Ga naar inhoud

De Blauwbloezen


cinco

3 vragen over De Blauwbloezen  

44 leden hebben gestemd

  1. 1. Met wie kan je je beter vereenzelvigen?

  2. 2. Welke setting prefereer je?

    • het front en de cavalerie
    • Fort Bow
  3. 3. je favoriete album van de eerste 30

    • Wagen in 't Westen
    • Van Noord naar Zuid
    • Voor vijftienhonderd dollar extra
      0
    • Outlaw
      0
    • De deserteurs
    • De nor in Robertsonville
    • De blauwe groentjes
    • De hoogvliegers van de cavalerie
    • De grote patrouille
      0
    • Blauw en uniformen
    • Blauwen in zwart-wit
    • Blauwbloezen pakken kozakken
    • De blauwen in de puree
    • De melkmuil
    • Rumberley
      0
    • Bronco Benny
    • El Padre
    • Hoe het begon
    • The David
    • Black face
    • De 5 schoeljes
      0
    • Blauwen en vrouwen
    • De neven van de overkant
    • Baby Blue
      0
    • Blauwen en bulten
    • Canadees goud
      0
    • Bull Run
      0
    • The show must go on!
      0
    • Buiten westen
      0
    • De roos van Bantry
      0


Recommended Posts

1 uur terug, cinco zei:

Het viel me altijd op dat generaal Lee nooit als een zuivere antagonist werd neergezet, maar als een man van eer en principes.

 

afbeelding.png.67a203a713b7c59f39cbca569cafbfc0.png

Cauvin is duidelijk het soort mens die oorlogen compleet nutteloze verspilling van levens vindt, met goeien en slechten aan beide kanten.

Blutch is als personage ook behoorlijk dubieus. Ik weet niet of ik hem graag als vriend zou hebben. Hij en Kurby zouden wellicht goed overeen komen.

Link naar reactie
1 minuut geleden, TDPB zei:

Cauvin is duidelijk het soort mens die oorlogen compleet nutteloze verspilling van levens vindt, met goeien en slechten aan beide kanten.

 

 

Zou dat een reden zijn dat de reeks nooit voet aan grond in Amerika heeft gekregen?

Asterix en Lucky Luke vond er wel een publiek.

Maar deze reeks van meer dan 60 delen over hun Burgeroorlog en vol referenties naar personages en gebeurtenissen uit die periode van hun geschiedenis is er totaal onbekend.

Link naar reactie
2 minuten geleden, cinco zei:

 

Zou dat een reden zijn dat de reeks nooit voet aan grond in Amerika heeft gekregen?

Asterix en Lucky Luke vond er wel een publiek.

Maar deze reeks van meer dan 60 delen over hun Burgeroorlog en vol referenties naar personages en gebeurtenissen uit die periode van hun geschiedenis is er totaal onbekend.

De helft van amerika valt alvast al af als potentieel publiek.

Link naar reactie
  • 5 weeks later...
Op 23/7/2021 om 16:50, Tanuki zei:

Vermoedelijk zal dat niet ver van de waarheid zijn. Aangezien ze er ook niet voor terugschrokken een Noordelijke generaal af te schilderen als de zuiplap die hij blijkbaar was. Als ik zijn wikipedia-pagina zo bekijk kan het wel kloppen. Blijkbaar werd hem het opperbevel van de Noordelijke troepen aangeboden door Lincoln, maar bleef hij trouw aan zijn thuisstaat Virginia, dat bij de Zuidelijke Staten hoorde. Sommige van zijn quotes kunnen op verschillende manieren uitgelegd worden, dus ik denk niet dat zijn mening over de slaven veel verschilde met die van veel Noordelijke mensen, Lincoln inbegrepen.

klopt! (Nix Wikipedia, lees  Rebels & Yanks - The Commanders of the Civil War -  Willam Davis)

 

trouwens, Lincoln zat helemaal niet in met <de amper 4.000.000 Negro's> van die tijd, hij heeft de zwarte soldaten ook lang uit zijn Noordelijk leger geweerd/zag er niets goeds in

 

trouwens, oorlog, er was helemaal geen burgeroorlog in 1881-1886,

ja, er waren wel wat opstandige staten in de toenmalige <Union>, volgens Lincoln waren er ook geen krijgsgevangennen maar simpelweg verraders (die de strop verdienden)-> lekker handig, dan hadden die gevangenomen Zuidelijken ook lekker geen rechten

 

gevangenenmishandeling in Guantánamo (toen heette dat bv Andersonville Prison), alternatieve waarheid, jullie dachten allemaal dat dat een uitvinding was van Donald, neen hoor, Lincoln deed hem dat lang en breed voor, toen al...

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 1/9/2021 om 16:46, Blutch zei:

Zoals de meeste reeksen is De Blauwbloezen helaas niet op tijd gestopt. Jammer dat uitgevers (en auteurs) zo koppig vasthouden aan hun goudhaantjes, in plaats van eens met iets nieuws te komen.

 

Wat zou voor jou het ideale punt om te stoppen geweest zijn?

 

 

Link naar reactie
Op 2/9/2021 om 18:27, cinco zei:

 

Wat zou voor jou het ideale punt om te stoppen geweest zijn?

 

 

 

Bull Run misschien, maar dat is erg persoonlijk. Ik heb daar indertijd een gesigneerd exemplaar van gekocht op het stripfestival van Durbuy, en daar lag zo'n beetje het hoogtepunt van mijn beleving als fan. Daarna was het steeds meer van 'ach ja, er is weer een nieuwe Blauwbloezen, dus dat ga ik dan maar aanschaffen'...

Link naar reactie

De Blauwbloezen is een reeks die ik nooit gelezen heb als kind (op The David van de Fina na, dan.) Mijn vriend heeft ze mij nu uitgeleend zodat ik mijn scha kan inhalen.

Ik beleef er veel plezier aan, zowel aan de vroege nummers (al heb ik 't meer voor de tekeningen van Lambil) als aan de late nummers. Gisteren heb ik mij nog kriek gelachen met "De Nancy Harts".

Link naar reactie
8 uren geleden, Yncke zei:

Ik beleef er veel plezier aan, zowel aan de vroege nummers (al heb ik 't meer voor de tekeningen van Lambil) als aan de late nummers. Gisteren heb ik mij nog kriek gelachen met "De Nancy Harts".

 

Je bent ze allemaal op volgorde aan het lezen? Is wel een unieke ervaring om zo ook duidelijk de evolutie van de reeks aan te voelen. Welke vind je op tekenvlak de beste periode?

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
Op 23/7/2021 om 16:50, Tanuki zei:

Vermoedelijk zal dat niet ver van de waarheid zijn. Aangezien ze er ook niet voor terugschrokken een Noordelijke generaal af te schilderen als de zuiplap die hij blijkbaar was. Als ik zijn wikipedia-pagina zo bekijk kan het wel kloppen. Blijkbaar werd hem het opperbevel van de Noordelijke troepen aangeboden door Lincoln, maar bleef hij trouw aan zijn thuisstaat Virginia, dat bij de Zuidelijke Staten hoorde. Sommige van zijn quotes kunnen op verschillende manieren uitgelegd worden, dus ik denk niet dat zijn mening over de slaven veel verschilde met die van veel Noordelijke mensen, Lincoln inbegrepen.

Helaas, helaas. Dat is vooral PR(iet)praat van hemzelf en latere zuidelijke histografen van de lost cause. Zij beweerden dat de strijd ging om het beschermen van de rechten van staten tegenover de federale overheid, niet over slavernij. Dat beeld is sterk verbreid geweest tot in Europa aan toe, maar het is absoluut nonsens

1) De afscheiding van het zuiden ging puur om de verdediging van slavernij. Het was een reactie op de verkiezing van iemand, Lincoln, die welliswaar niet vond dat zwarten en blanke mensen gelijk waren, maar die wel serieus federale wetgeving wilde maken tegen die slavernij, dat hij een verderfelijk instituut vond. Hij had nog niet directe afschaffing op het oog, maar wel de verspreiding. Lee verdedigde het 'recht' van zijn thuisstaat Virginia om zelfs dit te verhinderen.

2) Lee heeft zelf ook slaven gehad en was betrokken in de dagelijkse administratie van zijn landgoederen. Ook gedurende de oorlog had hij er geen probleem mee, elke zwarte vrije die hij tegenkwam, weer in slavernij te sturen. Grant daarentegen ontwikkelde zich al snel in de oorlog tot een abolitionist en liep vaak voor in de militaire gebieden die hij bestuurde op wat op dit punt in Washington ontwikkeld werd.

3) Drank was inderdaad iets waar Grant een probleem mee had, maar de aard daarvan is bewust overdreven door die zuidelijke historiografen, enkel om hun Lee in een beter daglicht te plaatsen. Zo was Grant zich bijvoorbeeld al voor de oorlog heel goed bewust van dat hij een probleem had en hij probeerde er zeker wat aan te doen. Zijn biograaf Chernow is van mening dat hij hierin geslaagd is, maar dat was een proces, dat starte voor de oorlog en pas klaar was na de oorlog. Het beeld in Blutch,zweet en tranen is echt een karikatuur.

 

Overigens neem ik Cauvin niks kwalijk hier, want dit zijn inzichten die zich pas recent volledig ontwikkeld zijn en doorgedrongen zijn in algemene werken over geschiedenis.

Link naar reactie
  • 1 month later...
Op 23/11/2021 om 21:02, cinco zei:

Iemand die meer weet over de tekeningen die telkens op het titelblad staan??

 

 

afbeelding.png.35ab20754092a0f939ebdf9750904736.png

2!
Ik heb mij dat ook al dikwijls afgevraagd. Ze hebben doorgaans wel met 't verhaal te maken. Mooie stijl.

 

 

Op 23/11/2021 om 22:53, Robertkees zei:

Bovenstaande tekening lijkt me een Remington.

 

groet

RJ

Bedankt voor de info!

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
29 minuten geleden, cinco zei:

Toen ik als kind de Blauwbloezen in de krant las, was dat in zwart-wit en dat is nu eigenlijk niet dadelijk een reeks die werkt in zwart-wit aangezien het verschil tussen de blauwen en de grijzen dan nog amper zichtbaar is.

Misschien was dat juist de bedoeling omdat het allemaal mensen zijn die maar toevallig in verschillende uniformen terecht kwamen of zo. ;)

Link naar reactie
  • 1 month later...

Het valt me op dat de Blauwbloezen nog consistent herdrukt worden voor de Nederlandstalige markt.

Dat doet Dupuis zelfs niet met de Robbedoezen.

 

Toch sterk dat die reeks zo populair blijft aangezien het thema enigszins beperkend kan werken voor een reeks met al 60+ delen die daarenboven beschikt over slechts een heel kleine cast van vaste personages.

 

En dan nog dat korte tijdsframe van 4 jaar waarin die Burgeroorlog plaats had en waar toch telkens nieuw materiaal moet uit geput worden.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
Op 4/10/2021 om 22:20, H_Flashman_VC zei:

Helaas, helaas. Dat is vooral PR(iet)praat van hemzelf en latere zuidelijke histografen van de lost cause. Zij beweerden dat de strijd ging om het beschermen van de rechten van staten tegenover de federale overheid, niet over slavernij. Dat beeld is sterk verbreid geweest tot in Europa aan toe, maar het is absoluut nonsens

1) De afscheiding van het zuiden ging puur om de verdediging van slavernij. Het was een reactie op de verkiezing van iemand, Lincoln, die welliswaar niet vond dat zwarten en blanke mensen gelijk waren, maar die wel serieus federale wetgeving wilde maken tegen die slavernij, dat hij een verderfelijk instituut vond. Hij had nog niet directe afschaffing op het oog, maar wel de verspreiding. Lee verdedigde het 'recht' van zijn thuisstaat Virginia om zelfs dit te verhinderen.

2) Lee heeft zelf ook slaven gehad en was betrokken in de dagelijkse administratie van zijn landgoederen. Ook gedurende de oorlog had hij er geen probleem mee, elke zwarte vrije die hij tegenkwam, weer in slavernij te sturen. Grant daarentegen ontwikkelde zich al snel in de oorlog tot een abolitionist en liep vaak voor in de militaire gebieden die hij bestuurde op wat op dit punt in Washington ontwikkeld werd.

3) Drank was inderdaad iets waar Grant een probleem mee had, maar de aard daarvan is bewust overdreven door die zuidelijke historiografen, enkel om hun Lee in een beter daglicht te plaatsen. Zo was Grant zich bijvoorbeeld al voor de oorlog heel goed bewust van dat hij een probleem had en hij probeerde er zeker wat aan te doen. Zijn biograaf Chernow is van mening dat hij hierin geslaagd is, maar dat was een proces, dat starte voor de oorlog en pas klaar was na de oorlog. Het beeld in Blutch,zweet en tranen is echt een karikatuur.

 

Overigens neem ik Cauvin niks kwalijk hier, want dit zijn inzichten die zich pas recent volledig ontwikkeld zijn en doorgedrongen zijn in algemene werken over geschiedenis.

Tgoh... de zuidelijke staten zouden sowieso overgaan op gemechaniseerde industrialistatie. Vanwege nog  goedkoper dan slaven. Dus slavernij ging sowieso verdwijnen.

 

De Noordelijke staten hadden een visie waarbij de rest van Noord-Amerika, minus Canada, het best in een federale unie kon worden ondergebracht. Omdat men dan belasting kon heffen. De beste manier om dit te kunnen realiseren,  was om een manier vinden om de zuidelijke staten ergens te kunnen van beschuldigen en dat als legitieme grond te gebruiken om hun soevereine staatsrecht te kunnen afschaffen en hun het nieuwe federale recht op te leggen. Die manier was, om de zuidelijke economie, die gebaseerd was op slavenarbeid, te ondermijnen door een abolitionistische koers te varen en daarmee de moral highground te claimen waardoor ze zogezegd een moreel gerechtvaardigde oorlog tegen de zuidelijke staten konden beginnen. De noordelijke staten wilden ook een monopolie behouden op industriële activiteit. Daar de zuidelijke staten binnenkort zouden overgaan op gemechaniseerde industrie zoals in het noorden was hen een doorn in het oog. Dit betekende concurrentie. En daar hielden ze niet van. Vandaar dat de zuidelijke staten dienden uitgeschakeld te worden als economische concurrent.

 

Het lot van de zwarten kon Lincoln helemaal niets schelen. De zwarten waren slechts een tool in zijn gereedschapskist om zijn federale plan te kunnen realiseren.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 20/3/2022 om 01:11, Rataplan zei:

Tgoh... de zuidelijke staten zouden sowieso overgaan op gemechaniseerde industrialistatie. Vanwege nog  goedkoper dan slaven. Dus slavernij ging sowieso verdwijnen.

 

De Noordelijke staten hadden een visie waarbij de rest van Noord-Amerika, minus Canada, het best in een federale unie kon worden ondergebracht. Omdat men dan belasting kon heffen. De beste manier om dit te kunnen realiseren,  was om een manier vinden om de zuidelijke staten ergens te kunnen van beschuldigen en dat als legitieme grond te gebruiken om hun soevereine staatsrecht te kunnen afschaffen en hun het nieuwe federale recht op te leggen. Die manier was, om de zuidelijke economie, die gebaseerd was op slavenarbeid, te ondermijnen door een abolitionistische koers te varen en daarmee de moral highground te claimen waardoor ze zogezegd een moreel gerechtvaardigde oorlog tegen de zuidelijke staten konden beginnen. De noordelijke staten wilden ook een monopolie behouden op industriële activiteit. Daar de zuidelijke staten binnenkort zouden overgaan op gemechaniseerde industrie zoals in het noorden was hen een doorn in het oog. Dit betekende concurrentie. En daar hielden ze niet van. Vandaar dat de zuidelijke staten dienden uitgeschakeld te worden als economische concurrent.

 

Het lot van de zwarten kon Lincoln helemaal niets schelen. De zwarten waren slechts een tool in zijn gereedschapskist om zijn federale plan te kunnen realiseren.

Wat gek dan, dat de zuidelijke staten bij hun afscheiding zelf het eigenlijk constant hebben over die slavernij en zo weinig over de states rights:pie-charts-700x_0.thumb.jpg.db3b776f399ee4e8d604d3e70f63aa2e.jpg

Deze grafieken geven aan hoe vaak deze woorden relatief in de afscheidingsteksten voorkomen.

Maar voor de zekerheid zal ik ook nog een link geven naar de bronteksten:

https://www.battlefields.org/learn/primary-sources/declaration-causes-seceding-states

Lees voor jezelf hoe duidelijk de intenties waren.

 

Het ging de bestuurders van het zuiden er echt om dat ze zich bedreigt voelden in hun manier van bestaan en dat hoopten ze met een afscheiding te bereiken. Dit direct na de eerste verkiezing, waarin ze hun voorheen automatische dominantie in het bestuur verloren.

 

Nog een ander punt is dat als er sprake is van zo'n vooropgezet plan van de federale overheid, hoe verklaar je dan de idiote handelingen van President Buchanan, de voorganger van Lincoln, die ondanks dat hij dat met gemak met aanwezige federale troepen had kunnen verhinderen, de Zuiderlingen bij hun afscheiding openlijk de federale wapenmagazijnen liet plunderen? Zonder die actie hadden de zuiderlingen nooit een fatsoenlijk leger kunnen opbouwen.

Link naar reactie

Aangezien dit onderwerp ook erg gevoelig ligt in de V.S. is dit volgens mij de reden dat de blauwbloezen nooit daar zijn uitgegeven. Denk bijvoorbeeld aan de kuifjeboeken, die ook gereviseerd moesten worden voor de amerikaanse markt.

 

Overigens merk je dat op gegeven moment Cauvin zich in dit onderwerp ook wel zich wat ingelezen heeft. De titelfiguur in kapitein Nepel is representiever voor de noordelijken dan Blutch of Chesterfield, die in dit album een kinderlijke naiviteit vertonen. 

Link naar reactie
42 minuten geleden, H_Flashman_VC zei:

Aangezien dit onderwerp ook erg gevoelig ligt in de V.S. is dit volgens mij de reden dat de blauwbloezen nooit daar zijn uitgegeven. Denk bijvoorbeeld aan de kuifjeboeken, die ook gereviseerd moesten worden voor de amerikaanse markt.

 

afbeelding.png.fc942a9f326c8d463f7e4d3e8380d060.png

 

Maar ze worden wel in het Engels vertaald (weliswaar door een Britse uitgeverij).

Link naar reactie
Op 4/4/2022 om 10:49, Tanuki zei:

Zonder al die geschiedenis hadden we geen Blauwbloezenstrips ;)

Dat klopt denk ik maar het item gaat over statistieken.

En daar heb ik dus niet zoveel mee.

Ik las het vooral als een oorlog(die er helaas te veel zijn of geweest zijn, maar dan als een strip met toch veel humor.

Qua humor vond ik de Nor in Robertsonville een geweldig album.

Maar ik lees het dan als een album ter vermaak en niet als een zeer trieste geschiedenisles.

Dat is waar ik van hou met strips, af en toe ontsnappen uit de vaak trieste realiteit.

 

 

Link naar reactie
15 uren geleden, Willem zei:

Qua humor vond ik de Nor in Robertsonville een geweldig album.

 

Dat is ook één van mijn favorieten. De Blauwbloezen is trouwens de eerste reeks die ik ben gaan verzamelen.

Niettemin ben ik ook altijd blij wanneer een strip z'n feiten juist heeft of, zoals in dit geval, reële feiten als basis gebruikt voor een verhaal. Mogelijk is dat mijn achtergrond als kwisser en algemene wijsneus die daarin meespeelt...

Vermaak dient inderdaad de hoofdmoot te zijn (anders koopt niemand het) maar als je er ook iets van bijleert is dat een dikke bonus volgens mij.

Link naar reactie
  • 1 month later...
Op 11/6/2022 om 20:01, TDPB zei:

Dook deze man al op in de Blauwbloezen?  Lijkt me een perfect onderwerp te zijn voor de reeks.

 

 

(Nog) niet. De enige slaaf die prominent aanwezig was is Jeromiah uit Black Face, maar die was vermoed ik niet gebaseerd op ware feiten. Oh, en "de vreemde soldaat Franklin" handelt ook over een slaaf.

 

Deze man zou echter zeker niet misstaan in de reeks.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...