Ga naar inhoud

Alleen (Gazzotti/Vehlmann) - [kan spoilers bevatten]


cinco

Recommended Posts

Op 15/2/2020 om 12:53, cinco zei:

Van de Franstalige Wikipedia:

 

La série devrait comporter 22 tomes divisés en 5 cycles, suivie d'une série spin-off.

 

Dus dan kan het nog bijna 2 decennia duren voordat we helemaal precies weten hoe de vork aan de steel zit.

 

Zit toch al aan deel 13? Het duurt dus wel nog tien jaar.

Link naar reactie
10 uren geleden, cinco zei:

Jammer dat ze in Alleen niet echt lang 'alleen' zijn geweest.

ZIe ook Lost waar doorheen de seizoenen evenzeer meer en meer groeperingen bleken aanwezig te zijn op het eiland.

 

"Alleen" kan je op verschillende manieren interpreteren, ook als een "wij tegen de rest" :)

 

Op dat vlak vind ik het goed dat de groep dan nu weer opgesplitst is. Het brengt zo terug wat hulpeloosheid (als je begrijpt wat ik bedoel) bij de personages. Ze hebben het terug zwaar om erdoor te raken.

Link naar reactie
Op 2/2/2022 om 13:25, Lestat zei:

Voorlopig boeit het mij nog wel en is er voldoende afwisseling. Ik hoop gewoon dat Vehlmann uiteindelijk uit zijn eigen kluwen raakt van alles wat ze daar naar voren brengen (en uiteraard dat het geen Lost-gedoe wordt).

Rondt het einde van de 3de cyclus voldoende verhaallijnen al wat af? Dan ga ik 1-13 nog eens lezen.

Link naar reactie
On 2/9/2022 at 12:27 PM, Red Arrow said:

De reeks heet dan ook Seuls.

Lost, zo geweldig begonnen, elke keer enorm uitkijken naar de volgende aflevering / seizoen. Met de 'hatch', een ijsbeer op een rare plaats, en nog meer mysterieuze dingen.

 

Maar op de duur toch afgehaakt, ik kon gewoon niet meer volgen in welke tijdlijn ze zaten

Link naar reactie

Zelf nog schrijver geweest zijnde, heb ik enige ervaring met scenarioschrijven.

En een van die ervaringen is dat het erg gemakkelijk is om je lezer in het begin met vanalles te verbazen, maar op de duur werkt dat niet meer. Er treedt vermoeidheid op. Je verwacht gewoon dat je iets verbazends krijgt, en dus is het niet meer verbazend.

Heel leuk, bizarre ideeën, maar het zoveelste bizarre idee is al lang niet meer bizar.

En dan moet je op een of andere manier overschakelen naar plotontwikkeling, verklaringen, verbanden, enzovoort, en dat is niet zo simpel.

Het aantrekkelijke van het bizarre, het wonderbaarlijke, het verbazende, het magisch-realistische, is de AFWEZIGHEID van een duidelijke verklaring, van helderheid. Vanaf het moment dat er een verklaring is, loopt het leeg als een lekke ballon.

Het fantastische wordt dan plots (zoutloos) realisme, of doorsnee gefantaseer zonder meer.

Wat heb je nog aan de verbazing over een ijsbeer op een rare plaats, als je te weten komt dat hij gewoon uit de plaatselijke zoo is ontsnapt? Of per ongeluk was meegelift op een ijsbreker die terugkeerde van de Noordelijke IJszee?

Of, ja, natuurlijk: uit een ufo was gevallen. Of uit een andere tijdlijn kwam. Oplossingen die alleen maar bijzonder zijn als je ze nog nooit tegenkwam.

Nogal wat manga- en animereeksen vallen daardoor plat: ze stoppen ze vol verwikkelingen en verwijzingen, en plots lijkt het of de scenarist ze gauw-gauw aan elkaar koppelt omdat de lees-/kijkcijfers zakken, en tovert hij dromen, tijdreizen, parallelle werelden, hogerdimensionale wezens, magiërs of tochten door een zwart gat tevoorschijn (hè, Interstellar) om er op een of andere manier een ontknoping aan te geven.

Sommige reeksen hebben niet eens een einde, zoals 20th Century Boys. Ze zijn gewoon ontworpen om eeuwig door te gaan, zoals Inu-Yasha.

Dus ik vrees dat het einde van Seuls wel eens heel teleurstellend zou kunnen zijn.

Link naar reactie

Mogelijk einde van Seuls:

Yvan wordt wakker. Het is de eerste keer dat hij naar zijn nieuwe school moet, en daardoor had hij een nachtmerrie gekregen.

Je raadt het waarschijnlijk al.

Op die nieuwe school lopen al die kinderen rond die hij in zijn droom heeft ontmoet!

(Twilight-deuntje)

 

Zo.

En nu moéten ze iets anders vinden.

Lekker.

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 3/2/2022 om 17:40, kbellon zei:

Rondt het einde van de 3de cyclus voldoende verhaallijnen al wat af? Dan ga ik 1-13 nog eens lezen.

 

Eindelijk aangeschaft en gelezen. Ik moet zeggen dat ik het nog steeds een sterke reeks blijf vinden, maar ook hier was ik weer blij dat ik de voorgaande delen nog eens heb doornomen.

Het einde van de 3de cyclus brengt inderdaad heel wat zaken samen. De orde van de families wordt wat duidelijker, en ook de rol van onze centrale 5 helden erin. Uiteraard blijven er nog vragen over, maar er is al een stap gezet. Cyclus 4 zal volgens mij de start van de limbusoorlog zijn.

 

Spoiler

De grote vraag die erbij komt is nu wel de rol van Camille. Is ze nu de uitverkorenen van het kwaad of een Tijgerziel?

 

En wat ik me al langer afvraag: wie is Alberic? De naam komt af en toe voor, o.a. omdat zijn hand in Neosalem ligt en de zombiekinderen over hem zingen. Maar er wordt voor de rest niets over gezegd.

 

Link naar reactie

Toen ik de reeks nog niet gelezen had en ik zag afbeeldingen van Camille, dacht ik altijd dat ze genderfluide was of iets in die aard. Ik wist zelfs niet of ze een meisje was of al dan niet een jongen verkleed als een meisje.

En ook bij het lezen van het prille begin van de reeks waarin ze te kennen gaf dat ze een geheim verborgen hield.

 

 

afbeelding.png.b0188cf7bd726f33fe59973ae49155cd.png

Link naar reactie
  • 5 months later...
  • 1 month later...
Op 22/2/2022 om 14:27, cinco zei:

Toen ik de reeks nog niet gelezen had en ik zag afbeeldingen van Camille, dacht ik altijd dat ze genderfluide was of iets in die aard. Ik wist zelfs niet of ze een meisje was of al dan niet een jongen verkleed als een meisje.

En ook bij het lezen van het prille begin van de reeks waarin ze te kennen gaf dat ze een geheim verborgen hield.

 

 

afbeelding.png.b0188cf7bd726f33fe59973ae49155cd.png

 

Da's vreemd. Ik heb haar altijd als het meest typische meisje gezien. Ik zie ze zo in een meisjesschool rondlopen.

Link naar reactie
  • 4 months later...
  • 1 month later...

Mijn broer heeft de hele reeks nu in één ruk gelezen nu hij thuis zat na een operatie (en dus daarom een deel van mijn kast geplunderd heeft). Hij wees me erop dat "Spijkerharde wraak" een vrij hoog horrorgehalte heeft, en dat dit in een film echt gruwelijk zou zijn om te zien. Maar in een strip komt dat wel moeilijker over.

 

Spoiler

Inderdaad als je de zaken op een rijtje zet, dan is het wat horror:

1) Camille verschijnt aan Yvan, kondigt aan dat de "oplapper" komt en verdwijnt even mysterieus.

2) Hij sluit zich op in een huis en spijkert de deuren dicht, maar toch breken de zombiekinderen binnen.

3) Yvan wordt vastgebonden en wordt benaderd door een duister figuur met chirurgische instrumenten.

4) Deze figuur, De Oplapper, blijkt ook geen gezicht te hebben maar verbergt een hoofd van zwarte vliegen onder zijn kap.

 

Link naar reactie
Op 24/9/2022 om 16:05, Lestat zei:

 

Ook wel wat een spoiler over wie nu het Middernachtkind is.


Zeg dat wel.  Nuja, het zal wel mijn eigen fout zijn dat ik zover nog niet zit.  Maar elk jaar is er een nieuwe generatie aan striplezers die de reeks nog moeten ontdekken.  Zo'n dingen op de cover, toch te vermijden vindekik.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 8 months later...
  • 2 months later...

Ah, de kerngroep is ondertussen terug samen. Ik heb toch enkele delen gemist de afgelopen jaren.

In de laatste albums die ik echt gelezen heb, waren ze nog uitgespreid wat ik iets minder interessant vond omdat je dan die interactie tussen al hun verschillende karakters niet hebt.

 

afbeelding.thumb.png.d4ced0398d36636e78eb5bfd29c61088.png

afbeelding.thumb.png.6d781e5d48c16779a030c72c7b52c200.png

afbeelding.thumb.png.1035f486d69f64e08fbc06c3fe4acbb2.png

Link naar reactie
  • cinco changed the title to Alleen (Gazzotti/Vehlmann) - [kan spoilers bevatten]

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...