prent

Super de luxe Fluwelen hardcover met prent

Groot formaat luxe album met 1 of 2 prent(en)

 

Maandag 14 april 1958. Lambik, Suske en Wiske wandelen blijgezind rond op de Heizelvlakte in Brussel. Vele prachtige paviljoenen kunnen nog een laatste likje verf gebruiken, hier en daar is er nog een extra spijker nodig, want over drie dagen zal de Expo ’58 officieel zijn deuren openen. Als journalist mag Lambik in avant-première de site bezoeken, om alvast sfeerindrukken aan de hoofdredactie te bezorgen, en zijn twee vrienden mogen hem vergezellen. Vooral Lambik is in de wolken want hij kreeg de opdracht om later die week de ravissante filmactrice June West te interviewen. Hij zweeft ook letterlijk want botst op een vreemde jongeman die duidelijk gehaast is. De vreemdeling vlucht weg,  achternagezeten door twee mannen, maar steekt nog vlug een kaartspel in het vestzakje van Lambik. Suske ontdekt dat er drie kaarten ontbreken. Diezelfde avond wordt het kaartspel gestolen. De drie ontbrekende kaarten worden de inzet van een spannend avontuur met Amerikaanse geheimagenten en Russische spionnen, een computernerd, een plichtsbewuste ambtenaar van het Ministerie, een filmdiva en de hypnotiseur Priem in hoofdrollen.

 

de verdwenen joker.jpg

Link naar reactie
16 uren geleden, Tanuki zei:

 

Als het goed gedaan is, vind ik dat niet erg. "Goed" is natuurlijk erg relatief, maar als 't verkoopt is er duidelijk een publiek voor.


een publiek is er zeker voor. Dit zijn voornamelijk de fans van de oude reeks die het denk ik vooral kopen uit nieuwsgierigheid en een ander deel uit verzamelwoede (vermoed ik).

ik interpreteer die uitgaves meer uit gebrek aan echte creativiteit en teren op het succes van een ander waarbij die verkoop grotendeels gebaseerd is op voorgaande redenen.

Tevens doet het afbraak van de hoofdreeks voor me. Maar dat is dus mijn mening 😄 verder doet iedereen er natuurlijk mee wat hij wil. Maar als ik kijk naar de Sonometer bv. dit was een draak van een album en absoluut die blauwe kleur niet waardig. 

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 1 year later...

Hoe zit dat nu met dat gezicht van de kleine Philip in de Schat van Beersel?

 

Je hebt die versie waarbij het lijkt alsof zijn gezicht ontbreekt.

 

afbeelding.png.68cf48f63b0f12928ba99c0824e5e244.png

 

Dus zou je denken dat het er ongeveer zo zou moeten uitzien:

 

afbeelding.thumb.png.1f18619ce1a218062a9fa56e49929fec.png

 

Maar eigenlijk is de verklaring dat zijn hoofd gedraaid is en dus zie je geen vergeten gezicht maar simpelweg zijn haar langs achter.

 

afbeelding.thumb.png.f6981632dd13f9c8bdfe0e1e0d8dfe52.png

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...