Aerogi Posted February 5, 2020 Share Posted February 5, 2020 On 1/31/2020 at 6:15 PM, cinco said: originele inkleuring vs herziene inkleuring inkleuring veel mooier, maar de gele lucht in de derde strook is storend Quote Link to comment
Coen Posted February 5, 2020 Share Posted February 5, 2020 2 uren geleden, Aerogi zei: inkleuring veel mooier, maar de gele lucht in de derde strook is storend Dat vind ik ook een bijzondere keuze inderdaad. Quote Link to comment
Ambreville Posted February 5, 2020 Share Posted February 5, 2020 3 minuten geleden, Coen zei: Dat vind ik ook een bijzondere keuze inderdaad. Is dat zo uitgegeven? Dat geel lijkt me gewoon een fout te zijn. Quote Link to comment
TDPB Posted February 5, 2020 Share Posted February 5, 2020 Da's geen fout. In strips zie je wel vaker gele luchten. Vooral als ze door Vittorio ingekleurd zijn. De Blauwbloezen, Sammy.... Ik vermoed dat Morris dat heeft geïntroduceerd. Misschien om niet altijd een blauwe achtergrond te hebben? Quote Link to comment
Coen Posted February 5, 2020 Share Posted February 5, 2020 Een grafisch trucje om de aandacht te prikkelen o.i.d.? Lijkt mij wat overbodig/onnodig. Het kan een fout of misclick zijn inderdaad. Vreumd... Quote Link to comment
TDPB Posted February 5, 2020 Share Posted February 5, 2020 18 minuten geleden, Coen zei: Het kan een fout of misclick zijn inderdaad. Da's nu niet bepaald een fout waar je overheen kijkt. En al zeker niet als het prentje daarnaast ook volledig in het geel staat. gelijkaardig voorbeeldje: Quote Link to comment
Coen Posted February 5, 2020 Share Posted February 5, 2020 Ja, dat is minder "in your face geel" maar inderdaad. Opmerkelijk... Quote Link to comment
Vittorio Posted February 6, 2020 Share Posted February 6, 2020 21 uren geleden, TDPB zei: In strips zie je wel vaker gele luchten. Vooral als ze door Vittorio ingekleurd zijn. Niet altijd hoor. Voor deel 4 uit de Comanche-reeks koos ik een ander palet. Quote Link to comment
cinco Posted February 6, 2020 Share Posted February 6, 2020 Gele wolken/lucht heeft nu eenmaal iets typisch westerns en leent zich ook goed voor een wereld van slachtvelden zoals de Blauwbloezen. Het werkt ook in scenes waarin je een sfeer van nostalgie en vervlogen tijden wil oproepen. Quote Link to comment
cinco Posted February 6, 2020 Share Posted February 6, 2020 Misschien deze pagina afsplitsen naar een gele wolken/lucht-thread. Quote Link to comment
Rene Posted February 7, 2020 Share Posted February 7, 2020 Op 5/2/2020 om 12:08, Aerogi zei: inkleuring veel mooier, maar de gele lucht in de derde strook is storend Een geel bospad, right... De inkleurder is zeker een stadsmens. Quote Link to comment
cinco Posted February 7, 2020 Share Posted February 7, 2020 Dat is dan weer meer iets voor de gele paden-thread. Quote Link to comment
Rene Posted February 7, 2020 Share Posted February 7, 2020 21 uren geleden, cinco zei: Misschien deze pagina afsplitsen naar een gele wolken/lucht-thread. Da's geen geel, da's oranje. Dus NOG een nieuwe thread. En doe dan ook maar meteen een paarse-bospaden-thread. Is dit dezelfde inkleurder als van die gele Asterix pagina? Quote Link to comment
cinco Posted February 7, 2020 Share Posted February 7, 2020 Dat was de originele inkleuring. En dit is dan weer de herziene inkleuring (die van de gele paden): Quote Link to comment
cinco Posted February 7, 2020 Share Posted February 7, 2020 1 uur terug, Rene zei: Da's geen geel, da's oranje. Uiteindelijk dan toch een flashback-scene gevonden in een later album waarin Vercingetorix zich overgeeft aan Caesar die baadt in de glorie van een gele lucht, Geen paars gras meer, wel niet-naderbepaald abstract paars in de achtergrond. (heuvels??) Quote Link to comment
cinco Posted August 15, 2020 Share Posted August 15, 2020 De Blauwbloezen grossiert gewoon in gele luchten. Is het misschien een bijverschijnsel van al dat oorlogsgeweld? Quote Link to comment
cinco Posted August 31, 2020 Share Posted August 31, 2020 De lucht ademt geel in het wilde westen. Quote Link to comment
TDPB Posted August 31, 2020 Share Posted August 31, 2020 Die gele luchten zouden zogezegd warmte moeten suggereren (in films en tv-series doen ze dat ook, als een verhaal zich in pakweg Mexico of Afrika afspeelt zetten ze daar al vlug een gele filter over), maar mij doet dat toch vooral aan de vooravond denken. Echt warme luchten zijn diepblauw. Quote Link to comment
TDPB Posted August 31, 2020 Share Posted August 31, 2020 Op 15/8/2020 om 17:09, cinco zei: De Blauwbloezen grossiert gewoon in gele luchten. Bij de Blauwbloezen is blauw ironisch genoeg de uitzondering. Misschien omdat het anders wel héél veel blauw zou worden. Quote Link to comment
cinco Posted August 31, 2020 Share Posted August 31, 2020 1 minuut geleden, TDPB zei: Bij de Blauwbloezen is blauw ironisch genoeg de uitzondering. Misschien omdat het anders wel héél veel blauw zou worden. Zelfs de cover van het hommage-album ging voluit voor de gele (naar oranje hellende) lucht. En de aankomende 65ste strip, deze keer door Munuera, lijkt ook een ontgoocheling voor mensen die hun hemel liefst helderblauw voorgeschoteld krijgen. Quote Link to comment
Peter Motte Posted August 31, 2020 Share Posted August 31, 2020 On 2/5/2020 at 2:50 PM, Coen said: Een grafisch trucje om de aandacht te prikkelen o.i.d.? Lijkt mij wat overbodig/onnodig. Het kan een fout of misclick zijn inderdaad. Misklik in die tijd? Geel kan iets benadrukken, maar in sommige gevallen is het de kleur van een zonsondergang. In een van de albums van Thorgal is het om de verblindende intensiteit van het zonlicht weer te geven Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
cinco Posted August 31, 2020 Share Posted August 31, 2020 Dan zijn ze in bepaalde reeksen toch wel vaak actief gedurende zonsopgang en zonsondergang. Quote Link to comment
Vittorio Posted August 31, 2020 Share Posted August 31, 2020 2 uren geleden, cinco zei: De lucht ademt geel in het wilde westen. Er zijn uitzonderingen. Quote Link to comment
Ambreville Posted August 31, 2020 Share Posted August 31, 2020 22 minuten geleden, Vittorio zei: Er zijn uitzonderingen. Ze hebben dat rechtgezet in de integrale. Quote Link to comment
TDPB Posted August 31, 2020 Share Posted August 31, 2020 Hun achtercovers waren ook meestal geel. Blauw is echt uitzonderlijk en voelt zelfs on-blauwbloezerig aan. Ik vraag me wel af wie dat geel in de reeks heeft geïntroduceerd. Was dat Salverius? Of Leonardo? Of begon dat pas met de komst van Lambil? Bij Salverius zat er al veel geel in de pagina's, maar dat was de lucht niet. Wellicht werd de gele lucht pas effectief toen ze de woestijn- en rotsachtige omgeving van hun fort verlieten. Quote Link to comment
Vittorio Posted August 31, 2020 Share Posted August 31, 2020 1 uur terug, Ambreville zei: Ze hebben dat rechtgezet in de integrale. En in de reguliere reeks een geval van klassieke-omslag-om-zeep-helpen: Quote Link to comment
Vittorio Posted August 31, 2020 Share Posted August 31, 2020 19 minuten geleden, TDPB zei: Ik vraag me wel af wie dat geel in de reeks heeft geïntroduceerd. Was dat Salverius? Of Leonardo? Of begon dat pas met de komst van Lambil? Misschien had een van drieën goede herinneringen aan deze film: Quote Link to comment
cinco Posted August 31, 2020 Share Posted August 31, 2020 50 minuten geleden, Vittorio zei: Misschien had een van drieën goede herinneringen aan deze film: Wel moeilijk om hun belofte na te komen in een zwart-wit film. Quote Link to comment
Vittorio Posted August 31, 2020 Share Posted August 31, 2020 Is het niet gewoon de uitstoot van jullie frietkotten? Quote Link to comment
Lük Bey Posted August 31, 2020 Share Posted August 31, 2020 Ik vind daar niks mis mee, met die gele luchten. Maar het is precies wel typisch iets voor westerns, Lucky Luke deed dat ook veel maar die reeks heeft ook een heel apart kleurgebruik. Dat het bij de Blauwbloezen zo vaak gebeurt, zal inderdaad wel precies zijn om af te steken tegen de blauwe uniformen. Ik moest meteen denken aan het 'orange & teal' kleurenpalet in films. Eens je dat opmerkt, krijg je dat niet meer 'unseen'. Quote https://www.facebook.com/lukbey Link to comment
cinco Posted August 31, 2020 Share Posted August 31, 2020 44 minuten geleden, Vittorio zei: Is het niet gewoon de uitstoot van jullie frietkotten? Zou kunnen. Quote Link to comment
TDPB Posted September 1, 2020 Share Posted September 1, 2020 17 uren geleden, Lük Bey zei: Lucky Luke deed dat ook veel maar die reeks heeft ook een heel apart kleurgebruik. Volgens Berck heeft hij de gele luchten overgenomen van Morris, die inderdaad behoorlijk experimenteel was qua kleurgebruik. Quote Link to comment
Vittorio Posted September 1, 2020 Share Posted September 1, 2020 1 uur terug, TDPB zei: Morris, die inderdaad behoorlijk experimenteel was qua kleurgebruik. Naast de gele luchten zijn ook zijn rode silhouetten een specialiteit Hij gaat daar ver in: Quote Link to comment
Vittorio Posted September 1, 2020 Share Posted September 1, 2020 Er zou eens een mooi kunstboek moeten komen over Morris waarin dat allemaal wordt toegelicht Quote Link to comment
Vittorio Posted September 1, 2020 Share Posted September 1, 2020 Rode luchten in het weekblad Albumversie: Dit komt van een erg interessante webpagina over het kleurgebruik van Morris http://le-zouave-interplanetaire.blogspot.com/2014/07/la-bande-dessinee-nous-reparle-des_68.html Quote Link to comment
cinco Posted September 1, 2020 Share Posted September 1, 2020 Goed dat Google erkent dat dit forum de autoriteit is op het vlak van gele luchten in strips. https://www.google.com/search?q=gele+luchten+strip&source=lmns&bih=966&biw=1903&hl=nl&sa=X&ved=2ahUKEwiMyMXh68frAhXQi6QKHaslC-EQ_AUoAHoECAEQAA https://www.google.com/search?q=gele+luchten+strip&tbm=isch&ved=2ahUKEwiW0v_w6sfrAhVL2KQKHTw6ACMQ2-cCegQIABAA&oq=gele+luchten+strip&gs_lcp=CgNpbWcQA1CAiAJYmokCYMyLAmgAcAB4AIABYIgBqAGSAQEymAEAoAEBqgELZ3dzLXdpei1pbWfAAQE&sclient=img&ei=DC5OX5acBcuwkwW89ICYAg&bih=966&biw=1903&hl=nl Quote Link to comment
TDPB Posted September 1, 2020 Share Posted September 1, 2020 33 minuten geleden, Vittorio zei: Hij gaat daar ver in: Da's natuurlijk wel een pagina waarin het brandt. Die rode gloed is dan niet zo vreemd. Quote Link to comment
cinco Posted September 1, 2020 Share Posted September 1, 2020 Badend in de gelige gloed van de zon wordt het opgraven van een schat pas echt memorabel. [imùg Quote Link to comment
Recommended Posts