Ga naar inhoud

Le scénariste de bande dessinée Hubert est mort


Vittorio

Recommended Posts

SSZ rept op Facebook terloops van een postuum album. Dat gaat om deze uitgave:

 

20955793.jpg

 

Wat een interessant scenario van Hubert! Ben je al aan het vertalen, @eriktex ?

 

 

In het Italië van de Renaissance treffen we Bianca, jongedame van gegoede komaf, die geacht wordt te trouwen met de jonge en rijke koopman Giovanni. Dat ze aldus door haar ouders wordt uitgeleverd aan een man die ze helemaal niet kent, zit haar dwars.

 

Dan krijgt ze de beschikking over een oud familiegeheim: een ‘mannenhuid’.

 

Door dit Adamskostuum te dragen, kan ze incognito haar verloofde alvast leren kennen in zijn natuurlijke omgeving. Maar…letterlijk in de huid van een buitengewoon knappe jongeman, durft Bianca alle grenzen te overschrijden die aan vrouwen wordt opgelegd. Als de beeldschone Lorenzo ontdekt ze de liefde en de seksualiteit.

 

Een subtiele fabel in de stijl van de komedies van Billy Wilder die vraagtekens zet bij onze relatie tot geslacht en seksualiteit. Door religie en seks, moraliteit en humor, adel en openhartigheid te combineren, nodigt ‘Peau d’homme’ de lezer uit zich te bevrijden van de moraal en deel te nemen aan een waanzinnige en vurige zoektocht naar liefde.

 

Link naar reactie
18 minuten geleden, eriktex zei:

Dat scenario heeft dan wel wat raakvlakken met Beeldschoon, waarin een wat minder mooie vrouw opeens het mooiste meisje van de wereld wordt.

 

Zal eens navragen bij Glenat, meestal zijn dit van die dikke pillen wat vertalen voor een nogal kleine oplage erg lastig maakt.


Inderdaad niet gering in omvang, 160 pagina's volgens Glénat.

 

Kun je een persoonlijke herinnering aan hem delen, Erik?

 

Link naar reactie

Neen, scenaristen kom je in feite maar weinig tegen. Het is lullig, maar een tekenaar op de stand doet albums verkopen, wie zou er voor een scenarist komen? Ik ken les Kerascoëts best aardig, maar Hubert heb ik nooit ontmoet (ook Vehlmann niet bijvoorbeeld). 

 

Van de tekstschrijvers ken ik eigenlijk alleen Mauro Boselli (Tex en zo).

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
34 minuten geleden, eriktex zei:

Het is lullig, maar een tekenaar op de stand doet albums verkopen, wie zou er voor een scenarist komen?

Iets voor een poll dan maar? Voor welke scenarist kom je naar een stand?

 

Ik ga maar niet vragen hoe de man overleden is. Dupuis meldt op de site dat hij een paar dagen geleden nog langskwam, samen met Vincent Mallié, en met de eerste platen voor hun tweeluik Ténébreuse. Ik krijg de indruk dat dat zijn echte laatste postume uitgave zal zijn.

 

sdieSzfnc.thumb.jpg.9f3463574866c87200e464ced3c5839d.jpg

Link naar reactie

Beetje offtopic natuurlijk (splits anders gerust af) maar toch wel raar dat je op een boekenbeurs blij bent met een handtekening terwijl je op een stripbeurs dat niet zou zijn met die van de scenarist. Waarvoor ik aan zou schuiven: Van Hamme, Gaiman, Dufaux, Hill, aantal Japanse mangaka, Dillon, Brubaker, Vaughn, Cauvin en er zullen er nog wel een hoop zijn. Voordeel is dat het rap kan gaan...

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
2 uren geleden, SPeeDy zei:

Beetje offtopic natuurlijk (splits anders gerust af) maar toch wel raar dat je op een boekenbeurs blij bent met een handtekening terwijl je op een stripbeurs dat niet zou zijn met die van de scenarist. Waarvoor ik aan zou schuiven:

Het gaat niet om het aanschuiven, maar voor wie zou je een album van pak hem beet 25 Euro kopen? 

Link naar reactie
1 uur terug, bouncer zei:

Voornamelijk bekend als "colorist", vooral in "Langs duistere wegen" van David B een absolute meerwaarde ( zeer ondergewaardeerde strip

overigens )

De Petit: Ogre Gods ook Engelstalig verschenen, volledig langs mij heen gegaan, ben wel nieuwsgierig naar.

 

 

 

https://www.lionforge.com/an-interview-with-ogre-gods-creators-hubert-and-bertrand-gatignol/

 

 

 

Dank voor die link, mooi interview, vooral ook als Hubert over de dynamiek van samenwerking praat

 

Quote

Each time, I write for the drawing style and personality of a particular artist. It’s like a conversation: we don’t have the same type of conversation depending on the person we are talking to, but rather according to common interests. And as each project is written in a permanent exchange with my co-author(s), the result is richer than if I did it alone. I am all in favor of collective intelligence! 

 

Verderop zegt hij dan nog dit over een heel andere dynamiek

 

Quote

I believe in both the possibility for the individual to improve as well as his ability to sink further into barbarism and stupidity, especially in a group dynamic. It is said that the intellectual capacity of a crowd is equal to that of the most stupid individuals within it, and alas, that is often true.

 

004-Petit-e1544126970928.thumb.jpg.7a20893919c9f3f0ad29d51896f442d0.jpg

Link naar reactie
9 minuten geleden, bouncer zei:

Graag gedaan, ga  ( Hansje) Joustra toch eens aan de mouw trekken over eventuele mogelijkheden.

Hij moet genoeg hebben aan de opening van het interview zou je zeggen

 

Quote

Let me start by saying that the Ogre Gods series is, in my opinion (and clearly that of many others), nothing short of a masterpiece of world-building, and one of the most breathtakingly original and haunting titles ever published. The breadth of world history, the depth of each character, and the consistently surprising twists put this on par with other epic fantasy tales such as Game of Thrones and Lord of the Rings. You have really created a massive, breathing universe here.

 

1632957246_Screenshot2020-02-16at11_08_18.thumb.png.9e3b772b21512a136af5882b4ff29b5c.png

528532930_Screenshot2020-02-16at11_08_43.thumb.png.d9a5a1827fb70d81fb8ac6ea132a4c1d.png

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...