Ga naar inhoud

Is er plaats voor een nieuw Nederlandstalig stripblad?


Recommended Posts

  • 3 weeks later...

De enquête zit erop en zoals gevraagd geef ik wat info over de resultaten. Er waren een dikke 100 antwoorden, ongeveer evenveel uit Nederland als uit Vlaanderen.

Ik heb er enkel ruchtbaarheid gegeven onder echte stripliefhebbers, en dat blijkt ook uit enkele antwoorden:

57% heeft een verzameling van enkele 1000-en strips en 74% toch minstens 1000. Praktisch alle correspondenten zijn meer dan 30 jaar oud en de helft is +50. Ik heb niet gepeild naar het geslacht, maar ik neem aan dat het cliché van de iets oudere man als stripkoper hier wel klopt.

 

De steekproef is dus zeker niet representatief voor de ganse bevolking en een leefbaar stripblad moet in een bredere vijver vissen. Toch is ze wel nuttig om enkele zaken af te toetsen.

 

39% is nu geabonneerd op een Nederlandstalig stripblad en 12% op een anderstalig. 37% was vroeger geabonneerd maar nu niet meer.

84% zou een stripblad kopen enkel voor zichzelf en 14% voor het hele gezin. Maar 6% ziet een stripabonnement als een goed cadeau.

 

Een abonnement geniet duidelijk de voorkeur (+75%), terwijl ongeveer evenveel correspondenten een aankoop in krantenwinkel of stripspeciaalzaak zien zitten (telkens 20%).

 

Een meerderheid (68%) wil een stripblad voor alle leeftijden (van 7 tot 77 zoals Kuifje adverteerde). 44% wil enkel strips voor volwassenen, 26% voor jongvolwassen en volwassenen (14+) en maar 9% ziet een echt jeugdblad zitten (logisch gelet op de groep bevraagden).

 

Uit de percentages kan je opmaken dat er meerdere antwoorden konden aangekruist worden.

 

Over de gewenste vorm en inhoud van een stripblad meer de komende dagen.

 

 

 

Link naar reactie
Op 21/2/2020 om 13:34, Ambreville zei:

Ja, ik heb er eentje. Geen enkel probleem mee. We krijgen ze zelfs tegenwoordig enkele dagen voor de Hollanders.

Haha, ik kreeg de Eppo ook al op de maandag dankzij mijn ijverige bezorger van Sandd vermoed ik.....

 

NB: op het nippertje nog de enquete ingevuld

Link naar reactie

Dank aan alle correspondenten!

 

Nu over de vorm van een stripblad:

De meesten (47%) zien een maandblad het best zitten. De stemmen voor een weekblad of een tweewekelijks tijdschrift zijn gelijkaardig (elk zowat 33%).

Over hoeveel nummers moet een vervolgverhaal gespreid worden? Daar is de tendens duidelijk. Een snel ritme en veel pagina's ineens heeft de voorkeur. In maximum 4 delen geknipt krijgt 50% van de stemmers achter zich.  30% kiest voor 5 tot 6 nummers en 23% voor 7 tot 8 nummers en maar 8% wil het nog meer uitgesmeerd zien.

 

Het aantal pagina's van het stripblad, daar heeft 36-48 pagina's de voorkeur met 44%, daarachter 48 tot 60 pagina's 35%, meer dan 60 pagina's 29% en laatste minder dan 36 pagina's met 16%.

 

Een dikke helft ziet een stripblad als een verzamelobject, een kleine helft noemt het een gebruiksobject. Slechts 14% ziet een goedkoop pulpblad zitten. Er is dus duidelijk wel een voorkeur voor een verzorgde uitgave.

 

Dat vertaalt zich ook naar de prijs die men wil betalen. De helft vindt 6 euro of meer niet onoverkomelijk als de kwaliteit er is.  39% wil er wel 5 euro voor uitgeven. 18% tot 4 euro en 11% maar 3 euro, die bungelen duidelijk vanachter.

 

Ook hier weer de bedenking dat de correspondenten in overgrote meerderheid stripverzamelaars zijn.

 

Volgende update over de inhoud...

 

Link naar reactie

Ter afronding: de inhoud.

 

Een afgerond kortverhaal is het populairst (83%), dan volgen een vervolgverhaal (76%), humorstrips (64%). Cartoons en korte strips van een strook kunnen maar de helft van de correspondenten bekoren.

 

Welke soort lange strip? Een klassieke avonturenstrip voor 69% is veruit het populairst. Dan volgen een humoristische strip (44%) en een graphic novel (36%). Een beetje in dezelfde trant verkiest een grote meerderheid realistisch getekende strips (87%). De klassieke "dikke neuzen"-stijl krijgt ook 68% van de stemmen. Experimenteel werk (22%) en manga (16%) bungelen achteraan.

 

Welke auteurs? Voor 68% telt enkel de kwaliteit en doet de naam er niet toe. Bekende namen uit VL/NL (40%), bekende namen uit het buitenland (38%) en nieuw talent (38%) houden het verdeeld.

 

(nogmaals: meerdere antwoorden waren mogelijk)

 

Hopelijk tot later!

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...