Ga naar inhoud

De Blauwbloezen


cinco

3 vragen over De Blauwbloezen  

44 leden hebben gestemd

  1. 1. Met wie kan je je beter vereenzelvigen?

  2. 2. Welke setting prefereer je?

    • het front en de cavalerie
    • Fort Bow
  3. 3. je favoriete album van de eerste 30

    • Wagen in 't Westen
    • Van Noord naar Zuid
    • Voor vijftienhonderd dollar extra
      0
    • Outlaw
      0
    • De deserteurs
    • De nor in Robertsonville
    • De blauwe groentjes
    • De hoogvliegers van de cavalerie
    • De grote patrouille
      0
    • Blauw en uniformen
    • Blauwen in zwart-wit
    • Blauwbloezen pakken kozakken
    • De blauwen in de puree
    • De melkmuil
    • Rumberley
      0
    • Bronco Benny
    • El Padre
    • Hoe het begon
    • The David
    • Black face
    • De 5 schoeljes
      0
    • Blauwen en vrouwen
    • De neven van de overkant
    • Baby Blue
      0
    • Blauwen en bulten
    • Canadees goud
      0
    • Bull Run
      0
    • The show must go on!
      0
    • Buiten westen
      0
    • De roos van Bantry
      0


Recommended Posts

Als kind las ik dat graag. Ik had toen al een voorkeur voor verhalen met een historische achtergrond. Ook de Noord-Amerikaanse landschappen trokken me over de streep. Maar ze mochten gestopt zijn, zo rond nummer 30. Ik geloof niet dat ik iets van na Grumbler & zonen gelezen heb.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
39 minuten geleden, Waldorf zei:

Als kind las ik dat graag. Ik had toen al een voorkeur voor verhalen met een historische achtergrond. Ook de Noord-Amerikaanse landschappen trokken me over de streep. Maar ze mochten gestopt zijn, zo rond nummer 30. Ik geloof niet dat ik iets van na Grumbler & zonen gelezen heb.

Ik heb het nog volgehouden tot en met het oor van Lincoln. Ben er mee gestopt omdat het concept volledig uitgemolken was.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Er is toch wel een serieuze discrepantie tussen de Salvérius-periode en datgene wat De Blauwbloezen is geworden onder Lambil.

Elk goed op hun manier, maar het lijken wel twee verschillende reeksen.

 

Het verbaast me trouwens ook dat Dupuis met de reeks nooit serieuze voet aan de grond heeft kunnen krijgen in Noord-Amerika.

En dat het daarentegen zowat hun grootste bestseller is hier in Europa.

Link naar reactie
23 uren geleden, cinco zei:

Het verbaast me trouwens ook dat Dupuis met de reeks nooit serieuze voet aan de grond heeft kunnen krijgen in Noord-Amerika.

En dat het daarentegen zowat hun grootste bestseller is hier in Europa.

Denkelijk een periode waar ze niet graag aan herinnerd worden. Sowieso zijn Europese strips daar niet echt populair, behalve bij een select publiek.

Deze aflevering ooit gezien?

The-Simpsons-Season-19-Episode-7-3-baf3.

Link naar reactie
20 minuten geleden, Tanuki zei:

Denkelijk een periode waar ze niet graag aan herinnerd worden. Sowieso zijn Europese strips daar niet echt populair, behalve bij een select publiek.

Deze aflevering ooit gezien?

The-Simpsons-Season-19-Episode-7-3-baf3.

 

Yep. Maar waarom zouden ze een fake titel en cover gebruiken, terwijl er op de achtergrond genoeg bestaande covers in de rekken zijn getekend?

 

340?cb=20130107080107

 

Er is nog een referentie in een andere aflevering, deze keer wel met bestaande titel en cover.

 

?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&

 

 

Link naar reactie
  • 6 months later...
Op 20/2/2020 om 09:38, Tanuki zei:

Dat spel heb ik nog gehad, de Blauwbloezenversie dan. Niet direct een topper.Buiten de cover had het niet veel met de strips te maken, als ik het me wel herinner.

 

Op 25/2/2020 om 22:41, Rork zei:

Ik heb zowel het spel (pc) veel gespeeld als in die tijd alle beschikbare blauwbloezwn gelezen.enoe Dat er een verbinding was is me nooit opgevallen.

 

Gek genoeg krijgt het een remake.

 

Eind jaren 1980 bestond er al een nu voorhistorisch videospel van De Blauwbloezen, geproduceerd door Infogrames voor Amiga en NES. In 2012 kwam daar een update van en op 27 oktober stelt Appeal Studios in opdracht van Microids (die ook nieuwe games van De Smurfen, XIII en Kuifje uitbrengt) de meest moderne versie voor, geschikt voor Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One, PC en Mac.

Het game is een strategie- en actiespel waarbij je als speler of met meerdere spelers forten en spoorwegen moet verdedigen om voorraden aan te vullen en versterkingen vanuit Europa moet leiden.

bron:  http://stripspeciaalzaak.be/StripFacts-2008.php

 

afbeelding.thumb.png.f6523a8e8f1580b0fcdaec67a8563e83.png

 

afbeelding.thumb.png.2fa1bdacd30e0f4b719ac2dc936352fa.png

 

capture-d-ecran-2020-07-29-a-11-31-22-5f

 

capture-d-ecran-2020-07-29-a-11-31-46-5f

 

Link naar reactie
  • 2 months later...
Op 18/2/2020 om 10:50, cinco zei:

Er is toch wel een serieuze discrepantie tussen de Salvérius-periode en datgene wat De Blauwbloezen is geworden onder Lambil.

Elk goed op hun manier, maar het lijken wel twee verschillende reeksen.

 

Er is vooral (zowel inhoudelijk als vormelijk) een grote discrepantie tussen de eerste korte Salverius-gags en de laatste Salverius-lange avonturen, waar alles al in zat wat de reeks uiteindelijk heeft groot gemaakt.

 

Gisteren las ik het nieuwe album. Kan niet zeggen dat ik onder de indruk ben. Het scenario stelt niet zoveel voor, en de moraallessen worden er echt wel in geramd. Cauvin gebruikte ook wel eens zwaardere thema's, maar hij deed dat veel minder in your face dan dit album doet. En met meer humor.

Qua tekeningen ben ik ook niet echt overtuigd. Munuera is een goeie actietekenaar, en als tekenaar van zowel R&K als Zwendel kan ik hem wel pruimen, maar nu viel me op hoe onduidelijk zijn prenten soms zijn en hoe hij er niet in slaagt om een personage iedere keer hetzelfde te tekenen. Misschien was het deze keer wat meer haastwerk?

Op basis van dit album ben ik in ieder geval niet geneigd om meer van deze makers te kopen/lezen.

Link naar reactie
21 minuten geleden, TDPB zei:

 

Er is vooral (zowel inhoudelijk als vormelijk) een grote discrepantie tussen de eerste korte Salverius-gags en de laatste Salverius-lange avonturen, waar alles al in zat wat de reeks uiteindelijk heeft groot gemaakt.

 

Gisteren las ik het nieuwe album. Kan niet zeggen dat ik onder de indruk ben. Het scenario stelt niet zoveel voor, en de moraallessen worden er echt wel in geramd. Cauvin gebruikte ook wel eens zwaardere thema's, maar hij deed dat veel minder in your face dan dit album doet. En met meer humor.

Qua tekeningen ben ik ook niet echt overtuigd. Munuera is een goeie actietekenaar, en als tekenaar van zowel R&K als Zwendel kan ik hem wel pruimen, maar nu viel me op hoe onduidelijk zijn prenten soms zijn en hoe hij er niet in slaagt om een personage iedere keer hetzelfde te tekenen. Misschien was het deze keer wat meer haastwerk?

Op basis van dit album ben ik in ieder geval niet geneigd om meer van deze makers te kopen/lezen.

 

Blutch omgezet naar de hand van Munuera zit wel goed. Met Chesterfield moet-ie nog wat zoeken.

Op zich vind ik het eigenlijk wel een sterk album. Het heeft een andere feel dan wat we van de serie gewend zijn, zowel qua stijl, qua verhaal als qua toon. Maar anders is niet noodzakelijk slechter.

Ook de inkleuring wordt op een andere manier benaderd.

 

afbeelding.thumb.png.2f6c637fe66b7d82706991d246853180.png

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Het zal voorlopig bij dat ene album door Munuera blijven.

 

quote van stripspeciaalzaak.be:

 

De Blauwbloezen deel 64 verschijnt pas volgend jaar. Het is het laatste verhaal van Raoul Cauvin, maar nog niet dat van Willy Lambil. Hij zet onverdroten de reeks voort waardoor het onlangs verschenen deel 65, door Jose Luis Munuera en BeKa, voorlopig een tussendooralbum blijft. Zolang Lambil leeft en kan tekenen, wil hij niet vervangen worden. Hij heeft zelfs al gezegd dat hij zal sterven terwijl hij aan een pagina werkt. Volgend jaar wordt hij 85.

Link naar reactie
  • 3 months later...
  • cinco changed the title to De Blauwbloezen
  • 1 month later...
  • 2 months later...
2 uren geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

Men zegt dat koppels die lang samen zijn, op de duur op elkaar gaan gelijken. Dat kan je ook stellen voor Blutch en Chesterfield. In het nieuwe album kan je hen vaak enkel aan het haar (en het uniform natuurlijk) van elkaar onderscheiden. Lambil is al een flinke tachtiger - knap dat hij dit nog kan, maar zijn beste periode ligt toch al even achter ons.

Het in de loop der jaren uniformeren van neuzen en oren en kapsels en hoofdvormen is iets wat je wel bij meer tekenaars ziet (zie bvb ook Suske en Wiske).

Link naar reactie

Ik veronderstel dat er gebeurtenissen zijn doorheen de reeks die de chronologie van de ware feiten wat geweld aandoen, tenzij de albums de verhalen niet in chronologische volgorde vertellen.

Onderstaande gebeurtenissen zijn voorbeelden van verhalen die gelinkt zijn aan historische data en mocht men toch alles chronologisch volgen, dan zouden we met album 62 nog maar 3 maanden van het einde van de Amerikaanse Burgeroorlog verwijderd zijn.

 

 

Amerikaanse Burgeroorlog (12 April 1861 – 9 Mei 1865)

 

27. Bull Run: eerste slag bij Bull Run op 21 juli 1861

36. Quantrill: slachtpartij in Lawrence, Kansas op 21 augustus 1863

62. Sallie: dood en begrafenis van Sallie op 6 februari 1865

Link naar reactie
1 uur geleden, cinco zei:

Het tekenwerk leek me op zijn sterkst in de periode van Bronco Benny, El Padre etc.

Prachtige openingshots ook hebben die albums.

 

 

Lambil is echt een ambachtsman. Als kind was ik aangetrokken door die prachtige landschappen die hij tekende.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
53 minuten geleden, cinco zei:

Ik veronderstel dat er gebeurtenissen zijn doorheen de reeks die de chronologie van de ware feiten wat geweld aandoen, tenzij de albums de verhalen niet in chronologische volgorde vertellen.

Onderstaande gebeurtenissen zijn voorbeelden van verhalen die gelinkt zijn aan historische data en mocht men toch alles chronologisch volgen, dan zouden we met album 62 nog maar 3 maanden van het einde van de Amerikaanse Burgeroorlog verwijderd zijn.

 

 

Amerikaanse Burgeroorlog (12 April 1861 – 9 Mei 1865)

 

27. Bull Run: eerste slag bij Bull Run op 21 juli 1861

36. Quantrill: slachtpartij in Lawrence, Kansas op 21 augustus 1863

62. Sallie: dood en begrafenis van Sallie op 6 februari 1865

Ik hoorde Cauvin onlangs vertellen dat hij, toen hij met de Blauwbloezen begon, niet eens wist dat er een burgeroorlog was geweest. Hij heeft zich gewoon al doende ingelezen. Je kan moeilijk verwachten dat er voor een reeks die uiteindelijk 60+ albums zal tellen een groot chronologisch plan bestaat (ook al zijn de voorbeelden die je geeft chronologisch).

Link naar reactie
5 minuten geleden, TDPB zei:

Je kan moeilijk verwachten dat er voor een reeks die uiteindelijk 60+ albums zal tellen een groot chronologisch plan bestaat (ook al zijn de voorbeelden die je geeft chronologisch).

 

Niet dat ik het verwacht aangezien ze er oorspronkelijk ook geen idee van hadden dat de reeks zo lang zou blijven lopen, maar er bestaan natuurlijk trucjes. Zo speelt Bull Run zich 3 maanden na het begin van de Burgeroorlog af en wordt het verhaal in het album als een flashback verteld. Da's natuurlijk alijd handig om aan de albumchronologie te ontsnappen. (zie ook: hoe het begon)

 

De Blauwbloezen is ook nog één van de zeldzame reeksen die Dupuis consistent blijft herdrukken.

Link naar reactie

Die trucjes hoeven voor mij niet eens. Er zit (bijna) niets in de albums waaruit je kan opmaken dat ze elkaar opvolgen.  Je kan die perfect volkomen willekeurig door elkaar heen lezen. Dus moest album 58 voor album 36 komen, dan is dat maar zo (beetje zoals Indiana Jones 2 zich voor 1 afspeelt).

Link naar reactie

Wat me altijd opvalt bij de Blauwbloezen, voor een humorstrip wordt de zware tol die de oorlog eist niet verdoezeld.

Hier in de eerste tekening van de tweede strook zie je een burgerslachtoffer met een zwaar bebloed wit hemd op de voorgrond, zijn vrouw en zijn huilende dochter aan zijn zijde.

 

 

afbeelding.thumb.png.778317df5bf0c0b80cd2278522ab21a9.png

Link naar reactie

De evolutie van een straat.

Massachusetts Street is de main street die door Lawrence, Kansas loopt.

Tijdens de raid van Quantrill op 21 augustus 1863 is slechts één gebouw overeind gebleven.

De straat wordt in het album niet bij naam genoemd, maar we mogen veronderstellen dat onderstaande tekening die bewuste straat moet voorstellen.

 

afbeelding.thumb.png.7fa826b1b222e7536f08afcb74faf4a5.png

 

Hieronder afbeeldingen van die straat doorheen de tijd, allemaal post-civil war.

 

 

afbeelding.thumb.png.32cbaa7fffce8a0a9992e0d66520213c.png

 

afbeelding.thumb.png.20c17a12eedaff4f3f8f5824cabf6238.png

 

afbeelding.thumb.png.e99a0fbd9fa7363d30fb7365e65d9434.png

 

 

Link naar reactie
Op 2/7/2021 om 18:24, cinco zei:

Wat me altijd opvalt bij de Blauwbloezen, voor een humorstrip wordt de zware tol die de oorlog eist niet verdoezeld.

 

 

Elk oorlogsverhaal is een anti-oorlogsverhaal. Er zit inderdaad geen greintje valse heroïek in die reeks, die ik toch zie als een reeks voor kinderen en tieners. Een beetje zoals MASH. Lambil en Cauvin maken het niet te goor, maar er worden vaak gewonden, smerige hospitalen en slagvelden met lijken en dode paarden getoond. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
2 uren geleden, Waldorf zei:

 

Elk oorlogsverhaal is een anti-oorlogsverhaal. Er zit inderdaad geen greintje valse heroïek in die reeks, die ik toch zie als een reeks voor kinderen en tieners. Een beetje zoals MASH. Lambil en Cauvin maken het niet te goor, maar er worden vaak gewonden, smerige hospitalen en slagvelden met lijken en dode paarden getoond. 

Cauvin maakt wel vaker strips over behoorlijk duistere thema's: de blauwbloezen (oorlog), Vrouwen in het wit (ziekenhuis en allerlei zieken), G. Raf Zerk (de dood), De Gieren (opnieuw de dood), Sammy (Gangsters en de Ku klux clan)...

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Vermoedelijk zal dat niet ver van de waarheid zijn. Aangezien ze er ook niet voor terugschrokken een Noordelijke generaal af te schilderen als de zuiplap die hij blijkbaar was. Als ik zijn wikipedia-pagina zo bekijk kan het wel kloppen. Blijkbaar werd hem het opperbevel van de Noordelijke troepen aangeboden door Lincoln, maar bleef hij trouw aan zijn thuisstaat Virginia, dat bij de Zuidelijke Staten hoorde. Sommige van zijn quotes kunnen op verschillende manieren uitgelegd worden, dus ik denk niet dat zijn mening over de slaven veel verschilde met die van veel Noordelijke mensen, Lincoln inbegrepen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...