Ga naar inhoud

De Blauwbloezen

cinco

3 vragen over De Blauwbloezen  

36 leden hebben gestemd

1. 1. Met wie kan je je beter vereenzelvigen?

2. 2. Welke setting prefereer je?

• het front en de cavalerie
    • Fort Bow
  3. 3. je favoriete album van de eerste 30

• Wagen in 't Westen
    • Van Noord naar Zuid
    • Voor vijftienhonderd dollar extra
      0
    • Outlaw
      0
    • De deserteurs
    • De nor in Robertsonville
    • De blauwe groentjes
    • De hoogvliegers van de cavalerie
    • De grote patrouille
      0
    • Blauw en uniformen
      0
    • Blauwen in zwart-wit
      0
    • Blauwbloezen pakken kozakken
    • De blauwen in de puree
    • De melkmuil
    • Rumberley
      0
    • Bronco Benny
    • El Padre
    • Hoe het begon
    • The David
    • Black face
    • De 5 schoeljes
      0
    • Blauwen en vrouwen
    • De neven van de overkant
    • Baby Blue
      0
    • Blauwen en bulten
    • Canadees goud
      0
    • Bull Run
      0
    • The show must go on!
      0
    • Buiten westen
      0
    • De roos van Bantry
      0

Recommended Posts

Als kind las ik dat graag. Ik had toen al een voorkeur voor verhalen met een historische achtergrond. Ook de Noord-Amerikaanse landschappen trokken me over de streep. Maar ze mochten gestopt zijn, zo rond nummer 30. Ik geloof niet dat ik iets van na Grumbler & zonen gelezen heb.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar bericht
39 minuten geleden, Waldorf zei:

Als kind las ik dat graag. Ik had toen al een voorkeur voor verhalen met een historische achtergrond. Ook de Noord-Amerikaanse landschappen trokken me over de streep. Maar ze mochten gestopt zijn, zo rond nummer 30. Ik geloof niet dat ik iets van na Grumbler & zonen gelezen heb.

Ik heb het nog volgehouden tot en met het oor van Lincoln. Ben er mee gestopt omdat het concept volledig uitgemolken was.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar bericht

Ik zou graag wat meer Fort Bow verhalen gezien hebben.

Doordat Chesterfield daar vaak afgeleid wordt door zijn zwakte voor de dochter van de kolonel moet Blutch dan regelmatig degene zijn die tegen wil en dank zijn verantwoordelijkheidszin moet aanspreken.

images?q=tbn:ANd9GcQ0j_H_CXXazGNIZ-ypF2P

Link naar bericht

Er is toch wel een serieuze discrepantie tussen de Salvérius-periode en datgene wat De Blauwbloezen is geworden onder Lambil.

Elk goed op hun manier, maar het lijken wel twee verschillende reeksen.

Het verbaast me trouwens ook dat Dupuis met de reeks nooit serieuze voet aan de grond heeft kunnen krijgen in Noord-Amerika.

En dat het daarentegen zowat hun grootste bestseller is hier in Europa.

Link naar bericht
23 uren geleden, cinco zei:

Het verbaast me trouwens ook dat Dupuis met de reeks nooit serieuze voet aan de grond heeft kunnen krijgen in Noord-Amerika.

En dat het daarentegen zowat hun grootste bestseller is hier in Europa.

Denkelijk een periode waar ze niet graag aan herinnerd worden. Sowieso zijn Europese strips daar niet echt populair, behalve bij een select publiek.

Deze aflevering ooit gezien?

The-Simpsons-Season-19-Episode-7-3-baf3.

Link naar bericht
20 minuten geleden, Tanuki zei:

Denkelijk een periode waar ze niet graag aan herinnerd worden. Sowieso zijn Europese strips daar niet echt populair, behalve bij een select publiek.

Deze aflevering ooit gezien?

The-Simpsons-Season-19-Episode-7-3-baf3.

Yep. Maar waarom zouden ze een fake titel en cover gebruiken, terwijl er op de achtergrond genoeg bestaande covers in de rekken zijn getekend?

340?cb=20130107080107

Er is nog een referentie in een andere aflevering, deze keer wel met bestaande titel en cover.

?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&

Link naar bericht
  • 6 months later...
Op 20/2/2020 om 09:38, Tanuki zei:

Dat spel heb ik nog gehad, de Blauwbloezenversie dan. Niet direct een topper.Buiten de cover had het niet veel met de strips te maken, als ik het me wel herinner.

Op 25/2/2020 om 22:41, Rork zei:

Ik heb zowel het spel (pc) veel gespeeld als in die tijd alle beschikbare blauwbloezwn gelezen.enoe Dat er een verbinding was is me nooit opgevallen.

Gek genoeg krijgt het een remake.

Eind jaren 1980 bestond er al een nu voorhistorisch videospel van De Blauwbloezen, geproduceerd door Infogrames voor Amiga en NES. In 2012 kwam daar een update van en op 27 oktober stelt Appeal Studios in opdracht van Microids (die ook nieuwe games van De Smurfen, XIII en Kuifje uitbrengt) de meest moderne versie voor, geschikt voor Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One, PC en Mac.

Het game is een strategie- en actiespel waarbij je als speler of met meerdere spelers forten en spoorwegen moet verdedigen om voorraden aan te vullen en versterkingen vanuit Europa moet leiden.

bron:  http://stripspeciaalzaak.be/StripFacts-2008.php

afbeelding.thumb.png.f6523a8e8f1580b0fcdaec67a8563e83.png

afbeelding.thumb.png.2fa1bdacd30e0f4b719ac2dc936352fa.png

capture-d-ecran-2020-07-29-a-11-31-22-5f

capture-d-ecran-2020-07-29-a-11-31-46-5f

Link naar bericht
  • 2 months later...
Op 18/2/2020 om 10:50, cinco zei:

Er is toch wel een serieuze discrepantie tussen de Salvérius-periode en datgene wat De Blauwbloezen is geworden onder Lambil.

Elk goed op hun manier, maar het lijken wel twee verschillende reeksen.

Er is vooral (zowel inhoudelijk als vormelijk) een grote discrepantie tussen de eerste korte Salverius-gags en de laatste Salverius-lange avonturen, waar alles al in zat wat de reeks uiteindelijk heeft groot gemaakt.

Gisteren las ik het nieuwe album. Kan niet zeggen dat ik onder de indruk ben. Het scenario stelt niet zoveel voor, en de moraallessen worden er echt wel in geramd. Cauvin gebruikte ook wel eens zwaardere thema's, maar hij deed dat veel minder in your face dan dit album doet. En met meer humor.

Qua tekeningen ben ik ook niet echt overtuigd. Munuera is een goeie actietekenaar, en als tekenaar van zowel R&K als Zwendel kan ik hem wel pruimen, maar nu viel me op hoe onduidelijk zijn prenten soms zijn en hoe hij er niet in slaagt om een personage iedere keer hetzelfde te tekenen. Misschien was het deze keer wat meer haastwerk?

Op basis van dit album ben ik in ieder geval niet geneigd om meer van deze makers te kopen/lezen.

Link naar bericht
21 minuten geleden, TDPB zei:

Er is vooral (zowel inhoudelijk als vormelijk) een grote discrepantie tussen de eerste korte Salverius-gags en de laatste Salverius-lange avonturen, waar alles al in zat wat de reeks uiteindelijk heeft groot gemaakt.

Gisteren las ik het nieuwe album. Kan niet zeggen dat ik onder de indruk ben. Het scenario stelt niet zoveel voor, en de moraallessen worden er echt wel in geramd. Cauvin gebruikte ook wel eens zwaardere thema's, maar hij deed dat veel minder in your face dan dit album doet. En met meer humor.

Qua tekeningen ben ik ook niet echt overtuigd. Munuera is een goeie actietekenaar, en als tekenaar van zowel R&K als Zwendel kan ik hem wel pruimen, maar nu viel me op hoe onduidelijk zijn prenten soms zijn en hoe hij er niet in slaagt om een personage iedere keer hetzelfde te tekenen. Misschien was het deze keer wat meer haastwerk?

Op basis van dit album ben ik in ieder geval niet geneigd om meer van deze makers te kopen/lezen.

Blutch omgezet naar de hand van Munuera zit wel goed. Met Chesterfield moet-ie nog wat zoeken.

Op zich vind ik het eigenlijk wel een sterk album. Het heeft een andere feel dan wat we van de serie gewend zijn, zowel qua stijl, qua verhaal als qua toon. Maar anders is niet noodzakelijk slechter.

Ook de inkleuring wordt op een andere manier benaderd.

afbeelding.thumb.png.2f6c637fe66b7d82706991d246853180.png

Link naar bericht
  • 3 weeks later...

Het zal voorlopig bij dat ene album door Munuera blijven.

quote van stripspeciaalzaak.be:

De Blauwbloezen deel 64 verschijnt pas volgend jaar. Het is het laatste verhaal van Raoul Cauvin, maar nog niet dat van Willy Lambil. Hij zet onverdroten de reeks voort waardoor het onlangs verschenen deel 65, door Jose Luis Munuera en BeKa, voorlopig een tussendooralbum blijft. Zolang Lambil leeft en kan tekenen, wil hij niet vervangen worden. Hij heeft zelfs al gezegd dat hij zal sterven terwijl hij aan een pagina werkt. Volgend jaar wordt hij 85.

Link naar bericht
  • 3 months later...
  • cinco changed the title to De Blauwbloezen
  • 1 month later...